Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Garages en Service

Pagina: 1
Acties:

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Topicstarter
Mijn auto is in onderhoud bij een merkgarage in de buurt, en mijn vrouw ging langs om een klein onderdeel te laten vervangen. Omdat ik zelf er geen tijd voor had heb ik haar daar langs laten gaan.

Zo gezegd zo gedaan, alles prima in orde. De factuur zou opgestuurd worden.

Nu was ik al benieuwd of ze daar arbeidskosten voor zouden berekenen. Ik kon me dat eigenlijk niet voorstellen, maar wat schetste mijn verbazing toen ik de rekening kreeg? Ze rekenden dus wél de arbeidskosten. Deze stegen boven de prijs van het onderdeel uit.

Klein beetje geirriteerd belde ik de garagist op voor text en uitleg. Ik vroeg waarom hij voor iets kleins in mijn ogen arbeidskosten rekende, ik had eigenlijk verwacht omdat mijn auto daar ook in onderhoud dat het onder de noemer "service" zou vallen.

De uitleg van de dealer was dat het onderdeel gepakt moest worden, oude onderdeel er af, en nieuwe onderdeel erop. Kosten van de werkplaats, en ook moest de monteur uitklokken op de werkzaamheden waar hij mee bezig was en daar moest ik dus voor op draaien.

Ik heb niet gezegd dat ik naar een andere garage zou gaan, maar wel laten weten dat ik hier teleurgesteld over was maar wel de rekening zou betalen.

Hij vond dat vervelend en zou kijken wat hij daar aan kan doen de volgende keer dat ik bij hem in de garage kwam (ik dacht welke volgende keer?)

Verwacht ik nu te veel?

Elect a clown, expect a circus.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sja.. misschien is 'ie wel goedkoop in zijn reguliere onderhoud omdat 'ie juist niet standaard laat betalen voor service & klantvriendelijkheid, en dus geen ruime marges heeft. Dan kun je helaas kleine dingetjes niet 'kado' doen.

Als het wel een dure garage betreft met een ruime winstmarge, dan zou ik ook maar eens elders gaan zoeken. Tenzij die garage (of de factureer-meneer) niet duidelijk wist dat dit jouw vrouw betrof, en dat 'ie dus voor z'n vaste klant even aardiger moet doen dan voor iemand die eenmalig voor 1 dingetje langskomt.

Overigens zelf al paar keer kostenloos geholpen door een lokale kwik-fit vestiging, maar die zitten dan ook op rustige momenten te nietsen omdat ze altijd extra mankracht paraat hebben staan zodat mensen zonder afspraak banden kunnen laten vervangen e.d.

[ Voor 19% gewijzigd door brama op 14-04-2008 17:42 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Hangt er een beetje vanaf hoeveel tijd ze er ook ingestoken hebben. Als mijn garagist een lampje vervangt rekent hij daar geen uren voor aan, dat is service, maar het is niet omdat iets klein is dat het ook op 123 vervangen is.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 00:16
Je laat het onderdeel demonteren en vervolgens monteren. Logisch dat je dat moet betalen, die monteurs kosten namelijk gewoon geld. Als je geen arbeidsloon wilt betalen zul je het de volgende keer zelf moeten monteren.

Het ligt natuurlijk aan welk onderdeel het is, waarom hij vervangen moet worden en wat voor relatie je met de dealer hebt.

Overigens vind ik het al heel netjes dat ze je vrouw meteen geholpen hebben. Er zijn zat garages die zeggen; morgen kun je de auto ophalen...

[ Voor 17% gewijzigd door FicoF op 14-04-2008 17:42 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Euh... het lijkt me toch normaal dat je betaalt voor het feit dat iemand werk voor je uitvoert?

Als ik voor een klant iets doe vraag ik ook niet alleen materiaalkosten, want dan maak ik geen winst. Ik wil ook graag voor mijn werk betaald worden. Idem voor een automonteur/garage.

Virussen? Scan ze hier!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
FicoF schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:40:
Je laat het onderdeel demonteren en vervolgens monteren. Logisch dat je dat moet betalen, die monteurs kosten namelijk gewoon geld. Als je geen arbeidsloon wil betalen zul je het de volgende keer zelf moeten monteren.

