Veel technische problemen normaal bij PC gamen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankNLD
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-09 19:25
Ik game met de PC, maar overweeg (weer) de overstap naar consoles. (Dit is niet een topic om PC vs console flamerij op te zetten).
De reden dat ik de overstap overweeg is het feit dat ik regelmatig te maken heb met crashes (terug naar desktop), mods die niet werken, gepiel met vele (grafische) instellingen en de noodzaak config-files en andere zooi te veranderen. (En daarnaast de pijn vanwege het feit dat een muis wel zeer precies, maar niet ergonomisch is, maar dat ter zijde.)

Mijn vraag is nu:

Is het normaal dat je bij meer dan de helft van de spellen gedoe hebt op de PC?
Hoort dit nou eenmaal bij het gamen op de PC ?(misschien doordat games op voor alle verschillende configuraties aangepast moeten zijn)
Of is er iets dat ik verkeerd doe? (waar ik dan niet verder technisch op in zal gaan, omdat het aan tientallen factoren kan liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 23:26
Het ligt er natuurlijk aan over welke game je het hebt. Ik herken me er wel in - net als elke andere PC-gamer - dat er wel eens iets verkeerd gaat, zo heb ik The Witcher een paar weken geleden uitgespeeld en door het memory-leak probleem liep het een paar keer per dag (ik speel games fulltime of anders helemaal niet) vastliep met 1,999 MB geheugen gebruikt.

Maar dat neemt niet weg dat het een van de beste games was die ik ooit heb gespeeld, en je leert met dat soort kleine foutjes leven. Je dumpt je vrouw ook niet omdat ze wel eens moe is. Als reden om over te stappen op een console vind ik het een beetje mager, ik vind het ook wel wat hebben om de graphics te tweaken, te testen hoeveel FPS ik heb, en als ik tevreden ben wat koffie te halen en echt beginnen. Op een console werkt het allemaal wat makkelijker maar de graphics zijn gewoon minder en de besturing gaat met een muis en toetsenbord precies 666 keer zo goed als met een controller. Als je muis niet ergonomisch is: koop een andere. Een muis waarbij je hand in een voor jou onnatuurlijke of verkrampte houding moet is echt niet goed voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:55

DukeBox

loves wheat smoothies

Buiten dat ik ook liever een console heb voor het gamen (gewoon aanzetten en werken) zijn er toch een groot aantal games die beter op de PC te spelen zijn dan op een console.
Grafisch hoeven ze niet meer voor elkaar onder te doen dus die reden kun je wel al wegstrepen.
Maar, een pc moet gewoon stabiel games kunnen spelen.. doet ie dat niet, dan is er toch iets mis.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
Vaak ligt de oorzaak bij je eigen PC en anders (bij niet EA games :+) is er meestal wel een patch.
Anders vind ik het schandalig tov van de userbase.
(En voor je het weet worden slechte verkoopcijfers weer toegeschreven aan piraterij...)
mods die niet werken
Mods zijn vaak (altijd?) third-party en dus niet de verantwoordelijkheid van de makers van het spel.
gepiel met vele (grafische) instellingen en de noodzaak config-files en andere zooi te veranderen.
Als dat niet mogelijk was moest je echt elk halfjaar upgraden omdat het anders gewoon echt niet werkt. Dit is de flexibiliteit die nodig is omdat er zoveel verschillende PC configs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dantar
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-12-2023
Heb zelden problemen met PC games.. als er problemen zijn ga ik de oorzaak zoeken, vervang een onderdeel en ga verder. Crashes komen voor, natuurlijk, maar niet minder vaak dan de Unable to read Disk errors op de X360.

Zou bij wijze van 48 uur lang een spel kunnen stressen zonder een crash. Als de helft van jouw games problemen vertonen zou ik de oorzaak in je PC gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb bovengenoemd gezeik alleen met meuk die ik niet legaal heb draaien, dus met cracks werk waardoor ik niet kan patchen e.d. De reden dat games die ik leuk vind gewoon koop, dan heb je echt stukken minder gezeik met mods en crashes moet ik zeggen.

Verder is het zo dat ik nooit echt met mods werk, meer omdat ik er geen zin heb om me erin te verdiepen dan dat het niet werkt.

