Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CSS] repeating background in Tabel in IE

Pagina: 1
Acties:

• jbweb
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-10-2023

jbweb

professional noob

Topicstarter
Ik heb een simpele tabel in mijn HTML staan.
Keurig voorzien van een head en een body.

In de head heb ik een netjes plaatje (afgeronde hoekjes, verloopje, enz.) gemaakt met mijn css.
FF laat ook keurig zien wat ik wil, maar IE bakt er weer eens niets van. Bij elke th (of td als ik dat probeer) begint ie weer opnieuw met het plaatje. En dus is het hele effect van de afgeronde hoekjes meteen een lelijke rotzooi.
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<body>
    <table cellspacing="0">
        <thead>
            <tr><th>titel 1</th><th>titel 2</th><th>titel 3</th></tr>
        </thead>
        <tbody>
            <tr><td>content 1</td><td>content 2</td><td>content 3</td></tr>
        </tbody>
    </table>
</body>

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
table thead {
    background-image: url(table_header.gif);
    background-repeat: no-repeat;
    background-position: top left;
}

Ik heb ook al geprobeerd om het plaatje aan de <tr> te hangen of een ID aan de thead en/of tr te hangen. Zonder resultaat. Ook heb ik de <th> tijdelijk aangepast naar <td>, ook zonder resultaat.

Zie: http://test.hi1.nl/table/test.html

Als ik een leuke signature bedenk, zijn jullie de eerste die het weten

• reddevil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10 14:25
Op de table zetten ?

• jbweb

jbweb

professional noob

Topicstarter
Het is een workaround inderdaad, en het werkt ook.
Maar is er geen geweldige oplossing voor?

• Krooswijk.com
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08-2024
Plaatje in stukjes hakken, dus linker en rechter hoekje apart, van het midden stuk een plaatje van 1 pixel breed maken en dan op de juiste th's (als bg met repeat-x) in de juiste classes zetten. Vind ik toch redelijk netjes.

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:02
Bedenk wel dat je in quirksmode werkt op dit moment(geen doctype), en bedenk ook waarvoor je de tabel gebruikt.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:15

Sebazzz

3dp

Inderdaad. Table voor pagina opbouw is over het algemeen no-go.

Bedenk ook dat als je één van deze gebruikt de andere ook verplicht zijn: thead, tbody, tfoot
Als je dus een thead en tbody hebt moet je ook een tfoot gebruiken, dit is verplicht.
http://w3schools.com/tags/tag_tbody.asp
Note: If you use the thead, tfoot and tbody elements, you must use every element. They should appear in this order: <thead>, <tfoot> and <tbody>, so that browsers can render the foot before receiving all the data. You must use these tags within the table element.
En ook:
http://w3schools.com/tags/tag_tbody.asp
Note: The <thead>,<tbody> and <tfoot> elements are seldom used, because of bad browser support. Expect this to change in future versions of XHTML. If you have Internet Explorer 5.0 or newer, you can view an example in our XML tutorial.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• jbweb

jbweb

professional noob

Topicstarter
Om 3 verschillende plaatjes te maken voor links, rechts en center vind ik wel iets mooier. Had ik toevallig ook al gedaan. Maar feit blijft dat het toch geweldig zou zijn als thead en th gewoon netjes zouden werken !?

@Kiphaas7 / Sebazzz: Ik heb de natuurlijk in mijn site een Doctype staan, de tabel wordt ook daadwerkelijk rechtmatig als tabel (weergeven van gesorteerde data) weergegeven en is zeker niet voor layout. Daarnaast staat er ook een tfoot in m'n site, maar dacht dat het voor het voorbeeld wat overbodig was. sorry voor die onduidelijkheid.

Laat ik mijn vraag dat iets aanpassen. Is dit een bug van IE en Safari? Of hoort een thead/tr zich zo te gedragen?

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:58
jbweb schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 09:50:
Om 3 verschillende plaatjes te maken voor links, rechts en center vind ik wel iets mooier. Had ik toevallig ook al gedaan. Maar feit blijft dat het toch geweldig zou zijn als thead en th gewoon netjes zouden werken !?

@Kiphaas7 / Sebazzz: Ik heb de natuurlijk in mijn site een Doctype staan, de tabel wordt ook daadwerkelijk rechtmatig als tabel (weergeven van gesorteerde data) weergegeven en is zeker niet voor layout. Daarnaast staat er ook een tfoot in m'n site, maar dacht dat het voor het voorbeeld wat overbodig was. sorry voor die onduidelijkheid.

Laat ik mijn vraag dat iets aanpassen. Is dit een bug van IE en Safari? Of hoort een thead/tr zich zo te gedragen?
Lijkt me niet, thead is één element, waarom zou hij op de subelementen nogmaals de background moeten toepassen.

Het vervelende als je het op de tabel doet, is dat je dan niet een aparte background op tfoot kan maken..

Maar zet het doctype ook in je testpagina's he, anders weet je niet zeker of je oplossingen ook werken...

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1