Het ligt natuurlijk aan welk onderdeel het is, waarom hij vervangen moet worden en wat voor relatie je met de dealer hebt.
Het gaat om een heel knullig iets een ruitenwisser op de achterruit. Ja dit zou ik ook zelf kunnen doen, dus die opmerkingen mogen jullie voor je houden ;)

Mijn relatie met de dealer: Ach ja relatie, ik heb daar vorig jaar voor het eerst mijn auto daar in onderhoud gehad maar daarvoor ben ik ook wel eens bij hem geweest toen ik een auto van dat merk wou aanschaffen. Dat heb ik later niet bij hem gedaan maar dat zou toch niets mogen uitmaken?

Toen ik daar voor het eerst kwam voor onderhoud heb ik gevraagd of ik mijn auto bij hem in onderhoud kon doen was dat natuurlijk geen probleem, dus nee ik ben daar geen jaren klant.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Waarom ga je voor iets als het wisselen van een ruitenwisser naar een merkdealer? Voor zoiets kleins kan je toch beter een universele garage nemen (als je het zelf niet kunt/wil doen), ben je maar een-derde van het bedrag kwijt wat je nu kwijt bent...

Virussen? Scan ze hier!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:43
Slasher schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:44:
[...]

Het gaat om een heel knullig iets een ruitenwisser op de achterruit. Ja dit zou ik ook zelf kunnen doen, dus die opmerkingen mogen jullie voor je houden ;)

Mijn relatie met de dealer: Ach ja relatie, ik heb daar vorig jaar voor het eerst mijn auto daar in onderhoud gehad maar daarvoor ben ik ook wel eens bij hem geweest toen ik een auto van dat merk wou aanschaffen. Dat heb ik later niet bij hem gedaan maar dat zou toch niets mogen uitmaken?

Toen ik daar voor het eerst kwam voor onderhoud heb ik gevraagd of ik mijn auto bij hem in onderhoud kon doen was dat natuurlijk geen probleem, dus nee ik ben daar geen jaren klant.
Dan kan je ook moeilijk iets verwachten van zijn kant hé, als je al wat langer klant was, dan zou ik het wel lastiger vinden maar je bent er nog maar één keer geweest voor onderhoud.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• FicoF
[...]

Bij mijn garage hoef ik daar geen geld voor te betalen :p. Maar dat ging toen gepaard met ander onderhoud.

Ik vind het toch een beetje vreemd dat je een topic hier over opent. Zoiets is een gunst van de garagehouder. Je moet dat soort zaken niet gaan verwachten.

Automonteurs zijn tegenwoordig schaars, en verdienen daardoor goed. Dat moet betaald worden, en opzich is het dan toch logisch, dat degene betaald die gebruik maakt van de diensten van de monteur (jij dus).

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Als ik garagehouder was en er zou iemand (om het even man of vrouw) zou komen met iets pietluttigs als een ruitewissertje of een lampje, dan zou ik diegene een overall in de handen stoppen en zeggen: "loop maar even mee, ik laat het wel zien" en dan daarna gewoon geld rekenen voor een cursusje lampje-vervangen of ruitewisser-ding-doen.

* unclero moet opeens denken aan de volksfietsenmaker oid waar je alleen betaalt voor het materiaal maar wel zelf in de werkplaats mag staan om het te fixen

Maar goed, anderszijds is het tegenwoordig ook wel zo dat een beetje moderne auto zo vol met computerrommel wordt gestopt dat de monteur een halve systeembeheerder is. En als zo'n man 5 uur bezig is met een hardnekkig computerprobleem (en sommigen hier weten wel hoe hardnekkig computerproblemen kunnen zijn) en uiteindelijk een onderdeeltje van 15 euro vervangt, het erg raar op de factuur kan staan. :X

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Verwijderd

Ik heb een 3 deurs Ford Fiesta uit 2004 nu klapte op een dag mijn stoel niet meer vooruit... aangezien ik een jaar garantie heb ik leuk naar de dealer waar ik hem een 3 maand eerder had gekocht. Nu is dat zo een grote garage waar ze constant 6 klanten tegelijk helpen dus inchecken en wachten na een 3 uurtjes wachten kreeg ik de rekening voor mij. 136€ (ongeveer nog een klets erbij achter de komma...) ik zeg ik heb deze auto 3 maan geleden hier aangeschaft ik heb toch garantie. Toen kreeg ik als antwoord garantie op een 2de hands voertuig valt alleen op de motor en versnellings blok.

