Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wallpaper software die aspect ratio behoud

Pagina: 1
Acties:

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 17:49
Hallo allemaal,

de titel is misschien wat vaag, maar ik weet zo snel geen betere manier om het te omschrijven in een titel, dus hier de lange versie.

Mijn digitale Sony A350 maakt foto's met een aspect ratio van 3:2. Als ik een dergelijke foto als wallpaper instel, wordt hij gestretcht naar 4:3. Gevolg: iedereen heeft (bijvoorbeeld) een lang gezicht. Gecentreerd weergeven heeft ook geen zin. Bij een portretfoto bijvoorbeeld krijg je dan alleen de neus in beeld (foto's hebben een resolutie van 4592 x 3056).

Ik ben dus op zoek naar een programmaatje dat een foto als wallpaper in kan stellen, maar met behoud van de aspect ratio. Ik weet dat er op een 4:3 monitor zoals de mijne dan een deel van het scherm niet 'bedekt' is door de foto maar dat is geen probleem. Programmaatjes waar meerdere foto's in wachtrij gezet kunnen worden hebben de voorkeur.

De reden hiervoor is dat ik mijn foto's liever niet aanpas naar 4:3 puur omdat dit er nogal veel zijn en ik weinig zin heb om een dubbele digitale set van mn foto's te hebben om ze alleen op de achtergrond te zetten. Camera op 4:3 is ook niet mogelijk, wel 16:9 maar dat schiet ook niet op.

Weet iemand of een dergelijk programma bestaat? WallPaperQ kan het niet en WebShots voor zover ik weet ook niet. Ook in Windows is het me niet gelukt.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:32
Waarom niet in Photoshop automatisch actions laten lopen? Hiermee kun je heeel snel en makkelijk al je foto's (in een map) converteren naar één grootte en één kwaliteit. Probleem opgelost :P ?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Alex3305 schreef op maandag 14 april 2008 @ 22:31:
Waarom niet in Photoshop automatisch actions laten lopen? Hiermee kun je heeel snel en makkelijk al je foto's (in een map) converteren naar één grootte en één kwaliteit. Probleem opgelost :P ?
Photoshop aanschaffen voor zoiets lijkt me iets teveel van het goede.

Kan Irfanview dit niet? Sowieso kun je daarmee een foto resizen, maar wellicht ook als background instellen.

• RvL
Inderdaad, probleem opgelost. Maar niet wat ik zoek ;)

Ik blijf dan nog steeds zitten met een dubbele set. De 4:3 set is weliswaar een stuk kleiner omdat je de kwaliteit en resolutie aanpast, maar het is toch niet helemaal wat ik in gedachte heb.

Als er echt geen programmaatje is wat het direct op de achtergrond kan, is dit natuurlijk altijd nog een optie.

IrFanView ga ik nu eens bekijken. Kom ik op terug! --> Nope, kan het ook niet. Resizen wel, als wallpaper instellen ook, maar alleen stretched, centered of tiled, zonder behoud van aspect ratio.

[ Voor 20% gewijzigd door RvL op 14-04-2008 22:38 ]

Nu de dekens nog...

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 13:17

PromoX

Flying solo

Misschien kan het met Smart Wallpaper Lite?
5. Intelligent "Auto" mode: allows the program to adjust for screen size, picture size, picture aspect ratio, and placement of wallpaper.
6. Automatically resizes images on the desktop.

And I'm the only one and I walk alone.

• RvL
Ja, kan het inderdaad! Bedankt voor de tip!

Wel een beetje smerig moeten installeren (niet in Program Files maar op locatie met meer rechten) omdat hij onder Vista anders als Admin moest worden uitgevoerd. Maar het werkt in ieder geval!

[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 14-04-2008 23:37 ]

Nu de dekens nog...

Pagina: 1