Ik weet niet of het er aan ligt dat mijn woonkamer misschien kruisdoosonvriendleijk was ofzo, maar vroeger toen m'n xbox nog niet in een verhuisdoos op zolder woonde, had ik regelmatig gevloek in m'n woonkamer omdat één van m'n xbox games crashde. Als ik dat vergleijk met de functionaliteit in m'n legale games is het maar zelden dat er eits echt hard uitklapt en me op de desktop mikt. Een paar noemenswaardige uitzonderingen zijn SupCom (slecht geprogrammeerde geheugenbehandeling) en alle spellen onder Vista (wegens crappy drivers voor m'n 8800

)
Het gepiel met mods... op een console heb je geen mods, dus wat vergelijk je nou?

Maar vergeet niet dat mods door hobbyisten, spelers, gemaakt zijn om het spel te veranderen. Als je daar kwaliteitseisen aan gaat stellen dan heb je iets niet begrepen.
Grafische en audio instellingen zijn er eigenlijk alleen voor mensen die niet 3500 euro op tafel pleuren en een PC met woeste videokaart, snelle schijven, bergen geheugen, een 30" scherm (of twee...) en watekoeling kopen. En die al helemaal niet elke 6 maanden upgraden om het snelste te hebben. Die mensen willen Crysis graag kunnen spelen maar niet persé op de hoogste kwaliteit; het moet wel speelbaar blijven. In plaats van harde grappen over het falen van iemand's opleiding en verkwisting van carriërekansen in de handleiding op te nemen, kiezen verreweg de meeste game-producenten ervoor de mogelijkheid te geven het spel af te stellen op een aangepast budget. Neem van mij aan dat je Crysis nog kunt spelen op een single-core Pentium4-3200 met 2 GB ram en een Radeon X1950xt. Op consoles heb je dat niet: die draaien op van te voren vastgesteld hardware. En dus weet je van te voren hoe het er uit gaat zien. Is het je wel eens opgevallen hoe veel duurder een PC is dan een console? OK. Ga nu eens beeldkwaliteit vergelijken, en diepgang in een spel, de hoeveelheid dingen die tegelijk kunnen enzovoorts. Plotseling zie je dat de console een soort laagste gemene deler hanteert: zoveel mogelijk mensen moeten hem kunnen kopen, dus hij mag niet te krachtig zijn, want dan wordt ie duur. Dus heb je geen instellingen van belang, omdat je vastzit aan wat ik in PC termen de onderkant van de markt zou noemen.
Je muis moet je vervangen door een ergonomischer model en ga in hemelsnaam behoorlijk zitten. Ik had jaren terug een Microsoft muis, die dingen zijn breed aan de onderkant en dus moet je om hem op te tillen er een beetje in knijpen. Na een weekje of drie de ISDN rekening overbelasten met Counter-Strikekon ik ineens niet meer darten... muisje vervangen door een logitech muis met een inkeping aan de linkerkand waa rje duim in valt, en hop, niet meer in de muis knijpen om hem op te tillen, wég RSI. Je kunt met een slechte houding, of met zo'n pielig kleine Xbox controller, ook prima RSI kweken... ik heb zo'n kleine controller gekregen van degene die m'n boxje gemod had, voor m'n verjaardag. die heb ik maar weer met zijn vrouw geruild tegen haar grote controller, want ik krijg lamme pootjes van die kleine dingen. Dat ligt niet aan de controller, persé, maar aan de slechte match gebruiker-controller. Idem ditto geldt voor muizen, toetsenborden en joysticks.