ATi-driver in laptop ziet eigen scherm niet meer

Pagina: 1
Acties:

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:26
Al vele jaren gebruik ik een Compaq Evo N600c met Windows XP Professional. De grafische kaart is een ATi Mobility Radeon M6-P met 32MB geheugen, ik geloof uit de 7000-serie. Dit ging altijd prima, tot afgelopen weekend.

Het probleem is dat als ik opstart, de BIOS-meldingen goed getoond worden, net zoals het laadscherm van Windows XP. Maar daarna (dus als je de lijst met aangemaakte gebruikers zou moeten krijgen) springt de monitor op zwart. Hang ik een tweede monitor aan de VGA-uit, dan wordt deze keurig gebruikt en daarop werkt alles goed. Maar de ingebouwde TFT blijft op zwart staan.

Een andere driver werkt ook niet. Er staan 2 drivers op de Compaq site, eentje op Windows Update en ik heb de nieuwste Omega driver geprobeerd. Bij alle vier doet zich het probleem zich voor. Ik deinstalleer de drivers met "Driver Cleaner Pro" zodat steeds ook de laatste restjes verwijderd worden.

Ook heb ik geprobeerd om met UltraMon de ingebouwde monitor geforceerd als hoofdmonitor te laten gebruiken, maar dat lukt niet.

Als ik GEEN video-driver installeer, gaat het gek genoeg wel goed! Ik kan de resolutie zelfs op 1024x768 @ 60Hz zetten, dus voor Office etc. volstaat dit. Maarja, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wat ook goed werkt is veilige modus, booten met een Ubuntu live-CD en rondkijken in het BIOS. Met het scherm zelf, de connectors, snoertjes etc. is dus niks aan de hand. Het is puur de ATi-driver waardoor het ingebouwde beeldscherm wordt uitgeschakeld, en de VGA-uitgang wordt ingeschakeld.

Wie-o-wie heeft een suggestie zodat ik geen volledige herinstallatie van Windows hoef te doen?

[ Voor 8% gewijzigd door digilb op 14-04-2008 22:53 ]

Verwijderd

Heb je eens een oudere driver geprobeerd? Als je geloof ik ati radeon 9250 kiest komt hij op de ati/amd site met een driver van zo'n 2 jaar oud. Misschien ondersteund die wel je videokaart goed...

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Dat is een goede suggestie PaulDune, maar de drivers voor deze kaart zijn dacht ik nooit te vinden geweest op de ATi site. Ik heb deze laptop ook gehad (beestachtig, stevig ding btw! :D) en ik gebruikte altijd de Omega drivers (vooral de oudere versies). Deze werkte voor mij goed.

Misschien zou je trouwens een herstelpunt kunnen proberen? Of een herĂ¯nstallatie met oude drivers van Ati?

Verwijderd

Meen te herrinneren dat bij ATi chips je kunt schakelen tussen monitors met ALT-F5 of CTRL-F5. Mogelijk dat het bij jou vanaf install zo staat. Verder zou ik gewoon de originele driver blijven gebruiken, nieuwere drivers heb je toch niks aan. Weet het niet zeker meer aangezien ik geen ATi meer gebruik :)

En met laptops is het vaak zo dat OEM fabrikanten zelf een driver schrijven en je mag al blij zijn als ze 1 maal een update uitbrengen, mits ze betalen aan ATi ov Nvidia dan worden er bij iedere update voor die serie nieuwe drivers geimplenteerd. En aangezien je niet een state of the art gpu erin heb en best wel outdated dat het verder weinig zin heeft om ATi drivers etc. te proberen instaleren.

• digilb
Het is gelukt hoor! Ik heb de Omega-driver geinstalleerd en wat in de instellingen rondgeklikt en aangeklikt. Daarna een reboot en... het werkt wonderwel. Wel kreeg ik de onterechte melding dat er een TV aangesloten zou zijn en of ik deze wilde gaan instellen. In Apparaatbeheer zie ik onder Monitors inderdaad een televisiescherm staan...

Ook merk ik dat je bij het afspelen van films al snel 100% processorbelasting hebt. Misschien dat de oorspronkelijke Compaq ATi-driver efficienter (beter geoptimaliseert) was, dus wellicht dat ik nog eens die ga herinstalleren, maar dat zie ik nog wel.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 22:38:
Meen te herrinneren dat bij ATi chips je kunt schakelen tussen monitors met ALT-F5 of CTRL-F5.
Na het windows windows bootscherm een zwart beeld is inderdaad typisch een voorbeeld van scherm uitgeschakeld via fn-F5 (dus niet alt of ctrl).

Verwijderd

job schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:11:
[...]
Na het windows windows bootscherm een zwart beeld is inderdaad typisch een voorbeeld van scherm uitgeschakeld via fn-F5 (dus niet alt of ctrl).
FN kan maar er zijn laptop's die dat niet hebben ;)

• digilb
Natuurlijk had ik ook aan de mogelijkheid gedacht dat ik (onbedoeld) mijn scherm had uitgeschakeld, maar als ik Fn-F4 indrukte, gebeurde er niks. En nu het laptopscherm weer werkt en ik druk opnieuw op Fn-F4 gebeurt er weer niks (en ja, ik heb de driver voor de Fn-functies geinstalleerd).

Verwijderd

Ik zit met een soortgelijk probleem, kan echter nergens een omega driver (meer) vinden voor deze kaart. Kan je mij daarmee helpen?

Het gaat bij mij om een kale XP Pro installatie met een standaards svga driver. ATi spul vanaf de compaq site geeft een zwart scherm na opstarten.

Installeren van nieuwe driver voor de chipset wil niet. Lijkt alsof de drivers van XP elkaar op allerlei manieren in de weg zitten :s
Pagina: 1