• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Ik heb een Dell dimension 5100 gekregen met een P4 3GHZ HT en 2x512MB-Ram (pc2-3200)

Deze wil ik upgraden, maar wat kan mijn moederboard aan? Graag wil ik min. 2GBram en als het ff kan een Core duo of beter. Hoe zit het met het geheugen? ik heb 4 banken.

Ik kan er niet achterkomen welk mobo ik heb, bios is nu E01, maar kan geupgrade worden naar E03

Zie onderstaande link voor info over de bios upgrade. Misschien zien jullie iets waar ik overheen lees.
http://support.dell.com/s...t=1&libid=1&fileid=172847

Mijn Vragen:

Welke processoren worden ondersteund.
Welk type geheugen kan erin. (en kan ik ook 3x 1GB nemen als ik 4 banken heb?)

Zover ik heb kunnen achterhalen is mijn chipset een intel xxx (volgt)
Of is de chipset genoeg om dit te achterhalen, of moet het moederboard het dan OOK ondersteunen

Aida32 geeft geen info over mobo.

[ Voor 18% gewijzigd door Pinin op 14-04-2008 19:29 ]

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Chipset is Intel 82945G volgens Google ;)
Maar je kunt dit ook nog even controleren met Everest
En die heeft volgens mij wel ondersteuning voor een Core 2 Duo. Alleen je bios moet ook ondersteuning bieden voor je CPU. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2008 19:33 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kast openmaken en op het mobo kijken naar typeaanduiding?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 14 april 2008 @ 19:36:
kast openmaken en op het mobo kijken naar typeaanduiding?
daar kan ik met geen mogelijkheid een type nummer vinden, misschien op de achterzijde van mobo, maar die gaat niet uitelkaar.

Soms lees ik weer dat er gewoon een core 2 duo op kan, maar welke bussnelheid kan ie aan, tot wat kan mijn bios enz. Dus waar moet ik achter komen, ik ben al heel wat jaren bezig met pc's maar ik eigenlijk nooit een upgrade uitgevoerd met een Dell, ik weet dat bijv. bij asus een heel duidelijk lijstje is met de processoren en geheugen.

Met google zie ik onderstaand bericht, maar in hoeverre klopt dat, en hoe komt die ene persoon wel aan data van de dell site?
http://www.fixya.com/supp...grade_dell_dimension_5100

edit: volgens mij een 945G express chipset, en het is een BTX moederboard

[ Voor 4% gewijzigd door Pinin op 14-04-2008 19:51 ]

www.casarodriguillo.com

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Nou ik ben iets verder met puzzelen.

Volgens mij kan ik gewoon een core 2 duo processor kopen en max pc5x00 geheugen kopen.

Waar zat ik aan te denken:
2x2Gb van OCZ (€60,-)
en bijv. een core 2 duo 4500 (€90,-)
of zeggen jullie koop lekker deze core duo van €60

Er gaat Vista 32bit op draaien, veel verwerking van rar/par en dowloaden.

EN het mobo is een BTX en BTX kast, hoe zit het met de koeler? welke koeler gebruik ik? er zit nu een toren op van zo'n 10cm hoog waar de lucht langs gaat. Kan ik deze koeler blijven gebruiken?

Ik heb nu dus een P4 3GHZ HT

www.casarodriguillo.com

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Niemand advies over een BTX mobo/kast en processor upgrade?

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Pinin schreef op woensdag 16 april 2008 @ 17:11:
Niemand advies over een BTX mobo/kast en processor upgrade?
Misschien kun je een mailtje naar Dell sturen met de vraag of het moederbord en bios de nieuwe CPU ondersteunen. :)
Ik geef je trouwens weinig kans dat het gaat werken aangezien het eerste beschikbare bios van 23 juni 2005 komt en het nieuwste bios uit 2006.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 18:31 ]

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Ik heb op een dell discussionboard gelezen dat het BIOS IDD geen core2Duo ondersteund, ik hou dus mijn bestaande 3 Ghz HT.

Wat adviseren jullie 2 of 4 Gb Ram? in dit geval. vista x86 gebruikt max. 3Gb toch?

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Pinin schreef op woensdag 16 april 2008 @ 19:01:
Ik heb op een dell discussionboard gelezen dat het BIOS IDD geen core2Duo ondersteund, ik hou dus mijn bestaande 3 Ghz HT.

Wat adviseren jullie 2 of 4 Gb Ram? in dit geval. vista x86 gebruikt max. 3Gb toch?
Een 32bit besturingssysteem ziet rond de 3GB, als je meer dan 2GB gaat gebruiken neem dan 4GB anders is het niet echt nuttig. :)

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 19:26:
[...]

Een 32bit besturingssysteem ziet rond de 3GB, als je meer dan 2GB gaat gebruiken neem dan 4GB anders is het niet echt nuttig. :)
Tja en dat is nou net wat ik me afvraag wanneer gebruik je meer dan 2GB, ik heb nu 1Gb en dat schiet lekker op, idle draait vista al op zo'n 550MB, vaak staat PS, newsleecher, winrar, Outlook2007 en Firefox aan.

www.casarodriguillo.com

Pagina: 1