Zyxel P650R en Linksys WRT54GL combineren

Pagina: 1
Acties:

• Malta Soron
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-03 01:53
Ik ben ons thuisnetwerk wat aan het verbouwen en ik wil het volgende creeëren: een Zyxel Prestige 650R-33 als ASDL-modem, daaraan een Linksys WRT54GL (op Tomato 1.18) als router en daarachter dan het netwerk. Schematisch dus:

WAN --> P650R --> WRT54GL --> computers

Het probleem is alleen dat ik nergens kan vinden hoe ik dan modem en router moet configureren. Ik heb uitgebreid gezocht op Google en GoT, maar ik kan nergens concrete instructies vinden. Vrijwel alle links die hier genoemd worden zijn dood, Zyxel heeft überhaupt geen documentatie van de P650R online staan en op de site van mijn provider (XS4ALL) kan ik ook niets vinden.
Wat ik heb begrepen is dat ik het modem in Bridge mode moet zetten en de router m.b.v. DHCP en een gespoofed MAC-adres verbinding moet laten maken, en dat de adressen 10.0.0.138 en 10.0.0.150 iets doen, maar veel verder ben ik niet gekomen.
Is er iemand die dezelfde (of een vergelijkbare) opstelling heeft als ik wil hebben en die me gewoon een lijstje met instellingen kan geven? Alvast bedankt :)

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
je moet eerst kijken of jou p650R kan routeren .
Hang ze zo aan het netwerk en kijk of je een lokaal ip krijgt.
zoja is het makkelijk gebruik je wrt54GL in accespoint mode dus niet als router en het zou moeten werken.(simpel gezegd dan)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Je kan inderdaad de wrt als accespoint instellen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Maar soms is het handiger om het modem als bridge in te stellen. Het ligt er maar net aan welk apparaat welke functies heeft. Ik heb mijn router als router werkend, en mijn modem als bridge.
Dit omdat mijn router een betere QOS heeft.

• Malta Soron
De P650R kan inderdaad routeren. Hij is er alleen niet heel erg goed in :P Daarom wil ik de WRT54GL als router gebruiken.
Ik dacht trouwens dat dat via PPTP kan. Klopt dat?

EDIT:
job schreef op maandag 14 april 2008 @ 21:57:
Maar soms is het handiger om het modem als bridge in te stellen. Het ligt er maar net aan welk apparaat welke functies heeft. Ik heb mijn router als router werkend, en mijn modem als bridge.
Dit omdat mijn router een betere QOS heeft.
Dat was inderdaad ook mijn idee :)

[ Voor 52% gewijzigd door Malta Soron op 14-04-2008 21:59 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Het simpelste is: WRT54GL een WAN-ip van bijv. 10.0.0.100 geven, aansluiten op modem, en op het modem instellen dat 10.0.0.100 de default server is.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Malta Soron
Ik vat hem niet helemaal. Kan je dat iets uitgebreider beschrijven?

• job

job

pinockio schreef op maandag 14 april 2008 @ 22:02:
Het simpelste is: WRT54GL een WAN-ip van bijv. 10.0.0.100 geven, aansluiten op modem, en op het modem instellen dat 10.0.0.100 de default server is.
Waarmee je dus 2 maal achterelkaar aan het natten bent.
Dat is dus niet wenselijk.
Nou uittesten dan. Je hangt je pc rechtstreeks aan je modem.
Zet je modem om naar bridge. Kijk of je pc (na een herstart) nu het externe ip krijgt (dus het ip van je isp) en dan je router er pas aanhangen.

[ Voor 34% gewijzigd door job op 14-04-2008 22:54 ]

• Malta Soron
Moet ik op m'n modem nog iets anders instellen dan Bridge mode?
En wat moet ik precies instellen op m'n router?

(Ik ben hier niet zo heel erg bekend mee, en ik ben bang dat ik vanalles fout ga doen :/ )

• job

job

Je wrt moet op dhcp staan (dus de fabrieksinstelling).
Je modem moet alle login gegevens hebben (dus wachtwoord, gebruikersnaam. juiste vpi/vci, juiste protocol). Maar als je nu met je modem op internet kan, is het alleen maar omzetten naar bridge.

het zou kunnen zijn dat je met je wrt pptp moet toepassen, maar daar kom je snel genoeg achter.
ik denk het niet.. maar ga gewoon even een uurtje prutsen :p.

