Beste geluidskaart voor gamer in vista

Pagina: 1
Acties:

• philotra
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-01-2022

philotra

Hier had uw tekst kunnen staan

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Ik stel binnenkort een nieuw systeem samen en wil daar een goede geluidskaart bij hebben. Geld speelt geen grote rol, kwaliteit deste meer. Ik ben een fanatiek gamer en wil dan ook graag EAX 5.0 support op mijn geluidskaart hebben. Ik wil ook onder vista werken, dus ik wil geen mogelijkheden missen ten opzichte van wanneer ik in XP zou werken.

Ik had mijn oog laten vallen op de volgende kaarten:

Creative Xtreme Music (EAX 5.0)
Auzentech Prelude 7.1 (EAX 5.0, hoog kwaliteit geluid)
Asus Xonar D2X (EAX 2.0, zeer hoog kwaliteit geluid)
Asus Xonar DX (EAX 2.0, hoog kwaliteit geluid)

De Xonar produceert zeer goed geluid, maar heeft geen X-Fi chip, dus ook geen EAX 5.0.

Laatst dook dit nieuwsbericht op: nieuws: Asus verdedigt Eax-implementatie Xonars

Nu is de Xonar wel interresant, maar is deze geemuleerde EAX geen ramp voor de processor en weegt het wel op tegen de kwaliteit die Creative biedt aan hardwarematige EAX?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het kiezen van de juiste kaart.

P.S. Ik heb de Logitech Z5500.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:25
Wat mischien niet onbelangerijk is,is de manier waarop je alles wilt aansluiten. Als je dat digitaal wilt doen is de auzentech prelude de beste keus omdat deze dolby digital live heeft (oftewel, hij kan van het surround geluid dat je pc levert een digitaal surround signaal maken, dat kan een creative kaart niet, tenzij dat signaal al op de dvd staan), ga je voor annaloog is de prelude ook nog een hele goede keus, maar dan vraag ik mij persoonlijk af wat de prelude dan nog voor meerwaarde heeft om een z5500 aan te sturen (ook al heeft hij betere annaloge componenten). Maar daar moet ik bij zeggen dat ik de z5500 niet echt ken en zelf de prelude gebruik om een losse surround receiver aan te sturen waarbij dat zeker wel meerwaarde bied.

Natuurlijk is de prijs een grote factor, de creative en de prelude schelen al snel 100 euro dacht ik.

• philotra
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-01-2022

philotra

Hier had uw tekst kunnen staan

Topicstarter
Ik zit nu wel sterk te twijfelen tussen de Auzentech Prelude 7.1 en de Asus Xonar D2X. Ik wil de set analoog aansluiten en de dacs van mijn geluidskaart gebruiken. De auzentech is erg aantrekkelijk omdat deze een X-Fi chip heeft en EAX 5.0 kan produceren, het nadeel van deze kaart is wel dat de creative drivers niet zo best zijn en zeker niet in combinatie met vista. Verder produceert de asus, met de nieuwe 2.0 drivers, softwarematig gelijkwaardige EAX 5.0 geluiden, dat claimen ze in ieder geval. Verder claimen ze ook dat ze de geluidsproblemen in vista hebben opgelost. Ook is de geluidskwaliteit, net zoals bij de auzentech zeer hoog. Hierdoor ben ik meer geneigd om voor ASUS te gaan, alhoewel het "gelijkwaardige EAX 5.0 effecten zijn. Kan mij iemand vertellen of de asus zijn belofte echt waarmaakt en ik de X-Fi kaart nu opzij kan schuiven?

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:59
Jij vergeet iets. Voor zover ik weet is EAX in Vista niets waard omdat het er softwarematig allemaal uit gegooid is door Microsoft. Creative heb sinds de launch al problemen met Vista, voornamelijk met drivers en ondersteunende functies. Ik zou je niet verkijken op die EAX praat, in Vista is dat een dode zaak tegenwoordig...

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
EAX is inderdaad echt totaal niets waard in Vista, en je zal in de nabije toekomst ook geen games meer tegenkomen die EAX 5.0 zullen supporten.

Waarom?
Omdat Windows Vista hardware acceleratie van DS3D (Direct Sound 3D) verbiedt, en EAX slechts een aanvulling is op DS3D. De DSP van de Creative kaarten mag dus niet aangesproken worden.

Via een 'omweg' is dit dus wel te doen, door het via OpenAL te laten lopen (de 'open' versie van DS3D). Alle nieuwe games die hardwarematige DSP effecten willen gebruiken zullen dan ook gebruikmaken van OpenAL EFX.

Er zijn al een aantal kaarten 'native' OpenAL compatible, waaronder de Audigy en de X-Fi's van Creative, C-Media zal ongetwijfeld ook met een eigen DSP komen die daar aan voldoet.

Mijn advies: Kijk het even aan, en zodra het eenmaal zover is dat OpenAL ingeburgerd is dan kan je pas een 'goede' gaming geluidskaart kiezen. Ik denk dat een onboard oplossing met een optical-out voorlopig al ideaal zou zijn voor de TS zolang hij enkel in Vista werkt.

Pentaxiaan

• Invisible_man
SirNobax schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 04:01:
Ik denk dat een onboard oplossing met een optical-out voorlopig al ideaal zou zijn voor de TS zolang hij enkel in Vista werkt.
Dan zal hij alleen stereo hebben met optical out! De Prelude kaart is bij mij weten de enige kaart op het moment die daar wel (voor al het geluid in windows) surround van kan maken (dolby digital live).

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:27

HaterFrame

Well... Poo came out!

Invisible_man schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 06:23:
[...]

Dan zal hij alleen stereo hebben met optical out! De Prelude kaart is bij mij weten de enige kaart op het moment die daar wel (voor al het geluid in windows) surround van kan maken (dolby digital live).
Ook de Razer Baracuda AC1 kan dat, DD live en DTS Connect on the fly :)

I am the great Cornholio!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Invisible_man schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 06:23:
[...]
De Prelude kaart is bij mij weten de enige kaart op het moment die daar wel (voor al het geluid in windows) surround van kan maken (dolby digital live).
Argh, dat is waar ook |:( .

Het is echter weer op zijn beurt onzin om een Prelude digitaal aan te sluiten, aangezien zijn DAC waarschijnlijk stukken beter zal zijn dan die in de Z5500 word gebruikt.

Pentaxiaan

• Invisible_man
SirNobax schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 08:29:
[...]

Argh, dat is waar ook |:( .

Het is echter weer op zijn beurt onzin om een Prelude digitaal aan te sluiten, aangezien zijn DAC waarschijnlijk stukken beter zal zijn dan die in de Z5500 word gebruikt.
Wat ik mij persoonlijk afvraag is of de hogere kwaliteit van (bijvoorbeeld) de Prelude wel te horen is op een Z5500 (die heb ik zelf nog nooit beluisterd om eerlijk te zijn, is het het waard om er 100 euro meer voor te betalen dan een gewone Creative X-fi kaart).
Pagina: 1