Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

TL Balk Condensator uitgefikt

Pagina: 1
Acties:

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:54
Van de week deed ik in de garage mijn tl balk aan (18Watt) en meteen een knal, rook en schrik. Dus meteen alles uit, en het ding van het dak afgehaald.
De condensator bleek uitgefikt, maar die dingen kan ik nergens los krijgen, en een los armatuurtje kost ook eigenlijk geen drol, maar toch vraag ik me af of ik hem kan fixen;
Afbeeldingslocatie: http://marcel.reinieren.net/files/pictures/IMG_6556.JPG
De condensator zit parallel op de 220v ingang. Volgens mij zou ie ook weg mogen, omdat het alleen voor de correctie van blindvermogen is? Gaat dat dan ergens ten koste van? (lichtopbrengst, stroomverbruik, of knippert ie dan als de ziekte?)

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 19-09-2012 22:22 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13

job

Aan je foto kan ik niet zien dat de condensator het probleem is. Ik zie alleen een zwart kroonsteentje..

offtopic: bekend usericon 8)7

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-11 19:29
condensator kun je gewoon weglaten, dit onderdeel maak je armatuur inductief of capacitief.

capacitief betekend dat je kwh meter het verbruik van de lamp wel ziet
inductief betekend dat je kwh meter het verbruik van de lamp NIET ziet, oftewel gratis licht :P

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Is dit geen starter? ipv een normale condensator? Zo eentje die je voor een euro bij elke bouwmarkt kan halen?

[ Voor 38% gewijzigd door stfn345 op 14-04-2008 23:33 ]

• Mistraller
razorhead schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:32:
Is dit geen starter? ipv een normale condensator? Zo eentje die je voor een euro bij elke bouwmarkt kan halen?
Nee de starter is buiten beeld, en die fikken niet zo spectaculair uit meestal :)

Gratis licht is overdreven lijkt me zo, zal hooguit in de orde van procentjes zijn.

@job...tja usericon sorry hoor, moet al jaren eens iets anders maken idd.
Die condensator is het echt, want aan de andere zijde kan ik precies zien waar de rook uit is gekomen. (en aangezien electronica op rook werkt..... ;) )

Ik zal hem eens verwijderen en dan aanzetten. Maar goed, ik snap alleen niet zo goed waarom ie er zit, want ze zou toch zeggen dat het voor consumenten geen biet uitmaakt dat het wat inductiever is? Dat is alleen in kantoren en zo toch belangrijk?

---------------

• Osiris
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:53:
[...]

Nee de starter is buiten beeld, en die fikken niet zo spectaculair uit meestal :)
Da's grappig, ik zie namelijk wel een wit plastic gevalletje wat er heel erg uit ziet als een starter en zie nergens een condensator? :P

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

T1psY

Dumo-Technics

normaal zit een starter toch parallell met de TL-lamp zelf, dus iig in serie met de ballast. De condensator hier zit parallell aan de ingangsspanning. Ik denk dus dat het een ontstoringscondensator is, om pieken uit het net op te vangen. Volgens mij brandt de lamp ook zonder die condensator ertussen.

Je geeft in de TS ook aan dat je vlak na de knal "alles uitgeschakeld" hebt. Hieruit versta ik dat het licht nog aan was na de knal.

http://www.dumo-technics.com

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Dat is altijd het eerste dat ik doe als het vervangen van de buis/starter geen resultaat geeft, de condensator eruit halen. Ding zorgt alleen maar voor problemen.

• Mistraller
pcfreaky1991 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 00:04:
normaal zit een starter toch parallell met de TL-lamp zelf, dus iig in serie met de ballast. De condensator hier zit parallell aan de ingangsspanning. Ik denk dus dat het een ontstoringscondensator is, om pieken uit het net op te vangen. Volgens mij brandt de lamp ook zonder die condensator ertussen.

Je geeft in de TS ook aan dat je vlak na de knal "alles uitgeschakeld" hebt. Hieruit versta ik dat het licht nog aan was na de knal.
zoveel tijd gaf ik hem niet, die lamp start niet zo heel snel.