[ Voor 25% gewijzigd door job op 14-04-2008 22:59 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
WTF mensen? Laat de TS gewoon z'n Zyxel in bridged mode zetten!

Enige wat je WRT54GL moet doen is via DHCP (zoals je PC ook doet) een IP-tje op vragen.

Verder ligt het natuurlijk helemaal aan je ISP hoe je je Zyxel in moet stellen.
job schreef op maandag 14 april 2008 @ 22:57:
Maar als je nu met je modem op internet kan, is het alleen maar omzetten naar bridge.
Als de topicstarter op z'n PC-tje een public IP krijgt (die van z'n ISP dus), dan hoeft dat ook al helemaal niet meer 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door Osiris op 14-04-2008 22:58 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:47

Tazzios

..

Malta Soron schreef op maandag 14 april 2008 @ 22:55:
Moet ik op m'n modem nog iets anders instellen dan Bridge mode?
En wat moet ik precies instellen op m'n router?

(Ik ben hier niet zo heel erg bekend mee, en ik ben bang dat ik vanalles fout ga doen :/ )
er is altijd nog de reset knop!

*sorry verder weinig toetevoegen

• job

job

Osiris schreef op maandag 14 april 2008 @ 22:57:
Als de topicstarter op z'n PC-tje een public IP krijgt (die van z'n ISP dus), dan hoeft dat ook al helemaal niet meer 8)7
Ja maar dat weten we dus niet.
Voor het zelfde geld heeft hij nu een 192.x.x.x of 10.0.0.x ip adres.

[ Voor 11% gewijzigd door job op 14-04-2008 23:00 ]

• Osiris
  • Niet online
job schreef op maandag 14 april 2008 @ 22:59:
[...]

Klopt, dat was de 'Als'. Maar al die mensen die de Zyxel willen laten routen terwijl de TS dat juist expliciet niet wil zitten al helemaal mis :+

Verder zijn inderdaad die handige pagina's van Zyxel.nl af. Daar had ik eerder juist vandaan hoe ik m'n Demon-Zyxel als router instelde en weer terug naar bridged, hoewel dat suf genoeg ook niet altijd even goed ging :+

Heb hier helaas geen Zyxel bij de hand, dus ik kan je niet helpen qua instellingen nu.

Sowieso moeten we ff de ISP van de TS te weten komen, aangezien dr toch wel een grote waarschuwing op Zyxel.nl staat:
# De procedure werkt niet bij het gebruik van KPN ADSL!

[ Voor 16% gewijzigd door Osiris op 14-04-2008 23:04 ]

• Malta Soron
Dus samengevat:
- Modem in bridge mode, verder niets aan veranderen
- Bij de router het WAN Connection Type op DHCP zetten
- PC op DHCP aan de router
En als dat niet werkt, heb ik PPTP nodig. Klopt dat?
Moet ik nog iets doen aan de IP-adressen? Het modem zit nu op 192.168.1.1 en de router op 192.168.1.2 (hoewel die natuurlijk een nieuwe krijgt van de DHCP).

Bedankt voor jullie hulp :)

• job

job

Je modem heeft in bridge mode geen ip meer, hij is niets meer dan een doorgeefluik.
Je router krijgt als extern ip het ip van je isp, en intern 192.168.1.1.

Ohja, wel je router resetten voordat je hem aan je modem hangt.

• Malta Soron
job schreef op maandag 14 april 2008 @ 22:59:
Binnen het netwerk, bedoel je? De Zyxel deelt nu 192.168.1.x adressen uit.
Osiris schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:02:
Sowieso moeten we ff de ISP van de TS te weten komen, aangezien dr toch wel een grote waarschuwing op Zyxel.nl staat:
XS4ALL

• Osiris
  • Niet online
Malta Soron schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:05:
Dus samengevat:
- Modem in bridge mode, verder niets aan veranderen
Klopt als een bus.
En als dat niet werkt, heb ik PPTP nodig. Klopt dat?
Werkt je ISP nog met PPTP dan?
Moet ik nog iets doen aan de IP-adressen? Het modem zit nu op 192.168.1.1 en de router op 192.168.1.2 (hoewel die natuurlijk een nieuwe krijgt van de DHCP).

