Invoerrechten Douane bij 6 maand oude MacBook?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik vertrek binnenkort naar de USA voor een stage van een half jaar tot een jaar. Ik wil daar graag een Macbook kopen (scheelt toch bijna 300 euro, zelfs met California sales tax) maar uiteraard heb ik geen zin in problemen bij de douane zodra ik weer naar Nederland ga.

Wat zijn hier de regels voor? Ik ken de 175 euro limiet bij importeren uit niet EU land, maar hoe bepalen zij de waarde van een 6 maand gebruikte laptop? :?

Ik weet dat de kans op controle klein is etc, maar ik speel toch graag via de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Installeer dat ding, met custom background en dergelijke, stuur de doos & papieren met de post naar hier, en als ge terugkomt, hetb ge gewoon de macbook bij in z'n sleeve, dan moet ge niets betalen ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Snake schreef op maandag 14 april 2008 @ 14:20:
Installeer dat ding, met custom background en dergelijke, stuur de doos & papieren met de post naar hier, en als ge terugkomt, hetb ge gewoon de macbook bij in z'n sleeve, dan moet ge niets betalen ;)
Ja, dat kan iedereen doen natuurlijk, ook als je maar voor een weekend gaat. Geloof me, ik heb alle fora hier al over gelezen. En het komt altijd op hetzelfde neer:
- De douane is niet dom. Ze hebben alles al gezien.
- De douane kent het systeem van serienummers etc.
- De douane rekent omgekeerde bewijslast, maw: neem je EU bon mee. Naaktfoto van vriendin op desktop is geen bewijslast. Geen bon mee? Betalen!
- Er zit een Amerikaanse stekker aan de adapter. Een EU adapter kost 90 euro bij de apple store. Dus dat schiet ook niet op. Bovendien overtreedt je dan nog steeds de regels.

En ik ben niet op zoek naar smokkeltips, ik wil gewoon graag weten hoe dit werkt. Heeft er iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Als je dat allemaal al weet, is het dan niet het verstandigst om gewoon contact met de douane zelf op te nemen? Het antwoord staat niet in hun veel gestelde vragen, dus het ligt voor de hand om even te e-mailen of te bellen. En misschien kun je het antwoord ook hier neerzetten, dan weten wij het ook voor de volgende keer.

Edit: en bellen is nog gratis ook! 0800-0143.

[ Voor 6% gewijzigd door fondacio op 14-04-2008 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Nou, gebeld. Echt absurd:

Douane meisje met limburgs accent: "Meneer het maakt niet uit hoe oud de laptop is. Er moet gewoon 19% BTW over betaald worden."

Ik: "Maar ik neem aan dat dat toch minder is voor 1 die 6 maanden oud is dan voor een nieuwe?"

Douane meisje met limburgs accent: "Nee hoor, is hetzelfde"

Ik: "Dus als ik een ouder barrel uit de jaren 70 koop die toen 10.000 dollar was moet ik daar in Nederland een paar duizen euro BTW over betalen?"

Douane meisje met limburgs accent: "Ja."
8)7 8)7 8)7

Wat nu? Want dit kan toch niet waar zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door cornelixnootje1 op 14-04-2008 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 08:56

paQ

wat voor 175 euro regel heb je het over?

en nee, je betaalt niet over die 10.000 dollar de BTW.
wel als hij dat nu waard is.

installeren dan ding, de adapter en de aankoopbon in een doosje aan je zelf naar huis zenden, doos wegmikken, vliegtuig uit, en naar huis.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zolang zo'n ding er gebruikt uitziet (dus niet nog nieuw in het folie) krijg je hem vast wel door de douane heen. Ik ben altijd gewoon door de douane gekomen met een notebooks en er werd nooit gekeken naar een aankoopbon. Dus zeker als hij al een half jaar gebruikt is dan zul je hem gewoon mee kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
TS wil graag de regels kennen en geen smokkelmethodes ;)
En ik begin hier ook in geinteresseerd te worden....

Volgens dat verhaal van de Duanemiep zou ik dus belasting over mijn 3 jaar oude camera moeten betalen als ik hem meeneem op vakantie. En daarna bij terugkomst in Nederland nog een keer weer belasting moeten betalen.
Dat kan niet kloppen. Er moet toch ergens onderscheid gemaakt worden lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
paQ schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:09:
wat voor 175 euro regel heb je het over?
Dat is vrijgesteld van BTW.
en nee, je betaalt niet over die 10.000 dollar de BTW.
wel als hij dat nu waard is.
- Waar staat dat dan? :?
- Heb je ervaring?
- Hoe meten ze dat?? (wat hij nu waard is)
installeren dan ding, de adapter en de aankoopbon in een doosje aan je zelf naar huis zenden, doos wegmikken, vliegtuig uit, en naar huis.
Moet ik nu echt mezelf gaan quoten uit mijn tweede post, of scroll je zelf even een stukje omhoog? Lukt dat niet, klik hier.

Nogmaals: ik hoef geen smokkel tips. Ik wil de regels weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
RolfLobker schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:15:

Volgens dat verhaal van de Duanemiep zou ik dus belasting over mijn 3 jaar oude camera moeten betalen als ik hem meeneem op vakantie. En daarna bij terugkomst in Nederland nog een keer weer belasting moeten betalen.
Je betaalt er 1x belasting over, en die bon (of douaneafschrift bij de eerste keer importeren) moet je bij je hebben als je reist. Staat ook als tip op hun website.

Het gaat er in dit verhaal om dat een laptop die in Januari 1000 euro waard is, in Augustus veel minder waard is. En in hoeverre de douane daar rekening mee houdt, of hoe ze dat uitrekent.

Maar volgens douanemiep maakt het niet eens uit in welk millennium je hem gekocht hebt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

cornelixnootje1 schreef op maandag 14 april 2008 @ 14:24:
[...]

- Er zit een Amerikaanse stekker aan de adapter. Een EU adapter kost 90 euro bij de apple store. Dus dat schiet ook niet op. Bovendien overtreedt je dan nog steeds de regels.
Voordat je dat doet: je kunt gewoon een plugje kopen. Kost je 12 euro ofzo ipv 90. De adapter zelf is gewoon wereldwijd bruikbaar namelijk.

Anyway.

Als je gewoon door de Green Channel ('Niets om aan te geven') loopt ga je 99.9% kans hebben geen probleem te hebben. En zo wel: dan betaal je die 19% BTW gewoon en dan ben je nog steeds goedkoper uit dan wanneer je'm hier koopt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Laatst online: 01-08-2019
cornelixnootje1 schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:19:
[...]

Je betaalt er 1x belasting over, en die bon (of douaneafschrift bij de eerste keer importeren) moet je bij je hebben als je reist. Staat ook als tip op hun website.

Het gaat er in dit verhaal om dat een laptop die in Januari 1000 euro waard is, in Augustus veel minder waard is. En in hoeverre de douane daar rekening mee houdt, of hoe ze dat uitrekent.

Maar volgens douanemiep maakt het niet eens uit in welk millennium je hem gekocht hebt. |:(
Dat is mijn hele punt ook.
Ik importeer niets.
Ik neem mijn, in Nederland gekochte camera, mee naar Amerika.
Aldaar verblijf ik één week voor vakantie waarna ik weer naar huis ga en uiteraard mijn bagage (kleren, shampoo, camera) ook weer meeneem.
Wat is dan het verschil tussen mijn camera, 3 jaar geleden in Nederland gekocht en even meegenomen op vakantie, en een camera die ik in Amerika koop en na 3 jaar meeneem naar Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
CyBeR schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:22:
Als je gewoon door de Green Channel ('Niets om aan te geven') loopt ga je 99.9% kans hebben geen probleem te hebben. En zo wel: dan betaal je die 19% BTW gewoon en dan ben je nog steeds goedkoper uit dan wanneer je'm hier koopt.
- Nee ik hoef geen smokkeltips.
- Nee, je betaalt dan boete en BTW. Door het rooie channel betaal je alleen BTW. Kans is (mijn ervaring) eerder 80% dan 99,9%. Maar ik wil de regels weten, dus dit is irrelevant.
- Nu weet ik nog niet hoe de douane omgaat met oudere apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RolfLobker schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:24:
[...]

