Toon posts:

juiste ram geheugen, timings van belang?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Nu ik met vista werk en binnenkort photoshop cs3 er op installeer,
lijkt het me zinvol er 2 gig ram extra (2 x 1 gig vanwege juist functioneren op dual channel inmiddels begrepen) bij te zetten zodat er 4 gig ram geheugen in totaal op zit.
(in ieder geval 3 gig bruikbaar)

Het is een c2d e6600 met kingston 2 x 1 gig ddr2 667.
timings 5 - 5 - 5 - 15

De vraag is : moeten de nieuwe geheugen modules dezelfde timings hebben?
Ik zie alleen kingston geheugen met 5 - 5 - 5 - 12 bij de internet winkels,
is het erg als die tRAS anders is?

Ik heb net een half uur op tweakers en google gezocht maar niet verder gekomen.
Lijk me handig nu hier even een topic te starten en iemand te vinden die graag even helpt,
ook gezien ik totaal niet thuis ben in hardware etc.

wellicht is er al geen probleem, maar ik wil het even uitsluiten hier. bedankt

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53
Dat zijn hele minimale verschillen, zou het ook knap vinden als je dat irl kunt merken :).

Vaak kan 5-5-5-15 nog wel strakker getrokken worden dan dat, naar 12 dus.

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-05 13:22
Wat betreft timings: Lager is altijd beter, het getal wat je ziet is namelijk de vertraging hoe lang het duurt voordat het geheugen voor die taak opnieuw kan worden aangesproken. Als je 2 x 2 hebt met andere timings zal je snelste geheugen altijd de timings aannemen van je langzaamste geheugen (hogere timings). In theorie zou het gewoon moeten werken, helaas wijst de praktijk nog weleens anders uit maar meestal gaat het wel goed.

Offtopic: Is de 3gb limiet niet alleen voor XP en kan Vista niet altijd 8gb aanspreken?

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
UTwizard schreef op maandag 14 april 2008 @ 13:02:

Offtopic: Is de 3gb limiet niet alleen voor XP en kan Vista niet altijd 8gb aanspreken?
De limiet wordt niet bepaald door de generatie Windows, maar door of het 32-bit of 64-bit is.
Dat betekent dus dat een 32-bit Windows Vista nog steeds 'slechts' ~3GB aan zal kunnen spreken, afhankelijk van wat er nog meer in je systeem zit.

Overigens is het inderdaad zo dat je normaalgesproken geheugen met andere timing erbij kunt plaatsen als eerder al vermeld. Het is alleen wel te adviseren om voor hetzelfde merk geheugen te kiezen, aangezien dat het minste kans zou moeten geven op compatibiliteits-problemen.

[ Voor 23% gewijzigd door dahakon op 14-04-2008 13:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, na deze 'garanties' bestel ik 2 x 1 gig ddr2 667 geheugen van hetzelfde merk, met iets andere tRAS,. En om de prijs hoef ik het niet te laten want dat is ongeveer 3 tientjes als ik het goed heb.
bedankt mensen.

edit : het betreft vista 32 bit versie, dus 3 gig geheugen , maar win ik toch een kleine gig extra voor photoshop en of multi tasking

Afbeeldingslocatie: http://img238.imageshack.us/img238/4075/memmr1.jpg

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2008 14:06 ]

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Ik zou me niet zo druk maken om geheugentimings icm met een E6600, of je nou 4-4-4-12 of iets ruimere timings hebt, het prestatieverschil is echt nihil. Bij amd cpu,s heeft dat wat meer effekt

@DevilsProphet: je het gelijk, heb het niet helemaal goed gelezen 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door pcgek op 14-04-2008 21:48 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Volgens mij gaat bijna iedereen aan de initiële vraag van de topicstarter voorbij, en die is: is die lichtjes verschillende ram compatibel met zijn huidige? Ik heb altijd gelezen dat het werd aangeraden dat de latjes, zo goed als dat kan, identiek moeten zijn, voor dual channel. Dit zal waarschijnlijk ook gelden met 2 setjes van ramlatjes.

Echter aangezien het gaat om hetzelfde merk en dezelfde maximumsnelheid met amper verschil lijkt het mij dat er zo goed als geen kans is dat er problemen zullen zijn door het niet identiek-zijn van de ramlatjes.

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
zou geen probleem moeten zijn. het snellere geheugen klokt gewoon terug naar de timings van het geheugen wat je van plan bent om er bij te zetten.
Pagina: 1