• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:01
Ik heb enkele dagen geleden een asus striker 2 extreme moederbord aangeschaft, samen met 4GB OCZ geheugen: dat geheugen stond in de QVL van dat moederbord. (het is dus 100% compatible)

Daarbij gebruik ik een E6600 van intel, een 8800GTX en een X-Fi kaartje. CPU, GPU en het moederbord is watergekoeld en temparaturen blijven ten alle tijden onder de 50C.

Toch is het zo dat de PC compleet vastloopt op willekeurige momenten: tijdens spellen, maar ook tijdens internetten of gewoon terwijl ik helemaal niets doe.

Muis doet niets meer, numlock/capslock reageert niet meer en als ik muziek o.i.d. op had, blijft dat iedere 10e seconden herhalen. Kortom: hij is helemaal vastgelopen. Het enige dat nog werkt is de klok op de LCD-poster van het moederbord en de uit-knop.

Bij opnieuw opstarten krijg ik geen melding van een BSOD o.i.d.. Moederbord geeft ook geen error's. Enige error is windows vista opstart gedoe, waarbij je voor veilige modus kan kiezen.

Omdat ik vermoedde dat mijn CPU niet goed zou zijn, heb ik de E6600 verwisselt met een oude P4 HT 3,2GHz CPU. Omdat die geen 64bit ondersteund, moest ik 32bit installeren. Met die CPU werkt mijn PC prima: Daaruit concludeerde ik dat de CPU niet goed is. Echter, die E6600 heb ik in de PC gedaan waar eerst de P4 in zat: ook DIE werkte prima. 2 dagen lang gamen, stressen, internetten etc: geen enkele crash. Op die PC stond 32bit vista icm. een p5n-e sli moederbord, 4GB corsair geheugen, 8600GT van nvidia en een onboard geluidskaartje. Omdat die PC met de E6600 niet crashte, blijven er enkele opties over:
-De CPU kan niet meer omgaan met 64bit OS.
-De striker 2 moederbord is niet compatible met de E6600 en wel met de P4.

Nou heb ik wat research gedaan bij de probleemoplosser van tweakers.net, en daaruit kwam een bios update. Mijn huidige BIOS versie was 0402 en in de CPU compatibility lijst van mijn moederbord staat dat de E6600 vanaf bios versie 0508 compatible is, net als alle andere CPU's. Daarbij komt dus ook dat mijn P4 niet compatible zou zijn.

Ik dus direct naar de bios versies gaan en daar de 0508 versie downloaden, uitpakken en installeren vanuit de BIOS. Gevolg: ROM ID in the file is incompatible with existing BIOS!

Ik ging daarna meteen googlen met die error om te kijken of er meerdere zijn die die error hebben. Helaas kwam ik niet zoveel tegen. Ik kwam wel een versie 0511 tegen op een-of-ander duits forum. Ik in alle ongeduld meteen die proberen, Het vreemde is wel dat die 0511 niet in de lijst met bios-sen op de ASUS website staat. Ondanks dat ging ik die bios installeren. De installatie was gelukt en ik startte dus de PC opnieuw op met die E6600 er weer in. (tijdens de BIOS update werkte ik nog met de P4)

Ik ging eerst de BIOS versie controleren: die was inderdaad 0511 van 2 april 2008. (De versie 0508 was van 19 maart 2008.) Er vanuit gaande dat mijn CPU nu wel compatible is ging ik meteen de PC weer testen: na nog geen 10 minuten: BAM: crash. De uren daarna ging het ook weer met dezelfde crashes.

Het vreemde van dit verhaal vind ik:
-de bios installatie van asus zelf werkt niet.
-de P4 HT CPU werkt prima in mijn pc, de E6600 niet. Daarbij komt dat beide CPU's het prima in de andere PC doen.

Naast dat mijn moederbord incompatible is met de E6600, kan het ook nog mogelijk zijn dat...
-de overclock tooltjes op de achtergrond 'vanzelf' gaan overclocken en dat daardoor de PC vast loopt.
Die mogelijkheid bedenk ik me net en zal ik zo gaan controleren.
-mijn 64bit vista niet helemaal lekker meer is.
-de E6600 kan niet meer omgaan met 64bit

Om die 3 mogelijkheden weg te halen, zal ik voor de zekerheid windows 32 bit gaan installeren op mn pc zonder die overclock tooltjes van asus op de achtergrond.