Dat is mijn hele punt ook.
Ik importeer niets.
Ik neem mijn, in Nederland gekochte camera, mee naar Amerika.
Aldaar verblijf ik één week voor vakantie waarna ik weer naar huis ga en uiteraard mijn bagage (kleren, shampoo, camera) ook weer meeneem.
Wat is dan het verschil tussen mijn camera, 3 jaar geleden in Nederland gekocht en even meegenomen op vakantie, en een camera die ik in Amerika koop en na 3 jaar meeneem naar Nederland?
Jij verblijft permanent in Nederland ipv in dat vakantieland. Dat maakt dat je het apparaat importeert. Natuurlijk is het wel zo dat als je dat na 3 jaar doet er inderdaad niet echt moeilijk over gedaan wordt, maar je moet er feitelijk wel belasting over betalen.
cornelixnootje1 schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:26:
[...]

- Nee ik hoef geen smokkeltips.
- Nee, je betaalt dan boete en BTW. Door het rooie channel betaal je alleen BTW. Kans is (mijn ervaring) eerder 80% dan 99,9%. Maar ik wil de regels weten, dus dit is irrelevant.
Hoeveel is die boete? Mischien is 't daarna nog steeds wel de moeite waard.
- Nu weet ik nog niet hoe de douane omgaat met oudere apparatuur.
Twee opties: nieuwwaarde of dagwaarde. Enige wat uitsluitsel kan geven is de douane zelf. Tot zover heb je een miep aan de telefoon gehad die dagwaarde zegt, maar ik zou even hun website doorpluizen voor wat officielere informatie.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 14-04-2008 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
[...]
Over de ene heeft de Nederlandse gemeenschap al wel belasting ontvangen, en over die andere nog niet. Kortom: eenmaal nederlandse BTW over betaald is de zaak afgedaan, of je dat nu bij het kopen in NL doet, of bij het importeren op Schiphol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112308

[...]

Zit het hem niet in het feit dat die Amerikaanse een Amerikaans product is met een Amerikaans serienummer? En dat je op die manier na 3 jaar gaat importeren of zo? Ik vat hem ook nog niet helemaal, ben ook wel benieuwd hoe dit precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RolfLobker schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:15:

Dat was dus ook het punt dat ik bedoelde, je kunt een half jaar oude notebook prima meenemen op vakantie, daar wordt niet moeilijk over gedaan om belasting over te betaling.

Dus smokkelen is het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 112308 schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:30:
[...]

Zit het hem niet in het feit dat die Amerikaanse een Amerikaans product is met een Amerikaans serienummer? En dat je op die manier na 3 jaar gaat importeren of zo? Ik vat hem ook nog niet helemaal, ben ook wel benieuwd hoe dit precies zit.
De meeste producten (iig de door TS genoemde MacBooks) hebben geen 'Amerikaans' serienummer. Die dingen worden allemaal in taiwan e.d. gefabriceerd en daarna al eens ergens anders heen gestuurd.

Er kan echter wel andere identificerende informatie aanwezig zijn. Zoals de MacBooks bijvoorbeeld in de VS een ander toetsenbord hebben dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Terw_Dan schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:30:
[...]

Dat was dus ook het punt dat ik bedoelde, je kunt een half jaar oude notebook prima meenemen op vakantie, daar wordt niet moeilijk over gedaan om belasting over te betaling.

Dus smokkelen is het zeker niet.
Ga ik toch alsnog maar even mijzelf quoten:
cornelixnootje1 schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:16:
[...]
- Heb je ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Als je meer dan een jaar in het buitenland hebt gewoond en het apparaat langer dan een halfjaar hebt gebruikt, dan kan je vrijstelling aanvragen. Aangezien jij er maar een half jaar naar toe gaat, kom je hier niet voor in aanmerking. Het wordt dus gewoon belasting betalen. Ik ga er vanuit dat je gewoon belasting moet betalen over het aanschaftarief, want ik kan nergens een uitzonderingsregel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Zo ver ik het begrijp:

- Je koopt een nieuwe laptop in de USA, daar werk je een half jaar mee
- Dan kom je terug naar NL, dan voer je die laptop dus in en moet je de benodigde belastingen betalen

Aangezien je die nog niet betaald hebt, maakt het niet uit of dat ding een dag of een half jaar oud is voor de belasting.

Met camera's etc die je uit Nederland meeneemt en vervolgens weer mee terug neemt, zou je in theorie hetzelfde kunnen hebben als je niet kan bewijzen dat je de camera al in Nederland had gekocht, maar de praktijk is waarschijnlijk dat als het aannemelijk is dat ie niet nieuw is (bijv door gebruiksschade ofzo) dat de douane er niet moeilijk over zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 12:38
Dat bedrag van 175 euro belastingvrij wordt trouwens 1 december 2008 opgetrokken naar 430 euro. Misschien dat je dan met de dagwaarde net onder dat bedrag valt. Maar ik heb geen idee hoe ze een dagwaarde berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112308

grhmpf schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:42:
Met camera's etc die je uit Nederland meeneemt en vervolgens weer mee terug neemt, zou je in theorie hetzelfde kunnen hebben als je niet kan bewijzen dat je de camera al in Nederland had gekocht, maar de praktijk is waarschijnlijk dat als het aannemelijk is dat ie niet nieuw is (bijv door gebruiksschade ofzo) dat de douane er niet moeilijk over zal doen.
Dat is ook de reden dat wordt aangeraden aankoopsbewijzen mee te nemen als je langs de douane moet, dan kun je altijd aantonen dat het in Nederland is gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

cornelixnootje1 schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:16:

- Heb je ervaring?

[...]
dat is hoe het werkt.
er zitten mensen bij de douane die daar kundig genoeg voor zijn en over meer dan voldoende naslagwerk beschikken.

ergo: jij tootn aan dat je er 200 USD voor betaald hebt, dan wordt daarover de BTW geheven.
of niet als ze dat niet nodig achten.

Ligt een beetje aan het weer, de drukte enz.
Het zijn ook maar mensen

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 14-04-2008 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderwolk
  • Laatst online: 26-01-2024
Een kort overzichtje kun je hier vinden.

Pwnd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258774

Volgens mij ligt de grens op 1 jaar; daarna is het "huisraad", en in principe belastingvrij. Voor een auto is dat 6 maanden (aankoopbewijs!!!). Aangezien jij maar voor een half jaar gaat, gaat de vlieger niet op (bovendien moet je vantevoren(!) vrijstelling aanvragen.
Voor jouw laptop gaat dus de €175 regel op: als die duurder was, betaal je over het gehele bedrag douanerechten en omzetbelasting.
http://www.douane.nl/veelgesteldevragen/ - vraag 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
http://www.telegraaf.nl/r...axfree_smokkelaars__.html
Interessant artikel.
paQ schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:48:
[...]

dat is hoe het werkt.
er zitten mensen bij de douane die daar kundig genoeg voor zijn en over meer dan voldoende naslagwerk beschikken.

ergo: jij tootn aan dat je er 200 USD voor betaald hebt, dan wordt daarover de BTW geheven.
of niet als ze dat niet nodig achten.

