Beste mede tweakers,
Ik heb aardig wat ervaring met computers en heb er al veel gezien. Maar dit systeem heeft veel pech.
Het is een computersysteem bij mn schoonouders. Vooraleerst zal ik hieronder even een opsomming geven van wat het complete systeem inhoud en wat er aan kosten is:
Dit systeem is gekocht door mijn schoonouders bij een redelijk grote computer shop (niet een keten) en ook alle reparaties zijn daar afgehandeld. Ze vroegen om een compleet systeem om meteen mee te werken en met de vraag of er een antivirus op zat en of het Flightsimulator van MS kon spelen.
In dit hele proces heb ikzelf niks van doen, ik kijk er nu zojuist pas naar.
December 2004
Aankoop computer:
Intel pentium 3.2 GHz
2048 MB DDR geheugen
80 GB 7200rpm disk
DVD DL RW
Ati Radeon 9550 128 MB DDR Video
Ethernet/ 6x USB 2.0
Geluid/Floppy
Toetsenbord/muis
Win XP
Software pakket
17inch TFT onitor
1299,99
1 Oktober 2005
Bij flightsimulator (microsoft) hangt de computer na enkele minuten spelen.
Oorzaak: temperatuur probleem
Nieuwe processor koeler Zalman
Prijs:
49.99
Kosten inbouwen
20.50
22 December 2005
Spyware / Trojans op systeem:
Onderzoekskosten
41,00
Windows installeren
39.99
Backup maken
27,49
Norton Internet Security 2006 installeren (op verzoek klant)
84,99
Software configureren
20,50
Januari 2006
Internet doet het niet
Norton corrupt
Onder garantie opnieuw geïnstalleerd
--,-
27 januari 2006
Computer herstart continue
Instellingen geoptimaliseerd en gezien dat geheugen waarschijnlijk stuk gaat. Preventief geheugen modules vervangen onder garantie.
Kosten
--,-
Arbeids en onderzoekskosten:
88,00
3 augustus 2007
Computer doet het niet meer.
Geheugen module stuk.
Vervangen onder garantie
Kosten onderzoek/inbouw en testen:
88,00
18 augustus 2007
Computer start niet meer op naar windows
Harde schijf stuk. Harde schijf vervangen onder garantie en data overgezet.
Kosten inbouw en overzetten data:
66,00
20 December 2007
Acer TFT scherm stuk.
Aankoop nieuw scherm
Kosten:
253,99
14 april 2008
Computer start niet meer op
Mijn eigen check: harde schijf stuk en waarschijnlijk de data niet eens meer terug te halen. (getest)
Kosten: nog na te vragen…
Totale kosten tot nu toe aan dit systeem van 3.5 jaar oud: 2080,44 waarvan 526,46 aan reparaties. En 253,99 aan een nieuw scherm.
Al met al is dit een grote kostenpost voor de familie. Het gebruik bestaat uit het spelen van Flightsimulator en internet en msn. Ook worden er soms nog wat andere spellen gespeeld zoals call of duty 2.
Nu kijk ik er als extern tegenaan en heb een aantal oordelen:
De afhandeling van de garantie vind ik redelijk. Dat arbeidskosten worden gerekend is normaal. Wat mij echter opvalt is dat het systeem ontzettend veel gebreken vertoond en dat veel belangrijke onderdelen vervangen zijn die normaal een veel langere afschrijvingstijd kennen.
De onderdelen zijn van gerenommeerde merken.
Zo verbaas ik me op dit moment heel erg over het feit dat de huidige harde schijf van Maxtor compleet gecrasht is, terwijl hij volgens de rekening 7 maanden geleden vervangen is!
De leeftijd van het eerste (Acer) TFT scherm: 3 jaar is ook bedroevend!
Twee!!! keer de geheugen modules stuk! Binnen 3 jaar!
De problemen met spyware zijn natuurlijk gebruikers onhandigheden, maar hadden voorkomen kunnen worden als de shop meteen goede virusscanner had geinstalleerd. Er was namelijk wel een geinstalleerd, maar dat was dan weer niet goed voor de spyware en trojans. Dit was namelijk wel zo aan de familie verteld, dat de computer goed beschermt was met de als eerste geinstalleerde scanner.
Al met al vind ik het een redelijke slechte service dat een computer zoveel gebreken vertoont binnen de normale gebruiksduur.
Nu vraag ik aan jullie, laat jullie licht hier eens op schijnen. Morgen ga ik naar de computershop voor de familie om de 2e dode harde schijf te laten vervangen, maar ben al bang voor de rekeningen aangezien de 3 jaar garantie nu voorbij is. (als ze het niet gratis vervangen, dan installeer ik zelf eentje).
