• CoolCow
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-12-2023
Heb vorige week een MSI Media Live gekocht, en momenteel ben ik er ontevreden over.
Het probleem zal waarschijnlijk niet bij de Media Live zelf liggen denk ik.

Even verduidelijken:

Het systeem heb ik 2e-hands (demotoestel) gekocht met volgende hardware:
- MSI Media Live
- 2x 1GB DDR2 (533 Mhz)
- AMD Athlon 64 3200+
- Samsung HD161HJ 160Gb
- AverMedia M1A2 Dual-Tuner met hardware decoder

Nu ben ik redelijk ontevreden op gebied van prestaties.
Resolutie die het media-center moet ondersteunen is 1920x1080 @ 60Hz, heb windows ook iedere keer zo ingesteld.

Men eerste probeersel was een striped XP Pro met MediaPortal.
Problemen doken hier op als je na een tijd TV aan het kijken was. Begon ie echt sterk te haperen.
Opnemen en TV kijken (met of zonder timeshifting) tegelijk was een regelrechte ramp. Zowel het TV kijken als de opnames zijn volledig in haperingen.
Dacht dat dit vooral met MediaPortal te maken had.

Men 2e en huidige setup is Vista Ultimate.
Heb eerst alle onnodige toeters en bellen uitgezet (aero, services, theme's, ...). Kortweg, enkel het broodnodige laten draaien voor de werking van het Media Center.
Op Vista gaat echter alles in haperingen, zelfs het navigeren in de menu's is niet 100% vlot (maar doenbaar). TV is in haperingen. Net alsof je een spel speelt die te zwaar is voor je PC.
Verlagen van resolutie naar 1024x768 @ 60Hz is hier een oplossing. Dan gaat alles mooi vlotjes, ook TV kijken.
Zelfs recorden en TV kijken met timeshift is perfect vloeiend.
Maar de bedoeling is natuurlijk om op 1920x1080 te werken. Anders was de aankoop van een Full HD plasma nutteloos :p

Dus, wat kan hier de oorzaak van zijn?
- De on-board GPU (GeForce 6150 LE)
- De processor, CPU-load onder Vista is gemiddeld 75% volgens taakbeheer.
- Instellingen waardoor de TV-kaart hardware decoders niet gebruikt worden. Weet niet als dit zelfs mogelijk is, maar zou anders niet weten waar die CPU-load vandaan komt.
- Iets anders?

Heb hier ook nog een Hauppauge HVR 1300 liggen die ik eventueel eens kan testen, maar die heeft geen dual-tuner. Dus zou lieft de AverMedia blijven gebruiken.

Wat raden jullie me aan om eens te proberen/upgraden?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08

Jag

Ik heb bij mijn vriendin een redelijk gelijke setup staan met dezelfde processor en zelfde onboard graphics (en maar 512Mb geheugen). Ik draai op die machine XP mce en dat werkt prima. Twee dingen opnemen en tegelijkertijd kijken gaat zonder haperingen. Het systeem voelt niet meer snel dan en mce opstarten duurt dan wel ff, maar als het loopt werkt alles prima.

Ik denk dat die onboard graphics echt wel te langzaam is voor vista, want die 6150 stelt niet zoveel voor. Dus ik zou dan ook eerder XP te draaien dan Vista, of er een andere kaart insteken. Waarom media portal problemen geeft weet ik niet zo goed. Ik zou niet durven zeggen of dat meer van je hardware vraagt dan windows mce.

• CoolCow
Jag schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 10:38:
Ik heb bij mijn vriendin een redelijk gelijke setup staan met dezelfde processor en zelfde onboard graphics (en maar 512Mb geheugen). Ik draai op die machine XP mce en dat werkt prima. Twee dingen opnemen en tegelijkertijd kijken gaat zonder haperingen. Het systeem voelt niet meer snel dan en mce opstarten duurt dan wel ff, maar als het loopt werkt alles prima.

Ik denk dat die onboard graphics echt wel te langzaam is voor vista, want die 6150 stelt niet zoveel voor. Dus ik zou dan ook eerder XP te draaien dan Vista, of er een andere kaart insteken. Waarom media portal problemen geeft weet ik niet zo goed. Ik zou niet durven zeggen of dat meer van je hardware vraagt dan windows mce.
Welke resolutie wordt op dat systeem gebruikt?

En met mediaportal heb ik vroeger ook al problemen gehad, dus voor mij hoeft die niet meer...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08

Jag

1280x768. Maar dat is gewoon onder WinXP en daar is de ingestelde resolutie niet echt van invloed op de performance.
Qua specs moet je makkelijk WinXP mce kunnen draaien op een fatsoenlijke manier met 1920x1080 als reso.

• CoolCow
Ga kijken om die MSI weer te verkopen, en een barebone te komen met 2 slots (PCI-e + PCI).
Kan ik er een mid-range videokaartje in proppen die op 1920x1080 perfect draait.

Verwijderd

nvidia 6150 kan maar tot 720p resoluties aan als je hd wilt bekijken.
1080p moet je dus een snellere kaart hebben.
Maar dit mag geen effect hebben in je menu.s

Kijk even hoesnel het geheugen is en draai je wel in dualchannel mode.
Als je onbourd kaart gebruikt kan je beter een sneller geheugen hebben ook al heb je die niet nodig voor de cpu .
Stel ook de geheugen in de bios verder in dat je onbourd meer systeem geheugen mag pakken.

Mijn mce systeem was ook een nvidia 6150 en deze heb systeem heb ik nu vervangen voor een amd 780g chip (ati 3200) deze heeft wel ondersteuning tot 1080p

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 09:47

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2008 @ 17:06:
nvidia 6150 kan maar tot 720p resoluties aan als je hd wilt bekijken.
1080p moet je dus een snellere kaart hebben.
offtopic:
Wat is dat nou weer voor wijsheid... Het ligt het aan je cpu en gebruikte decoders of je 1080p fatsoenlijk kan decoden. (op h264 HW encoding na, waarvoor recente videokaarten ondersteuning bieden)

Ik heb zelf een MSI Media Live icm een Athlon X2 4800+ (oid) en coreAVC en ben nog geen 1080p film tegengekomen die het systeempje niet fatsoenlijk trekt.

Specs | Audioscrobbler

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Blijft lastig he.. zo'n apart VID forum...

SCHOP!

[aud] > [vid]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1