Maandagmorgen-systeem of gewoon pech

Pagina: 1
Acties:

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Ik heb aardig wat ervaring met computers en heb er al veel gezien. Maar dit systeem heeft veel pech.
Het is een computersysteem bij mn schoonouders. Vooraleerst zal ik hieronder even een opsomming geven van wat het complete systeem inhoud en wat er aan kosten is:

Dit systeem is gekocht door mijn schoonouders bij een redelijk grote computer shop (niet een keten) en ook alle reparaties zijn daar afgehandeld. Ze vroegen om een compleet systeem om meteen mee te werken en met de vraag of er een antivirus op zat en of het Flightsimulator van MS kon spelen.
In dit hele proces heb ikzelf niks van doen, ik kijk er nu zojuist pas naar.

December 2004

Aankoop computer:

Intel pentium 3.2 GHz
2048 MB DDR geheugen
80 GB 7200rpm disk
DVD DL RW
Ati Radeon 9550 128 MB DDR Video
Ethernet/ 6x USB 2.0
Geluid/Floppy
Toetsenbord/muis
Win XP
Software pakket
17inch TFT onitor

1299,99

1 Oktober 2005

Bij flightsimulator (microsoft) hangt de computer na enkele minuten spelen.
Oorzaak: temperatuur probleem
Nieuwe processor koeler Zalman
Prijs:
49.99
Kosten inbouwen
20.50

22 December 2005

Spyware / Trojans op systeem:

Onderzoekskosten
41,00
Windows installeren
39.99
Backup maken
27,49
Norton Internet Security 2006 installeren (op verzoek klant)
84,99
Software configureren
20,50

Januari 2006

Internet doet het niet

Norton corrupt

Onder garantie opnieuw geïnstalleerd
--,-

27 januari 2006

Computer herstart continue

Instellingen geoptimaliseerd en gezien dat geheugen waarschijnlijk stuk gaat. Preventief geheugen modules vervangen onder garantie.
Kosten
--,-
Arbeids en onderzoekskosten:
88,00

3 augustus 2007

Computer doet het niet meer.

Geheugen module stuk.
Vervangen onder garantie
Kosten onderzoek/inbouw en testen:
88,00

18 augustus 2007

Computer start niet meer op naar windows

Harde schijf stuk. Harde schijf vervangen onder garantie en data overgezet.
Kosten inbouw en overzetten data:
66,00

20 December 2007

Acer TFT scherm stuk.
Aankoop nieuw scherm
Kosten:
253,99

14 april 2008

Computer start niet meer op

Mijn eigen check: harde schijf stuk en waarschijnlijk de data niet eens meer terug te halen. (getest)
Kosten: nog na te vragen…

Totale kosten tot nu toe aan dit systeem van 3.5 jaar oud: 2080,44 waarvan 526,46 aan reparaties. En 253,99 aan een nieuw scherm.

Al met al is dit een grote kostenpost voor de familie. Het gebruik bestaat uit het spelen van Flightsimulator en internet en msn. Ook worden er soms nog wat andere spellen gespeeld zoals call of duty 2.

Nu kijk ik er als extern tegenaan en heb een aantal oordelen:

De afhandeling van de garantie vind ik redelijk. Dat arbeidskosten worden gerekend is normaal. Wat mij echter opvalt is dat het systeem ontzettend veel gebreken vertoond en dat veel belangrijke onderdelen vervangen zijn die normaal een veel langere afschrijvingstijd kennen.

De onderdelen zijn van gerenommeerde merken.
Zo verbaas ik me op dit moment heel erg over het feit dat de huidige harde schijf van Maxtor compleet gecrasht is, terwijl hij volgens de rekening 7 maanden geleden vervangen is!
De leeftijd van het eerste (Acer) TFT scherm: 3 jaar is ook bedroevend!
Twee!!! keer de geheugen modules stuk! Binnen 3 jaar!