Ik ben hoger opgegaan uiteindelijk bij de manager van het filiaal deze duwde het contract onder mijn neus waar het idd op stond alleen op de moter en versnellingsblok ik heb toen 136 € betaalt waar van 35€ aan onderdelen was en de rest aan uren. Ik trek daar mijn conclusies uit ik kom er gewoon nooit meer! ;)

Ik had gerust een ganse dag kunnen uit trekken om er zelf naar te kijken... dat bespaarde me dan toch 100€

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
FicoF schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:53:
[...]

Bij mijn garage hoef ik daar geen geld voor te betalen :p. Maar dat ging toen gepaard met ander onderhoud.

Ik vind het toch een beetje vreemd dat je een topic hier over opent. Zoiets is een gunst van de garagehouder. Je moet dat soort zaken niet gaan verwachten.
Als ik dit gedaan had tijdens regulier onderhoud had het me waarschijnlijk niets gekost

Waarom mag ik hier dan geen topic over openen volgens jouw? Dat jij blijkbaar het antwoord wel weet maar ik was gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen?

Als je zo gaat beginnen kan je dit forum natuurlijk net zo goed meteen sluiten.

Lees anders dit artikel even door: Wikipedia: Internetforum
wildhagen schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:42:
Euh... het lijkt me toch normaal dat je betaalt voor het feit dat iemand werk voor je uitvoert?

Als ik voor een klant iets doe vraag ik ook niet alleen materiaalkosten, want dan maak ik geen winst. Ik wil ook graag voor mijn werk betaald worden. Idem voor een automonteur/garage.
Het was maar 5 minuten werk, als het een uur gekost had was het mijns inziens "logischer" geweest.

Maar blijkbaar mag ik service niet meer verwachten anno 2008 dat is me ondertussen wel duidelijk geworden.

[ Voor 97% gewijzigd door Slasher op 14-04-2008 18:29 ]

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Och, het kan nog sterker. Ik kom met mijn auto al jaren bij de merkdealer, vrij kleine lokale garage. Laatste keer een grote beurt laten uitvoeren, plus wat algemeen onderhoud (nieuwe banden, remblokken etc) Totale rekening rond de 1800 euro (heb dure banden). Stond wel even heel vreemd te kijken toen bleek dat ze voor t vervangen van een lampje ook nog even 10 euro arbeidsloon hadden berekend... Geen wereldbedrag, maar lijkt me toch wat overdreven. Heb dr een opmerking over gemaakt met t idee dat ze dat konden oppakken en corrigeren, maar daar werd niet op gereageerd. Daar kom ik de volgende keer dus niet meer terug..

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Een tandarts vraagt 20 euro voor een "consult" waarbij je na 20 minuten weer buiten staat... Ik was altijd in de veronderstelling dat garages dat niet zouden doen :)
Maar er valt wel wat voor te zeggen: het is werk, en ook de factuur opsturen is even werk...

• eX0duS
  • Laatst online: 21:32
Ik heb erger gezien. Er moest een simpele telefoon kabel aan de telefoon centrale gehangen worden, deze moest dan weer naar een alarm, maar dat was er nog niet, maar er moest in elk geval alleen een kabel aan.
Nou ja, monteur komt, pakt UTP kabel, steekt er 2 telefoon stekkertjes aan, is letterlijk binnen 3 minuten weer weg.
3 dagen naderhand een mooie rekening gekregen waar ze gewoon dus 1 uur á 75 euro ex btw voor rekenen, voor 3 minuten werk!
En dan te bedenken dat ze die telefoon centrale zelf gehangen hebben, en dat was ook al niet echt goedkoop te noemen.

En dan te bedenken dat ik zelf dus zeer regelmatig op pad moet voor van die kleine dingen (printer doet het niet, MSN doet het niet, draadloos werkt niet), waar ik vervolgens in twee minuten weer klaar ben, maar omdat de mensen een mooie nieuwe PC bij ons gekocht hebben ga ik daar echt geen rekening voor sturen, dat noem ik vallen onder het mom van "service".
Als het nou geregeld voor komt dat ik al 10x terug ben geweest dan is het begrijpelijk dat er wel eens een rekening kan komen, maar toch niet voor zo iets lulligs...

