CD-rom als master en brander als slave wil niet, andersom we

Pagina: 1
Acties:

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik zit met het volgende probleem:
Ik ben een test pc in elkaar aan het schroeven, ik wil hier in een cd-rom speler en een dvd brander schroeven. Ik sluit de cd-rom speler aan op de master van de ide kabel en de dvd brander op de slave, vervolgens zet ik de jumper van de cd-rom speler op master en die van de brander op slave.

Als ik vervolgens Windows start laat hij mijn cd-rom speler zien, deze werkt ook want als ik er een cd in stop dan leest hij deze ook netjes, maar in plaats van een dvd brander laat hij een diskette station zien.

Ik heb geprobeerd het diskette station uit te zetten in de bios, maar dan nog laat hij in Windows in plaats van een dvd brander een diskette station zien.

Vervolgens ben ik gaan testen om de jumpers van de cd-rom speler en dvd-brander beide op Cable Select te zetten, als ik dit doe dan start Windows op en laat Windows alleen een cd-rom speler zien.

Maar nu komt het vreemde: Als ik beide jumpers op cable select heb staan en de cd-rom speler op de slave van de IDE kabel hang en de dvd brander op de master van de IDE kabel hang dan laat Windows keurig mijn cd-rom speler en mijn dvd-brander zien.

- Ik heb al met een andere kabel getest, maar dit helpt niet.
- Ik heb getest om de kabel van de cd-rom speler en de kabel van de harddisk om te wisselen maar dit haalt ook niets uit.
- Ik heb met een andere cd-rom speler getest maar dit helpt niet
- Ik heb de BIOS settings naar default gezet maar dit haalt niets uit

Dit is de PC configuratie:
Moederbord: Tyan Trinity i845E
CPU: Pentium 4 socket 478 2,4GHZ
RAM: 512MB PC2100 DDR
CD-ROM speler: LG (type niet kunnen achterhalen)
DVD brander: Samsung SH-S182

[ Voor 4% gewijzigd door lgeraeds op 14-04-2008 21:20 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien is je dvdbrander kapot?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• lgeraeds
Nee, want als ik alleen de DVD brander aansluit dan werkt hij gewoon.

Overigens gisterenavond nog wat aan het testen geweest.
Ik heb alle mogelijkheden qua jumper combinaties getest, niets zorgt ervoor dat mijn cd-rom als master komt te staan en mijn dvd brander als slave.

Daarnaast heb ik geprobeerd om de cd-rom speler en dvd-brander op de primary ide op het moederbord aan te sluiten en de harddisk op de secondary ide en andersom, het resultaat blijft dan hetzelfde.

[ Voor 74% gewijzigd door lgeraeds op 15-04-2008 09:10 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Volgens mij moet het bij ATAPI devices niet uitmaken, maar heb je ook geprobeerd om de drives in een andere volgorde aan de kabel te zetten? Dus master-slave-moederbord.

Verwijderd

Ook bij ATAPI devices kan dat volgens mij wel wat uitmaken.
Het lijkt me hoe dan ook inderdaad het enige wat overblijft.
Eén kant van de IDE-kabel heeft één connector en de andere kant twee:

PC--------------------S------M

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:59
(in mijn ervaring) is het "verplicht" om de slave als eerste op de kabel te hebben, probeer dat en het werkt misschien

Even niets...

• lgeraeds
Heb het zeg maar zo aangesloten:
PC---------------------S----------M

PC is aangesloten op de secondary IDE poort op het moederbord
S is aangesloten op de DVD brander
M is aangesloten op de CD-rom speler

Op bovenstaande manier zie ik in Windows alleen een CD-rom speler

Sluit ik het zo aan:
PC op de secondary IDE poort op het moederbord
S op de CD-rom speler
M op de brander

Dan ziet hij beide apparaten, maar dan ziet hij de CD-rom speler als slave en de brander als master.
Ik heb geprobeerd om in bovenstaande situatie de CD-rom speler met de jumper als master te zetten en de DVD brander met de jumper als slave maar dan zie ik weer alleen de CD-rom speler en de brander niet meer.

Als ik beide jumpers op Cable Select zet dan werkt het wel maar is dus de CD-rom speler slave en de brander master wat nou net andersom moet zijn.