De problemen met spyware zijn natuurlijk gebruikers onhandigheden, maar hadden voorkomen kunnen worden als de shop meteen goede virusscanner had geinstalleerd. Er was namelijk wel een geinstalleerd, maar dat was dan weer niet goed voor de spyware en trojans. Dit was namelijk wel zo aan de familie verteld, dat de computer goed beschermt was met de als eerste geinstalleerde scanner.

Al met al vind ik het een redelijke slechte service dat een computer zoveel gebreken vertoont binnen de normale gebruiksduur.

Nu vraag ik aan jullie, laat jullie licht hier eens op schijnen. Morgen ga ik naar de computershop voor de familie om de 2e dode harde schijf te laten vervangen, maar ben al bang voor de rekeningen aangezien de 3 jaar garantie nu voorbij is. (als ze het niet gratis vervangen, dan installeer ik zelf eentje).

Wat is jullie mening?

Verwijderd

Ik weet niet wat voor PC shop dit is maar ze weten wel de prijzen, daarnaast had je een aantal dingen zelf kunnen doen zoals bv memtest om je geheugen te testen, Hitman Pro (gratis) om je PC te controleren op Spyware en zo zijn er nog een aantal. Koelertje inbouwen bv is 5 minuten werk voor de geroutineerde tweaker :P

Ook het verhaal van terug kerende defecten (harde schijf en geheugen) ga ik dan toch twijfelen of deze daadwerkelijk zijn vervangen.

Ik zou een andere PC eisen (met of zonder minimale tegemoet koming van je schoonouders) omdat er teveel aan defect is geraakt in de afgelopen 3 jaar waarbij je het vertrouwen ernstig verloren hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2008 20:21 ]

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:13:
Ik zou een nieuwe PC eisen omdat er teveel aan defect is geraakt in de afgelopen 3 jaar waarbij je het vertrouwen verloren hebt.
8)7 Ik heb zo een vermoede dat ze het hier niet eens mee gaan zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door battler op 14-04-2008 20:16 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:13:
Ik weet niet wat voor PC shop dit is maar ze weten wel de prijzen, daarnaast had je een aantal dingen zelf kunnen doen zoals bv memtest om je geheugen te testen, Hitman Pro (gratis) om je PC te controleren op Spyware en zo zijn er nog een aantal. Koelertje inbouwen bv is 5 minuten werk voor de geroutineerde tweaker :P

Ik zou een nieuwe PC eisen omdat er teveel aan defect is geraakt in de afgelopen 3 jaar waarbij je het vertrouwen verloren hebt.
Let wel: het is een pc van mn schoonouders, niet die van mijzelf. Inderdaad zijn de dingen die jij noemt voor een gemiddelde tweaker peanuts. Voor mij zeker, heb vaak genoeg aan mn eigen gesleuteld. Ik begin me er nu pas mee te bemoeien, omdat ik niet doorhad dat het zo erg was met deze computer.

Een nieuwe eisen was ook een van de dingen wat bij me op kwam.

Verwijderd

Get!em schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:16:
[...]Ik begin me er nu pas mee te bemoeien, omdat ik niet doorhad dat het zo erg was met deze computer.
Klinkt bekend ;)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:53
Wel grote problemen idd. Of het een maandagochtend systeem is of domweg pech weet ik zo niet.

opzich zijn het wel veelvoorkomende problemen, maar dan gewoon allemaal ipv 1 gebrek binnen een redelijke termijn... Maar opzich ook wel makkelijk te verhelpen en mij lijken de eerste 4 problemen ook niet echte problemen. Elke computer heeft wel eens problemen met virussen ed. Daarnaast is die koeler misschien niet eens echt nodig geweest...

• bangnl
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:44
Maar er zit toch 3 jaar garantie op de Acer lcd panels of zat je er net een paar dagen naast.
Zelfs dan kan het bedrijf je toch wel helpen om het onder garantie te repareren.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
bangnl schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:20:
Maar er zit toch 3 jaar garantie op de Acer lcd panels of zat je er net een paar dagen naast.
Zelfs dan kan het bedrijf je toch wel helpen om het onder garantie te repareren.
Het scherm was niet te repareren. En de garantie was ook voorbij...volgens schoonouders.

