Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 21:08
Misschien een wat ongewone combinatie :D

Ik heb vorig jaar (eindelijk) een huis kunnen kopen, wat met het salaris dat ik krijg als .NET developer gelukkig prima te doen was. Nu begint het werk wat te vervelen en ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Al een tijdje zit ik met de gedachte dat ik graag bedrijfswetenschappen (of iets soortgelijks) zou willen studeren. Ik ben bewust niet te ver van Amsterdam gaan wonen waardoor de UVA en de VU makkelijk bereikbaar zijn. Dan is er alleen nog de kwestie van het geld.

Met een beetje rekenen kom ik erop uit dat ik een studie en werk kan combineren, en het huis kan houden als ik zo'n 2000,- bruto per maand verdien. Nu vraag ik me dus af hoe ik dat kan verdienen zonder dat het teveel ten koste gaat van de tijd die beschikbaar is voor de opleiding.

Een van de mogelijkheden die ik zie is freelancen, daarmee verdien je wat meer per uur dan een gewone baan, wat op de een of andere manier wel om te zetten moet zijn in meer vrije tijd beschikbaar voor de studie.

Voorlopig spaar ik in ieder geval vrolijk door zodat het maandelijkse bedrag lager wordt. Maar nu vraag ik me af, heeft iemand hier ooit in een soortgelijke situatie gezeten? Tips en adviezen over wat ik kan doen zijn natuurlijk heel erg welkom!

Niets...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

starwave schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 09:10:
Een van de mogelijkheden die ik zie is freelancen, daarmee verdien je wat meer per uur dan een gewone baan, wat op de een of andere manier wel om te zetten moet zijn in meer vrije tijd beschikbaar voor de studie.
Klopt, maar het duurt natuurlijk wel even voor je je klantenbestand hebt opgebouwd.
En wat als je eens één of 2 maanden uitgeschakeld bent (ziek?). Tuurlijk je kunt je er tegen verzekeren, maar dat is ook weer erg prijzig. 'Beetje' jammer als je daardoor je huis kwijt raakt.

Maar verder is het een lucratieve optie, en ook iets interessanter dan altijd naar dezelfde werkgever gaan imho :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 15-04-2008 09:13 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ahrnuld
Bedankt Gizz!

Ik dacht eraan dat ik zowiezo een WAO verzekering nodig heb. Het 2-maanden ziek scenario had ik nog niet bedacht! In principe vind ik dat ik daarvoor gewoon geld op de spaarrekening moet hebben staan.

Dat freelancen interessant is lijkt mij ook. Toen ik klaar was met de middelbare school had ik ook een IT-eenmanszaakje (wat neerkwam op mezelf verhuren als programmeur en grafisch ontwerper voor een heel laag tarief). Dat vond ik erg leuk, daarom kijk ik ook uit naar freelancen.

Maar inderdaad, hoe kom je aan klanten....de ideale situatie zou dan denk ik een klant zijn waarvoor je zo'n 20 uur per week aan de slag kunt. Volgens mij kan ik dat nog wel combineren met studeren. Thuis kunnen werken zou natuurlijk helemaal perfect zijn. (want reistijd = tijd en die bespaar ik graag)

Het maakt me nu eigenlijk ook niet zoveel meer uit of ik binnen 3 jaar mijn diploma haal, dat is natuurlijk wel het doel, maar als ik er een jaartje langer over doe en ondertussen redelijk verdien lijkt me dat een prima deal.

Niets...

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-11 22:30
Het loont om met iemand van je beoogde opleiding te spreken om te bepalen hoeveel aanwezigheid/moeite er precies vereist is om een opleiding te doen. Ik heb zowel deeltijd als voltijd studies gedaan terwijl ik een huis e.d. had en mijn conclusie is dat als je je goed voorbereid en een goede financiele planning maakt, dat veel studies die op papier niet te combineren zijn dat in de praktijk wel zijn.

Ik weet bijvoorbeeld dat er ook opleidingen zijn die niet in de avonduren worden aangeboden, maar die je wel in een of twee dagen per week overdag kunt volgen. Drie of vier dagen werken in de week is doorgaans goed te doen en kan het nodige aan geld opleveren. Daarnaast kun je nog overwegen om een klein bedrag te lenen. Als het je studie significant kan versnellen doordat je dan meer kunt volgen, kan het je zelfs geld opleveren (tov. het mislopen van salaris over een langere periode als je het niet doet).

• Ahrnuld
Bedankt Jeroen!

Ik werk op dit moment al 32 uur (ben aan het 'afbouwen' ;) ) Dus in principe zit ik op de goede weg. Ik zal zowiezo je advies opvolgen en navragen bij de opleiding zelf. Ik heb mijn definitieve keus nog niet gemaakt, dus ik moet er zowiezo nog langs.