Owja: nee, de CPU is niet overclockt. (maar mss dat dat asus tooltje zijn eigen gang gaat, daar heb ik em vaker op betrapt.) en ja: ik heb de bios meerdere keren ge-reset.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Gamebuster
update: na een versie 64bit vista installatie, crash na installatie van X-Fi driver, 8800GTX driver, firefox en de 4GB+RAID0+64bit update.

-crash door asustooltjes: nee.

bij installatie van 32bit: BSOD 0x0a
oplossing 1GB/4GB verwijderen

installatie voltooid

[ Voor 32% gewijzigd door Gamebuster op 13-04-2008 17:18 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05 22:37
Gamebuster schreef op zondag 13 april 2008 @ 17:04:
bij installatie van 32bit: BSOD 0x0a
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL heeft te maken met je ram, dus draai eens memtest86+ (met 1 latje).
Heb je de probleemoplosser van tweakers nog verder gevolgd nadat je de problemen met de BIOS had gevonden?
Start eens op van een Ubuntu Live CD om problemen met software uit te sluiten.
Ik zou ook gewoon de recentste officiele BIOS flashen, er is waarschijnlijk wel een reden waarom je die 0511 niet kan vinden op de website van asus...

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Gamebuster
Malantur schreef op zondag 13 april 2008 @ 17:23:
[...]

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL heeft te maken met je ram, dus draai eens memtest86+ (met 1 latje).
Heb je de probleemoplosser van tweakers nog verder gevolgd nadat je de problemen met de BIOS had gevonden?
Start eens op van een Ubuntu Live CD om problemen met software uit te sluiten.
Ik zou ook gewoon de recentste officiele BIOS flashen, er is waarschijnlijk wel een reden waarom je die 0511 niet kan vinden op de website van asus...
ik weet denk als geen ander dat 0x0a een probleem met je RAM is :p
hoe dan ook, zowel in 32bit als in 64bit versies krijg je die BSOD bij installatie bij gebruik van 4GB RAM. 3GB = geen BSOD

hoevaak ik al heb ge****** met die BSOD... dat wil jij echt niet weten :P

'Ik zou ook gewoon de recentste officiele BIOS flashen,'
Dat zou ik ook doen, helaas... werkt die niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Gamebuster op 13-04-2008 17:59 ]

• Gamebuster
update 2:
-vista 32bit + creative X-Fi driver + 8800GTX driver + 3GB RAM + firefox + RAID0 + E6600 = crash
-vista 64bit + creative X-Fi driver + 8800GTX driver + 4GB RAM + firefox + RAID0 + 4GB/RAID0 patch + E6600 = crash
-vista 32bit + creative X-Fi driver + 8800GTX driver + 4GB RAM + firefox + P4 HT 3,2GHz = stable

mogelijke oorzaken door crash:
crash door 4GB+RAID patch: nee
-crasht ook in 32 bit zonder patch i.c.m. 3GB RAM.
crash door 64bit: nee
-crasht ook in 32bit.
crash door E6600 incompatible: mogelijk
-met P4 stabiel, met E6600 instabiel.
crash door RAID0 incompatible: mogelijk
-met P4 geen RAID0 aan gehad. Met E6600 wel.
crash door 8800GTX /zijn driver /incompatible: nee
-Tijdens de test met de P4 was de 8800GTX ook in werking. Hij crashte niet.
crash door X-Fi /zijn driver /incompatible: nee
-Tijdens de test met de P4 was de X-Fi ook in werking. Geen crash
crash door moederbord zelf: nee
combinatie van bovenstaande problemen: mogelijk, maar onwaarschijnlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Gamebuster op 13-04-2008 23:35 ]

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Het raid probleem zit al lang in de Nvidia chipset.

Waarschijnlijk zal de installatie met 2x1GB wel goed gaan.
Als je er later weer meer geheugen bijprikt beginnen de problemen weer.

Heb al zoveel mensen gehoord met raid problemen op deze chipsets...