Bedankt voor jullie hulp :)
Je router's WAN-adres krijgt een nieuwe van de DHCP-server van je ISP ja. Maar je router blijft gewoon bereikbaar op z'n 192.168.1.x-adres van binnenaf natuurlijk :)
job schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:08:
Je modem heeft in bridge mode geen ip meer, hij is niets meer dan een doorgeefluik.
Je modem behoudt gewoon z'n private IP hoor, anders zou ie niet meer te configureren zijn ;)
XS4ALL Only of XS4ALL icm "ADSL van KPN"? Want volgens Zyxel.nl gaat bridged niet werken in het laatste geval.

[ Voor 21% gewijzigd door Osiris op 14-04-2008 23:10 ]

• Malta Soron
job schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:08:
Je router krijgt als extern ip het ip van je isp, en intern 192.168.1.1.
Volgens whatismyip.com is mijn externe ip 80.100.216.98. Kan dat kloppen?
EDIT: Die krijg ik via DHCP, dus dat maakt niet uit, toch?
Osiris schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:09:
Werkt je ISP nog met PPTP dan?
Zoiets heb ik begrepen.
Osiris schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:09:
XS4ALL Only of XS4ALL icm "ADSL van KPN"? Want volgens Zyxel.nl gaat bridged niet werken in het laatste geval.
XS4ALL Only :)

[ Voor 40% gewijzigd door Malta Soron op 14-04-2008 23:16 ]

• Osiris
  • Niet online
Malta Soron schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:09:
[...]

Volgens whatismyip.com is mijn externe ip 80.100.x.x. Kan dat kloppen?
Ja, dat is een XS4ALL IP-adres, maar daarmee kunnen we niet zien of 't XS4ALL Only is of XS4ALL ADSL van KPN.

• -elw00d
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-03 17:52
1 van de 2 apparaten laat je de IP-adressen uitdelen, dus die is de DHCP server.
Allebei geef je de apparaten een ander IP-adres.

Is behoorlijk simpel hoor.

Ik heb zelf een Zyxel ADSL-modem-router (192.168.1.1) en die zorgt voor de internet verbinding en die deelt de IP-adressen uit, omdat die Static IP's kan toewijzen, vind ik wel makkelijk. En dan daarachter hangt een Linksys wireless router (192.168.1.2), en daar staat de DCHP server uit dus die heeft de functie van een switch en die zorgt voor de draadloze clients.

En de IP-adressen laat ik uitdelen vanaf 192.168.1.31, werkt perfect allemaal.

In jou geval zet je die Zyxel dus op bridge, want de andere router moet de verbinding gaan verdelen. Met een half uurtje prutsen zou t wel moeten lukken.

• Malta Soron
Nieuw lijstje:
- Modem in bridge mode, DHCP uitzetten, verder niets aan veranderen

Maakt het trouwens nog heel veel uit welk apparaat ik op 192.168.1.1 zet, of is dat puur cosmetisch?

• Osiris
  • Niet online
Malta Soron schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:21:
Nieuw lijstje:

Maakt het trouwens nog heel veel uit welk apparaat ik op 192.168.1.1 zet, of is dat puur cosmetisch?
De Zyxel hoef je toch niet meer te bereiken op z'n management-IP als je die eenmaal in bridged-stand hebt staan. En zo wel, dan is dat om hem weer uit bridge-stand te halen, dus dan koppel je toch je Linksys-router af lijkt me. Dus eventueel kun je ze beide 192.168.1.1 noemen. Verder is het inderdaad cosmetisch. Je Linksys zal in zijn DHCP-replies simpelweg z'n eigen IP meegeven als gateway-adres, of dat nou 192.168.1.1, 192.168.1.2 of 123.123.123.123 is. (Waarbij dat laatste uiteraard niet de bedoeling is, aangezien dat een 'public IP' is ;))

Gevonden!

De pagina stond nog online op de importeur van Zyxel in Nederland: Prestige 65x veranderen in modem.

