Wat is hier stuk? Videokaart of... ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 11:14

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Ik hoop dat deze startpost goed genoeg is om mij te helpen....

Probleem:
Ik heb nog geen 2 maanden geleden mijn nieuwe systeem in gebruik genomen. Sinds het begin komen er (af en toe) tijdens het afspelen van een XVID artifacts in het scherm, gevolgd door een lockup en een reboot.

Wanneer komt het voor?
Het gebeurd (natuurlijk) altijd compleet random, d.w.z. op random tijden, in random files. Soms gaat het afspelen van een gehele film ook goed. Het heeft altijd als gevolg dat mijn systeem lockuped, en ik een reboot voor mijn kiezen krijg. Het reproduceren ervan gaat dus niet echt goed..

Wanneer komt het NIET voor?
Tijdens het spelen van games heb ik nergens last van, ook al speel ik uren achter elkaar. Ook tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden (soms 8 uur op de PC achter elkaar) komt het NIET voor.

System specs
Alle software die ik heb draaien is legaal (via MSDN) of freeware. De laatste patches zijn geinstalleerd. Ik ben begonnen met Vista Ultimate maar zit nu weer op XP Pro, een OS change heeft niet geholpen. Ik heb de laatste (WHQL certified) drivers geinstalleerd van NVIDIA.. Alles is in de laatste 2 maanden gekocht en mag dus als nieuw beschouwd worden. Ik heb mijn systeem niet overclocked of overclocked gehad.
- Case: Cooler Master Midi Tower CM 690 ATX No PSU (zwart)
- Voeding: Zallman 1000w
- Mobo: Asus P5N-T Deluxe nForce 780i SLI, SATA2 RAID
- Processor: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz 1333 6MB Box
- Video kaarten: XFX 8800GT Alpha Dog Edition (in SLI modus)
- Memory: 2x Crucial 2GB Ballistix Tracer DDR2-800 Memory Kit (4GB waarvan dus maar 3GB herkend)
- Anders nog iets? Nee audio = onboard, verder geen kaarten....

Wat heb ik gedaan?
- Natuurlijk veel gegoogled, maar probeer maar eens goed te zoeken hierop...
- OS Change (van Vista Ultimate terug naar XP pro)
- Atitool gedownload en 10 minuten op artifacts laten zoeken (toen crashte mijn systeem). De temperatuur ging vanaf 48 graden niet hoger dan 61 graden.
- Tegelijkertijd heb ik een XVID aangezet om te kijken of de temp misschien toch een issue was.
- Fototoestel bij de hand genomen en foto's gemaakt van het euvel.

Ik ben een beetje ten einde raad, wie weet wat het kan zijn en hoe kom ik erachter welk component van mijn systeem de zaak verprutst? Gamen of werken in windows kan ik uren doen, maar zodra ik films ga kijken gaat het fout... (De artifacts blijven een aantal seconden enkel in mediaplayer classic scherm, voordat het systeem hangt, ook al doe ik dan een full-screen naar normaal scherm, de artifacts blijven in het mediaplayer schermpje);

De muiscursor blijft ook normaal, totdat ik met mijn muiscursor over het scherm ga, dan veranderd deze in een alien cursor en blijft zo ;)

Zoals op de foto's te zien is, lijkt het op een codec issue, maar dat lijkt me vreemd (zowel in XP als in Vista).
- Als het een videokaart issue was dan zou het volgens mij in heel mijn scherm moeten zijn.
- Als het een memory issue was dan zou ik het vaker moeten tegenkomen, ook bij dagelijks gebruik?

Dit gebeurd er eerst, meestal gevolgd door een lockup:
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u162/gilles_vvv/temp/IMG_1557.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u162/gilles_vvv/temp/IMG_1558.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u162/gilles_vvv/temp/IMG_1560.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u162/gilles_vvv/temp/IMG_1561.jpg

Echter kwam er vandaag geen lockup, en starte ik photoshop om de foto's in te laden. Opeens verschenen er zwarte vlakjes; gevolgd door een "BEEP" en daarna kwamen in die vlakjes ook artifacts. Net ofdat windows gewoon doorliep maar de videokaart het niet meer snapte?

