Beeld zwart, pc nog aan maar reageert niet, na zware 3dkrach

Pagina: 1
Acties:

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-05 22:43
Hoi,

Ik heb sinds een paar dagen een nieuw systeem.
Op eerste instantie dacht ik, dat het allemaal in orde was.
Maar na een avondje raiden met wow, kreeg ik opeens zwart beeld, hoorde nog wel geluid even maar daarna liep dat ook vast.

Mijn systeem

Processor: e4300 op 3.0 ghz
Moederbord: Asus p5k Pro
Videokaart: Sapphire hd3870
Geheugen: Kingston value ddr2 800 op 1000mhz
Voeding: Codegen 480watt

Ik dacht ach kan een keer gebeuren dacht ik, aangezien ik me pc hebt overgeklokt.
Toen had ik de crysis demo geinstalleerd en ging die ff spelen, na ongeveer 2minuten precies hetzelfde. Omdat ik mijn pc overgeklokt is dacht ik dat het daar aanlag, dus alles weer op stock gezet. Nog steeds hetzelfde probleem.
Ik heb de hotfix van ati gedownload voor de catalyst 8.3 drivers, hielp niks.
Ik heb de voeding doorgemeten onder stress, 12volt kwam niet onder 11.8volt, ik had toen orthos en Video Card Stability Test aan.
Orthos heb ik 3uur gedraaid, geen errors.
Ik heb windows memtest een uur gedraait geen errors.

Mijn verdenking gaat uit naar de videokaart, ik krijg ook alleen het probleem als ik zware spellen speelt. Wow kan ik gewoon spelen, ja naar 4uur ofso een keer het probleem.
Kan ik nu gewoon concluderen dat mijn 3dkaart brak is en deze moet terug sturen?
Of heb ik misschien iets over het hoofd gezien.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:05
Ik zou ook nog even de temps checken met Everest :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• sjaak88
Jim423 schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:21:
Ik zou ook nog even de temps checken met Everest :)
De temps van wat?

Processor wordt niet warmer dan 60 zegt core temp, onder orthos.
3dkaart wordt niet warmer dan 65 graden zegt ati overdrive.

Maar ik wil ook wel even checken met everest :)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:29

KneoK

Not in a million lightyears

sjaak88 schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:27:
[...]

De temps van wat?

Processor wordt niet warmer dan 60 zegt core temp, onder orthos.
3dkaart wordt niet warmer dan 65 graden zegt ati overdrive.

Maar ik wil ook wel even checken met everest :)
Vooral de temperatuur van je videokaart. Niet warmer dan 65 graden zeg je, is dat tijdens een of ander testprogje of tijdens het spelen van een spel ? Ik zou het in ieder geval testen tijdens het spelen van een van de spellen die vastloopt. Eventueel een logje laten bijhouden voor het geval je een vastloper krijgt voordat je een goed beeld hebt van de temperaturen.

Verder geef je aan een hotfix te hebben geinstalleerd voor je Ati drivers, maar probeer ook eens wat andere versies, desnoods wat oudere.

[ Voor 9% gewijzigd door KneoK op 13-04-2008 23:33 ]

• sjaak88
Welke Catalyst versie raad je aan?
En hoe warm mag een gpu worden?
Kan het kwaad om met me vinger op een geheugen chip te voelen hoe heet die is?

• sjaak88
Ik heb catalyst 7.12 geinstalleerd, na in safemode met drivercleaner alles te hebben verwijderd etc.
Ik dacht ff dat het probleem verholpen was, want ik kon 3dmark 2006 draaien:)
Maar toen ik crysis draaide ging het meteen mis, in minder dan een minuut toen hij klaar was met het level laden, ging het beeld weer op zwart =(
De temparatuur heb ik dus ook niet kunnen lezen, maar tijdens wow komt die niet boven de 55graden volgens de overdrive in control center.
Iemand nog suggesties?
Kan het toch een voeding probleem zijn en dat ik verkeerd gemeten heb?
Ik heb de stekker uit cdrom drive gehaald en de gele en zwarte draad gemeten.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