Dus om je vraag te beantwoorden, nee het is niet normaal dat je met de helft van de games problemen hebt (tenzij je natuurlijk net de games koopt die bagger in elkaar zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er iets kleins mis is met je pc of configuratie komt dat er vaak onder stress uit en games stressen je pc. Zo heb ik een pc gehad die altijd hing na een tijdje gamen vooral in de zomer. Waarschijnlijk werd de southbridge te heet. Met een nieuw moederbord heb ik die problemen niet meer gehad. Een console kan ook stuk gaan en dan moet hij terug naar de winkel als je nog garantie hebt. Bij een pc kun je betere onderdelen kopen tot het wel goed werkt. Ik zou zeggen investeer vooral in koeling. Ook het terugschroeven van details e.d. wil wel eens helpen. Configs zou ik gewoon backuppen als ze goed ziin. En ja mods, die bestaan voor consoles niet dus dat is niet te vergelijken. Een bug report invullen helpt de ontwikkelaar van je mod verder en is dus aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10 17:24

Wiethoofd

Broadcast TOM

meestal is het ook zo bij games dat je ze 1x goed instelt en er daarna geen gezeik meer mee hebt.
met consoles is het maar net hoe jij je knoppen instelt per spel. als je de handrem op die knop wilt hebben moet je dat ook instellen. Alleen het grafische instellingen gedeelte op de consoles 'mis' je.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 13:54

PromWarMachine

Forsaken Archer

Frank76NL schreef op zondag 13 april 2008 @ 21:42:
De reden dat ik de overstap overweeg is het feit dat ik regelmatig te maken heb met crashes (terug naar desktop), mods die niet werken, gepiel met vele (grafische) instellingen en de noodzaak config-files en andere zooi te veranderen.
Terug naar desktop heb ik nooit meer last van. Het verhaal van Terw_dan kan daarbij wel een rol spelen, want sinds Warcraft III speel ik eigenlijk alleen nog maar spellen die ik legaal heb of gratis zijn, zoals America's Army.

Gepiel met instellingen hoort er bij inderdaad. Default staan de meeste games niet op 1280x1024 en 85hz.
(En daarnaast de pijn vanwege het feit dat een muis wel zeer precies, maar niet ergonomisch is, maar dat ter zijde.)
Dit is een serieus probleem waar je werk van zou moeten maken. Dat heeft weinig tot niets met games te maken, maar meer met je houding. In de huiskamer (subforum) is een topic "Show je bureau". Als je ziet hoe sommige mensen zitten, dan krijg ik er rillingen van. Te meer omdat ik zelf klachten van RSI heb gehad. Het is een ingewikkeld probleem en er zijn meerdere manieren om het te verbeteren, maar dat zou offtopic zijn. Paar korte tips:
- Armen laten steunen
- Elleboog 90 graden
- Regelmatig pauze. Om de 2 uur zeker 10 minuten iets anders doen.
Mijn vraag is nu:

Is het normaal dat je bij meer dan de helft van de spellen gedoe hebt op de PC?
Zijn dit legale games? Hoe recent is je Windows opnieuw geinstalleerd? Heb je alle updates wel? Etc. etc. Dat zijn allemaal dingen die meespelen bij PC gaming en daar heb je met een console geen last van.
Hoort dit nou eenmaal bij het gamen op de PC ?(misschien doordat games op voor alle verschillende configuraties aangepast moeten zijn)
Mwoa, settings aanpassen hoort bij PC gaming ja. De rest eigenlijk niet, aangezien ik er geen last van heb. :)
Of is er iets dat ik verkeerd doe? (waar ik dan niet verder technisch op in zal gaan, omdat het aan tientallen factoren kan liggen)
Dat weet ik niet :)

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:57

The Zep Man

🏴‍☠️

Hoort dit niet onder Spielerij - Problemen & Vragen? Beiden zitten namelijk in de topic-titel. O-)

Technische problemen bij computerspellen... heb eigenlijk de afgelopen jaren er maar heel weinig/geen gehad. Nu ben ik ook geen overclocker en spellen speel ik meestal op de details die mijn bak nog vloeiend toestaat.