Verwijderd

lgeraeds schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 10:26:
Heb het zeg maar zo aangesloten:
PC---------------------S----------M

Sluit ik het zo aan:
PC op de secondary IDE poort op het moederbord
S op de CD-rom speler
M op de brander

Dan ziet hij beide apparaten, maar dan ziet hij de CD-rom speler als slave en de brander als master.
Tot dusver goed.
Je DVD heb je middels jumper op M staan en ook op de M aansluiting van de IDE kabel zitten.
Ik heb geprobeerd om in bovenstaande situatie de CD-rom speler met de jumper als master te zetten en de DVD brander met de jumper als slave maar dan zie ik weer alleen de CD-rom speler en de brander niet meer.
Heb je daarna ook de drives van aansluiting op de IDE kabel laten wisselen?
Ik lees dat je de jumpers hebt veranderd maar je sluit dan een Slave apparaat op de Masteraansluiting van de IDE kabel aan. Dat kan heel goed de oorzaak zijn.
Als ik beide jumpers op Cable Select zet dan werkt het wel maar is dus de CD-rom speler slave en de brander master wat nou net andersom moet zijn.
Hoewel ik denk dat het een kwestie is van gewoon op de goede IDE connector aansluiten zou je ook nog even kunnen kijken of de drives alleen CS M S setting hebben of misschien ook nog een SM (Single Master) setting.

En je zou ook nog kunnen proberen de CD op CS te zetten en de DVD op S (of de DVD op CS en de CD op M)

Ik ben trouwens wel heel nieuwsgierig naar de reden waarom je persé de CD op Master willen hebben.
Het lijkt me logischer om de DVD op M te zetten en de CD op S.
Come to think of it.... wat moet je uberhaupt met een cdrom speler in je pc :z

• lgeraeds
Het is niet een kwestie van verkeerd aansluiten denk ik.

Ik heb namelijk al getest om de cd-rom speler met de jumper op master te zetten en aan te sluiten op de master aansluiting van de kabel en daarnaast dan de brander op slave te zetten met de jumper en aan te sluiten op de slave aansluiting van de kabel.

Moet dus kloppen als ik het tenminste goed heb dat de kabel zo in elkaar zit:

Moederbord--------------------------------Slave-------------Master

Ik zal vanavond je overige adviezen even testen, ben nu op m'n werk dus heb nu de pc niet in de buurt

[ Voor 10% gewijzigd door lgeraeds op 15-04-2008 14:14 ]

Verwijderd

lgeraeds schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 14:13:
Het is niet een kwestie van verkeerd aansluiten denk ik.

Ik heb namelijk al getest om de cd-rom speler met de jumper op master te zetten en aan te sluiten op de master aansluiting van de kabel en daarnaast dan de brander op slave te zetten met de jumper en aan te sluiten op de slave aansluiting van de kabel.

Moet dus kloppen als ik het tenminste goed heb dat de kabel zo in elkaar zit:

Moederbord--------------------------------Slave-------------Master

Ik zal vanavond je overige adviezen even testen, ben nu op m'n werk dus heb nu de pc niet in de buurt
Dat kon ik niet uit je verhaal halen vandaar mijn opmerking.
Bovengenoemde is inderdaad de correcte wijze van aansluiten. Zowel de jumper als de gebruikte connector zijn van belang. Zoals iemand hierboven al aangaf klopt het dat ATAPI devices hier niet altijd moeilijk om hoeven doen maar ter uitsluiting van de oorzaak zeker het verifieren waard.

• lgeraeds
Nou ben weer aan het proberen geweest

- Een CM setting hebben ze allebei niet
- Ik heb geprobeerd de CD op CS te zetten en de brander op slave
Resultaat is dan dat Windows alleen de CD-rom speler nog laat zien en niet meer de brander

Ben er maar mee gestopt en heb gewoon de brander als master gezet en de cd-rom speler als slave, de enige manier waar het dus op werkt.

Wat ik met een cd-rom speler moet? Ik kopieër vrij veel originele cd's zodat ik de kopieën kan gebruiken en de originelen in de kast kan zetten, dat gaat sneller als ik van een cd-rom speler naar een brander kopieër dan wanneer ik eerst het origineel in mijn brnader moet doen en dan een lege cd er in.
Pagina: 1