Verwijderd

Trojans en spyware gedoe, is een shop daar verantwoordelijk voor?

Twee keer een HD crash: brakke voeding?
PC is verder geaard aangesloten?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:24:
Trojans en spyware gedoe, is een shop daar verantwoordelijk voor?

Twee keer een HD crash: brakke voeding?
PC is verder geaard aangesloten?
Trojans en dergelijk, geef ik ook aan. kan gebeuren...

De HD crashes en geheugen 2x. deed mij ook eerder al denken aan een voedings probleem. Of dat nou bij voeding zelf of stopcontact ligt.

Bij navraag aan schoonouders op dit moment: stopcontact geaard. Problemen met voeding zijn wel ter sprake geweest bij aankoop, omdat de computer toen al niet meteen wilde werken. Een tweaker had toen al meteen een andere voeding erin gestopt..(mijn opinie).

Verder wat nog van belang is en nu in het gesprek doorkomt: systeem is door shop zelf samengesteld en onderdelen zijn besteld bij Alternate.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:36
Je hebt het nu over een termijn van 3 jaar, dat is een periode waarin de gemiddelde tweaker 3 nieuwe PCs koopt :P

Wat betreft die disks:
Een maxtor disk van 7 maand die sterft kan heel normaal zijn. De harddisk is het meest onbetrouwbare onderdeel van een computer en kan op elk moment sterven. Ik heb hier een Raptor gehad die nooit warmer dan 45 graden werd die harde zoekgeluiden maakte en uiteindelijk crashte binnen een jaar... Laptops met samsung schijven die 2 maanden na vervanging alweer vervangen mochten worden, etc.

Dat geheugen is ook maar net welk soort geheugen erin is gezet destijds. Als de shop besluit om te bezuinigen op geheugen is het best mogelijk dat geheugen in 3 jaar tijd 2x sterft. Sowieso snap ik het "preventief vervangen" van geheugen niet. Geheugen is goed of niet, het zit er niet tussenin. Preventief vervangen van geheugen omdat het binnenkort misschien stukgaat is iets waar ik het nut niet van inzie. Overigens heeft elk merk wel eens last van dode dimmetjes. Ik heb hier nog flink wat DDR400 modules van diverse merken, waaronder Infineon en A-data, die het gewoon niet meer doen.

Dan het scherm: ja, het wil wel eens gebeuren dat een scherm doodgaat. Ik had hier een Samsung scherm die na bijna 2 jaar de geest gaf: "No input signal" was de melding. Opgestuurd naar Samsung en ze hebben dat ding gerepareerd (kreeg eerst een nieuwe maar die wilden ze terug omdat ze user abuse gevonden hadden: er had iemand op het scherm gedrukt. De storing in de electronica is gewoon onder garantie gerepareerd). Dat zoiets na 3 jaar en 1 maand gebeurt is gewoon zuur.

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

E-Rick

I love it :7

Hebben ze wel vaker last van electronische apparaten die er zomaar mee ophouden? Want dan ligt het misschien wel aan de stroomvoorziening van het huis. Surge protector een ideetje? Mijn eerste idee was ook brakke voeding, maar dat verklaart niet een tft die er vroegtijdig mee ophoudt.

Choose life

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:21
Ik had in ieder geval al na de eerste 'kostenpost' eens flink nagedacht of het niet goedkoper zou zijn om het zelf te doen :P ahumnederlanderahem. Want dit is gewoon belachelijk, voor dit geld laat je een hardstikke dik systeem in elkaar zetten met garantie erop en alles

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Precies.. alles kan binnen 3 jaar stuk gaan. Maar dat in 1 pc al die dingen binnen 3 jaar stuk gaan vind ik wel opvallend. Het doet mij vermoeden dat er enorm bezuinigd is op producten en/of dat er slechtere onderdelen zijn gebruikt. Wat betreft voeding, die kan ook best van slechtere kwaliteit zijn...