Ik herken het verhaal van PromWarMachine wel toen ik nog op een CRT bak speelde: als ik in Windows 85hz gebruik, waarom gebruikt het spel dat dan niet? Gelukkig was dit altijd wel te forceren in het spel zelf of met behulp van een optie in de videokaart-driver. Andere oplossing is een LCD scherm gebruiken. :>

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:55

rapture

Zelfs daar netwerken?

SH4D3H schreef op zondag 13 april 2008 @ 22:18:
Vaak ligt de oorzaak bij je eigen PC en anders (bij niet EA games :+) is er meestal wel een patch.
Anders vind ik het schandalig tov van de userbase.
(En voor je het weet worden slechte verkoopcijfers weer toegeschreven aan piraterij...)
Het spel moet ook stabiel zijn, in de vele jaren Counter-Strike verleden, ben ik nog niet uit het spel gecrasht. RTCW: Enemy Territory was ook goed.
Filed bugs: 314 total
Fixed bugs: 134
Outstanding bugs: 83
Bugs identified as being unfixable engine bugs: 23
Battlefield 1942 Forgotten Hope mods zijn niet altijd even stabiel. Het blijft het meest complete WOII-shooter, die commercieel niet na te maken valt. (er zit meer content in deze mod, dan 10 expansion packs) Battlefield 1942 engine wordt al een tijd niet meer gepatcht.

World in Conflict (demo, ik ga de volledige versie ooit eens halen) is echt stabiel, zelfs tijdens de closed en open beta's. De stabiliteit viel toen hard op, alsof er tegenwoordig geen rockstable games meer gemaakt worden. Nachten en dagen doorgamen alsof er niks aan de hand is.

Instellingen, tweaken,... is goed voor maatwerk zodat elke gamer kan gamen met zijn mogelijkheden, budget,... Je blijft tweakers en niet-tweakers hebben, net zoals er mensen zijn die aan fotografie doen en mensen die foto's maken met "klik en klaar".

Te nieuwe drivers zijn ook weer niet goed zodat je naar de aanbevolen drivers voor jouw grafische kaart, chipset,... moet zoeken. Bij nVidia vinden ze bv niet nodig om nieuwe drivers op een GeForce 4 Ti te testen, daarmee crasht 3D Mark en het levert een blauw scherm op. Dan maar tot een aanbevolen driver downgraden en het werkt probleemloos.

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 14-04-2008 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of het er aan ligt dat mijn woonkamer misschien kruisdoosonvriendleijk was ofzo, maar vroeger toen m'n xbox nog niet in een verhuisdoos op zolder woonde, had ik regelmatig gevloek in m'n woonkamer omdat één van m'n xbox games crashde. Als ik dat vergleijk met de functionaliteit in m'n legale games is het maar zelden dat er eits echt hard uitklapt en me op de desktop mikt. Een paar noemenswaardige uitzonderingen zijn SupCom (slecht geprogrammeerde geheugenbehandeling) en alle spellen onder Vista (wegens crappy drivers voor m'n 8800 :( )

Het gepiel met mods... op een console heb je geen mods, dus wat vergelijk je nou? :) Maar vergeet niet dat mods door hobbyisten, spelers, gemaakt zijn om het spel te veranderen. Als je daar kwaliteitseisen aan gaat stellen dan heb je iets niet begrepen.

Grafische en audio instellingen zijn er eigenlijk alleen voor mensen die niet 3500 euro op tafel pleuren en een PC met woeste videokaart, snelle schijven, bergen geheugen, een 30" scherm (of twee...) en watekoeling kopen. En die al helemaal niet elke 6 maanden upgraden om het snelste te hebben. Die mensen willen Crysis graag kunnen spelen maar niet persé op de hoogste kwaliteit; het moet wel speelbaar blijven. In plaats van harde grappen over het falen van iemand's opleiding en verkwisting van carriërekansen in de handleiding op te nemen, kiezen verreweg de meeste game-producenten ervoor de mogelijkheid te geven het spel af te stellen op een aangepast budget. Neem van mij aan dat je Crysis nog kunt spelen op een single-core Pentium4-3200 met 2 GB ram en een Radeon X1950xt. Op consoles heb je dat niet: die draaien op van te voren vastgesteld hardware. En dus weet je van te voren hoe het er uit gaat zien. Is het je wel eens opgevallen hoe veel duurder een PC is dan een console? OK. Ga nu eens beeldkwaliteit vergelijken, en diepgang in een spel, de hoeveelheid dingen die tegelijk kunnen enzovoorts. Plotseling zie je dat de console een soort laagste gemene deler hanteert: zoveel mogelijk mensen moeten hem kunnen kopen, dus hij mag niet te krachtig zijn, want dan wordt ie duur. Dus heb je geen instellingen van belang, omdat je vastzit aan wat ik in PC termen de onderkant van de markt zou noemen.

