Toon posts:

Asus M2A-VM problemen (MB-temp?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Afgelopen weekend heb ik mezelf getrakteerd op een Asus M2A-VM (690G chipset, onboard VGA) met een AMD Athlon 64 X2 6400+ en 2x2 Gb Kingston DDR2-800... De rest van de spullen had ik al. Vervolgens heb ik een clean install van Win XP x64 pro gedaan. Helaas draait het systeem niet heel erg stabiel. Gemiddeld vliegt ie er elk uur uit (meestal stopt ie met reageren op de muis/toetsenbord, winamp en dus waarschijnlijk andere programma's draaien nog wel door). Daarnaast heb ik af en toe dat het scherm eventjes uitvalt voor een paar seconden.

Na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen dat het mobo berucht is voor een hete chipset chip. Na inspectie bleek mijn MB temp 60 gr. te zijn. Dat is hoog toch? Verder heb ik mss niet zo'n hele grote voeding (350 W), hoewel ik naast bovenstaande alleen nog een sata HDD en en DVD-lezer hoef te voeden.

Heeft iemand toevallig goede raad over waar het waarschijnlijk aan ligt? Hier nog wat meer info:
VCORE: 1.42V
+3.3: 3.34V
+5: 4.89V
CPU 48 gr

Ik had ook nog ergens over iemand gelezen die een soortgelijk probleem had en het verhielp door zijn RAM op hogere spanning te laten draaien. Ik ben hier nogal huiverig voor, in hoeverre is het risicovol om aan dit soort bios-instellingen te klooien?

Alvast heel erg bedankt voor wie mij kan helpen

gr. Lars

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 15:27

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Was er niet laatst een onderwerp op de FP dat de 6400+ en nog wat processoren teveel stroom uit de socket zogen en dat daarom de boel niet stabiel werkte? Weet niet of het op jouw setup van toepassing is.

Probeer ook RMClock. Werkt zeer goed met AMD processoren. Kun je je processor ondervolten = minder stroomverbruik=> minder warmte => minder geluid.

Bij mij was het juist het geheugen dat niet in dual channel wilde draaien en de hele zooi liet hangen.

[ Voor 12% gewijzigd door REDFISH op 15-04-2008 00:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm.. RMClock he.. zit dat in BIOS? of is het een programmaatje? Hoe heb jij je geheugen probleem opgelost? Langzamer? Minder? Ander merk?
dank,
Lars

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Geef het typenummer eens van je mem? Je kan hiermee zelf ook kijken op de site van Kingston naar het voltage dat het nodig heeft. Test ook even met Orthos of alles stabiel loopt.Voor de rest natuurlijk nog een link naar de befaamde Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nu een Xilence voeding in zitten van 480 W en het probleem bestaat nog. Volgens Kingston moest ik mijn RAM op 1,8 V draaien, dus klopt ook. Hangen en opstarten troubleshooter zegt Vcore iets opvoeren maar helpt nog steeds niet.

De mobo temp. is wel een stuk omlaag gegaan met nieuwe voeding. Inmiddels ook al bios geflashd. Geen effect. Weet iemand waar ik dat RMClock kan vinden? Verder nog tips?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 23:01 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
RMClock. Kon je zelf met Google ook wel vinden.
Pagina: 1