Ik heb nu geen tijd om de computer te ontmantelen en te kijken wat voor onderdelen er werkelijk inzitten.

Verwijderd

Ja wat wil je nu wat we zeggen?
HD kan kapot gaan, ook 2 maal in de aangegeven periode, zou niet eerste keer zijn.
TFT kan kapot gaan.
Geheugen gaat normaal gezien niet zo snel kapot, mits er geen kilo stof op ligt, geen 100°C wordt en een stabiele spanning krijgt.
Bij een viruscanner is het niet zo dat je die moet installeren en daarmee basta. Je moet die ook up to date houden, goed instellen, af en toe eens scannen etc -> kortom verantwoordelijkheid van de gebruiker, de winkel heeft toch zoals gevraagd een scanner erop gezet.
En verder lijken heel veel kosten te komen van software installeren, backup maken, onderzoekskosten, arbeidsuren, testen overzetten data. Zijn allemaal dingen die een tweaker zelf doet en als je dit laat doen, ja dan wordt dat wel degelijk een kostelijke grap, is niet meer als normaal...
Zolang de winkel geen kosten rekent voor producten/diensten die nog in garantie zijn (en die je dus niet hoeft te betalen) zie ik er allemaal geen probleem in.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Precies... de garantie afhandeling is wat mij betreft prima en arbeidsloon/onderzoek kost gewoon geld,klaar.

Wat ik dus van jullie wilde weten of dat een dergelijk snelle afschrijving van onderdelen normaal is. Mijn inziens is de kwaliteit van de onderdelen gewoon te slecht geweest. En wat ik er verder mee moet en kan doen?

Verwijderd

Get!em schreef op maandag 14 april 2008 @ 21:04:
Wat ik dus van jullie wilde weten of dat een dergelijk snelle afschrijving van onderdelen normaal is.
Voor alle onderdelen met bewegende stukken erin, vind ik het nog niet maten aannemen die je verdacht zou kunnen noemen. Het enige wat ik abnormaal snel en frequent vind is dat geheugen, maar zaak is dat we de omstandigheden van het systeem niet kennen, noch de kwaliteit/stabiliteit van het moederbord en voeding (waar veel vanaf hing). Hoe waren temps en hing de zaak vol met stof? Zijn allemaal dingen waar we het gokken naar hebben.
Mijn inziens is de kwaliteit van de onderdelen gewoon te slecht geweest.
Kan je pas naar oordelen als je weet welke merken en typen onderdelen erin staken/steken. Daarbij vind ik dat je van eigenlijk geen enkel (althans van de gangbare) merk kan zeggen dat het expliciet low-quality of superieur is. Daarbij vermoed ik (in het wilde weg) dat de winkel er niet bewust slechte onderdelen ingestoken heeft mits het toch in garantie niets uitmaakt voor hun buiten dan een slechte naam.
En wat ik er verder mee moet en kan doen?
Niet veel denk ik, toch wat betreft naar het verleden toe niet. Naar de toekomst toe: iemand met wat "tweakerachtergrond" het systeem softwarematig in het oog laten houden/onderhouden en bij hardwareproblemen zelf wat analyse doen, zelf wat vervangen, zelf software/windows, backup etc installeren en het grootste deel van de kost blijft al gespaard.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik weet niet wat jullie vinden (hoewel... van sommigen weet ik het wel) maar ik vind de prijzen voor reparaties, zeker als het garantie betreft, nogal hoog. Twee voorbeelden (bijna elke reparatie vind ik te duur, maar goed...):
22 December 2005

Spyware / Trojans op systeem:

Onderzoekskosten
41,00 (...)
Hoezo onderzoekskosten? Ben je daar pak 'm beet een uur mee bezig? PC opstarten, Hitman Pro installeren en laten draaien, klaar. Bovendien --- als je toch Windows gaat herinstalleren, kun je het zo zien.
27 januari 2006

Computer herstart continue

Instellingen geoptimaliseerd en gezien dat geheugen waarschijnlijk stuk gaat. Preventief geheugen modules vervangen onder garantie.
Kosten
--,-
88,00
Wat is hun uurtarief? Hebben ze memtest86 gedraaid (5 minuten werk, en dan een paar uurtjes wachten)? En daarna modules vervangen, evt. BIOS ingesteld... Ik zou het redelijk vinden om daar een kwartiertje voor te rekenen, maximaal een half uur.