Je muis moet je vervangen door een ergonomischer model en ga in hemelsnaam behoorlijk zitten. Ik had jaren terug een Microsoft muis, die dingen zijn breed aan de onderkant en dus moet je om hem op te tillen er een beetje in knijpen. Na een weekje of drie de ISDN rekening overbelasten met Counter-Strikekon ik ineens niet meer darten... muisje vervangen door een logitech muis met een inkeping aan de linkerkand waa rje duim in valt, en hop, niet meer in de muis knijpen om hem op te tillen, wég RSI. Je kunt met een slechte houding, of met zo'n pielig kleine Xbox controller, ook prima RSI kweken... ik heb zo'n kleine controller gekregen van degene die m'n boxje gemod had, voor m'n verjaardag. die heb ik maar weer met zijn vrouw geruild tegen haar grote controller, want ik krijg lamme pootjes van die kleine dingen. Dat ligt niet aan de controller, persé, maar aan de slechte match gebruiker-controller. Idem ditto geldt voor muizen, toetsenborden en joysticks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 17:14
Ik heb eigenlijk nooit crashes, eerder wel eens met ETQW maar dat was een kwestie van videokaart driver updaten. Oh en met gothic 3, maarja dat is gothic 3 :P .

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Ik ben heel lang die hard pc gamer geweest. En ben gewoon overgestapt op een xbox(of console). Ik werd schijtziek van al die updates. Grafisch gekloot, drivers etc. Begrijp me niet verkeerd ik weet genoeg van computers en had niet veel crashes maar ik werd al dat gekloot iedere keer zo zat, en dan weer patches voor dit en weer een hotfix voor dat. En dan weer driver problemen met dit spel blabla.

Ik werd er gewoon zo moe van dat ik aan de console ben gegaan, geen 1 moment spijt van gehad(heb natuurlijk nog wel gewoon een pc) bied uren plezier op een makkelijk manier zonder veel gedoe.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankNLD
Postius schreef op maandag 14 april 2008 @ 14:12:
Ik ben heel lang die hard pc gamer geweest. En ben gewoon overgestapt op een xbox(of console). Ik werd schijtziek van al die updates. Grafisch gekloot, drivers etc. Begrijp me niet verkeerd ik weet genoeg van computers en had niet veel crashes maar ik werd al dat gekloot iedere keer zo zat, en dan weer patches voor dit en weer een hotfix voor dat. En dan weer driver problemen met dit spel blabla.