Kanttekening:
Let op: Omzetten naar Bridging Mode kan alleen wanneer Ethernet Encap(sulation) als protocol wordt gebruikt. Als er PPPoA of PPPoE wordt gebruikt, dan kan het niet. De computers hebben dan geen manier om in te loggen (wat bij PPPoA/PPPoE door de router wordt gedaan) En de Prestiges ondersteunen geen DHCP-spoofing/half-briding.
't Is dus maar net de vraag hoe je bij XS4ALL Only bent gekomen. Als je dus een normale XS4ALL met ADSL van KPN was en nu bent gemigreerd naar XS4ALL Only, maar nog wel met PPTP, dan heb je dus een probleem. Ik ben zelf XS4ALL Only-abonnee gemigreerd vanaf het Demon-platform (BBNed i.c.m. RFC1483/MPoA), dus heb geen last van dat PPTP-gezeik.

[ Voor 31% gewijzigd door Osiris op 14-04-2008 23:37 ]

• Malta Soron
Malta Soron schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:21:
Nieuw lijstje:
Ik heb dit gedaan en het werkte niet. In eerste instantie leek de router wel verbinding te maken met de ISP. Van het statusscherm van de router:

WAN
MAC Address [adres van het modem]
Connection Type DHCP
IP Address 80.100.216.98
Subnet Mask 255.255.255.0
Gateway 80.100.216.1
DNS 194.109.6.66, 194.109.9.99
MTU 1500

Status Connected
Connection Uptime 0 days, 00:01:28
Remaining Lease Time 0 days, 01:58:32

Maar internet deed het niet. Ik heb alle onderdelen een paar keer gereboot, maar toen maakte de router helemaal geen verbinding meer.
Ik heb nog even PPTP geprobeerd, maar dat bood ook geen soelaas:

WAN
MAC Address [adres van het modem]
Connection Type PPTP
IP Address 80.100.216.98
Gateway 80.100.216.1
DNS
MTU 1460

Status Connecting...
Connection Uptime -
Osiris schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:30:

Gevonden!

De pagina stond nog online op de importeur van Zyxel in Nederland: Prestige 65x veranderen in modem.
Bedankt voor de link :) Ik heb de instellingen vergeleken, en wat de site noemt is precies wat er wordt ingesteld als je de Zyxel op Bridge zet en DHCP uitschakelt.
Osiris schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:30:
Kanttekening:

[...]

't Is dus maar net de vraag hoe je bij XS4ALL Only bent gekomen. Als je dus een normale XS4ALL met ADSL van KPN was en nu bent gemigreerd naar XS4ALL Only, maar nog wel met PPTP, dan heb je dus een probleem. Ik ben zelf XS4ALL Only-abonnee gemigreerd vanaf het Demon-platform (BBNed i.c.m. RFC1483/MPoA), dus heb geen last van dat PPTP-gezeik.
In Routing mode gebruikt de Zyxel ENET ENCAP (= Ethernet Encapsulation), dus ik denk dat dat wel goed zit :)
De account (ik heb hem niet afgesloten) zat eerst bij HCC.net (volgens mij zat dat bij Demon) en is later naar XS4ALL gemigreerd.

• Osiris
  • Niet online
Malta Soron schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 00:37:
[...]

In Routing mode gebruikt de Zyxel ENET ENCAP (= Ethernet Encapsulation), dus ik denk dat dat wel goed zit :)
De account (ik heb hem niet afgesloten) zat eerst bij HCC.net (volgens mij zat dat bij Demon) en is later naar XS4ALL gemigreerd.
HCC.net is volgens mij 'los' naar XS4ALL gemigreerd.

Maar als jouw Zyxel eerder ingesteld stond met PPTP, dan lijkt 't me niet dat je zómaar eventjes op RFC 1483 over kunt stappen en verwachten dat het werkt? Overigens wel vreemd, want volgens een XS4ALL helpdeskpagina zou HCCNet daar wel mee werken. HCCNet maakte blijkbaar gebruik van het Tiscali (is dat voormalig BabyXL?) en BBNed-netwerk. Staat niets bij over 't netwerk van KPN (PPTP)?

Wat zijn de instellingen van je modem nou dan in bridged stand? Telnet-screenshots?