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u162/gilles_vvv/temp/IMG_1564.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u162/gilles_vvv/temp/IMG_1565.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u162/gilles_vvv/temp/IMG_1566.jpg

P.s. tijdens het nemen van deze foto's "hing" windows al, d.w.z. de videokaart update niets op het scherm (behalve die rare vlakjes dan)

[ Voor 3% gewijzigd door xces op 14-04-2008 16:38 . Reden: cursor toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm je hebt het zelf al aardig geanaliseerd zie ik, ik denk dat we de conclusie kunnen trekken dat het OF aan je hardware ligt of dat er iets met de software of het videobestand zelf mis is... Doet hij het met ALLE soorten van video's of is het wat beperkter?...

Misschien is een codec pack een oplossing, kijk wel uit welke je neemt want er zit nog wel eens aardig wat rotzooi tussen... misschien dat dit een oplossing biedt voor je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Hmmm... kun je eens een bootable linux cd`tje proberen en daar een paar uurtjes opdraaien. Dan weet je meteen of het software of hardwarematig is :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
@funkmeister; zoals ik zei (lange post he?) gebeurd het niet altijd op dezelfde plaats en niet altijd op dezelfde tijdstip. Wel (tot nu toe) altijd op een xvid. Ik heb de xvid en de divx codecs van de originele sites gedownload, verder geen codec packs gebprobeerd. Hebben jullie een idee?

@Michael Knight: Je bedoeld een linux cdtje en daarin de xvid afspelen?

-----

Als het een hardware issue is, wat zou het dan kunnen zijn? Ik heb nu 2 videokaarten (in SLI) maar nogmaals; is het niet zo dat (als het een videokaart issue zou zijn) ik dan op heel het scherm artifacts zou moeten krijgen?

Zou het helpen om een dag uit te trekken om memtest te draaien en zo ja hoe uitgebreid moet dit? Op iedere bank en in ieder slot afzonderlijk? Dat zouden 4x4=16 cycles zijn...

Daarnaast zou ik ook beide videokaarten een dag lang 3dmax kunnen laten draaien, maar zoals ik zei; het is mij nog nooit in een game gebeurd.

[ Voor 21% gewijzigd door xces op 14-04-2008 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hardware 'IS' mogelijk maar mijn gevoel zegt toch iets anders.
Je gamed urenlang en doet van alles met je PC, als het echt uren zijn kan daar weinig mee mis zijn, ook als je een veeleisende benchmark-prog draait geeft ie ook geen kik toch?...
Dan maak ik al snel de conclusie dat het daar niet echt aan kan liggen...

Ik 'GOK' op een probleem met het afspelen van XVID maar ik lang niet altijd gelijk... Google eens op codec pack en zoek daar eens het een en ander op...

Dit vond ik alvast voor je: (maar de AC3 audiocodec heb je dus niet echt nodig)

1. Uninstall all codecs (like that mega codec pack) and then install FFDShow + AC3 audio codecs.

2. If that did not do the job, try AVI Defreezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

xces schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:44:

@Michael Knight: Je bedoeld een linux cdtje en daarin de xvid afspelen?
Ja; een selfbootable linux disto starten en dan even (het liefst) dezelfde filmbestanden bekijken.
Werkt het daar wel, dan is het gegarandeerd een softwarematig probleem.

Misschien kun je tijdens het downloaden (gebruik iets met resume) de suggestie van Funkmeister gebruiken... codecs hebben mij enorm veel overlast bezorgd icm mijn capturekaart :'(

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Beetje overbodig geworden dankzij m'n voorgangers :)

[ Voor 86% gewijzigd door Depep op 14-04-2008 17:04 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 20:21

Garrett

Watercooler

Het zijn niet je videokaarten, hoogstwaarschijnlijk een driver issue... deze thread heb ik ook doorgelezen vandaag, zelf heb ik er ook last van, de eerste post van deze thread zegt genoeg: http://www.evga.com/forum...asp?m=253891&mpage=1&key=

Schijnt wel een 750i/780i chipset probleem te zijn.
Vooralsnog is er geen oplossing gevonden, een user van het evga forum heeft al z'n hardware overgezet in een ander (non-nvidia chipset) mainboard en probleem was weg.

