Anoniem: 27151 schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:13:
Ben je als ondernemer/zelfstandige altijd in het nadeel wanneer je een huis wilt kopen?
Ik heb elders gehoord dat wanneer een ondernemer een hypotheek afsluit, dat hij/zij de bruto maandlasten moet betalen maar het verschil tussen netto en broto niet maandelijks terug krijgt.
Als ondernemer krijg je het verschil tussen netto en bruto pas aan het eind van het jaar terug.
Ik zou dit een groot nadeel vinden. Of ben ik verkeerd ingelicht?
Allereerst: ondernemers heb je in twee smaken: directeur-grootaandeelhouder in een BV, en mensen die voor zichzelf werken in een eenmanszaak of VOF.
De eerste heeft twee verschillende petten op: eigenaar van het bedrijf (fiscaal box 2) en werknemer (gewoon loondienstverband in box 1). Vaak betaal je jezelf een bepaald salaris uit, gewoon belastbaar als alle andere werknemers met loonbelasting/inkomstenbelasting in box 1. Als er na aftrek van jouw salaris en alle andere kosten nog wat overblijft, dan kun je dat uit het bedrijf halen d.m.v. een dividenduitkering. Die is belast met dividendbelasting/inkomstenbelasting in box 2.
Dat geldt allemaal niet voor de tweede soort ondernemer. Die betaalt alle inkomstenbelasting in box 1, waarbij het belastbaar inkomen gelijk is aan de omzet minus de zakelijke kosten.
Hypotheekrenteaftrek valt onder de inkomstenbelasting. Het is dus onderdeel van de belastingaangifte die de werknemer/zelfstandige doet, niet de voorheffing die de werkgever/BV afdraagt. Het is een aftrekpost in box 1. Je geeft gewoon op hoeveel inkomsten je in box 1 hebt, hoeveel loonbelasting daarover al is ingehouden, en je aftrekposten zoals HRA.
Dat geldt in gelijke mate voor DGA, freelancer en loondienst-werknemer.
Wat betreft voorlopige teruggaaf IB: ik zie niet waarom je die niet zou kunnen krijgen. Als je bij je eigen BV werkt, is je situatie in box 1 helemaal niet anders dan als je in andermans bedrijf werkt. Misschien is het voor freelancers iets moeilijker omdat zij meer moeite hebben om hun salaris te schatten, maar principieel zie ik geen probleem.
En dan nog, je bent niet in het nadeel als je geen VT krijgt. Je krijgt het geld gewoon, zij het na afloop van het belastingjaar i.p.v. tijdens het jaar. Wist je dat de belastingdienst best een interessante spaarrekening is? Ze rekenen met een rente van rond de 5%; die betalen ze netjes uit als je geld terugkrijgt waarop je al eerder recht had.