Ligt een beetje aan het weer, de drukte enz.
Het zijn ook maar mensen
Volgens mij heb jij geen flauw benul over waarover je het hebt. Kom eens met bronnen/links/verhalen/etc. Iets!

Het gaat mij (nogmaals) om de regels. En het lijkt mij sterk dat die er niet zijn. Het lijkt mij nog sterker dat het aan het weer ligt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
cornelixnootje1 schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:57:
[...]
Volgens mij heb jij geen flauw benul over waarover je het hebt. Kom eens met bronnen/links/verhalen/etc. Iets!
Hij heeft wel gelijk :)
Een aantal vrienden van me gaan weleens naar Hongkong en nemen soms vrij dure gadgets mee.
Vaak doen die douaniers niet zo moeilijk (als zij dat ook niet doen) en kun je gewoon door :+

Verhalen die ik gehoord heb dus, maar paQ heeft blijkbaar dezelfde ervaring gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Donderwolk schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:55:
Een kort overzichtje kun je hier vinden.
Waar zie je hier dagwaarderingen etc staan? Ik kan ze niet vinden...
Anoniem: 258774 schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:55:
Volgens mij ligt de grens op 1 jaar; daarna is het "huisraad", en in principe belastingvrij. Voor een auto is dat 6 maanden (aankoopbewijs!!!). Aangezien jij maar voor een half jaar gaat, gaat de vlieger niet op (bovendien moet je vantevoren(!) vrijstelling aanvragen.
Dat is interessant. Huisraad. Waar heb je dat gevonden?

Ik ga wellicht wel 12 maanden, en anders kan ik ook nog overwegen daar een tweedehands te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
SH4D3H schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:01:
[...]

Hij heeft wel gelijk :)
Een aantal vrienden van me gaan weleens naar Hongkong en nemen soms vrij dure gadgets mee.
Vaak doen die douaniers niet zo moeilijk (als zij dat ook niet doen) en kun je gewoon door :+

Verhalen die ik gehoord heb dus, maar paQ heeft blijkbaar dezelfde ervaring gehad.
Dat zal wel, maar ik ben toch meer benieuwd naar de regels. Kunnen we daarna altijd nog kijken wat we er mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

cornelixnootje1 schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:02:
[...]

Dat zal wel, maar ik ben toch meer benieuwd naar de regels. Kunnen we daarna altijd nog kijken wat we er mee doen.
Wat ik mij altijd afvraag bij mensen die alles perse volgens de regels willen doen. Waarom zou je zoveel moeite doen om extra te betalen als dit niet eens hoeft? Ik bedoel, na een half jaar gebruiken etc kan je volgens mij zonder al te veel problemen door het "nothing to declare" poortje lopen waarna je gewoon mag doorlopen.

Ik bestel al mijn spul als gift met waarde van < $20 en hoef nooit extra te betalen. Officieel zal het allemaal best verplicht zijn, maar eerlijk gezegd ben ik er wel blij mee dat ik, in mijn geval Xbox spellen, lekker goedkoop kan importeren.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderwolk
cornelixnootje1 schreef op maandag 14 april 2008 @ 14:18:
Ik vertrek binnenkort naar de USA voor een stage van een half jaar tot een jaar. Ik wil daar graag een Macbook kopen (scheelt toch bijna 300 euro, zelfs met California sales tax) maar uiteraard heb ik geen zin in problemen bij de douane zodra ik weer naar Nederland ga.

Wat zijn hier de regels voor? Ik ken de 175 euro limiet bij importeren uit niet EU land, maar hoe bepalen zij de waarde van een 6 maand gebruikte laptop? :?

Ik weet dat de kans op controle klein is etc, maar ik speel toch graag via de regels.
1. 0-175 euro Belastingvrij.
2. 175-350 euro 19% BTW
3. 350-350+ euro 3,5% invoerrechten + 19 % BTW

Pwnd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Dennahz schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:06:
[...]

Wat ik mij altijd afvraag bij mensen die alles perse volgens de regels willen doen. Waarom zou je zoveel moeite doen om extra te betalen als dit niet eens hoeft? Ik bedoel, na een half jaar gebruiken etc kan je volgens mij zonder al te veel problemen door het "nothing to declare" poortje lopen waarna je gewoon mag doorlopen.
Ik vlieg regelmatig naar de VS (met laptop) en wil me niet iedere keer druk hoeven te maken of ik deze keer wel aanmerking kom voor een boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

cornelixnootje1 schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:12:
[...]

Ik vlieg regelmatig naar de VS (met laptop) en wil me niet iedere keer druk hoeven te maken of ik deze keer wel aanmerking kom voor een boete.
Ah, ok dan is het inderdaad te begrijpen. :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

cornelixnootje1 schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:57:
http://www.telegraaf.nl/r...axfree_smokkelaars__.html
Interessant artikel.

[...]

Het gaat mij (nogmaals) om de regels. En het lijkt mij sterk dat die er niet zijn. Het lijkt mij nog sterker dat het aan het weer ligt. :X
meneer know it all

als je het allemaal zo goed weet, ga hier dan niet interessant zitten doen met al je reiservaring, je ontelbare keren dat je met de laptop langs de douane moest en nu ineens blijkbaar bang bent dat je 200 euro BTW moet betalen, en neem aan wat die mevrouw tegen je gezegd heeft.

ik weet prima waar ik het over heb, maar misschien heb jij dan een verklaring waarom je de ene keer niets betaald en de andere keer kunt dokken als er wat via ebay aangekocht wordt uit de VS.
Lees het EEE PC topic zou ik zeggen en zie de tweedeling hoe sommigen niets betalen en anderen 80 euro kunnen bijlappen.
gift, geen gift, in roze papier verpakt of hoorapparaten beige, het maakt niet uit.

'dus' is de reden: de douanier
Donderwolk schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:08:
[...]

1. 0-175 euro Belastingvrij.
2. 175-350 euro 19% BTW
3. 350-350+ euro 3,5% invoerrechten + 19 % BTW
3 lijkt me in geval van een macbook wat onwaarschijnlijk, aangezien een notebook vrij is van douanerechten.
Ik ga er niet vanuit dat de regels voor reizigersbagage ineens anders liggen dan poststukken.

[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 14-04-2008 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderwolk
cornelixnootje1 schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:01:
[...]

Waar zie je hier dagwaarderingen etc staan? Ik kan ze niet vinden...

[...]
Dagwaarde zullen ze denk ik gewoon schatten. Er zijn genoeg mogelijkheden om een redelijk nauwkeurige taxatie te doen. Als je het precies wilt weten kun je denk ik het beste even contact zoeken met de douane. (En dan hier het antwoord plaatsen natuurlijk, want we zijn nu wel nieuwsgierig geworden. :P)

Pwnd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
paQ schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:23:
[...]

meneer know it all

als je het allemaal zo goed weet, ga hier dan niet interessant zitten doen met al je reiservaring, je ontelbare keren dat je met de laptop langs de douane moest en nu ineens blijkbaar bang bent dat je 200 euro BTW moet betalen, en neem aan wat die mevrouw tegen je gezegd heeft.
- Iemand vroeg me waarom ik de regels wilde weten, dat was vanwege het vele reizen. Zei ik in mijn 9e post dit topic, dus van interessant doen lijkt me geen sprake. De zin "ik vlieg regelmatig" lijkt me ook niet zo heel interessant doenerig, als het waar is. Waar maak jij je eigenlijk druk om?