Het gekke is alleen dat je tijdens gamen geen probleem hebt, is dus alleen tijdens video kijken, soms na 2 minuten al en soms na 2 uur nog niet.

Mocht ik zelf inmiddels een oplossing vinden, als die al bestaat, dan ga ik die uiteraard met jullie delen.

I love watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Fook ;) NU tijdens het typen van deze post; met FFD ook weer artifacts.....
Mobo is ge-RMA'd. Breng ik morgen terug naar 4Launch.

Ik MOET echter een nieuwe mobo hebben voor eind volgende week (deadline opdracht). Weet iemand een goed (vervangend) bordje?

[ Voor 54% gewijzigd door xces op 15-04-2008 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
dubbelpost

[ Voor 90% gewijzigd door xces op 15-04-2008 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Niemand een tip voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-10 15:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

is ie nog niet terug van RMA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 14:37
Asus P5K serie zijn allemaal goede borden, kijken wat je nodig hebt en elimineren maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Neem dan Gigabyte, zijn wat koeler en zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Morgen gaat bord naar RMA ik heb net 8 dagen zuid spanje achter de rug. Ik zit nu te twijfelen over deze:
- De "Asus P5N-E SLI" (650i) komt goed uit de bus, maar die heeft de 650i chipset.
- Ook de "ASUS P5N32-E SLI" (680i) komt goed uit de bus.

Ik weet niet wat de voor en nadelen zijn van opvolgers (780i, 790i..) misschien kan iemand mij dat zo in duidelijke taal vertellen? Hebben jullie misschien een advies voor een bepaalde chipset?

[ Voor 11% gewijzigd door xces op 24-04-2008 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Advies? Kies voor de 790 chipset. Die presteert toch iets beter, ook in games. Er vloog hier ergens een serie benches van crysis voorbij waaruit bleek dat de 790 een klap beter presteert dan de 780.

edit: gevonden! Verwijderd in "[BBG] High-end gamesysteem maart 2008"

[ Voor 17% gewijzigd door Edmin op 24-04-2008 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
790i ondersteunt toch geen Crucial Ballistix DDR2 PC8500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

http://www.nvidia.com/con...rce_Intel_Memory_List.pdf

staat niet in de compatibility list, maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt. Zoek het anders eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Updateje...

Afgelopen vrijdag een ASUS P5N32-E SLI besteld bij MyCom; zaterdag prima geleverd, systeem omgebouwd. Veel divx gekeken sindsdien. Geen crashes meer. De rest identiek gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dus nog wel artifacts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
hehe; nee probleem opgelost bedoel ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MunkeyBalls
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-02 13:48
Wil nog even toevoegen dat ik ook hetzelfde probleem als jou hebt met een 780i bord, en dat we niet de enige zijn.

Ikzelf heb een Asus Formula 2 780i en ook bij het bekijken van films krijg ik de wazige lijnen door het beeld gevolgd door een crash/reboot. Muis cursor ook helemaal verneukt zodra je de video afsluit.

Anyway, dit blijkt een veel voorkomend probleem te zijn van de 780i chipset. Heb er ook eerlijk gezegt al spijt van dat ik zoveel geld heb betaald voor zoveel crap. Dit is niet het enige probleem wat ik ermee heb namelijk ;)

Als je nog wat meer informatie wil hebben zodra je straks je bord terug krijgt zou ik ff hier kijken:

Rond de 600 posts al ongeveer, allemaal met 750, 780i, en 790i chipset moederborden.
http://www.evga.com/forum...sp?m=253891&mpage=1&key=𽿃

Dus tenzij je zin hebt in een hoop problemen, zou ik met een grote boog om deze chipsets lopen. Zit nu al 6 weken te wachten op een RMA van ASUS.