Ook een mooie, website's...
Laten we een website bouwen, site werkt eigenlijk voor geen meter, maar goed. Koste toch een lieve som van enkele duizenden euro's. Site blijkt niet goed beveiligd te zijn (iedereen kan er gewoon op op content aan te passen, terwijl er wel een wachtwoord in staat, maar het maakt dus niet of je nu wel of niet dat wachtwoord er in zet), content is ineens weg, gastenboek word volgespammed...
Op een gegeven moment moest er dus een linkje ergens bij.
Omdat ik die site niet gebouwd had en geen tijd hda om er naar te kijken heb ik dat hun laten doen.
Het ging eigenlijk maar om gewoon een simpel linkje in HTML in een tabelletje te zetten, met de vewijzing naar een andere pagina.
Rekenen ze dus vrolijk ook een uur voor, á 75 euro ex btw... Na dus een website van... Nou ja....
Er zijn grenzen al zeg ik het zelf...

Je neemt jezelf niet serieus als je nooit een rekening stuurt en net doen alsof mensen alles gratis krijgen, maar komop, wat ik zoal mee maak...

Ook een mooie, klant koopt PC bij ons, ik PC netjes intalleren, alles prima.
Klant koopt GSM ergens anders, maar GSM werkt niet icm met PC (werkte wel maar ze wisten niet hoe het werkte). Ik kom daar dus met het idee van even nieuwe inkt cartridges installeren.
Vervolgens zit je daar dus 1,5 uur, uit te leggen hoe die telefoon werkt, en zelfs dan stuur ik nog geen rekening, klant is koning, maar dit was wel een grensgeval. De keer daar op heb ik ze wel een rekening gestuurd van een half uur, maar deze is dan ook gewoon betaald.

Wat ik ook raar vind, mensen hebben geen probleem om 1000 euro aan hun BMW uit te geven bij een service beurt, maar 5 tientjes voor een goed werkende internetverbinding (noem maar wat), is wél een probleem....

Ook een mooie: Rontgen foto van gebit bij de tandarts, 95 euro! 3 seconden werk. Zitten, foto maken, klaar.
Aan de andere kant, gebits reiniging, was iets van 25 euro, en daar zijn ze dan weer een 3 kwartier mee bezig geweest...

[ Voor 17% gewijzigd door eX0duS op 14-04-2008 18:40 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:15
merkdealers zuigen (sommige). Ze hebben bij mij een onderdeel* vervangen (€ 550,-) terwijl dat weggegooid geld bleek te zijn, achteraf (door meerdere garages gezegd).

* krukaslagers. Als die stuk zijn, moet je niet zomaar nieuwe lagers erop zetten, je moet ook de krukas slijpen. Nu zijn de lagers weer stuk ( na 100km ). $%^$!#^$#^#@^#^#@

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Jegapia schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:40:
Hangt er een beetje vanaf hoeveel tijd ze er ook ingestoken hebben. Als mijn garagist een lampje vervangt rekent hij daar geen uren voor aan, dat is service, maar het is niet omdat iets klein is dat het ook op 123 vervangen is.
Hooguit 5 minuten echt niet meer

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

wildhagen schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:42:
Nee hoor. Ik heb onlangs m'n auto verkocht, een redelijke Volkswagen Golf die altijd onderhoud bij de lokale dealer kreeg. Nu had m'n koper er wat vragen over en hij vroeg of ik dat, samen met m'n dealer wou uitzoeken door een monteur van die garage.

Nu ben ik daar een normale klant, en niet bekend (eerder berucht :+) ofzo, maar deze chef-monteur nam alle tijd voor een proefrit en boodt zelfs aan om de auto ff op de brug te zetten om te loeren naar het probleem. Ondanks dat het stervensdruk was en er een aantal monteurs ziek waren.

Auto op de brug, ik kreeg advies en klaar. Toen ik vroeg "wat ben ik jullie verschuldigd?" kreeg ik als antwoord "Niets". Dat noem ik dus service.

