Toon posts:

Laptop start wel... maar komt niet verder dan de BIOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers,

Een vreemd probleem....
Gister op mijn laptop gewerkt en niks aan de hand.

Ik ga naar mijn werk en start hem op en hij komt niet verder dan de BIOS....
BIOS ziet hij prima, alles ziet er ook hardwarematig goed uit in de BIOS.
Maar als ik hem door laat starten houdt mijn HD op met spinnen en is het backlight nog wel te zien maar blijft het scherm zwart.

Met CD-ROM is het het zelfde....

Ik heb de geheugen modules eruit gehaald, zelfs een nieuwe erin gedaan en geen positief resultaat.
Ik kon geen BIOS batterij vinden (laptop even open gehad) en heb hem maar weer dicht gemaakt.

Even een externe monitor eraan gehad, maar die wou niet echt aanslaan (komt misschien vanwege de BIOS ?)

Normaliter kan ik alles vrij goed oplossen... maar ik heb echt geen idee waar ik dit zou moeten zoeken.
De laptop is 5 jaar oud en heeft dus geen garantie meer -O-

Iemand suggesties ?

Alvast bedankt!

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-01 17:37

Kwastie

Awesomeness

Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 19:49:
Met CD-ROM is het het zelfde....
Je hebt toch wel je bios ingesteld zodat hij vanaf cd-rom opstart (just checking)

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter deze al doorgelezen?

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Verwijderd

Topicstarter
Kwastie schreef op maandag 14 april 2008 @ 19:54:
[...]

Je hebt toch wel je bios ingesteld zodat hij vanaf cd-rom opstart (just checking)

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter deze al doorgelezen?
Ja en ja.... normaliter vind ik alles met de search inderdaad.....
Maar de problemen wijken iets te veel af....

Bovendien is mijn Acer BIOS iets te beperkt....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2008 19:58 ]

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
Wat bij mij op t werk (volgens mij een mythe overigens maargoed t kan geen kwaad om te proberen) wel eens gezegd word is dat je de accu er uit moet halen en de laptop los van de stroom moet zijn en dan de aan/uit knop 10 seconden ingedrukt houden. Dit zou er voor moeten zorgen dat opgebouwen spanning (static buildup is volgens mij de engelse term?) er helemaal vanaf is gehaald en dat het daarna weer werkt.

Overigens: zie je je harde schijf lampje wel gewoon knipperen als je scherm eenmaal uit is? Want dan is er misschien iets mis met je scherm en boot hij wel gewoon door naar Windows 'in de achtergrond' zeg maar...

Verwijderd

Topicstarter
Helaas... het zal bij een mythe moeten blijven ;)
HD knippert niet.

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-01 17:37

Kwastie

Awesomeness

TargetX schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:07:
Overigens: zie je je harde schijf lampje wel gewoon knipperen als je scherm eenmaal uit is? Want dan is er misschien iets mis met je scherm en boot hij wel gewoon door naar Windows 'in de achtergrond' zeg maar...
het lijkt me vreemd dat hij windows wel zou booten, want hij ziet de bios ook gewoon.
Ik zeg niet dat het mogelijk is maar dan zou het een rare case zijn.. 8)7

Edit: Al eens gekeken in de S.M.A.R.T (mischien is dit mogelijk via de bios)

[ Voor 95% gewijzigd door Kwastie op 14-04-2008 20:21 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
Kwastie schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:19:
[...]

het lijkt me vreemd dat hij windows wel zou booten, want hij ziet de bios ook gewoon.
Ik zeg niet dat het mogelijk is maar dan zou het een rare case zijn.. 8)7

Edit: Al eens gekeken in de S.M.A.R.T (mischien is dit mogelijk via de bios)
Hij gaat dan wel van een 'text only' mode naar een iets grafischere mode volgens mij, wellicht dat in de aansturing daarvan iets mis gaat. Acht ik niet onmogelijk, al ben ik met je eens dat de kans klein is hoor :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:10
Haal je HDD eens los en boot dan ?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:53
Welk type laptop heb je exact, ook wel makkelijk (verder misschien ook wat specs)

Verder zou je eens kijken of hij het met een andere HDD wel doet, zou niet te veel moeten kosten iig lijkt me via marktplaats.

Veel succes ermee, For the Makron! ;)

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:43
Grote kans dat het aan je HDD ligt, soms blijft de BIOS dan hangen.

Schroef je HDD eens los (zit vaak onder een klepje aan de onderkant, of aan de zijkant) en probeer dan eens met een linux liveCDtje (Ubuntu, Knoppix, you name it) te booten ;)

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 14 april 2008 @ 21:19:
Grote kans dat het aan je HDD ligt, soms blijft de BIOS dan hangen.

Schroef je HDD eens los (zit vaak onder een klepje aan de onderkant, of aan de zijkant) en probeer dan eens met een linux liveCDtje (Ubuntu, Knoppix, you name it) te booten ;)
Al gedaan, no luck.....

Ik heb een Acer Travelmate 8002 Lci
2x 512 mb ddr
80gb hd
ATI Radeon 9700 64mb
Dothan 1.7

Toch al bijna 5 jaar oud (was toen echt een top systeem ;)).
Hoop dat ik hem nog kan maken... anders misschien toch maar aan een nieuwe beginnen :'(

Morgen even op mijn werk kijken (via een converter van mini IDE (heet dat zo ? ;)) naar IDE) of mijn HD echt stuk is of dat ik het ergens anders moet zoeken (waarom vindt hij mijn CD-ROM dan niet... nou ja... vindt hem wel... doet niks).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2008 21:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het was in ieder geval niet mijn hardeschijf :)
Die heb ik (gelukkig) net leeg getrokken via een externe bracket :)

Laptop doet nog weinig helaas.... misschien iets met het moederbord ?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2008 12:39 ]

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:17
als het je mobo is, kan je hem weggooien... en dat van die externe monitor kan toch pas bij windows boot en dan FN+F4?

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:43
stijnovinchi schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 15:06:
als het je mobo is, kan je hem weggooien... en dat van die externe monitor kan toch pas bij windows boot en dan FN+F4?
Hoeft niet perse, vaak kan het ook in de BIOS hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas doet hij dat niet :)
Maar als het mijn monitor is... waarom zou mijn HD ook niet werken ? (terwijl de HD nog wel goed is, doet het perfect in een case)
Althans zag geen lampje branden etc...

Blijft erg raar en niemand weet een oplossing (behalve dat het mijn moederbord kan zijn).
Denk dat het dan ook het repareren niet waard is.... kost waarschijnlijk meer dan hij waard is... aan de andere kant ish et ook weer zonde om hem weg te gooien ;(

Ach... wel 4.5 jaar lang elke dag gebruikt.... :) (koste destijds ook 2000 euro :X)
Pagina: 1