Ik vind dat ze nu eens over de brug moeten komen en kosteloos de harddisk vervangen PLUS de data overzetten.

[ Voor 40% gewijzigd door pinockio op 14-04-2008 21:31 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Get!em schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:49:
[...]
Precies.. alles kan binnen 3 jaar stuk gaan. Maar dat in 1 pc al die dingen binnen 3 jaar stuk gaan vind ik wel opvallend.
Kan altijd, maar is mij nog niet gebeurd, ik heb wel oudere PC's staan die nog steeds tip top werken met 'n enkel gevalletje HD crash.

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:31
Wat ik wel raar vindt is dat er bij alles wat onder garantie vervangen wordt er nog arbeidskosten bijkomen.
Ik werk ook voor een pc-winkel en alles dat onder garantie vervangen wordt word kosteloos geplaatst.
Als er bv een harddisk defect blijkt en de data is nog te redden wordt alles overgezet naar een nieuwe zonder kosten.
Het kan toch niet zijn dat de koper opdraait voor de defecten van de fabriek?
Zoiets noemen ze hier bij ons SERVICE.

[ Voor 15% gewijzigd door sn0w13 op 14-04-2008 23:06 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18

BCC

sn0w13 schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:04:
Wat ik wel raar vindt is dat er bij alles wat onder garantie vervangen wordt er nog arbeidskosten bijkomen.
Ik werk ook voor een pc-winkel en alles dat onder garantie vervangen wordt word kosteloos geplaatst.
Als er bv een harddisk defect blijkt en de data is nog te redden wordt alles overgezet naar een nieuwe zonder kosten.
Het kan toch niet zijn dat de koper opdraait voor de defecten van de fabriek?
Zoiets noemen ze hier bij ons SERVICE.
Wanneer je een PC zonder assemblage besteld, dan lijkt mij dat wel logisch. Anders niet. Aangezien deze PC inclusief assemblage is besteld, lijkt mij dat daar ook garantie op zit.

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 14-04-2008 23:18 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Ja meestal heb je fabrieksgarantie op onderdelen (de producten) met als minimum 2 jaar, meestal iets als 2, 3, of 5 jaar.
Daarnaast heb je ook nog garantie op assemblage en werkuren (de diensten/service) en is afhankelijk van winkel tot winkel of formule tot formule. Meestal beginnende van 1 jaar of voor iets meer geld 2, of 3 jaar.
Maargoed is niet echt meer relevant denk ik, hoe de garanties in het verleden zijn afgehandeld, kan je nu nog moeilijk iets aan doen. Enja wat die onderzoekkosten en software installaties kosten, dat moet je eerst zien te achterhalen. Zal wel tarief voor zijn vastgelegd, en ik veronderstel dat dit gekend was door je schoonouders, het was dan hun keuze om erop in te gaan of niet. Hoe dan ook weet ik dat arbeidskosten serieus kunnen oplopen.
Zolang je geen concrete fout of onjuistheid van de winkel kan hard maken, kan je denk ik niets beginnen. En zelfs dan nog is het moeilijk om je gelijk te halen voor iets wat reeds een tijd geleden is afgehandeld en waarvoor toen betaald is geweest.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:17
ik zou toch eens kijken naar je voeding..? want ik heb eerlijk gezegt nog nooit problemen met computers gehad.. (heb er ooit eentje gekrege die inmiddels 6jr. oud was en nog niks vervangen was). ik vind zelf dat de kosten aan arbeid bij die winkel nog al hoog liggen.... kijk ook eens of de voeding nog rond de goede Volt zit... en is de pc een beetje stofvrij? dit kan soms een oorzaak voro problemen zijn, alhoewel dat een beetje raar lijkt bij jou problemen

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Natuurlijk krijgen jullie ook de uitslag.