- Ik ben tot nu toe altijd met mijn Nederlandse Dell met bon langs de douane gegaan. Ik wil een Amerikaanse MacBook kopen. Dus het zal voor het eerst zijn dat ik ermee langs de douane moet.

- Nee, ik ben geen "know it all". Het stoort mij wel dat ik hier 5 mensen 5 keer (plus TS) moet vertellen dat ik geen smokkeltips wil, en dat andere tips (o.a. de jouwe) niet gebaseerd zijn op iets waar ik van op aankan. "Het ligt een beetje aan het weer en de drukte" zeg je; daar kan ik niets mee. Ik snap je goede bedoeling maar zo'n tip volgen kan me een hoop extra geld kosten en helpt me geen ruk verder dan waar ik al was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Je schrijft zelf in je TS:
Ik wil daar graag een Macbook kopen (scheelt toch bijna 300 euro, zelfs met California sales tax)
Het feit dat je dat doet omdat het 300 euro scheelt en vervolgens niet de BTW bij invoer wilt betalen, maakt het per definitie smokkelen. Ieder advies is dus per definitie een smokkeltip.

Daarnaast werkt je ongeduldige houding behulpzaamheid niet echt in de hand.

[ Voor 6% gewijzigd door dreamscape op 14-04-2008 16:34 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
dreamscape schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:34:
Je schrijft zelf in je TS:

[...]

Het feit dat je dat doet omdat het 300 euro scheelt en vervolgens niet de BTW bij invoer wilt betalen, maakt het per definitie smokkelen. Ieder advies is dus per definitie een smokkeltip.

Daarnaast werkt je ongeduldige houding behulpzaamheid niet echt in de hand.
Als je de rest van de TS leest zie je dat ik mij afvraag of ik minder BTW hoef te betalen als ik een 6 maand oude laptop mee neem. Ik begrijp niet waar je vandaan haalt dat ik niet de BTW zou willen betalen die ik moet betalen.

Ik ben niet ongeduldig. Gewoon een snelle replyer. :)

Ik vind het wel vervelend als mensen off-topic gaan, of als ik 5 keer moet zeggen dat iets niet is waar het topic over gaat. Als dat is wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou eerder uit gaan zoeken hoe hoog de boete is als je toch 'gepakt' wordt en een berekening maken of je dan nog steeds goedkoper uit bent dan wanneer je hem in NL had gekocht. Het is nl. wel duidelijk dat je hoe dan ook de volle mep moet betalen voor het half jaar oude ding als je het via de legale weg gaat doen. Logisch, want anders zou iedereen zorgen dat ie een (originele of valse) bon met 1 jaar oude datum meeneemt ;) Imo ben je een dief van jezelf als je het op de officiele manier gaat doen. Die hele douane-business is nl. bedoeld voor handelaars op grote schaal, niet voor die ene Niek from the Netherlands die een keer een macbookje heeft gekocht ;) (al wordt die er dus wel de dupe van).

Ik weet dat je het niet wilt horen, maar als de boete niet te hoog is zou ik hem lekker niet aangeven ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Palomar op 14-04-2008 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aankoopbewijs meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

en elke keer BTW betalen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is interessant. Huisraad. Waar heb je dat gevonden?
Hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

paQ schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:46:
[...]

en elke keer BTW betalen :')
Nee, natuurlijk niet - is toch een NL aankoopbewijs (met btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Anoniem: 258774 schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:48:
[...]

Nee, natuurlijk niet - is toch een NL aankoopbewijs (met btw)
Misschien heeft ie die niet als die een macbook in de USA koopt...........

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 14-04-2008 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Dat is zeker interessant, maar wel een heel flink formulier met allerlei benodigde bijlagen. Is denk ik pas de moeite waard bij echt een hele huisraad, plasma tv en al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien heeft ie die niet als die een macbook in de USA koopt...........
Nee, maar daar ging de oorspronkelijke reply dus niet over... Wel over zijn eigen laptop, die hij regelmatig meesjouwde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Anoniem: 258774 schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:58:
[...]

Nee, maar daar ging de oorspronkelijke reply dus niet over... Wel over zijn eigen laptop, die hij regelmatig meesjouwde.
Waarbij ik dan ook meteen vermeldde dat ik dan altijd de Nederlande bon meenam.

Maar het gaat inderdaad om het reizen met een US laptop, en aangezien ik meer dan eens door de douane moet, is "smokkelen" een slechte optie aangezien de pakkans dan redelijk groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mijn zusje had bij het invoeren (na 9maanden) van haar MacBook geen 'problemen', ik denk trouwens niet dat ze een moment heeft stilgestaan bij de belastingtechnische aspecten van haar invoer (van kleding, computer, boeken...)

Bij tweedehandsgoederen wordt afaik overigens gebruik gemaakt van het daadwerkelijk betaalde bedrag ( dus als je voor die laptop uit 1970 1$ hebt betaald wordt dat gehanteerd en niet de $10000. Wat betreft de waarde van 'eigen tweedehands' spullen wordt je daarmee niet wijzer natuurlijk.

Wat is eigenlijk de relevantie van het limburgse accent van het belastingdienstgrietje?

[ Voor 47% gewijzigd door begintmeta op 14-04-2008 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168507

Anoniem: 258774 schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:55:
Voor jouw laptop gaat dus de €175 regel op: als die duurder was, betaal je over het gehele bedrag douanerechten en omzetbelasting.
http://www.douane.nl/veelgesteldevragen/ - vraag 5
Heb je ook een link voor het bovenste stuk van de tekst (vrijstelling voor niet in de EU wonende Nederlanders/Europeanen)? Ik kan er op de site van de douane niks over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Anoniem: 168507 schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:10:
[...]

Heb je ook een link voor het bovenste stuk van de tekst (vrijstelling voor niet in de EU wonende Nederlanders/Europeanen)? Ik kan er op de site van de douane niks over vinden
kijk even een paar posts lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee ik denk ook niet, dat men er een probleem van gaat maken, maar Niek1616 wil graag weten hoe e.e.a officieel geregeld is.

Ik kom op een TARIC code van 8470 ("Calculating machines and pocket-size data-recording, reproducing and displaying machines with calculating functions; accounting machines, postage-franking machines, ticket-issuing machines and similar machines, incorporating a calculating device; cash registers"). Vervolgens ff kijken wat het invoerrecht is: 0%?!?

Maar dit is dermate complexe materie, dat ik had verwacht, dat de douanehelpdesk daar wel een antwoord op had.
Ik weet (uit ervaring), dat een verkeerde TARIC heel moeilijk te wijzigen is.... En de omschrijvingen zijn dermate ruim, dat bovenstaand best wel eens verkeerd zou kunnen zijn.
Kijk hier eens, en anders hier

En als je het allemaal wilt doorlezen: hier staat het handboek douane...

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 258774 op 14-04-2008 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Dat het invoerrecht 0% is kan wel kloppen. Veel websites zeggen dat. Het gaat volgens mij alleen om de BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168507

cornelixnootje1 schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:13:
[...]

kijk even een paar posts lager
Dat had ik inderdaad al wel gevonden, maar gaat in die tekst om om de inboedel van een verhuizing. Ik mag toch hopen dat als ik voor een week of twee naar Nederland op vakantie ga met mijn laptop, hier toch geen toestemming voor aan hoef te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Anoniem: 168507 schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:48:
[...]