Het kan dus wel.
FicoF schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:53:
Hij stelt gewoon een vraag, of service nog wel bestaat. Dan zijn ervaringen van andere GoT-gebruikers gewenst, of mag dat niet meer tegenwoordig? Ik vind het iig een aardige discussie, die hier, voor zover ik weet, nog niet gevoerd is.

[ Voor 29% gewijzigd door Gunner op 14-04-2008 19:09 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Mijn ervaring is dat gunsten nog wel degelijk bestaan, maar er moet wel eerst sprake zijn van een "relatie" tussen jou en de garage.

Wanneer je één a twee keer bent geweest voor een onderhoudsbeurt ben ik er niet verbaasd van dat 't nog niet gebeurd, daarna zou ik er niet op tegen zijn...

Onlangs zelf een reparatie (onderhoud) laten uitvoeren a € 1.000 euro. Dit was inclusief een paar euro's voor het vervangen van een lampje... tsjah, was er voor de 1e keer. Had ze gecomplimenteerd als hij er niet opgestaan had, maar vond het niet storend.

BMW 535D

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Bij de voorbeelden van eXodus is het wel dat ze wel een uur geplaned hebben kunnen staan. Hoe snel ze ook klaar zijn bij je, ze hebben de rest van de tijd geen andere klanten kunnen helpen.

.

• FicoF
Slasher schreef op maandag 14 april 2008 @ 18:12:
[...]
Waarom mag ik hier dan geen topic over openen volgens jouw? Dat jij blijkbaar het antwoord wel weet maar ik was gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen?
Misschien verkeerd geformuleerd door mij.

Ik vind het vreemd dat je geirriteerd raakt door een rekening. Jij hebt ervoor gekozen om gebruik te maken van de arbeid van een monteur. Die wil ook gewoon brood eten en dus moet die betaald worden. In mijn ogen is dat redelijk logisch, dus vandaar kijk ik ervan op dat je die dealer belt en een topic opent. Van mij mag je hem wel openen, geen misverstanden ;)

• unclero
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

IceOnFire schreef op maandag 14 april 2008 @ 18:18:
Och, het kan nog sterker. Ik kom met mijn auto al jaren bij de merkdealer, vrij kleine lokale garage. Laatste keer een grote beurt laten uitvoeren, plus wat algemeen onderhoud (nieuwe banden, remblokken etc) Totale rekening rond de 1800 euro (heb dure banden). Stond wel even heel vreemd te kijken toen bleek dat ze voor t vervangen van een lampje ook nog even 10 euro arbeidsloon hadden berekend... Geen wereldbedrag, maar lijkt me toch wat overdreven. Heb dr een opmerking over gemaakt met t idee dat ze dat konden oppakken en corrigeren, maar daar werd niet op gereageerd. Daar kom ik de volgende keer dus niet meer terug..
Tsja, bij een grote beurd is het vaak wel wat redelijker als ze dat niet erbij tikken, of wanneer ze dat gewoon die bandjes 1810 maken. Maar anderszijds is het vervangen van een lampje wel een dienst, en het is niet meer dan redelijk dat er voor die dienst betaalt moet worden. En als het je niet bevalt, dan doe je het toch gewoon lekker zelf? ;)
eX0duS schreef op maandag 14 april 2008 @ 18:28:
Ik heb erger gezien. Er moest een simpele telefoon kabel aan de telefoon centrale gehangen worden, deze moest dan weer naar een alarm, maar dat was er nog niet, maar er moest in elk geval alleen een kabel aan.
Nou ja, monteur komt, pakt UTP kabel, steekt er 2 telefoon stekkertjes aan, is letterlijk binnen 3 minuten weer weg.
3 dagen naderhand een mooie rekening gekregen waar ze gewoon dus 1 uur á 75 euro ex btw voor rekenen, voor 3 minuten werk!
Die man rekent de 57 minuten die hij in de file heeft moeten staan ook nog mee. Is niet meer dan logisch.
En dan te bedenken dat ik zelf dus zeer regelmatig op pad moet voor van die kleine dingen (printer doet het niet, MSN doet het niet, draadloos werkt niet), waar ik vervolgens in twee minuten weer klaar ben, maar omdat de mensen een mooie nieuwe PC bij ons gekocht hebben ga ik daar echt geen rekening voor sturen, dat noem ik vallen onder het mom van "service".
Ik reken gewoon voorrijkosten ;).
Wat ik ook raar vind, mensen hebben geen probleem om 1000 euro aan hun BMW uit te geven bij een service beurt, maar 5 tientjes voor een goed werkende internetverbinding (noem maar wat), is wél een probleem....
Mensen denken tegenwoordig namelijk dat snel en goedwerkend internet een fundamenteel - hevig bevochten - grondrecht is.
Ook een mooie: Rontgen foto van gebit bij de tandarts, 95 euro! 3 seconden werk. Zitten, foto maken, klaar.
Aan de andere kant, gebits reiniging, was iets van 25 euro, en daar zijn ze dan weer een 3 kwartier mee bezig geweest...
Gebitsreiniging laten ze doen door een stagiair, maar voor het uitprinten van een rontgending moet wel de tandarts zelf even komen kijken en zijn krabbel zetten (zeker voor fotos die nodig zijn voor sollicitaties ofzo).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

