Toon posts:

Booten steeds moeilijker tot nu helemaal niks meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Begin april een nieuw systeem gefabriceerd met:

Intel Core 2 Duo E8400
8764 Asus P5K, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Corsair TWIN2X2048-6400C4 2GB (2x 1GB) DDR2
XFX PVT88GYDF4 GeForce 8800GTS (G92) 512MB 256-bit GDDR3 PCI Express 2.0 x16 HDCP Ready

In het begin bootte hij in 1 keer op en met de weken moest ik steeds vaker restarten om hem aan de gang te krijgen tot nu. Hij wil helemaal niet meer opkomen. Glijdende schaal van problemen dus.

Signalen:
- Monitor gaat op zwart en knippert (dus geen NO SIGNAL!)
- Lampje van mobo brandt
- Alle fans waaien

Geprobeerd:
- Reset van BIOS op mobo
- Andere videokaart
- Ander RAM
- Doormeten van de voeding
- Processor en mobo geinspecteerd

Ik ben vooral benieuwd waar die glijdende schaal van steeds moeilijker rebooten veroorzaakt kan worden. Hopelijk heeft iemand ervaring hiermee. Het is de processor of het moederbord en ik gok de laatste.

Dank!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ga maar uit van je mobo. Een cpu doet het wel of niet (of de cache is brak, dat kan ook, maar dat kun je nog testen door die uit te zetten, echter verklaard dat niet de problemen die je hebt).

Gezien je de voeding, het geheugen en de videokaart al hebt uitgesloten lijkt me het toch het mobo te zijn.

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-05 20:19
Al eens goed naar het moederbord gekeken of er niet een kapotte capacator (of hoe die dingen ook heten) op zit? Kan ook het probleem zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zat net nog eens door de FAQ te bladeren en was vergeten met 1 Corsair reep te testen. Ik ben nu wel in de BIOS.
Zou het kunnen zijn dat mijn Mobo slechts 1,8 V levert ipv de 2,1 die de corsair repen blijkbaar eisen?

EDIT: Laat maar. Het is ook geen garantie. 2x heeft hij goed geboot en nu gaat hij weer niet aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 23:27 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:18:
Ok, ik zat net nog eens door de FAQ te bladeren en was vergeten met 1 Corsair reep te testen. Ik ben nu wel in de BIOS.
Zou het kunnen zijn dat mijn Mobo slechts 1,8 V levert ipv de 2,1 die de corsair repen blijkbaar eisen?

EDIT: Laat maar. Het is ook geen garantie. 2x heeft hij goed geboot en nu gaat hij weer niet aan.
In de bios zou je in moeten kunnen stellen waar hij op moet booten (of 2.1V of anders +0.3V).

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

al geprobeerd 'kaal' te booten?

HD's loskoppelen, 1 dvd-brander aangekoppeld houden (of een cd-speler iets van gelijke strekking)
alle overige PCI kaarten er uit, behalve die voor je beeld mocht je geen onboard video hebben
bios Flash geprobeerd?
Memtest gedraaid?
Aan het overklokken geslagen (geweest)?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Kale Boot geprobeerd inderdaad maar zonder succes.
Flashen niet maar dat lukt niet aangezien hij na een reset van floppy wil booten en die heb ik niet.
Andere optie is dat hij van HDD boot en dat lukt hem niet.

Mem test nog niet uitgevoerd om zelfde reden. Kan de image niet van CD laden.

Ik zal een floppy drive moeten gaan zoeken.

Nog niet overgeclockt. Wilde eerst een werkend systeem |:(

EDIT: Excuses, hij boot natuurlijk helemaal niet op dus ook niet van Floppy of CD 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 23:47 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

en al helemaal kaal geboot? 1 reep geheugen, CPU (logisch), voeding aansluiten en een PCI videokaartje (of een low-end ouder model PCI-E) voor het beeld.

Als zelfs het hierbovenstaand niet werkt om in de bios te komen is je mobo rip denk ik.
Het kan namelijk zijn dat je graka niet/slecht ondersteund wordt in/door het BIOS (geeft geen uitleg waarom het wel gewerkt heeft)

Verwijderd

Topicstarter
Kale reboot gelukt met 1 reep.
Bios versie 0704 vaqn Asus en er zijn nieuwere versies beschikbaar ASUS Bios
Echter ik ben op zoek naar een mogelijkheid in de huidige BIOS om de DDR2 naar 2.1 V te krijgen.
Zou ik hiervoor eerst moeten flashen naar een hogere BIOS en kan ik tegenwoordig flashen vanaf CDRom of heb ik persé de floppy nodig (sorry is even geleden en hoop eigenlijk op meer mogelijkheden)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

je kan flashen vanaf een usbstick!
EZ Flash 2
Simply update BIOS from a USB flash disk before entering the OS
EZ Flash 2 is a user-friendly BIOS update utility. Simply launch this tool and update BIOS from a USB flash disk before entering the OS. You can update your BIOS only in a few clicks without preparing an additional floppy diskette or using an OS-based flash utility.
ik zou voor biosversie 1005 gaan, de nieuwste van 5 maart 2008
Version 1005 2008/03/05 update
Description BIOS update file for P5K (Version 1005)
Enhance compatibility with certain memory module.
gewoon de nieuwste BIOS hier weghalen, op een usbstickje kwakken en dan in het BIOS naar tools gaan en dan EZ Flash en de rest wijst zich vanzelf