Dat er opleidingen zijn die je met 1/2 dagen in de week kunt redden wist ik niet. Dat was bij HBO informatica wel zo, maar universitair lijkt me een stapje moeilijker. (misschien vergis ik me daarin!)

Lenen is ook een goed punt. Eigenlijk heb ik tot nu toe voor alles behalve het huis geweigerd om te lenen. In dit geval zie ik echter ook hoe het in mijn voordeel uit kan pakken, en gelukkig zijn er ook andere constructies dan lenen.nl. _/-\o_

Niets...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:35
Heeft TS nog recht op studiefinanciering: basisbeurs of lening?

• JeroenB
starwave schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 09:32:
Ik werk op dit moment al 32 uur (ben aan het 'afbouwen' ;) ) Dus in principe zit ik op de goede weg. Ik zal zowiezo je advies opvolgen en navragen bij de opleiding zelf. Ik heb mijn definitieve keus nog niet gemaakt, dus ik moet er zowiezo nog langs.

Dat er opleidingen zijn die je met 1/2 dagen in de week kunt redden wist ik niet. Dat was bij HBO informatica wel zo, maar universitair lijkt me een stapje moeilijker. (misschien vergis ik me daarin!)
Vooral universitaire masteropleidingen bestaan vaak uit veel practica en het schrijven van papers. Als je dan de colleges op een of twee dagen kunt volgen en in de avond- en weekenduren aan je practica/papers kunt werken, dan is het vrijwel op volle snelheid te doen. Zal echter sterk verschillen per opleiding hoeveel je aanwezig moet zijn, of hoeveel practica je alleen daar kunt doen (maar met bedrijfswetenschappen zal dat meevallen denk ik). Vandaar: zodra je een opleiding op het oog hebt, ga een gesprek aan.

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:23
Als freelancer loop je wel het gevaar dat je steeds meer werk aanneemt en steeds minder studeerd. Als het een commercieel succes blijkt wil je meestal geen klanten laten zitten.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Bij voltijd bedrijfswetenschappen aan de VU is het redelijk veel teamwerk, wat ik van een aantal vrienden gehoord heb. Dus daar ben je wel min of meer verplicht tot samenwerken. Het gebeurt alleen heel vaak asynchroon, dus niet dat je persé met 4 man bij elkaar zit, maar ook vaak genoeg: jij doet dit, jij doet dat en het is voor morgenochtend 7:00 gedaan.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Ahrnuld
@ Rukapul; nee, na 4 jaar HBO heb je voor zover ik weet nergens meer recht op behalve lenen.

@ Jogai; Goed om rekening mee te houden! wat doe je als een klant teveel tijd van je vraagt? Ik zal er in ieder geval over na gaan denken.

@ Paitor; Bedankt voor die informatie! Dat samenwerken is ook iets wat ik als een voordeel zie. Ik denk dat het onvermijdelijk is dat je wanneer je studie combineert met werk, af en toe iets gewoon niet in één keer kunt halen. Hoe je daarmee omgaat in een groep is iets waarvan ik geen idee heb hoe je dat voor kunt bereiden.

Niets...

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je kunt eventueel wel een gedeelte van de scholingskosten aftrekken.
Scholingsuitgaven zijn uitgaven voor het door de belastingplichtige volgen van een opleiding of studie met het oog op het verwerven van inkomen uit werk en woning
art. 6.27 Wet IB 2001

De drempel is €500 (art 6.30 Wet IB 2001)

Je kunt alleen collegegeld en boekengeld aftrekken. Misschien wel handig om rekening mee te houden en kijken of je daarvoor in aanmerking komt.

[ Voor 4% gewijzigd door stin op 16-04-2008 10:49 ]

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-11 14:07
Misschien een andere werkgever zoeken die ook de opleiding wil sponsoren (in tijd en/of geld)? (of bij de UvA gaan werken ofzo , korting eigen product :+ )

Idd kan je je studiekosten aftrekken van de belasting, scheelt toch weer met die blauw envelope (als je stufi minder is dan de onkosten, is hier niet direct van belang)

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• arnax
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-12-2020

arnax

Penguins rock!

stin schreef op woensdag 16 april 2008 @ 10:49:
Je kunt eventueel wel een gedeelte van de scholingskosten aftrekken.

[...]

art. 6.27 Wet IB 2001

De drempel is €500 (art 6.30 Wet IB 2001)

Je kunt alleen collegegeld en boekengeld aftrekken. Misschien wel handig om rekening mee te houden en kijken of je daarvoor in aanmerking komt.
Niet helemaal correct, naast deze kosten mag je ook de PC + randapparatuur over 3 jaar aftrekken, mits je deze nodig hebt om je opleiding te volgen, maar dit zal voor nagenoeg elke HBO/WO opleiding het geval zijn.