Ik denk dat het ook vooral te maken heeft met de relatie die je hebt met de garagist.
Mijn Micra wordt al een aantal jaar onderhouden bij de lokale Nissandealer en dingen als lampjes vervangen rekenen ze alleen materiaalkosten voor (dus €2,50 ofzo voor een lampje). Vind ik redelijk.
Als ik echter naar een garage ga waar ik normaal gesproken niet kom en ze moeten een wisser vervangen, dan kijk ik niet raar op wanneer daar gewoon arbeidsloon voor in rekening wordt gebracht.
Waar ik wel raar van opkeek was de keer dat de motor van mijn vaders Laguna vastliep door een fout van de monteur (boutje vergeten te vervangen van de distributieriem) van de Renaultdealer waar het ding is aangeschaft en ook in onderhoud is sindsdien. Renault Nederland heeft de dealer destijds moeten dwingen alle arbeidsloon op zich te nemen en zelf hebben ze 60% van de onderdelen vergoed.
Dat soort dingen vind ik dan toch net wat erger dan €10,- arbeidsloon bij een garagist waar je sowieso een betrekkelijke nieuwe klant bent.

Nee, merp!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
PauseBreak schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 11:11:
Als ik echter naar een garage ga waar ik normaal gesproken niet kom en ze moeten een wisser vervangen, dan kijk ik niet raar op wanneer daar gewoon arbeidsloon voor in rekening wordt gebracht.

Dat soort dingen vind ik dan toch net wat erger dan €10,- arbeidsloon bij een garagist waar je sowieso een betrekkelijke nieuwe klant bent.
Mijn auto is daar dus relatief kort in onderhoud (sinds oktober 07) Blijkbaar moet je dus langer daar komen heb ik wel in de gaten.

Natuurlijk kan ik die kosten wel betalen en daar gaat het ook niet om, ik had het gewoon niet verwacht.

De garagist zei wel dat hij er over zou nadenken en als ik de volgende keer bij hem in de garage kom zou hij het bekijken wat hij er mee ging doen. Ben toch benieuwd wat hij dan in gedachten heeft.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, mijn oude barrel (14 jaar oude toyota carina) heb ik ook in onderhoud bij een lokale dealer.

Nu moet ik zeggen dat ik daar een lieve duit heb uitgegeven aan onderdelen en onderhoud, maar ik word dan ook af en toe geholpen. Zo kreeg ik m'n veerpoten -die ik zelf wou vervangen- niet los, dus erheen gereden en ze hebben even de luchtsleutel erop gezet.

Raar geluidje, dus ik naar de dealer toe met het idee dat het een motorsteun was... Hadden ze me makkelijk mee kunnen naaien, maar ze hebben het voorste uitlaatrubber ingespoten, en het was over...

Niks voor gerekend.

Aan de andere kant, bij een andere dealer van hetzelfde merk een keer een uitlaatsteun besteld voor m'n vader. 65 euro voor twee lapjes aluminium. Zaten alleen geen boutjes bij om ze vast te maken.
Dus ik zeg; joh, heb je toevallig ook een paar boutjes erbij, anders heb ik er nog niks aan...
antwoord was: "nee, heb ik niet, en ik ga niet kijken want ik heb lunchpauze"... :(

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik vind zoiets als bij de TS gewoon onder service vallen. Sowieso betaal je bij de dealer vaak veel te veel voor zulke kleine onderdelen, waaruit je voorzichtig kunt concluderen dat de 3 minuten arbeidstijd er gewoon bij in zit.