Beste en stabielste oplossing is om zelf een raid kaartje te kopen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hm, ben niet de enige met een S2E en lockups/freezes/reboots. Heb er een QX9650 in hangen, die met bios 0402 wel werd herkend, maar veel vastliep. Dat ASUS Update programma wil geen nieuwe biossen downloaden, noch onder XP noch onder Vista, dus ik krijg die ook niet goed aan de praat. Daar schijnt wel een oplossing voor te zijn, maar die heb ik nog niet gevonden.
Heb de biossen 0508, 0511 en 0512 gedownload van het asus forum. 0508 en 0512 willen niet flashen met EZFlash, heb even geen zin om AWD Flash te gebruiken (daar schijnt het wel mee te kunnen), dus heb nu 0511 erop staan.
Moet nog merken of die stabieler is, zit nu op mn werk.

edit:
Oh ja, en op mijn vorige nForce4 bordje werkte dat nVidia RAID inderdaad niet goed, heb daar zoveel gepiel aan gehad, ik doe voorlopig geen RAID meer.

[ Voor 11% gewijzigd door Appelsap op 14-04-2008 16:49 ]

• Gamebuster
511 heb ik er nu op, nog steeds problemen.

heb geprobeert zonder RAID: ploep: freezed.
enige andere mogelijkheid is nu nog die X-Fi, maarja: met de P4 liep-ie ook niet vast.

Dat asus update geval doet niets inderdaad. Ik gebruik dat tooltje in de bios zelf. Alleen 511 doet het, 508 niet en 512 niet geprobeert.
AWDflash doet het niet eens onder vista, en heb ff geen XP, dus vergeet dat maar. :p

IDE schijf + 32bit OS + 4GB + P4 CPU + 8800GTX + X-Fi = stable
SATA schijf + 32bit OS + 3GB + E6600 + 8800GTX + X-Fi = crash
RAID0 + 32bit/64bit + 3GB/4GB+patch + E6600 + 8800GTX + X-Fi = crash

mogelijkheden: incompatible met SATA, incompatible met E6600

ff mn P4 weer erin proppen

edit
-->>ik denk<<-- dat dat update tooltje geen bios-sen vind omdat het allemaal beta's zijn... 0508 is een beta en 511 en 512 staan niet eens in de lijst, dus dat zullen ook wel beta's zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door Gamebuster op 14-04-2008 17:16 ]

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gamebuster schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:01:
AWDflash doet het niet eens onder vista, en heb ff geen XP, dus vergeet dat maar. :p
Ehm, AWDflash moet je vanuit dos gebruiken. Daar heb je een floppy oid voor nodig. Gelukkig heb ik nog een floppydrive erin zitten, dus ik ga eerdaags, als 0511 geen succes is 0512 wel flashen.
-->>ik denk<<-- dat dat update tooltje geen bios-sen vind omdat het allemaal beta's zijn... 0508 is een beta en 511 en 512 staan niet eens in de lijst, dus dat zullen ook wel beta's zijn.
0511 en 0512 zijn verspreid via ASUS support, dus niet via een site, afaik.

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 11:41

Joran

<3 natalee

Asus-biossen gebruiken toch EZ-flash in de bios zelf? (Bios>tools> E.Z. Flash)

Ik heb zelf de Asus Striker II formula en had het probleem dat vista business 64 niet kon installeren met >2gb ram. Dit opgelost door te installeren met 2gb en dan deze installeren:

Error message when you try to install Windows Vista on a computer that uses more than 3 GB of RAM: "STOP 0x0000000A"

Opnieuw starten met meer ram (8gb in mijn geval) en helemaal los gaan! Ik zou overigens je harde schijf eens testen op fouten, heb ik ook nog problemen mee gehad.

Send me your gameboys

• Gamebuster
ik ben al bekend met het 4GB probleem: heb al tijden 3GB erin om dit te voorkomen tot-ie eindelijk weer werkt. Dan installeer ik die patch en draait dat ook weer prima.

ik zag gisteren bios update 0602 op de asus website staan, dus... ff die proberen.

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-05 22:41
Ik ken dit probleem spijtig genoeg , een tijdje geleden haal ik me een zooi nieuwe hardware waaronder een asus striker extreme en 4GB ram nu alles installeren en telkens bsod's enz na een bios flash was dit probleem opgelost , hopelijk werkt de nieuwere bios.

Verwijderd

Ik heb exact het zelfde probleem, en een vriend van mij ook. We hebben een identieke pc gekocht http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cmtxZJ1nk2md/view/ en in games die veel eisend zijn loopt de pc vast met een loopend geluid. Ik heb nog de originele bios overigens (0402).

Verwijderd

Gamebuster, als je wat meer weet over een mogelijke oorzaak en oplossing, dan hoor ik het graag. Overigens waar heb jij die officiële Asus lijst gevonden waarop staat dat het OCZ geheugen compatible is?