Dat had ik inderdaad al wel gevonden, maar gaat in die tekst om om de inboedel van een verhuizing. Ik mag toch hopen dat als ik voor een week of twee naar Nederland op vakantie ga met mijn laptop, hier toch geen toestemming voor aan hoef te vragen?
Het lijkt mij dat je als je je visa of green card (ben je op een H1?) laat zien het wel goed komt. Maar zeker weet ik dat niet.

[ Voor 15% gewijzigd door cornelixnootje1 op 14-04-2008 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Soort van gerelateerd aan dit topic vraag ik me af of je dan echt aankoopbonnen mee moet slepen voor al je technische troep als je op vakantie gaat, want hoe moet je anders aan de douane bewijzen bij terugkomst dat je echt (ja sorry, we zijn nerds) al die electronische reut ook mee had op de heen weg.
Het gaat dan om een standaard vakantie bepakkingg met een DSLR, een compacte digicam, een externe harddisk, 2 laptops, een Ipod, een dure GPS etc. en dat gaat bij ons gewoon mee in de handbagage. Bonnen verzamelen is niet erg realistisch want als ik ze nog heb weet ik ze niet te vinden. Gebruikssporen misschien als je goed zoekt zijn er een paar krasjes, maar we zijn wel zuinig op onze spullen. Dus hoe bewijs je nou dat je dit allemaal niet in het vakantieland hebt gekocht, als de douane moeilijk doet?

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 18:58
maca schreef op donderdag 17 april 2008 @ 13:22:
Soort van gerelateerd aan dit topic vraag ik me af of je dan echt aankoopbonnen mee moet slepen voor al je technische troep als je op vakantie gaat, want hoe moet je anders aan de douane bewijzen bij terugkomst dat je echt (ja sorry, we zijn nerds) al die electronische reut ook mee had op de heen weg.
Het gaat dan om een standaard vakantie bepakkingg met een DSLR, een compacte digicam, een externe harddisk, 2 laptops, een Ipod, een dure GPS etc. en dat gaat bij ons gewoon mee in de handbagage. Bonnen verzamelen is niet erg realistisch want als ik ze nog heb weet ik ze niet te vinden. Gebruikssporen misschien als je goed zoekt zijn er een paar krasjes, maar we zijn wel zuinig op onze spullen. Dus hoe bewijs je nou dat je dit allemaal niet in het vakantieland hebt gekocht, als de douane moeilijk doet?
Een nerd danwel een techie herken je van een kilometer afstand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 01:19
cornelixnootje1 schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:01:
[...]

Waarbij ik dan ook meteen vermeldde dat ik dan altijd de Nederlande bon meenam.

Maar het gaat inderdaad om het reizen met een US laptop, en aangezien ik meer dan eens door de douane moet, is "smokkelen" een slechte optie aangezien de pakkans dan redelijk groot is.
Hardstikke leuk dat ze dat eisen, maar ik reis zakelijk behoorlijk wat af. Daarbij sleur ik altijd mijn zakelijke laptop mee en ze hebben me nog NOOIT gevraagd om de bon. Ze zien me hier op m'n werk al aankomen dat ik de bon wil terwijl de laptops in de lease zitten, maar natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
ConZito schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:49:
[...]

Hardstikke leuk dat ze dat eisen, maar ik reis zakelijk behoorlijk wat af. Daarbij sleur ik altijd mijn zakelijke laptop mee en ze hebben me nog NOOIT gevraagd om de bon. Ze zien me hier op m'n werk al aankomen dat ik de bon wil terwijl de laptops in de lease zitten, maar natuurlijk...
Hebben ze wel ooit naar je stekker gekeken? Of naar een serienummer? Oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
cornelixnootje1 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:51:
[...]

Hebben ze wel ooit naar je stekker gekeken? Of naar een serienummer? Oid.
Helemaal niets, ik moet hem altijd uit mijn backpack toveren als ik door de detectiepoortjes moet, maar aangezien ik gewoon lui ben gaat ook enkel en alleen de laptop eruit. Voeding laat ik lekker in de tas zitten.

Bij de douane in NL een enkele keer eruit gepikt en dan vermeld ik altijd netjes dat het een zakelijke laptop is en dan is het goed, ongeacht de stekkertjes, want ik heb ook een US/UK adapter, nog nooit wat over gehoord. Zou wat zijn ook...er is meer zakelijk verkeer met laptops ed. dan vakantieverkeer lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
ConZito schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 17:06:
[...]

Helemaal niets, ik moet hem altijd uit mijn backpack toveren als ik door de detectiepoortjes moet, maar aangezien ik gewoon lui ben gaat ook enkel en alleen de laptop eruit. Voeding laat ik lekker in de tas zitten.

Bij de douane in NL een enkele keer eruit gepikt en dan vermeld ik altijd netjes dat het een zakelijke laptop is en dan is het goed, ongeacht de stekkertjes, want ik heb ook een US/UK adapter, nog nooit wat over gehoord. Zou wat zijn ook...er is meer zakelijk verkeer met laptops ed. dan vakantieverkeer lijkt me zo.
Tja, maar dan zou ik wel moeten liegen over het feit dat hij niet zakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
cornelixnootje1 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 17:07:
[...]

En dan vermeld je dat hij van jezelf is en dat je voor studie doeleinden in de VS zit oid. Of dat je vaak tussen de VS en NL reist en dat je daarom een US stekkertje hebt omdat dat makkelijk is dan overal een reisadapter mee naartoe te slepen. Ze zijn erg snel tevreden, behalve als je het echt bon maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:33
cornelixnootje1 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 17:07:
[...]

Goed zo brave borst! Zo hoort het ook, nooit liegen! Jezus wat kun jij moeilijk doen zeg, eerst tips van anderen wegwuiven omdat je ze niet goed vindt (wie vroeg hier ook alweer om hulp??) En dan is het zo'n probleem om te liegen tegen iemand van de douane die je a) niet kent b) niet snel nog eens zal zien c) jou zeker niet zal herkennen als je hem ooit weer ziet en d) de kans dat de douanier je daadwerkelijk gaat controleren 0,0001% is!

Of groeit je neus soms als je liegt? Dan is het wel gemakkelijk voor de douanier ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In het licht van de categorische imperatief wel goed natuurlijk. 't is onhandig hoor niek, heb hier zelf ook wat te veel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Liegen, verdraaien van feiten, ach. Kijk als je nou aankomt bij de douane met een sporttas vol ivoren slagtanden van zelf geschoten olifanten. Maar waar hebben we het nu over een 6 maanden oude gebruikte Macbook...they really dont care.

[ Voor 5% gewijzigd door ConZito op 22-04-2008 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
ceelcoumans schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 17:32:
[...]

Goed zo brave borst! Zo hoort het ook, nooit liegen! Jezus wat kun jij moeilijk doen zeg, eerst tips van anderen wegwuiven omdat je ze niet goed vindt (wie vroeg hier ook alweer om hulp??) En dan is het zo'n probleem om te liegen tegen iemand van de douane die je a) niet kent b) niet snel nog eens zal zien c) jou zeker niet zal herkennen als je hem ooit weer ziet en d) de kans dat de douanier je daadwerkelijk gaat controleren 0,0001% is!

Of groeit je neus soms als je liegt? Dan is het wel gemakkelijk voor de douanier ja ;)
Tja, in dit topic vroeg ik naar wat de officiele regel is voor BTW afdragingen bij tweedehandsproducten. Niemand weet dit hier. En ook de Douane zelf gaf me een absurd antwoord.

Ik begrijp wel dat dit over het algemeen geen probleem zou moeten zijn, maar ik heb al die tijd gewoon heel graag willen weten wat de regels zijn. Ik heb het inmiddels opgegeven daar nog achter te komen, en ik zie het wel bij de douane.