Computer is weggebracht met het verhaal zoals in de topicstart.
Er zou gekeken worden wat er gedaan kon worden en verder geen afspraken.

1week en 2 dagen later kon de computer kosteloos worden opgehaald.

Resultaat: Een werkende computer: harde schijf vervangen door een western digital met 2x oude volume (160gb ipv 80gb, oude data is nagenoeg compleet overgezet.

Nette service dus. Blijft erbij dat ik het gek vind dat er zoveel stuk is gegaan bij de computer tot nu toe.

Om even een warme douche te geven voor de service van bovenstaande: het gaat om Simson Computers in Arkel.

Topic mag wat mij betreft dicht, met de mededeling dat het dus is opgelost.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Get!em schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:00:
Nu kijk ik er als extern tegenaan en heb een aantal oordelen:

De afhandeling van de garantie vind ik redelijk. Dat arbeidskosten worden gerekend is normaal. Wat mij echter opvalt is dat het systeem ontzettend veel gebreken vertoond en dat veel belangrijke onderdelen vervangen zijn die normaal een veel langere afschrijvingstijd kennen.
Het komt op mij een beetje over op een computershop die een slachtoffer gevonden heeft en inderdaad een beetje pech.

Garantie afhandelingen zouden gratis verricht moeten worden. Ik vind het vreemd dat hiervoor een arbeidsloon wordt verrekend. Dat uurloon voor het vervangen van geheugen is natuurlijk belachelijk. Het is vrij snel te testen of daar het probleem ligt en nieuw geheugen klik je er zo in. Hooguit een paar minuten werk.
De onderdelen zijn van gerenommeerde merken.
Zo verbaas ik me op dit moment heel erg over het feit dat de huidige harde schijf van Maxtor compleet gecrasht is, terwijl hij volgens de rekening 7 maanden geleden vervangen is!
De leeftijd van het eerste (Acer) TFT scherm: 3 jaar is ook bedroevend!
Twee!!! keer de geheugen modules stuk! Binnen 3 jaar!
Het kan gebeuren. Bij mij is ook wel eens een monitor na twee jaar ontploft (letterlijk, CRT, luide knal, kamer stond vol rook). Ook harde schijven gaan bij mij erg random kapot. Sommige supersnel andere heb ik al jaren.
De problemen met spyware zijn natuurlijk gebruikers onhandigheden, maar hadden voorkomen kunnen worden als de shop meteen goede virusscanner had geinstalleerd. Er was namelijk wel een geinstalleerd, maar dat was dan weer niet goed voor de spyware en trojans. Dit was namelijk wel zo aan de familie verteld, dat de computer goed beschermt was met de als eerste geinstalleerde scanner.
Ik denk niet dat je hier de shop voor aansprakelijk kan stellen. Dit ligt gewoon aan de gebruiker, de meeste mensen kennen wel iemand die hun hier mee adviseert en helpt. Is dit niet zo dan kost het geld.
Al met al vind ik het een redelijke slechte service dat een computer zoveel gebreken vertoont binnen de normale gebruiksduur.

Nu vraag ik aan jullie, laat jullie licht hier eens op schijnen. Morgen ga ik naar de computershop voor de familie om de 2e dode harde schijf te laten vervangen, maar ben al bang voor de rekeningen aangezien de 3 jaar garantie nu voorbij is. (als ze het niet gratis vervangen, dan installeer ik zelf eentje).

Wat is jullie mening?
Het is een hoop pech, maar als ik naar mezelf kijk. Mijn vorige systeem had ik 5 jaar, maar niet zonder problemen. Ik heb verschillende keren kosten gemaakt aan fans (3 vervangen), kapotte harddisks (2 vervangen), kapotte dvdbranders (1 vervangen), monitor (1 vervangen), speakersets (3 versleten). Vond ik dat erg? Nee, het is meestal maar tientjeswerk zolang je geen arbeidsloon hoeft te betalen.