Ik werd er gewoon zo moe van dat ik aan de console ben gegaan, geen 1 moment spijt van gehad(heb natuurlijk nog wel gewoon een pc) bied uren plezier op een makkelijk manier zonder veel gedoe.
Ben bang dat ik in dezelfde situatie gemanouvreerd ben. Wil gewoon game opstarten en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Meestal komt er bij het installeren wat meer bij kijken, maar als je niet minstens 9 van de 10 keer (of veel meer) ook op de PC kunt 'opstarten en gaan met die banaan' doe je volgens mij toch echt iets fout hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb (had) eigenlijk alleen soms problemen met illegaal gekopieerde spellen. Cracks en duistere methoden om beveiligingen te omzeilen zorgen wel eens voor vreemde resultaten. Daarom speel ik eigenlijk alleen nog legaal gekochte games. Dan is het 99 van de 100 keer toch echt gewoon installeren en spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TheZeroorez schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:16:
Meestal komt er bij het installeren wat meer bij kijken, maar als je niet minstens 9 van de 10 keer (of veel meer) ook op de PC kunt 'opstarten en gaan met die banaan' doe je volgens mij toch echt iets fout hoor.
Inderdaad. Als je uren loopt te klooien met drivers, patches en dat soort dingen om het aan de praat te krijgen dan moet je je eens gaan bedenken of je wel deugdelijke hardware gebruikt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankNLD
Nou, het probleem houdt aan met de nieuwe videokaart, maar ik zal moederbord en voeding nog proberen te vervangen. Ook die nieuwe ergonomische "Naturel" muis van Microfoft lijkt mij wel wat. Als ik hiermee de pijn (ook qua hardwareproblemen) niet weghaal, dan wordt het een PS3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Laatst online: 21:03
Kom jij de problemen tegen bij originele games of bij gekopieerde/gekraakte? Dat mis ik nog in jouw verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 22:13
Eigenlijk nooit problemen met installaties, dan laat ik EA even buiten beschouwing ;)

EA weet het soms bont te maken met installaties zoals de bug dat er wordt gemeld dat DX9 niet is geinstalleerd bv. Bij alle andere games ben ik eigenlijk nooit problemen tegengekomen. CD er in, setup, even 10 minuutjes uittrekken om de beste performance (FPS) / Beeldkwaliteit te krijgen en gamen maar.

Veel mensen (misschien mede door weinig computerkennis) struikelen gewoon op kleine dingen zoals het up to date houden van software en drivers helaas. Ook hebben de meesten geen flauw idee wat welke settings doen. Ik vindt het jammer aangezien steeds minder mensen via de PC gamen, het heeft juisst wel iets.

Ik speel nu zelf ET:QW. Geen enkel probleem, maar dan begint het leukste na een maandje wanneer je echt weet dat het de game is die je de komende 1-2 jaar gaat spelen: Het bouwen van je cfg. Vele knoppen omgegooid, grafische settings via de console aangepast. Finetunen, testen, verbeteren. Na een uurtje of 5 prutsen loopt het spel heerlijk en is mijn toetsenbord ingedeeld zoals ik dat wil. Iets dat je niet op een console kan: een spel naar je hand zetten, het voegt bij mij echt iets toe aan mijn gameervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankNLD
Lumics schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:59:
Kom jij de problemen tegen bij originele games of bij gekopieerde/gekraakte? Dat mis ik nog in jouw verhaal.
Ik heb problemen met originele games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-10 13:21

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

met legale versie's zelden of nooit problemen hier, bij sommige kopieerbeveiligingen het gezeik om aanwezige viruele schijven daargelaten dan.

met illegale versies zelden of nooit problemen hier, de slecht gekraakte exemplaren (die na 2 crashes gelijk de prullenbak in verdwijnen) daargelaten dan.

Simpel een kwestie van hardware / drivers / Windows installatie up to date houden. Het tweaken en finetunen van de config en controls vind ik juist een van de dingen die het leuk maakt. (Ok, controls zijn bij mij vrijwel ieder spel gelijk, da's dan weer het voordeel van een Zboard (Merc)).

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij is het eigenlijk ook zelden een probleem om een spel goed aan de praat te krijgen op de PC. Uiteraard is het iets meer werk dan met een console, maar inderdaad wat GENETX ook al zegt...dat heeft ook wel weer zijn charmes. Ik speel momenteel zelf enorm veel Dungeons & Dragons Online en Lord of the Rings Online, twee games die ik absoluut niet eens zou WILLEN spelen op een console, om de simpele reden dat het op de PC veel fijner is. Effe lekker online en alleen effe een beetje babbelen is net zo goed mogelijk.

Bij mij komt er nog eens bij dat het aanbod voor de diverse consoles mij vaak helemaal niet ligt. Doe mij maar een lekker uitgebreide online rpg..daar kan ik maanden mee zoet zijn...maar de RPGs die ik op consoles zie, vind ik dan weer net niet wat ik zoek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankNLD
Ik speel voornamelijk FPS. Ik heb al vernomen dat niet iedereen kan wennen aan de controllers.
Pagina: 1