volgens mij ondersteund 7.12 Crysis nog niet (ben niet thuis in Ati drivers, maar dat dacht ik te menen)
Als je beeld op zwart gaat kan het zijn dat je voeding te zwak is, je draait met een redelijk grote overklok op je processor en je geheugen. zet dat eens op stock en test weer (ja, je scores zullen lager uitvallen, maar als het stabiel draait is er iig weer iets om af te strepen wat wel/niet werkt)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 08:57
Ik heb zelf een soort gelijk probleem, heb in dit geval een radeon 1950XT met een Arctic Cooling Accelero X2 de temp wordt gemiddeld niet hoger dan 55 graden.
Zodra die ook maar met Rivatuner,Ati Overdrive of Atitool van de 59 graden naar de 60 graden klikt(wat wel kan gebeuren op een warme zomerdag), schakelt die meteen het beeld op zwart en muziek speelt leuk door maar reageren doet ie niet.
En hoe zwaarder het spel hoe eerder die aan de 60 graden zit, daarom kan je met wow langer doorspelen dan met bijv crysis dit heb ik zelf ondervonden.

Misschien kan je kijken of het als je hem tijdje 3d aan laat staan met crysis of die op een bepaalde temp crashed en of dat met een ander spel/testtooltje(ati tool kubusje) precies zo is.

Wat ik namelijk bij die van mij vermoed is dat de koeler wel de core goed raakt maar een ram chip ervan niet en dat die dan te warm wordt misschien. ( want graka's mogen dacht ik wel warmer worden)

Mijn oplossing voor dat was stof uit het fanblok halen en dan komt die niet op de temp , maar das niet de juiste oplossing. Maar als het helpt wel een tijdelijke.

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

• sjaak88
Ik ga vanavond me broers dezelfde 3dkaart in me pc proberen.
Als het probleem dan weg is, dan is de 3dkaart gewoon niet goed, en gaat die terug voor een rma :(
Ik denk dat helaas het geheugen erop niet goed is nee, want de core mag wel 80graden worden.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

toch ergens ingesteld dat ie bij 60 teruggaat throttelen
en blijkbaar betekent dat gelijke een harde crash...

• sjaak88
Heb ik dat ingesteld of?
Want als je leest bij Hd 37xx thread worden de kaarten bij veel mensen veel warmer en die hebben geen crashes of wat.
60graden hoort gewoon geen probleem te zijn lijkt mij, meer dan een normale temperatuur.
Ik ga zelf ook niks proberen aan de kaart, hij is net nieuw.
Gewoon een nieuwe met garantie waarschijnlijk.
Ik ga eerst nog me broers kaart proberen.
Laat het jullie nog wel weten.

• sjaak88
Ik heb mijn kaart bij me broer in de pc gedaan, en ook daar ff crysis gespeeld.
het leek allemaal goed te gaan, want ik kon wel 5minuten spelen ipv 1minuut, helaas kreeg ik daar hetzelfde symptoon.
Dit wordt dus gewoon een RMA :(

• sjaak88
Een kickje maar weer voor dit probleem, want het is helaas nog niet opgelost :(
3dkaart blijkt niet defect te zijn. Ik had hem maar weer ff in me broers pc geprobeert en maar ff zijn pc stock laten lopen. En wat blijkt hij doet het dus inderdaad gewoon.
Nou ben ik echt ff helemaal lost.
Wat kan bij mij er nou voor zorgen dat bij zware 3dspellen pc beeld gewoon op zwart gaat en vastloopt ?
Is het toch misschien de voeding, ook al heb ik die doorgemeten en gaf die goede waardes aan.
Pc heb ik met orthos en occt helemaal stabiel verklaard.
Ook het geheugen is getest.
Blijft maar een vaag probleem :S

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

Hoeveel A heeft je voeding op de 12V lijn? Trouwens als ik google op Codegen, dan kom ik 2x in een topic op tweakers uit, waar ze zeggen dat codegen een B-merk is. Dus misschien toch eens een andere voeding proberen?

[ Voor 67% gewijzigd door SR8 op 26-04-2008 17:11 ]

Verwijderd

Probleem heb ik ook gehad. Rivatuner installeren en de fan op 45% ~ 60% vastzetten en geen vastlopers meer. Werkt bij mij, dus lijkt me dat de schema's voor temp en fan snelheid niet helemaal op orde zijn.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Probeer het eens met een andere videokaart. Als het probleem dan niet optreedt weet je zeker dat het aan je videokaart ligt.

specs

Pagina: 1