Wat is jullie mening?
Ik heb aardig wat ervaring met computers en heb er al veel gezien. Maar dit systeem heeft veel pech.
Het is een computersysteem bij mn schoonouders. Vooraleerst zal ik hieronder even een opsomming geven van wat het complete systeem inhoud en wat er aan kosten is:
Dit systeem is gekocht door mijn schoonouders bij een redelijk grote computer shop (niet een keten) en ook alle reparaties zijn daar afgehandeld. Ze vroegen om een compleet systeem om meteen mee te werken en met de vraag of er een antivirus op zat en of het Flightsimulator van MS kon spelen.
In dit hele proces heb ikzelf niks van doen, ik kijk er nu zojuist pas naar.
December 2004
Aankoop computer:
Intel pentium 3.2 GHz
2048 MB DDR geheugen
80 GB 7200rpm disk
DVD DL RW
Ati Radeon 9550 128 MB DDR Video
Ethernet/ 6x USB 2.0
Geluid/Floppy
Toetsenbord/muis
Win XP
Software pakket
17inch TFT onitor
1299,99
1 Oktober 2005
Bij flightsimulator (microsoft) hangt de computer na enkele minuten spelen.
Oorzaak: temperatuur probleem
Nieuwe processor koeler Zalman
Prijs:
49.99
Kosten inbouwen
20.50
22 December 2005
Spyware / Trojans op systeem:
Onderzoekskosten
41,00
Windows installeren
39.99
Backup maken
27,49
Norton Internet Security 2006 installeren (op verzoek klant)
84,99
Software configureren
20,50
Januari 2006
Internet doet het niet
Norton corrupt
Onder garantie opnieuw geïnstalleerd
--,-
27 januari 2006
Computer herstart continue
Instellingen geoptimaliseerd en gezien dat geheugen waarschijnlijk stuk gaat. Preventief geheugen modules vervangen onder garantie.
Kosten
--,-
Arbeids en onderzoekskosten:
88,00
3 augustus 2007
Computer doet het niet meer.
Geheugen module stuk.
Vervangen onder garantie
Kosten onderzoek/inbouw en testen:
88,00
18 augustus 2007
Computer start niet meer op naar windows
Harde schijf stuk. Harde schijf vervangen onder garantie en data overgezet.
Kosten inbouw en overzetten data:
66,00
20 December 2007
Acer TFT scherm stuk.
Aankoop nieuw scherm
Kosten:
253,99
14 april 2008
Computer start niet meer op
Mijn eigen check: harde schijf stuk en waarschijnlijk de data niet eens meer terug te halen. (getest)
Kosten: nog na te vragen…
Totale kosten tot nu toe aan dit systeem van 3.5 jaar oud: 2080,44 waarvan 526,46 aan reparaties. En 253,99 aan een nieuw scherm.
Al met al is dit een grote kostenpost voor de familie. Het gebruik bestaat uit het spelen van Flightsimulator en internet en msn. Ook worden er soms nog wat andere spellen gespeeld zoals call of duty 2.
Nu kijk ik er als extern tegenaan en heb een aantal oordelen:
De afhandeling van de garantie vind ik redelijk. Dat arbeidskosten worden gerekend is normaal. Wat mij echter opvalt is dat het systeem ontzettend veel gebreken vertoond en dat veel belangrijke onderdelen vervangen zijn die normaal een veel langere afschrijvingstijd kennen.
De onderdelen zijn van gerenommeerde merken.
Zo verbaas ik me op dit moment heel erg over het feit dat de huidige harde schijf van Maxtor compleet gecrasht is, terwijl hij volgens de rekening 7 maanden geleden vervangen is!
De leeftijd van het eerste (Acer) TFT scherm: 3 jaar is ook bedroevend!
Twee!!! keer de geheugen modules stuk! Binnen 3 jaar!
De problemen met spyware zijn natuurlijk gebruikers onhandigheden, maar hadden voorkomen kunnen worden als de shop meteen goede virusscanner had geinstalleerd. Er was namelijk wel een geinstalleerd, maar dat was dan weer niet goed voor de spyware en trojans. Dit was namelijk wel zo aan de familie verteld, dat de computer goed beschermt was met de als eerste geinstalleerde scanner.
Al met al vind ik het een redelijke slechte service dat een computer zoveel gebreken vertoont binnen de normale gebruiksduur.
Nu vraag ik aan jullie, laat jullie licht hier eens op schijnen. Morgen ga ik naar de computershop voor de familie om de 2e dode harde schijf te laten vervangen, maar ben al bang voor de rekeningen aangezien de 3 jaar garantie nu voorbij is. (als ze het niet gratis vervangen, dan installeer ik zelf eentje).
Wat is jullie mening?