Als ik een boete krijg betaal ik hem wel, en kan ik in ieder geval vanaf dat moment zonder problemen doorlopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:06
Als je laptop 6 maanden oud is moet je in het land van herkomst een nieuwe officiele prijsschatting laten maken. Dat geef je aan de douanier en deze zal die prijs aanhouden.

Maar als jij bijvoorbeeld verhuist van de USA naar NL dan kan je weer voor niets/erg laag bedrag je goederen meenemen. Dit moet vóóraf wel goed aangegeven worden.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
cornelixnootje1 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 17:45:
[...]

Tja, in dit topic vroeg ik naar wat de officiele regel is voor BTW afdragingen bij tweedehandsproducten.
Om toch constructiever te posten dan zojuist, je maakt hier wel een denkfout naar mijn mening. Je macbook is geen tweedehands-product, je koopt hem immers zelf (geloof dat dat toch het idee was?). De medewerkster van de belastingdienst gaf je dan ook een correct antwoord, door te zeggen dat het volle pond betaald dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 16:16
cornelixnootje1 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 17:45:
[...]

Tja, in dit topic vroeg ik naar wat de officiele regel is voor BTW afdragingen bij tweedehandsproducten. Niemand weet dit hier. En ook de Douane zelf gaf me een absurd antwoord.

Ik begrijp wel dat dit over het algemeen geen probleem zou moeten zijn, maar ik heb al die tijd gewoon heel graag willen weten wat de regels zijn. Ik heb het inmiddels opgegeven daar nog achter te komen, en ik zie het wel bij de douane.

Als ik een boete krijg betaal ik hem wel, en kan ik in ieder geval vanaf dat moment zonder problemen doorlopen. :)
Gewetens vraagje :)

Ben je ook van plan om de BTW af te dragen?

Regels zijn simpel..
Groen poortje Gewoon doorlopen.
Rood poortje 19% BTW betalen!!

Als je eerlijk wilt zijn pak je gewoon het rode poortje.

Als je van plan bent om de BTW af te dragen aan de Nederlandse Belasting dienst vergeet dan niet de BTW 6% geloof ik van de USA Belasting dienst terug te vragen :) Dat is 100% Legaal..

Ben zelf door groen gelopen met me MBP.. Als ik staande was gehouden had ik idd eerlijk gereageerd en de nederlandse BTW betaald.. Als je gaat liegen en ze pakken je er uit dan moet je nog eens een fikse boete betalen!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De zogenaamde tips die hier gegeven zijn gingen allemaal over iets waar de TS expliciet NIET om vroeg. Dus NIET: hoe krijg ik die laptop zo goedkoop/veilig mogelijk het land in/uit, of: hoe groot is de kans dat ik gepakt word door de douane. De vraag was: wat zijn de REGELS.

En dat jij iemand afbrandt omdat hij liever niet liegt zegt meer over jou dan over hem...

(Edit: reactie op ceelcoumans, inmiddels een paar posts terug)

[ Voor 8% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-04-2008 18:04 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 18:03:

En dat jij iemand afbrandt omdat hij liever niet liegt zegt meer over jou dan over hem...
Ik zal er dan ook geen geheim van maken dat een leugentje om bestwil mij niet vreemd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Voor het probleem van de prijs van de half jaar oude macbook: gewoon de aankoopbon in dollars laten zien, betaal je daar provisie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Douane meisje zei dat ik zelfs over een laptop uit de jaren 70 de originele nieuwprijs btw moest betalen (duizenden euros wellicht), dus dat lijkt mij toch niet kloppen.
En "tweedehands" is natuurlijk illustratief, ik bedoel "niet nieuw meer".

En "gewoon eerlijk zijn bij het door groene poortje lopen" telt niet meer. Het is dan al te laat, want je hebt dan al aangegeven niets te hebben. Kortom: boete.

En ja, ik wil best BTW afdragen. De beslissing ligt in de vraag of het loont hem "maar in NL" te kopen en de hoge prijs voor lief te nemen. Als ik 19% btw moet betalen bij terugkomst is dat bijna wel het geval ja (of in ieder geval wordt het minder aantrekkelijk).

Als de douane zou zeggen "die is niet nieuw: geen probleem, of: nog 50% vd btw" is het een ander verhaal.

Maar ik probeer inderdaad achter de regels te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 16:16
cornelixnootje1 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 18:22:
Douane meisje zei dat ik zelfs over een laptop uit de jaren 70 de originele nieuwprijs btw moest betalen (duizenden euros wellicht), dus dat lijkt mij toch niet kloppen.
En "tweedehands" is natuurlijk illustratief, ik bedoel "niet nieuw meer".

En "gewoon eerlijk zijn bij het door groene poortje lopen" telt niet meer. Het is dan al te laat, want je hebt dan al aangegeven niets te hebben. Kortom: boete.

En ja, ik wil best BTW afdragen. De beslissing ligt in de vraag of het loont hem "maar in NL" te kopen en de hoge prijs voor lief te nemen. Als ik 19% btw moet betalen bij terugkomst is dat bijna wel het geval ja (of in ieder geval wordt het minder aantrekkelijk).

Als de douane zou zeggen "die is niet nieuw: geen probleem, of: nog 50% vd btw" is het een ander verhaal.

Maar ik probeer inderdaad achter de regels te komen.
Je moet alltijd over de nieuw waarde BTW betalen.

Dus als jouw mini Computer 10.000 Euro heeft gekost moet je hier BTW over betalen. Alle BTW die je betaald is over de neiuw waarde. Dus als jij een 2e hands product koopt in de winkel dan betaal je alleen BTW over de kost prijs van de winkel.
Indien jij aangeeft bij de belasting dienst willen zij de BTW over de nieuw waarde!!

Wanneer je door groene poortje loopt ben je de doane al voorbij. je wordt altijd voor het poortje er uit gepikt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door To_Tall op 22-04-2008 18:29 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Sorry hoor je hele denkwijze klopt niet. Laptop is niet 2e hands, JIJ koopt hem in de US en importeert hem naar NL.
Of daar nou 1 dag of 1 jaar overheen gaat, dat maakt niks uit.
Bovendien koop je hem ook niet 2e hands, je koopt hem nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

To_Tall schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 18:28:
[...]

Je moet alltijd over de nieuw waarde BTW betalen.

Dus als jouw mini Computer 10.000 Euro heeft gekost moet je hier BTW over betalen. Alle BTW die je betaald is over de neiuw waarde. Dus als jij een 2e hands product koopt in de winkel dan betaal je alleen BTW over de kost prijs van de winkel.
Indien jij aangeeft bij de belasting dienst willen zij de BTW over de nieuw waarde!!

Wanneer je door groene poortje loopt ben je de doane al voorbij. je wordt altijd voor het poortje er uit gepikt ;)
nee hoor

je betaalt over aanschafbedrag, niet over de nieuwprijs.

een computer van 10.000 USD uit de jaren 70 koop je nu voor een fractie van dat bedrag. Het is een kansloos voorbeeld om om de stelling te nemen dat je die daar 30 jaar geleden hebt gekocht en nu ineens terugkomt naar NL.
"kijk meneer, hier is de aankoopbon" 8)7

edit:
ook hier draait het om de redelijkheid van het aangegeven bedrag.
een factuur van je nieuwe iphone 16GB van 100 dollar is natuurlijk kansloos.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 22-04-2008 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mensen, is het eigenlijk niet zo dat op grond van het GATT de 'actual value' moet worden gehanteerd?

Zou hierachter nog wat nuttige info verstopt zitten eigenlijk.