Let er trouwens op, dat er onder normale omstandigheden (b.v. normaal bedrag collegegeld) er vaste bedragen per maand zijn die je hiervoor af kunt trekken.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Het probleem met software-ontwikkeling is dat werkgevers/opdrachtgevers een zekere dead-line hebben, en je daarom 4-5 dagen per week in willen huren. Niemand wil een ontwikkelaar voor 1 of 2 dagen in de week hebben.
Je kan overwegen om alleen in de zomer te freelancen - als je een paar jaar ervaring hebt is 8000/mnd haalbaar en dan moet je een eind kunnen komen.

Het vinden van opdrachten is geen enkel probleem, alle recruiters hebben ook een freelance tak die opdrachten voor je regelen.

• JeroenB
Free rider schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:45:
Het probleem met software-ontwikkeling is dat werkgevers/opdrachtgevers een zekere dead-line hebben, en je daarom 4-5 dagen per week in willen huren. Niemand wil een ontwikkelaar voor 1 of 2 dagen in de week hebben.
Je kan overwegen om alleen in de zomer te freelancen - als je een paar jaar ervaring hebt is 8000/mnd haalbaar en dan moet je een eind kunnen komen.

Het vinden van opdrachten is geen enkel probleem, alle recruiters hebben ook een freelance tak die opdrachten voor je regelen.
Gegeven de huidige arbeidsmarkt voor IT'ers zijn er zat werkgevers die het accepteren als je zegt dat je maar 3 of 4 dagen per week wilt werken.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
arnax schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:34:
[...]

Niet helemaal correct, naast deze kosten mag je ook de PC + randapparatuur over 3 jaar aftrekken, mits je deze nodig hebt om je opleiding te volgen, maar dit zal voor nagenoeg elke HBO/WO opleiding het geval zijn.

Let er trouwens op, dat er onder normale omstandigheden (b.v. normaal bedrag collegegeld) er vaste bedragen per maand zijn die je hiervoor af kunt trekken.
Dank voor de toevoeging. Dat wist ik niet.

• Ahrnuld
Wow bedankt voor alle reacties! _/-\o_

Niets...

Verwijderd

Beetje late reactie, maar hier een studievoorlichtster van oa master Business Administration (bedrijfswetenschappen) aan de UT.

Let erop dat als je van het HBO komt en je naar een WO Master wil je vaak een pre-master of schakeljaar moet doen. Meestal is dit een jaar studeren (voltijd), bij ons op de UT is dit 'maar' 30 EC (half jaar). Dus, waarschijnlijk dat je ipv 1 jaar master, 1,5 jaar daarvoor minstens moet uit trekken en op de VU / UVA waarschijnlijk dus zelfs 2 jaar.

Wat je kunt doen om studeren te combineren met werk, is het niet proberen nominaal te halen en rustiger aan te doen met vakken. Wat ik hiermee bedoel is bij ons bijv. heb je 4 blokken van 10 weken waarin je 3 vakken volgt, dit is bij ons 15 EC = 420 uur studie. Waarvoor je kunt kiezen is dat je 1 vak later doet, waardoor je vertraging op loopt, maar meer tijd hebt voor je werk (scheelt tenslotte 14 uur per week wat je niet aan de studie hoeft te besteden).

Nadeel hiervan is dat je dus wel langer collegegeld moet betalen en langer duurt totdat je als 'master' kunt verdienen... Andere voorwaarde is dat je je vakken wel flexibel moet kunnen indelen, dus je moet niet verplicht zijn om je pre-master / schakeljaar binnen een bepaalde tijd halen (bij ons is dat een jaar, terwijl de pre-master een half jaar duurt, dus valt wel mee), en dat je de vakken makkelijk kunt 'inhalen' / kiezen.

Bij ons op de UT valt redelijk wat te regelen, mits je je er voor inzet. Maar dit is een redelijk kleine universiteit t.o.v. UVA / VU, wat wellicht bureaucratischer dus lastiger kan zijn...

Succes iig! Ben benieuwd hoe je het gaat oplossen en hoe het werkt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2008 00:42 ]

• Ahrnuld
Bedankt Einsteintina!

Ik twijfel heel erg tussen een bachelor en een masteropleiding. Over het algemeen spreken de bacheloropleidingen me inhoudelijk meer aan, maar geven de masteropleidingen op kortere termijn waarschijnlijk meer ROI ;-)

In principe moet bachelor + master makkelijk te doen zijn voor mijn 30ste, en als ik tegelijkertijd ook goed verdien... :D

Je idee om een vak later te doen, en zo de opleiding iets langer te laten duren lijkt me erg goed. Ik zal daar zeker rekening mee houden!

Niets...

Pagina: 1