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je gaat flashen, zorg dan wel dat het systeem in elk geval stabiel draait en dus niet continu uitvalt. Als je systeem uitvalt tijdens een flash ben je verder van huis en is de kans dat je bord helemaal niets meer doet.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23-05 12:12

Ankh

.Howdy

Je hebt dus bios 704 erin zitten, heb net even snel gekeken op de cpu support list en je hebt minimaal bios 804 nodig anders ondersteund je mobo deze cpu niet.. misschien handig dat altijd eerst te controlleren? Probleem kan daar ook in zitten :)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ankh, het kan dan wel zijn dat je minimaal 804 als BIOS nodig hebt, maar waarom heeft het dan wel gewerkt? Misschien dat de probs na de flash verholpen zijn (probeer voor de safety wel te flashen met een al gesupporte proc met de 704 BIOS)

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23-05 12:12

Ankh

.Howdy

Wiethoofd schreef op maandag 14 april 2008 @ 08:21:
Ankh, het kan dan wel zijn dat je minimaal 804 als BIOS nodig hebt, maar waarom heeft het dan wel gewerkt? Misschien dat de probs na de flash verholpen zijn (probeer voor de safety wel te flashen met een al gesupporte proc met de 704 BIOS)
Ik heb geen idee, het zijn en blijven computers.
Heb zelf ongeveer hetzelfde probleem gehad, enkel bij mij booten hij wel maar was bijzonder traag. Dit kwam gewoon omdat de instructie set van de nieuwe cpu's anders zijn dan de oude versie waardoor hij telkens een verkeerd command naar de CPU stuurde.. Dit kan gewoon hetzelfde wezen :)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kan net zo goed je voeding zijn, als die geen piekstroom kan opbouwen voor de coldboot dan krijg je dit soort taferelen ook.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de waardes van de Zalman uitgelezen en die zijn nagenoeg perfect en stabiel.

Flash (USB) naar versie 1005 is gelukt maar brengt echter geen soelaas.

Ik denk dat ik redelijk uitgetest ben en een nieuw mobo moet gaan proberen.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

heb je al geprobeerd met een low-end grafische kaart?
desnoods een 6800GT als je daar aan kan komen, iedere PCI-E kaart kan je proberen als hij maar minder goed is dan je GTX en ook geen extra stroomconnector nodig heeft

Verwijderd

Topicstarter
Helaas geen low-end in mijn kennissen/vriendenkring.
Heb wel een zware ATI geprobeerd met exact hetzelfde resultaat.

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Verergerende problemen liggen vaak aan de hardware. Ik zou zeker een visuele inspectie van het moederbord uitvoeren, alsmede een andere voeding proberen.

www.mayaposch.com

Verwijderd

Topicstarter
Visuele inspectie uiteraard al gedaan. Helemaal niets gevonden.

Voeding = Zalman 600 W en die lijkt ook in orde. Metingen gedaan en voltages goed en stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost met een nieuw moederbord.
Ook maar direct geflasht naar 1005 en het werkt als een zonnetje.

_/-\o_ voor al jullie hulp.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

is dit weer een P5K?

en misschien hetzelfde verhaal als eerst, dat hij het goed doet en daarna weer steeds minder

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 15:25
Ik had heb exact dezelfde problemen met een MSI K9N SLI Platinum (totaal ander platform imho, maar toch exact dezelfde problemen)

Ik heb deze week ontdekt dat er een hele hoop koelvloeistof vanonder de koeler van de southbridge naar beneden was gelopen, en wellicht heeft die ergens wat gemold. Voor de duidelijkheid: daar heb ik dus niet aangezeten, de vloeistof liep gewoon uit zo'n dik gompleisterachtig ding, dat ik nu natuurlijk verwijderd heb. Tevens ook alle vloeistof verwijderd met wattestokjes ( :+ ) en SB-cooler losgehaald en gehermonteerd me AS5. Mocht niet baten helaas...

Zolang de PC draait werkt ie dus als een zonnetje, wil ik hem van nul af herstarten dan duurt dat soms tot 30 minuten (stroom af, stroom aan, power, stroom af, stroom aan, power, etc.).

Helaas heb ik het geld nog niet (ben arm studentje :'( ) voor een nieuw mobo, dat komt pas in augustus. Voorlopig laat ik hem dus hoogstens terugvallen tot S1
Pagina: 1