[ Voor 4% gewijzigd door MunkeyBalls op 06-05-2008 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Tip; wijs ze op deze post; dat heeft bij mijn RMA wonderen gedaan (was binnen 5 dagen terug). Ik heb geld terug gekregen en nu dus gekozen voor een Asus P5N32-E SLI (680i chipset). tot op heden 0,0 problemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MunkeyBalls
Ik heb dus sinds deze week mijn Striker 2 Formula 780i terug van de RMA. Zo te zien is het een nieuw bord, en zoals verwacht heb ik hetzelfde probleem nog altijd. Maargoed, voor de video reden was hij ook niet germad, dat dit probleem aan het mobo lag kwam ik pas achter toen de PC al terug was in de shop waar ik hem gekocht had.

Nu ik het nieuwe bord heb zijn er zelfs nog problemen bij gekomen, zo word de northbridge namelijk belachelijk heet. Soms wel 90c dat natuurlijk gevolgd word door je systeem dat zichzelf uitzet aangezien hij te warm word. En dit terwijl ik nieteens aan het overclocken begonnen ben.

Ben uiteraard terug gegaan naar de shop en ze mijn probleem voorgelegd ( video + overheating NB ). Het leek wel alsof ze dachter dat ik achterlijk was, en dat het wel mijn schuld moest zijn. Heb ze dus ook verteld over de topics die op de sites circuleren maar krijg het idee dat ze niet van plan zijn mijn geld terug te geven.

Vind het echt belachelijk dat ik 270 euro voor dit bord heb betaald dat geadvertised werd als een: "enthusiast motherboard" en dat nieteens videos zonder problemen kan draaien. En dan ook nog eens op stock settings gaat overheaten. Je zou denken dat met een gewaterkoelde CPU, een 25cm fan aan de zijkant, 2 120mm koelers voor en achter het wel goed zou moeten draaien. Nou, daar denken ze blijkbaar bij mijn shop anders over.

Kan iemand me helpen hoe ik deze mensen duidelijk moet maken dat ze me crap verkocht hebben? Verkoper had ook nog lef om te zeggen dat ze weinig klachten over de striker binnen krijgen... :(

Ik sta echt op het punt om die shop in te gaan en mun mainbord te bewerken met een hamer voor de ogen van de verkopers, misschien krijg ik dan mijn punt across?

Thnx in advance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:13

KneoK

Not in a million lightyears

Aan blijven dringen. Als jij een klacht hebt dan hebben ze de verantwoordelijkheid daar proffessioneel mee om te gaan. Ze kunnen op z'n minst een RMA achtig iets aanbieden, wat zal het hen aan hun reet roesten of die uiteindelijk terecht is of niet, jij draait voor de kosten op.
Of je pakt je hele systeem op, laat het direct in de winkel zien hoe het gemonteerd is en welke problemen je hebt, als jij zelf vind dat je het systeem netjes in elkaar hebt zitten dan zullen ze dat daar ook moeten concluderen. Wellicht kun je zelfs een live-cd meenemen waar een mediaplayertje bij zit zodat je kunt laten zien dat het niet OS gebonden is (of zou het een chipsetdriverbug zijn ?).

Anders gewoon rechtstreeks via Asus proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MunkeyBalls
Heb dus net een 7 weken lange RMA achter de rug die het probleem niet verholpen heeft, dus vandaar dat ik daar niet meteen op sta te springen ;)

Verder staat de PC op het moment in de shop en ze zouden er eens naar kijken. Maar eerlijk gezegt weet ik niet meer wat er te kijken valt. Ik heb daarom ook even een printout van dit topic gemaakt:
http://www.evga.com/forum...p?m=253891&mpage=34&key=𽿃

Nu ongeveer 1000 posts van boze 780/750/790i bezitters... Met allemaal hetzelfde probleem. Zal ze dit morgen laten zien en dan kijken wat ze er van vinden.
Pagina: 1