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 15-04-2008 00:44 ]

• Malta Soron
Osiris schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 00:42:
HCC.net is volgens mij 'los' naar XS4ALL gemigreerd.
Zou kunnen. Ik ben inderdaad een brief tegengekomen van XS4ALL waarin de migratie gemeld werd.
[...]
Maar als jouw Zyxel eerder ingesteld stond met PPTP, dan lijkt 't me niet dat je zómaar eventjes op RFC 1483 over kunt stappen en verwachten dat het werkt? Overigens wel vreemd, want volgens een XS4ALL helpdeskpagina zou HCCNet daar wel mee werken. HCCNet maakte blijkbaar gebruik van het Tiscali (is dat voormalig BabyXL?) en BBNed-netwerk. Staat niets bij over 't netwerk van KPN (PPTP)?
De Zyxel staat standaard niet op PPTP, maar ENET ENCAP. Hier staat een tutorial met de configuratie die XS4ALL voorschrijft:

http://w ww.xs4all.nl/helpdesk/adsl/overige_modems/zyxel600.php
Wat zijn de instellingen van je modem nou dan in bridged stand? Telnet-screenshots?
Web interface screenshots!
In Routing mode:
http://i129.photobucket.c...twerk/netwerk-routing.jpg

In Bridge mode:
http://i129.photobucket.c...etwerk/netwerk-bridge.jpg

Verder verandert er niets als je tussen die twee wisselt.

[ Voor 0% gewijzigd door Malta Soron op 15-04-2008 01:00 . Reden: Pff, eindelijk zichtbaar. Horen die links zoveel gezeik te geven? ]

• Osiris
  • Niet online
En wat als je nou eens die guide volgt die ik hierboven geplaatst heb? Dus niet via de webinterface, maar via de telnet-interface?

• Malta Soron
Moet ik dan nog iets veranderen aan de instellingen die ik bij de router ga toepassen? Want volgens mij maakt het voor het modem weinig uit :/

• Osiris
  • Niet online
Je hoeft op dit moment überhaupt nog niet te kijken naar die router. Je merkt vanzelf of het werkt als je alleen je PC (met DHCP dus) er op aangesloten hebt. In router-stand krijg je een intern IP en in bridged-stand krijg je dat externe IP-adres wat hierboven wel staat.

• Malta Soron
Oké. Ik kan nu het netwerk niet platgooien, dus ik ga het vanavond proberen.
Zou het MAC-adres nog kunnen uitmaken?

[ Voor 34% gewijzigd door Malta Soron op 15-04-2008 11:50 ]

• Osiris
  • Niet online
Bij Demon wel. Kon het twee uur duren voordat de lease in XS4ALL's DHCP-server was verlopen. Het zóu moeten helpen om voordat je de bridge-stand instelt eerst op je PC de lease te beëindigen ofzo om vervolgens geen nieuwe op te vragen. Maar mijn Draytek-router toentertijd begon continu vrolijk onmiddelijk een nieuwe lease te vragen, dus dat geintje werkte niet :X

Dus als je 100% zeker weet dat alle instellingen correct zijn (neem die pagina 100% goed door, maar stel niet je Zyxel in op 127.0.0.1 zoals ergens 'als er problemen zijn' aangeraden wordt, want als je dan die console-cable niet meer hebt, heb je een probleem :+), zou je eventjes twee uurtjes kunnen wachten, al heb jij wel HCCnet gehad ipv Demon. Misschien hebben de buren wel een open WiFi-accesspoint, hoewel dat illegaal is.

• Malta Soron
Als ik de instellingen in de Zyxel weer terug wil zetten naar Routing mode, kan ik dan direct naartoe telnetten (met het IP van de ISP), of moet ik eerst weer een static IP binnen het eigen netwerk instellen?
(De webinterface van de Zyxel is vaak moeilijk bereikbaar, en ik heb voortdurend het gevoel dat ik hem brick :| )
Osiris schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 11:59:
Bij Demon wel. Kon het twee uur duren voordat de lease in XS4ALL's DHCP-server was verlopen. Het zóu moeten helpen om voordat je de bridge-stand instelt eerst op je PC de lease te beëindigen ofzo om vervolgens geen nieuwe op te vragen. Maar mijn Draytek-router toentertijd begon continu vrolijk onmiddelijk een nieuwe lease te vragen, dus dat geintje werkte niet :X
Hoe doe je dat?

• Osiris
  • Niet online
Malta Soron schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 12:15:
Als ik de instellingen in de Zyxel weer terug wil zetten naar Routing mode, kan ik dan direct naartoe telnetten (met het IP van de ISP), of moet ik eerst weer een static IP binnen het eigen netwerk instellen?
Je Zyxel is niet bereikbaar op het publieke IP van je ISP, daarvoor zul je eventjes een static private IP op je PC voor moeten instellen.
Die lease laten verlopen? Geen idee hoe dat in je Zyxel moet, misschien via de telnet-interface. Kan me niet zoiets herinneren via de webinterface.