Moet wat sneller zijn, paQ hierboven is volgens mij dezelfde denkrichting toegedaan (alleen gaat het volgens mij om de 'daadwerkelijke waarde' niet direct om de 'aanschafwaarde', paQ kijk trouwens ook nog eens in begintmeta in "Webshop uit de UK > Belgie : Invoerrecht..." als je wilt.

[ Voor 76% gewijzigd door begintmeta op 22-04-2008 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

begintmeta schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:02:

Moet wat sneller zijn, paQ hierboven is volgens mij dezelfde denkrichting toegedaan (alleen gaat het volgens mij om de 'daadwerkelijke waarde' niet direct om de 'aanschafwaarde', paQ kijk trouwens ook nog eens in begintmeta in "Webshop uit de UK > Belgie : Invoerrecht..." als je wilt.
nooit aan dat bedrag geweest (per levering)
en opsplitsen in 2 delen is net zo makkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
paQ schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:06:
[...]

nooit aan dat bedrag geweest (per levering)
en opsplitsen in 2 delen is net zo makkelijk ;)
Helaas kan dat niet, het gaat om de totale uitvoer naar alle klanten in die EU-lidstaat, dus als je aan bijvoorbeeld 61 mensen per persoon twee pakjes met spullen ter waarde van €290 per pakje verkoopt, zit je al boven de limiet voor BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:02:
[...]

nee hoor

je betaalt over aanschafbedrag, niet over de nieuwprijs.
Correct, zelf al eens meegemaakt. Ze vragen je dan om de bon en daarover betaal je BTW. Omdat ze daar officieël gezien eigenlijk ook BTW van zouden gekregen hebben als je het in Nederland gekocht had.

Zelf gewoon door het rode poortje gelopen, bon laten zien (was ook een laptop) en vervolgens zei meneer; "volgens mij valt deze buiten de norm" en ik mocht netjes doorlopen. Meneer tekende mijn bon af met zijn naam en handtekening zodat ik in het vervolg met "gemak" het groene poortje kon nemen.

Na alle reacties gelezen te hebben vind ik -persoonlijk gezien- dat je het jezelf moeilijker maakt dan het is. Daarnaast word je na het groene poortje er al niet meer uitgevist (zoals al eerder genoemd) maar vissen ze je er voor de poorten keuze eruit.

Ik heb mezelf ook niet ingelezen over de kosten, ben er gewoon voor gegaan, had alle tijd en dacht; laat ik het leuk officieël houden. De reactie die ik kreeg was inderdaad niet de verwachte, maar mij hoor je niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
graceful schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:38:
[...]

Correct, zelf al eens meegemaakt. Ze vragen je dan om de bon en daarover betaal je BTW. Omdat ze daar officieël gezien eigenlijk ook BTW van zouden gekregen hebben als je het in Nederland gekocht had.

Zelf gewoon door het rode poortje gelopen, bon laten zien (was ook een laptop) en vervolgens zei meneer; "volgens mij valt deze buiten de norm" en ik mocht netjes doorlopen. Meneer tekende mijn bon af met zijn naam en handtekening zodat ik in het vervolg met "gemak" het groene poortje kon nemen.

Na alle reacties gelezen te hebben vind ik -persoonlijk gezien- dat je het jezelf moeilijker maakt dan het is. Daarnaast word je na het groene poortje er al niet meer uitgevist (zoals al eerder genoemd) maar vissen ze je er voor de poorten keuze eruit.

Ik heb mezelf ook niet ingelezen over de kosten, ben er gewoon voor gegaan, had alle tijd en dacht; laat ik het leuk officieël houden. De reactie die ik kreeg was inderdaad niet de verwachte, maar mij hoor je niet klagen.
Wow! Die had duidelijk geen zin in het papierwerk. Want iedereen weet dat een laptop van >175euro niet buiten de norm valt. :X

Mooi voor jou wel, maar best wel ernstig dat zoiets in NL kan. Levert toch willekeur op, en kost de staatskas geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Vind je?
ik noem het 'menselijk'

De eerlijkheid is blijkbaar al heel wat waard, daarbij denk ik dat de nadruk bij de douane ligt op het onderscheppen van illegale producten, handel in nep-artikelen en kleding (waar de douanerechten tussen de 11 en 17% zitten)
op een laptop komt 0% en 19% BTW.

Als 12 minuten na de vlucht uit New York die uit Paramaribo bij dezelfde band aankomt weet ik wel waar de prioriteit ligt. Zou zonde zijn als de beambte het dan zo druk heeft met het op orde maken van de papierwinkel omdat er nog 7 tientjes BTW betaald moet worden.

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 22-04-2008 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
paQ schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:55:
Vind je?
ik noem het 'menselijk'
tja, het wordt zo een wat moreel vraagstuk. Maar als je er van uit gaat dat het menselijk is om geen BTW te betalen over de dingen die je koopt, vind ik het menselijker om de BTW in nederland te verlagen. Zo heeft iedereen er wat aan, en niet alleen de mensen met genoeg geld voor een retourtje VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 01:47

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Maar gezien je stage loopt, neem ik ook dat je nog studeert?
Op dit momen is er een actie van Apple via surfspot.nl , waar je wel 14% korting ontvangt.
Met daarbij ook nog (gratis of 90 e korting) op een printer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
O.D.Smolik schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:02:
Maar gezien je stage loopt, neem ik ook dat je nog studeert?
Op dit momen is er een actie van Apple via surfspot.nl , waar je wel 14% korting ontvangt.
Met daarbij ook nog (gratis of 90 e korting) op een printer. :)
Goed idee! :)

Ik wist dat Apple via hun site 100 euro korting doet op een macbook. Maar dit is meer! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihlator
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-02 13:12
Late reactie, maar ik vraag mij hierop af:
Je zou ook de laptopt toch tweedehands/derdehands kunnen verkopen/ruilen met een medestudent eventueel om zo voor lagere kosten te gaan dan aankoopskosten. als ik het zo lees, wordt dan van de kosten uitgegaan die tussen de laatste overdracht plaats heeft gevonden.
moet je alleen geen onrealistisch bedrag noemen, maar een ietwat lager bedrag kan wel kloppen :)
En zo ben je nog volgens de wet bezig ook, als ik het goed heb gelezen.

Mijn specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Annihlator schreef op maandag 05 mei 2008 @ 03:23:
Late reactie, maar ik vraag mij hierop af:
Je zou ook de laptopt toch tweedehands/derdehands kunnen verkopen/ruilen met een medestudent eventueel om zo voor lagere kosten te gaan dan aankoopskosten. als ik het zo lees, wordt dan van de kosten uitgegaan die tussen de laatste overdracht plaats heeft gevonden.
moet je alleen geen onrealistisch bedrag noemen, maar een ietwat lager bedrag kan wel kloppen :)
En zo ben je nog volgens de wet bezig ook, als ik het goed heb gelezen.
Je hebt wel omgekeerde bewijslast, dus jij moet aantonen wat de prijs was. Ik vraag me af of ze je zomaar geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een rekening van die laatste verkoop zou voldoende moeten zijn. Hier kun je het een en ander vinden mbt hoe de douane de waarde bepaald (en nog meer achter fbortels link). In principe is de laatste verkoop inderdaad de verkoop die telt als verkoop met doel het ding het gemeenschapsgebied binnen te brengen, dus daar kun je geintjes mee uithalen ;) (Er lijkt wel ruimte te zijn voor onrealistische bedrage annihlator) 't is nogal ingewikkelde materie. In de GATT gaat het altijd om actual value, misschien kun je daar nog wat mee of is dat een stoorzender.

