Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258405

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten als ik Ubuntu over windows XP plaats? Ik wil mijn programma's, documenten en muziek graag houden. Wat ik mij kan herinneren is dat het mogelijk is om bestanden te behouden als je windows ergens op/over heen wil installeren maar is dit ook met ubuntu?

Ook speel ik WoW is deze compatible met de nieuwste Ubuntu versie of moet ik enige stappen ondernemen om deze fatsoenlijk te laten draaien?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Misschien dat het slim je eerst een beetje verder erin te verdiepen voordat je daadwerkelijk tot dit soort dingen overgaat ;)
Ubuntu wil je waarschijnlijk naast je Windows installatie hebben. Dus niet er overheen.
In dat geval blijft je Windows zoals die is.
Documenten en muziek kan je altijd houden, als je daar voor kiest door ze zelf te laten staan, backups ervan te maken etc.
Programma's die voor Windows zijn geschreven daarentegen gaan niet onder Ubuntu werken en al helemaal niet automatisch.

Kortom:

- Ga voor jezelf eerst eens na waarom je Ubuntu wil installeren en of je niet liever gewoon je pc laat voor wat die is.
- Ubuntu zal je waarschijnlijk in dual-boot met Windows willen installeren. Hij komt dus naast Windows te staan en niet er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ga eens kijken naar de nieuwe beta van Vmware workstation, die kan echt heel wat dingen die gij wilt.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-07 10:09
Voor zover ik weet kan WoW prima over Wine. Verder heeft Ubuntu in de laatste distributie een goede migratie-wizard. Je kan alleen vergeten dat je netjes alles zo kan behouden, want Linux is niet te installeren op NTFS- of FAT-partitie (de windows-indeling voor je harddisk). Zoiezo is het verstandig om je bestanden te backuppen voor dat je gaat installeren.
Je kan (mits je harddisk groot genoeg is) wel een deel van je harddisk FAT of NTFS houden en daar je documenten op zetten. Dan kan je altijd nog terug zonder teveel problemen. Je kan hier ook een export van je bookmarks neerzetten.
Programma's onder Windows werken niet zomaar onder Linux, hooguit onder Wine. Dus waarom wil je die graag houden? Probeer anders eerst een dual-boot zodat je kan kijken of je wel volledig overwil.
spuit 11...
Maarehh, Snake, waarom heb je dan VMware nodig? Je kan Ubuntu eerst als live-cd proberen, en je kan met Wubi ook Ubuntu in een folder op je hd installeren, zodat je niet eens hoeft te partitioneren. Achteraf kan je dan zelfs ubuntu via Configuratiescherm - Software verwijderen! Wubi

[ Voor 18% gewijzigd door Savantas op 15-04-2008 09:47 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als jij netjes opgepartitioneerde ruimte gebruikt voor Ubuntu (of de installer een partitie laat verkleinen) gebruikt, kan het prima naast Windows draaien. WoW draait wel, begreep ik.

Neem voor de rest eens een kijkje in het Ubuntu Topic: Het grote Ubuntu Topic Deel 7

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257199

Begin best met een backup van al wat je wil houden :D

En dan idd mss eens een dualboot proberen als je genoeg ruimte op je hd hebt. Je moet dan wel afzonderlijke partities hebben/maken (ook niet zonder risico als je van een niet lege disk vertrekt). Na installatie van ubuntu op een lege partitie kun je nog aan je ntfs schijven van je windows install.

Ubuntu zal grub voor je installeren zodat je bij opstarten kunt kiezen welk OS door te starten.

Windows programma's draaien kan soms met wine of vergelijkbaar. Maar dit werkt niet met alle applicaties. Proberen dus!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-07 10:28

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Kijk eens naar wubi.

Hiermee installeer je ubuntu in een map binnen Windows. Er wordt dan een item aan het windows bootmenu toegevoegd. Wil je er van af, dan de-installeer je wubi gewoon.

Wubi wordt onder andere bij ubuntu 8.04 meegeleverd op de installatie-cd.

http://wubi-installer.org/

Ikzelf heb m'n xp sinds ik wubi heb niet meer opgestart ;)

edit: eerst goed lezen, wubi was al genoemd.. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door klungeltweaker op 15-04-2008 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258405

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen! Ik ga er maar eens mee stoeien.:)
Pagina: 1