Toon posts:

Linux distributie voor server virtualisatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje bezig met het zoeken van informatie van virtualisatie onder Linux. Ik heb uiteraard gekeken naar VMWare, Xen, OpenVZ, etc. Het installeren hiervan kan echter nog wel eens wat lastig zijn. Wat ik zoek is eigenlijk helemaal niet zo heel speciaal en ik hoopte dat daar al een distributie voor beschikbaar zou zijn. Wat ik graag wil is:

Een linux distributie waar binnen ik heel eenvoudig virtuele Linux "computertjes" kan aanmaken. De virtualisatie mag wat mij betreft dus op Kernel niveau, er hoeft geen hele X86 gevirtualiseerd te worden. Ik stel me zo voor dat ik die distributie installeer er vervolgens remote via SSH bij kan en daar via de terminal een nieuwe Linux machine kan aanmaken. Deze Linux machine krijgt zijn eigen stukje harddisk, eigen netwerkkaart en misschien gedeelde toegang tot USB (of desnoods helemaal niet).

Ik weet dat zoiets ongetwijfeld kan (VMWare server komt in de buurt, maar virtualiseerd een hele machine). Xen of OpenVZ is volgens mij wat ik wil, maar dan mooi handig ingebakken in een distro. In mijn ideale situatie merk ik "niets" van mijn echte machine, maar werk alleen maar met virtuele machines.

Weet iemand of er zoiets bestaat? Zijn er mensen die zoiets draaien en zo ja hoe?

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:22

woutur

Klauwtjes uit!

Vrijwel elke distro kan wat jij wilt. Gewoon een minimale install van willekeurige distributie met ondersteuning voor Xen in de kernel. Dan met de pakketmanager Xen installeren met wat extra's en klaar. Mag jezelf kiezen of je voor RedHat, Debian, Ubuntu-server of Gentoo gaat of welke andere distributie dan ook.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Elke linux-distributie kan dat. Voor het makkelijk uitrollen van hosts kan je bijv. kiezen voor Cobbler waar op dit moment hard aangewerkt wordt (door o.a. mijzelf) om het ook op Debian aan de gang te krijgen....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Stetho
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:56
of vserver?

dan draai je alleen de processen.
Deze draaien in een soort van jail.

Hier hoef je alleen een speciale kernel voor te installeren en de vserver utils.

Op Debian is het helemaal eenvoudig.

En dan met nat op de host machine.
Of achter een router of firewall.

I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:47
FreeBSD Jails? })

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Dan houd ik het maar gewoon bij ubuntu server met 1 van de genoemde pakketten. vserver heb ik even bekeken en dat ziet er ook erg goed uit, hier ga ik eens mee spelen.

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 20:39

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Ubuntu Jeos voor vmware zou het moeten kunnen doen.
meuk: Ubuntu JeOS 7.10

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:29
klungeltweaker schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 12:19:
Ubuntu Jeos voor vmware zou het moeten kunnen doen.
meuk: Ubuntu JeOS 7.10
Ubuntu Jeos is niet geschikt voor deze situatie, dit is namelijk een distributie bedoeld om in een virtuele machine te draaien en niet op de hardware zelf.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:24
Ik gebruik er linux-vserver voor :) Debian heeft er zelfs een kernel voor in de repositories.

Nieuwe virtuele server maken is niet meer dan
newvserver --hostname vserver1 --domain paulnieuwkamp.local --ip 10.1.2.3
en vervolgens even wachten :) Je kunt zelfs scripts etc opgeven dat er meteen ssh-keys worden gekopieerd, cronjobs worden aangemaakt ([debian apt-get] automatisch bijvoorbeeld)

[ Voor 42% gewijzigd door Paul op 15-04-2008 18:29 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 18:24:
Ik gebruik er linux-vserver voor :) Debian heeft er zelfs een kernel voor in de repositories.

Nieuwe virtuele server maken is niet meer dan
newvserver --hostname vserver1 --domain paulnieuwkamp.local --ip 10.1.2.3
en vervolgens even wachten :) Je kunt zelfs scripts etc opgeven dat er meteen ssh-keys worden gekopieerd, cronjobs worden aangemaakt ([debian apt-get] automatisch bijvoorbeeld)
Klinkt goed, ik ga even spelen met debian etch met daarop v-server. Ik wil eigenlijk als guests ubuntu server gaan draaien, maar dat zou moeten kunnen volgens mij (omdat dat ook gewoon te debootstrappen is)

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 10:49
Als je Xen Express 4.1 download ( 2 cd's ) dan weet je alles.
Je hoeft bijna niets in te stellen en je hebt een mooi console op je windows pc om de boel te beheren.
http://www.citrixxenserve...cts/Pages/XenExpress.aspx

tot 4 VM's is deze gratis.

ik heb zelf 3 x debian en 1 x win xp er op draaien en dat was een eitje.
ook backuppen van je vm is makkelijk.

suc6 nog.

ehhh.. noppes

Pagina: 1