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 05-05-2008 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122793

Verkoop de laptop voor 175 aan een mede-passagier en koop hem na de vlucht terug 8) .
Dat is dan toch het aankoopbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Anoniem: 122793 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 17:00:
Verkoop de laptop voor 175 aan een mede-passagier en koop hem na de vlucht terug 8) .
Mjah, die Douaniers zijn niet oliedom ofzo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 11:49

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mmm... misschien zie ik iets over het hoofd, maar als dat laatste werkelijk geldt, dan zou je dus geen BTW hoeven te betalen als je dat ding kado gekregen hebt? Je hebt er dan nl. niets voor betaald...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 09:02

dread

Sluwe vlaming

Anoniem: 122793 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 17:00:
Juist ja ik zou hem niet terug verkopen. ;)

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z3R0
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-11-2024
even een vraagje tussendoor:
Wat nou als jij een macbook koopt van een amerikaan en die mee naar NL neemt?
Dan is die macbook 2e hands, moet je dan ook nog BTW betalen?
Zo niet, dan kan je misschien wat regelen in Amerika zodat je je macbook 2e hands hebt. (ebay?)

If There's A Limit, I Mean To Reach And Then Overcome It

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
Je moet BTW betalen over de douanewaarde.

Hoe de douanewaarde berekend wordt, staat hier:
http://www.fisconet.fgov....&versie=04&type=db1w!INH&
en hier staan nog wat toepassingverordeningen:
http://www.fisconet.fgov....&versie=04&type=db1u!INH&

Het maakt niet uit dat het op een .be site staat, door de EU gelden hier dezelfde regels, het is namelijk een communautaire wet.

[edit] toevoeging
En cadeau of niet, een douanewaarde is altijd vast te stellen. Op TV was ook een man te zien een tijd terug die van het personeel een horloge had gekregen. Mooi dat ie moest betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door MrDirect op 13-05-2008 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Vatt schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 16:08:
Je moet BTW betalen over de douanewaarde.

Het maakt niet uit dat het op een .be site staat, door de EU gelden hier dezelfde regels, het is namelijk een communautaire wet.

[edit] toevoeging
En cadeau of niet, een douanewaarde is altijd vast te stellen. Op TV was ook een man te zien een tijd terug die van het personeel een horloge had gekregen. Mooi dat ie moest betalen.
Wow! Dit lijkt wel de eerste post die echt een antwoord geeft op de vraag! Nice! :)

Echter, die wetsteksten zijn niet echt n00b-proof. :) Hoe moet ik de 2ehands MacBook nu toepassen binnen die regels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinus-Roro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-10-2024
ConZito schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 17:14:
[...] een US stekkertje hebt omdat dat makkelijk is dan overal een reisadapter mee naartoe te slepen.
Ga ook regelmatig met m'n laptop (soms zelfs twee - een bedrijfs & een prive) over de grens,
en inderdaad nog nooit problemen ondervonden. Verder had ik in het verleden een keer in nederland
een goeie versterker gekocht, en toen bleek daar na het ophalen er ook geen euro-stekker aan te zitten. Wel nederlandse bon en ik nam hem niet mee over de grens... maar het feit dat een stekker doorslaggevend is lijkt mij dus niet het geval.

>:) overigens zijn boeken en tijdschriften invoerings vrij - en je had het toch over een Macbook >:)

All in one - touch desktop. *en de benodige overige spullen - anders looptieniet :-) *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vatt schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 16:08:
...
...
Inderdaad weinig verschil met de regels achter een aantal andere al geposte links, maar wat blijft is natuurlijk de toepassing van de regels zoals niek opmerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinus-Roro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-10-2024
Z3R0 schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 16:02:
even een vraagje tussendoor:
Wat nou als jij een macbook koopt van een amerikaan en die mee naar NL neemt?
Dan is die macbook 2e hands, moet je dan ook nog BTW betalen?
Zo niet, dan kan je misschien wat regelen in Amerika zodat je je macbook 2e hands hebt. (ebay?)
En wat als je de laptop in het vliegtuig even tijdelijk aan een Amerikaan geeft, die op dat
moment met je meereist naar Holland (vriend / kennis / stoel naast jou) en hem dan als
handbagage meeneemt door de douane... Want dan is het op dat moment geen invoeren toch 8)7

En dan neem je volgende keer toch gewoon weer je dell mee op stap...

All in one - touch desktop. *en de benodige overige spullen - anders looptieniet :-) *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
Je koopt een nieuwe macbook in Amerika, en je gaat hem 6 maanden gebruiken aldaar.

De douanewaarde is dan niet vast te stellen (in alle redelijkheid) op basis van het aankoopbedrag.
Dan moet de douane de douanewaarde dus gaan vaststellen aan de hand van de andere criteria:
a) de transactiewaarde van identieke goederen die voor uitvoer naar de Gemeenschap zijn verkocht en op hetzelfde of nagenoeg hetzelfde tijdstip zijn uitgevoerd als de goederen waarvan de waarde dient te worden bepaald;
b) de transactiewaarde van soortgelijke goederen die voor uitvoer naar de Gemeenschap zijn verkocht en op hetzelfde of nagenoeg hetzelfde tijdstip zijn uitgevoerd als de goederen waarvan de waarde dient te worden bepaald;
c) de waarde die berust op de prijs per eenheid bij verkoop in de Gemeenschap van de ingevoerde goederen of van ingevoerde identieke of soortgelijke goederen in de grootste totale hoeveelheid, aan niet met de verkoper verbonden personen;
d) de berekende waarde, bestaande uit de som van:
- de kosten of de waarde van de materialen en van de vervaardiging of van andere, bij de voortbrenging van de ingevoerde goederen verrichte handelingen;
- een bedrag voor winst en bedrijfskosten dat gelijk is aan het bedrag dat gewoonlijk in aanmerking wordt genomen wanneer producenten in het land van uitvoer goederen van dezelfde aard of dezelfde soort als die waarvan de waarde dient te worden bepaald, voor uitvoer naar de Gemeenschap verkopen;
- de kosten of waarde van de in artikel 32, lid 1, onder e), genoemde elementen.
Dus naar mijn mening wordt de douanewaarde dan vastgesteld op basis van de prijzen die hier gelden. Dus de prijs van een 2ehands 6 maanden oude macbook. Dus wellicht een paar advertenties uitprinten en op basis van die (vraag)prijzen de douanewaarde vaststellen.
Of ze gaan afschrijving toepassen, computers worden in 5 jaar afgeschreven, dus in een half jaar kun je het bedrag met 10% verminderen.

PS mijn linkjes waren niet helemaal goed gelukt trouwens, maar je moet op allebei de pagina's zoeken naar douanewaarde. Op die linkjes staan het hele CDW en TCDW .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vatt schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 21:34:
Je koopt een nieuwe macbook in Amerika, en je gaat hem 6 maanden gebruiken aldaar.

De douanewaarde is dan niet vast te stellen (in alle redelijkheid) op basis van het aankoopbedrag.
Is dat zo? Dat heb ik in de documentatie niet echt terug kunnen vinden.
Dan moet de douane de douanewaarde dus gaan vaststellen aan de hand van de andere criteria:
...
Kopt, de methoden zijn ook best duidelijk omschreven op de sites van de nederlandse douane, de belgische federale overheid en de zoll voor degenen die het duits machtig zijn.

Niek1616: je kunt misschien even bellen naar de douane met over de vrijstelling van btw-heffing bij invoer van studiebenodigdheden en andere roerende goederen van scholieren en studenten.

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 14-05-2008 10:12 ]

Pagina: 1