Toon posts:

Serial ATA installeren met USB-pen i.p.v. floppy

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na alle artikels over Serial ATA, en na lang speuren met Google, heb ik nog steeds twee vragen in mijn hoofd zitten over Serial ATA.

Ik snap dat je Windows XP alleen kunt installeren op Serial ATA m.b.v. de drivers, die je daarvoor op een floppy disk moet stoppen. Mijn hoofdvraag is: kun je die drivers ook op een USB pen zetten en die gebruiken bij de installatie? (Even aangenomen dat je een modern mobo hebt waar je bijv. ook mee zou kunnen opstarten vanaf USB, mocht dat van belang zijn voor de vraag.)

Antwoord op mijn tweede vraag zou ik volgens mij uit de vele artikels moeten kunnen sleuren, maar het is me toch niet gelukt :?. Kan iemand mij uitleggen waarom XP bij de installatie wél een floppy met drivers nodig heeft, maar als het eenmaal geinstalleerd is (juist op die sata schijf) de floppy bij opstarten niet meer nodig is?

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Je kan windows samen met de sata-drivers slipstreamen.
tut

Antwoord op je laatste vraag:
Je moet toch een keer de drivers installeren, dat hoeft natuurlijk maar één keer omdat ze daarna op je harddisk staan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je wilt kan niet, XP vraagt namelijk specifiek naar een A: disk. Je zult het dus moeten doen met een floppy. Je kunt echter zoals sajoku zegt het ookg ewoon slipstreamen.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Helaas kun je tijdens de XP setup _alleen_ gebruik maken van een floppy. Dit mag eventueel zelfs een USB floppydrive zijn, maar een USB-stick of CD-rom gaat niet werken. Dit in tegenstelling tot Vista. Een andere mogelijkheid is om de drivers te slipstreamen, zoals sajoku zegt.

Het verhaal van het installeren van floppy heeft te maken met het feit dat de setup en eerste gedeeltes van de boot van Windows een soort legacy-modus is. Echter zodra je in Windows bent, zal deze drivers nodig hebben om de drive aan te sturen. Je installeert de drivers dus bij de setup omdat je dan bij de eerste keer herstarten ook netjes in Windows komt. Anders zou dat niet lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, de usb-stick-vraag is daarmee beantwoord!
sajoku schreef op maandag 14 april 2008 @ 14:48:
Antwoord op je laatste vraag:
Je moet toch een keer de drivers installeren, dat hoeft natuurlijk maar één keer omdat ze daarna op je harddisk staan.
Oke, ik snap nu dat de driver-floppy bij installeren nodig is. Maar dan staan de "drivers voor de harddisk" op de.... harddisk! Hoe kunnen bij het booten die drivers van de disk worden opgehaald zonder die drivers?

Ik heb het gevoel dat het antwoord eigenlijk al gepost is, alleen dat ik momenteel (nog) niet in staat ben om het te bevatten. 8)7

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:05:
Ok, de usb-stick-vraag is daarmee beantwoord!

[...]

Oke, ik snap nu dat de driver-floppy bij installeren nodig is. Maar dan staan de "drivers voor de harddisk" op de.... harddisk! Hoe kunnen bij het booten die drivers van de disk worden opgehaald zonder die drivers?

Ik heb het gevoel dat het antwoord eigenlijk al gepost is, alleen dat ik momenteel (nog) niet in staat ben om het te bevatten. 8)7
De bios verwijst naar de opstartdisk (daarom stel je een bootsequence in), deze pakt vervolgens de bootsector op de disk om van te booten. Op het moment dat je windows gaat booten heb je drivers nodig, dus die moet je derhalve installeren.

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:55
De Bios weet dus wel hoe hij een Serial ATA disk moet aansturen, dus daar is de driver ook niet voor. Maar windows snapt niet hoe hij hem moet gebruiken, en daarom is die driver nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door denyos op 14-04-2008 17:01 ]

Strava

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-02 17:27

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

De driver is nodig als je raid wilt draaien of AHCI mode waarbij je gebruikt maakt van de speciale sata features zoals NCQ en hotswappable. Als je gewoon ide emulatie draait heb je geen driver nodig.

[specs]

• Ray
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Fanatic_FS schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:46:
De driver is nodig als je raid wilt draaien of AHCI mode waarbij je gebruikt maakt van de speciale sata features zoals NCQ en hotswappable. Als je gewoon ide emulatie draait heb je geen driver nodig.
en ook dat is niet altijd waar. Ik heb mij via onboard controller gewoon op ide staan maar echt wel drivers nodig om windows te installen

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-02 17:27

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Ray schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:53:
[...]

en ook dat is niet altijd waar. Ik heb mij via onboard controller gewoon op ide staan maar echt wel drivers nodig om windows te installen
Dan heb je waarschijnlijk je schijven aangesloten op een controller die niet in je southbridge zit geintegreerd. Bij mijn ICH9R hoef ik geen driver als ik IDE modus neem, alleen bij AHCI of Raid

[specs]

• JEV
  • Laatst online: 27-09-2025

JEV

Ok slimmerikken :)
Ik heb een usb stick die ook een virtuele floppy drive aanmaakt.
Kan je dan wel de SERIAL ATA drivers erop zetten. :?

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Probeer? Of werkt die app alleen maar in Windows?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 04:37

ThaHandy

Discovery Channel

JEV schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 12:18:
Ok slimmerikken :)
Ik heb een usb stick die ook een virtuele floppy drive aanmaakt.
Kan je dan wel de SERIAL ATA drivers erop zetten. :?
zelf daar had IK geen succes op

(dell)USB floppy drive werkt wel als een speer :Y)
Pagina: 1