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-05 18:14
Mijn Striker II werkt prima met 4 x 1 Gb Corsiar 6400 en 2 x 500 Gb in raid 1. Na wat aanvankelijke probleempjes bedacht ik mij om ook de Nvidia moederbord drivers te updaten. En dat hielp. Nu werkt alles vlekkeloos.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Verwijderd

onzichtbaar schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 12:35:
Mijn Striker II werkt prima met 4 x 1 Gb Corsiar 6400 en 2 x 500 Gb in raid 1. Na wat aanvankelijke probleempjes bedacht ik mij om ook de Nvidia moederbord drivers te updaten. En dat hielp. Nu werkt alles vlekkeloos.
Draai je ook zware games met AAX4 of hoger (Crysis, COD4)?

Overigens heb ik zo nu en dan problemen met afsluiten. Het CPU verbruik staat dan op 50% (dual 8500) terwijl ik niets meer doe. Afsluiten duurt tergend lang en uiteindelijk sluit Windows Vista wel af maar de pc zelf niet.. vreemd allemaal.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05 21:08
Misschien een klein ideetje, als je je E6600 erin hebt even alle EIST/thermal throttling uitzetten enzo, heb in't verleden met m'n Q6600 hier problemen mee gehad (crashes door throttlen en voltage dat mee veranderd telkens).

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-05 18:14
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 14:54:
[...]

Draai je ook zware games met AAX4 of hoger (Crysis, COD4)?

Overigens .. vreemd allemaal.
Uiteraard speel ik ook de zwaardere spellen. Had in het begin vooral problemen met de koeling en de bios die mijn toenmalige processor E6550 niet herkende. Nu kent de bios mijn processor weer niet, de E8400, dus staan alle instellingen standaard op E8500 met 10% overklokken. Door de toevoeging van after-market koelers op processor & videokaarten plus een andere kast met heel veel fans heb ik de temperatuur zeer stabiel (idle 28 graden, stressed 41 graden). Dus bij mij was het temperatuur, temperatuur en temperatuur. Ook de S- en N-bridges worden niet meer te heet.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-04 13:06
Misschien raare vraag in het geheel maar welke voeding heb je? Ga er van uit dat je al tussen voedingen hebt gewisseld maar het wil nog wel eens wat uit maken.

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem mijn opstelling is

Asus striker 2 exterme
q6600
2 gig OCZ ReaperX
2x samsung spinpoint 1 tb

Wat o, wat kan ik eraandoen ?

• damanseb
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2025
De Nvidia 790i chipset op de Striker 2 Extreme kent de volgende problemen:

- Hij is kieskeurig m.b.t. het merk/type geheugen.
Striker II Extreme BIOS version 0901.
Enhance compatibility with certain memory modules.
Bios versie 0901 maakt hem beter compatibel

- De southbridge is een heethoofd ook al heeft hij minder koeling nodig dan de 780 chipsets.
- De chipset zorgde voor data corruption op je harde schijven vaak al bij een minimale overclock.
Most of the current 790i mobo designs - reference or not - just got the new BIOS releases last week. In the case of Asus Striker II Extreme flavour, this was the BIOS version
0704. I haven't yet got home to install it, but those who I spoke to state that the problem hasn't reappeared during these few past days after the new BIOS upgrade.
http://www.theinquirer.ne...nforce-chipset-corruption
Dit zou met deze bios opgelost moeten zijn.

- EZFlash vanuit je bios kan je pas gebruiken vanaf bios versie 0508
Ik heb zelf mijn bios geflashed naar 0512 vanaf een dos disk.
Bios versie 0901 heb ik via EZFlash gedaan

- Het schijnt wijsheid te zijn om je HD te vervangen/volledig te formatteren nadat je de 0704 bios erop hebt gezet.
Ik zit zelf inmiddels al op mijn derde WD Raptor.
De eerste keer volledige gecrashed na flink wat getik vanuit de schijf, de tweede keer een flinke lading bad sectors vanaf 40gb.
Bij Alternate waren ze op de hoogte hiervan en ik kreeg keer op keer een nieuwe schijf zonder moeilijk te hoeven doen.

M.a.w. nog steeds best wat kinderziektes op deze chipset.
Inmiddels loopt het bij mij nu wel soepel en, vooralsnog, zonder data corruptie.

[ Voor 123% gewijzigd door damanseb op 22-08-2008 14:14 ]

Pagina: 1