Normaal gesproken schrijf je een computer ook in drie jaar af. Je kan er veel langer mee doen, maar er kan wel eens wat kapot gaan. Zeker als je het intensief of onkundig (sommige mensen knallen de pc gewoon uit wat ook niet goed is voor harddisks en dergelijke) gebruikt.

Mijn conclusie: het enige vreemde vind ik de kosten die gemaakt zijn voor het vervangen van onderdelen onder de garantie.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:48
Die kosten voor het vervangen van defecte onderdelen vind ik ook enigzins vreemd, maar mogelijk is het complete systeem verkocht met b.v. 1 jaar garantie. Als na dat jaar toch een onderdeel defect blijkt wat langer dan dat ene jaar fabrieksgarantie heeft dan valt het iegenlijk wel weer mee.
Kosten
--,-
88,00
Dat vind ik wel erg knap, dat ze kunnen zien dat geheugen binnenkort kapot gaat. Geheugen is goed of geheugen is niet goed, en niet iets daar tussen over of over een poosje. En ook hierbij weer behoorlijke arbeidskosten.

Verwijderd

Was het een compleet nieuw systeem of één die door de shop is gebouwd? In het laatste geval zou ik bijna gaan denken dat de shop slordig werkt en met name ook z'n ESD voorzorgen niet echt lekker voor elkaar heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2008 21:38 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Och ik heb al heel wat pc's gezien met 'dit soort' problemen een simpel voorbeeld.

In Juni 2004 5 identieke systemen gekocht voor op de zaak, w2k, office, vscanner, mail en een beetje internetten.
P4 2.8, 1gb, 80gb Maxtor, Epox 4PCA3+
De eerste problem traden binnen 2 maanden al op 1 computer had zomaar 'reboots' kon net na start of na aantal uur totaal random, terug in test, geen problemen vast kunnen stellen na een 48 uur burnin test, trek pc uit test sluit hem aan en na nog geen 5 minuten weer reset... elk onderdeel apart getest probleem niet kunnen achterhalen alles weer inelkaar zelfde onderdelen en geen problemen meer gehad. Ongeveer 1 maand daarna stoppen 3 machines tegelijk.. ook allemaal nagekeken komen we tot de conclusie dat de hd's kortsluiting hebben, toen in alle pc's hd's vervangen door seagates nog geen week later op zelfde dag 2 voedingen defect..

Opgegeven moment begonnen de gebruikers BSOD's te krijgen.. mem defect. Na een week of 2 ging er een cpu kapot (na testen) uiteindelijk in februari 2008 aangekomen is in 4 van de 5 system bijna alles vervangen behalve het moederbord wat nogsteeds perfect werkt.

Kosten bij aanschaf ~1300 euro de stuk, uiteindelijke kosten ~2400 euro per stuk...

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Tja, het kan soms verkeren met die computers.

Het beschreven systeem is een door het bedrijf in elkaar geklust compleet systeem. Van horen zeggen kopen ze de spullen in bij Alternate en monteren ze zelf.

Ik heb er zelf nog nooit last van gehad in alle jaren dat ik een computer heb (nu al zo'n 23 jaar!)
Daarom verbaasde dit bij mn schoonfamilie ook zo.
Voor mijzelf had ik allang de balans opgemaakt en een nieuw systeem gekocht/geeist onder garantie.
Maar goed, zo het nu lijkt is de boel bij hen opgelost. Geeft natuurlijk geen garanties voor de toekomst. Ik heb de familie al verteld dat de computer na 3 jaar eigenlijk wel aan vervanging toe is en ze houden het nog een jaar op deze computer, als hij nog zolang leeft. Ennuh, niet iedereen heeft een pc als prio 1 in huis staan natuurlijk, dus ook kwa kosten moet het niet prio 1 gaan eisen!

Verwijderd

Ik moet wel zeggen dat ik vind dat de onderzoekskosten hadden moeten vervallen als het een garantiekwestie is. Ok ze mogen het vragen, maar netjes vindt ik het niet!
Pagina: 1