Had laatst eens bij de dealer 2 nieuwe lampjes voor mn moeders auto gehaald (om zelf erin te zetten). Kostten 20 euro per stuk! Dus 40 euro voor 2 lampjes !! Kerel zei dat het speciale lampjes waren dus ik dacht het zal wel (was toch niet voor mezelf :P), maar later was ik toevallig bij Halfords en daar kostten exact dezelfde type lampjes 4 euro per stuk :|

• Jochemmol
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05-2014
Ik vind het een lastige vraag.
Jij heb je auto daar sinds okt 07 in onderhoud. Ik ga 1x per jaar naar de garage (APK). Ik laat dan alles in 1x doen. Soms is er iets en ga ik tussen tijds. Laat ik zeggen 2x per jaar dat ik mijn auto naar de garage stuur.

In jou geval is voor mij ook de vraag; wat is eenv ast klant. Je bent 1x misschien 2x daar geweest. met deze auto. Daarvoor ook een keer. Wat heb heb je daar laten doen?

Voor het vervangen van een ruitenwisser zou je het als service kunnen verwachten. Alleen stel dat iedereen dat doet. Even langskomt voor kleine dingen. :?

Als ik het in mijn grote buurt zou laten doen is het ook gratis. Maar als ik mij auto daar breng voor alleen dat weet ik ook niet of ze dat zomaar gratis doen.

Je zou ook even met je vrouw kunnen overleggen of ze direct de auto naar de garage brengt of eerst even overlegd ;)

Jochemmol

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:31
Palomar schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 11:48:

Had laatst eens bij de dealer 2 nieuwe lampjes voor mn moeders auto gehaald (om zelf erin te zetten). Kostten 20 euro per stuk! Dus 40 euro voor 2 lampjes !! Kerel zei dat het speciale lampjes waren dus ik dacht het zal wel (was toch niet voor mezelf :P), maar later was ik toevallig bij Halfords en daar kostten exact dezelfde type lampjes 4 euro per stuk :|
Waren vast orginele <<insert automerk>> lampen, betaal je uiteraard voor ipv 3rd party lampjes bij de Halfords. Dat gaat niet alleen op in de autobranche ...
ondanks dat die lampjes van <<insert automerk>> ook gewoon bij Bosch oid wegkomen en op het merknaampje identiek zijn ;)

Flickr | Lego collectie

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Jochemmol schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 15:46:
Ik vind het een lastige vraag.
Jij heb je auto daar sinds okt 07 in onderhoud. Ik ga 1x per jaar naar de garage (APK). Ik laat dan alles in 1x doen. Soms is er iets en ga ik tussen tijds. Laat ik zeggen 2x per jaar dat ik mijn auto naar de garage stuur.

In jou geval is voor mij ook de vraag; wat is eenv ast klant. Je bent 1x misschien 2x daar geweest. met deze auto. Daarvoor ook een keer. Wat heb heb je daar laten doen?

Voor het vervangen van een ruitenwisser zou je het als service kunnen verwachten. Alleen stel dat iedereen dat doet. Even langskomt voor kleine dingen. :?

Als ik het in mijn grote buurt zou laten doen is het ook gratis. Maar als ik mij auto daar breng voor alleen dat weet ik ook niet of ze dat zomaar gratis doen.

Je zou ook even met je vrouw kunnen overleggen of ze direct de auto naar de garage brengt of eerst even overlegd ;)
In overleg is het idd zo gekomen dat ze de auto daar heen heeft gebracht dus haar schuld is het niet, mijn schuld is het wel dat ik er van uit ging dat het service was.

En ja wat is vaste klant. Pas als je daar 3 jaar komt ofzo? Ik ben daar na mijn apk + kleine beurt nog eens geweest voor het vervangen van een sensor in de koelvloeistof daar hebben ze ook arbeidskosten voor gerekend omdat dit toch meer werk was. Maar voor een ruitenwisser dacht ik wel dat ze dat gratis zouden doen.