• Malta Soron
Osiris schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 12:35:
Je Zyxel is niet bereikbaar op het publieke IP van je ISP, daarvoor zul je eventjes een static private IP op je PC voor moeten instellen.
Dus gewoon op m'n PC een static IP instellen (bijv. 192.168.1.90), opnieuw verbinding maken met de Zyxel (wat Windows volgens mij automatisch doet) en telnetten naar 192.168.1.1?

(Het punt is dat als ik iets verpest aan de Zyxel waardoor internet wegvalt, er negen mensen en m'n verslaving boos op me worden :P Vandaar dat ik er zo zenuwachtig over doe.)

• Osiris
  • Niet online
Malta Soron schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 12:58:
[...]

Dus gewoon op m'n PC een static IP instellen (bijv. 192.168.1.90), opnieuw verbinding maken met de Zyxel (wat Windows volgens mij automatisch doet) en telnetten naar 192.168.1.1?
Als je de Zyxel in bridged-stand hebt staan en je wilt daar weer vanaf wel ja.
Malta Soron schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 12:58:
(Het punt is dat als ik iets verpest aan de Zyxel waardoor internet wegvalt, er negen mensen en m'n verslaving boos op me worden :P Vandaar dat ik er zo zenuwachtig over doe.)
Uitvallen gaat het sowieso wel eventjes, maar dat heb je als 't goed is al gemerkt, aangezien je claimt dat je hem al in bridged-stand hebt geprobeerd ;)

• Malta Soron
Ik bedoelde meer een soort van permanente-disfunctionaliteit-bel-een-monteur-en-koop-een-nieuwe uitval :P

Ik denk dat dit wel gaat lukken. Vanavond ga ik het proberen. Bedankt voor je hulp! :D

• Osiris
  • Niet online
Malta Soron schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 13:21:
Ik bedoelde meer een soort van permanente-disfunctionaliteit-bel-een-monteur-en-koop-een-nieuwe uitval :P
Dat zal sowieso niet gebeuren als je vóórdat je iets verandert in de telnet-interface allemaal goed documenteert hoe het éérst stond. D.m.v. screenshots of eventjes op papier schrijven ofzo. Dan weet je zeker dat je altijd terug kunt gaan naar hoe het was en wél werkte. Geen idee of Zyxels ook een configuratie-backup-functie oid hebben.
Malta Soron schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 13:21:
Ik denk dat dit wel gaat lukken. Vanavond ga ik het proberen. Bedankt voor je hulp! :D
Succes, gewoon de P650 van router naar modem (bridged)-how-to 100% en goed volgen. En anders kun je, mocht je tóch vergeten te zijn op te schrijven hoe het eerst stond altijd nog weer de van modem (bridged) naar router-guide volgen :+

• Malta Soron
Bedankt voor de link :) Ik was al van plan om screenshots te maken. Voor ik aan dit hele project begon, heb ik screenshots gemaakt van alle pagina's van de web interface, dus daar kan ik ook nog altijd op terugvallen.

• Malta Soron
Het werkt! :D Bedankt voor je hulp!

• Osiris
  • Niet online
Da's mooi! :) Je Linksys heeft nu dus gewoon je 80.100.blabla-IP-adres op z'n WAN-interface?

• Malta Soron
Ja, inderdaad :) Ik heb wel op de Linksys het MAC-adres van m'n pc moeten instellen vanwege dat gedoe met de DHCP-lease, maar vanacht zet ik dat weer terug, dus morgenochten zou alles geregeld moeten :)

• Malta Soron
Ik hoefde niet eens te wachten toen ik het MAC-adres weer terugzette :)
WAN
MAC Address [adres van de Linksys]
Connection Type DHCP
IP Address 80.100.216.98
Gateway 80.100.216.1
DNS 194.109.6.66, 194.109.9.99
MTU 1500

Status Connected
Connection Uptime 0 days, 08:36:45
Remaining Lease Time 0 days, 01:23:15
En nu de boel gaan fine-tunen :)