NB: Een starter heeft altijd een voetje. En er staat doorgaans geen 0,1uF op gedrukt 8)7 En ze zijn al helemaal niet ingegoten in kunststof.
Afbeeldingslocatie: http://marcel.reinieren.net/files/pictures/tl.jpg
Aan het zwarte draadje kan je nu wel zien waar de rook uit is gekomen.
Afbeeldingslocatie: http://marcel.reinieren.net/files/pictures/tlc.jpg
Als het voor ontstoring is, dan heb ik hem er denk ik liever wel tussen, de garage zit op dezelfde groep als de PC. Ik moet nog een zooitje componenten bij de conrad bestellen, misschien dat ze daar een goeie condensator hebben. Ook al is een nieuw armatuur maar 5 euro, ik irriteer me altijd aan de weggooicultuur...
sorry voor de brakke phonepics, geen zin om de digicam te pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 19-09-2012 22:25 ]

---------------

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
ruzzel schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:27:
condensator kun je gewoon weglaten, dit onderdeel maak je armatuur inductief of capacitief.

capacitief betekend dat je kwh meter het verbruik van de lamp wel ziet
inductief betekend dat je kwh meter het verbruik van de lamp NIET ziet, oftewel gratis licht :P
Dat is wel de grootste kolder die ik ooit gelezen heb.
De condensator zorgt ervoor dat het schijnvermogen van de ballast gecorrigeerd wordt, zodat er geen stroom gaat lopen waar het net wel door wordt belast maar waar niet voor betaald wordt.

Een condensator van 100 nF corrigeert het schijnvermogen maar een heel klein beetje, zo'n ding is meer voor de ontstoring als de starter zijn werk doet, ik zou hem gewoon weglaten.

[ Voor 12% gewijzigd door bobo1on1 op 15-04-2008 00:32 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Osiris
  • Niet online
Maffe condensator, zo starter-wit :+

't Lijkt me nou niet echt een superspeciale condensator ofzo. Zolang de μF-waarde maar overeenkomt en de maximale spanning maar boven de 250 V ligt lijkt 't me al snel prima? :?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:04

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is om een inductieve belasting terug recht te trekken door wat capacitief toe te voegen (door een condensator eraan te hangen). De cos phi moet dus ongeveer 1 zijn. Dan heb je een ohmse belasting, dat betekent dat de lamp even veel stroom laat vloeien als dat er gebruikt wordt en niet meer. Bij een lagere cos phi zal er meer stroom door de draden vloeien, dan dat er gebruikt wordt. Aangezien elektriciteitsmaatschappijen enkel stroom aanrekenen dat er gebruikt wordt, dan is het "voor de fun" wat stroom laten vloeien nadelig. De elektriciteitsmaatschappij zou hun kabels moeten upgraden voor iets, dat geen extra omzet oplevert. Er bestaan boetes (in België) voor slechte cos phi, netvervuiling (als je overdrijft met motoren zodanig te laten starten dat alle televisies in jouw wijk enkele seconden uitvallen en terug aangaan),...

P = U * I zodat we vanuit de stromen snel naar vermogens kunnen omrekenen. Stel dat de TL-lamp 18 W verbruikt, je trekt 7 W extra voor de fun door de draden dan moeten de draden op 25 ipv 18 W voorzien zijn. Voor 1 lamp lijkt het weinig, als de hele straat het doet, dan is het einde zoek.
bobo1on1 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 00:29:
Een condensator van 100 nF corrigeert het schijnvermogen maar een heel klein beetje, zo'n ding is meer voor de ontstoring als de starter zijn werk doet, ik zou hem gewoon weglaten.
Dit behoort ook tot de mogelijkheden.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 15-04-2008 01:14 ]

• Mistraller
Ik heb nog wel zo'n condensator liggen, maar die komt volgens mij uit zo'n ouwe dubbele kantoor-tlbalk. En die is wel voor de correctie van het blindvermogen denk ik dus.
Afbeeldingslocatie: http://marcel.reinieren.net/files/pictures/dikkec.jpgIk zal hem idd eens weghalen en dan aansluiten. Morgen dan. Knutselen na middernacht gaat hier meestal fout.
Edit: @ raptor, hij is 18 Watt, maar is 0,1 uF dan niet wat weinig zoals bobo1on1 zegt?

[ Voor 16% gewijzigd door Mistraller op 19-09-2012 22:26 ]

---------------

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Die kun je erin zetten maar ik denk dat de cos phi beter is zonder die condensator.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:04

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mistraller schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 00:41:
Edit: @ raptor, hij is 18 Watt, maar is 0,1 uF dan niet wat weinig zoals bobo1on1 zegt?
Voor zover mijn berekeningen kloppen, bij een 18 W TL-lamp met cos phi = 0,5 die naar 0,9 gecorrigeerd moet worden. Is de condensator factor 10x te klein.

Voor meer info zie: http://people.zeelandnet.nl/cantalou/cosnl.html
http://www.dity.nl/forum/...-phi-en-wisselstroom.html

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-11 09:29
Heb hier een paar 18 en 36 watt tl bakken liggen en de condensatoren zijn bij beidde 100 nF / 0.1yF
Pagina: 1