Ze hadden het mijn inziens beter kunnen doen door vooraf aan te geven dat er kosten aan verbonden zijn, dan had ik dat geweten nu kom je voor een "nare" verassing te staan. Zal dat nog wel aan die garagist doorgeven.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Vraag aan TS: hoeveel tijd is er in rekening gebracht? Was dat een redelijke hoeveelheid tijd? Is het in rekening gebrachte bedrag een propertioneel deel van de reguliere uurprijs of is er naar boven toe afgerond?

Verwijderd

Ik heb ooit eens een rekening gegreken van €750,- en het onderdeel koste €5,- (aardedraad in de accubak). Toen ben ik ook best kwaad geworden. Mijn auto had toen een dagwaarde van €1000,- 8)7

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Misschien dat een _goede_ garage je een belletje had gegeven als de werkzaamheden/kosten uit de hand zouden lopen.

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 00:20

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

[...]

Tja met name dat je bij hem bent geweest maar de auto uiteindelijk niet bij hem hebt gekocht, werkt niet positief mee.
Een dealer is vaak duurder in aanschaf omdat je juist meer service krijgt. Jij gaat nu bij wijze van naar marktplaats.nl, bespaard je xxx € maar verlangd wel van die dealer dat je dezelfde service op een auto krijgt alsof je hem bij hem had gekocht. Ik vind het persoonlijk eerder raar dat je het raar vind :)
Hij had natuurlijk wel een pluspuntje gehad indien hij 5 minuten werk niet had doorberekend (marge op merk onderdelen is ook best hoog in tegenstelling tot wat sommige hier beweren) maar ik kan hem geen ongelijk geven.

I'm not as think as you stoned I am

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Topicstarter
Rukapul schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:11:
Vraag aan TS: hoeveel tijd is er in rekening gebracht? Was dat een redelijke hoeveelheid tijd? Is het in rekening gebrachte bedrag een propertioneel deel van de reguliere uurprijs of is er naar boven toe afgerond?
Er is 9 euro ex btw in rekening gebracht voor amper 5 minuten werk dus omgerekend naar een uur kostte dat 108 euro ex btw. Dat vind ik een abnormale prijs.

Nogmaals het gaat niet om het geld, maar de garagist hád van te voren even daarvan melding kunnen maken dat er kosten kwamen.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

WooK schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:50:
[...]

Tja met name dat je bij hem bent geweest maar de auto uiteindelijk niet bij hem hebt gekocht, werkt niet positief mee.
Onzin natuurlijk. De dealer waar ik eerder over sprak, daar heb ik die auto ook niet gekocht.

• Razkin
  • Laatst online: 21-11 00:46
Alles moet worden vastgelegd worden voor de adminstratie. Het vernieuwen van een wisserblad is zo gedaan, maar bij ons is het zo dat:
-werkorder wordt aangemaakt
-werkorder gaat naar chef werkplaats
-monteur krijgt werkorder
-monteur klokt om naar werkorder
-monteur moet naar magazijn om wisser te halen(wachten)
-wisser vervangen
-werkorder bij receptie afgeven
-monteur klokt om naar z'n eerdere werk
-monteur kan "eindelijk" verder

De arbeidskosten zijn ws gebaseerd op een flatrate basis(of hoe dat ook precies heet)
Is hetzelfde met lampjes, sommige zijn binnen 1 min vervangen en sommige sta je een kwartier te tobben. 1 tarief, soms als klant een voordeel en soms een nadeel.

iRacing Profiel

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zoiets krijg je idd als het 100% officieel moet. Bij de automaterialenzaak waar ik werkte was het gewoon vanuit de shop:
- klant vraagt om wissers voor auto
- verkoper zoekt wisser op uit boekje
- wisser wordt verkocht
- afhankelijk van drukte wordt gevraagd of ik deze er ook even op moet zetten, of dat klant het zelf wel kan.

Verschil is dat een monteur het over het algemeen druk heeft en afhankelijk van waar je komt 40 tot 100 euro per uur in de la gooit. Een verkoper die staat te niksen kost alleen maar geld, die kan als service net zogoed even zo'n wisser monteren.
Pagina: 1