Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[VB.NET] infrarood

Pagina: 1
Acties:

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:00
Hallo,

een aantal informaticaleerlingen hebben de opdracht gekregen om een fietscomputer te simuleren op een pc. Nu wil ik graag weten of het te maken programma gemaakt kan worden met VB.NET. Het is de bedoeling dat er een event afgegeven wordt zodra de infraroodzender contact maakt met de ontvanger. Dat event moet dan worden afgevangen en verwerkt worden. Het event verwerken zal waarschijnlijk niet zo'n groot probleem zijn, maar het detecteren van de verbinding hoogstwaarschijnlijk wel. Ik heb zelf al wat rondgekeken en ik kwam zaken zoals dit uit. Het gaat me eigenlijk niet om het tot stand brengen van een verbinding, maar om het signaal zelf. Een domme infraroodzender werkend op een batterijtje is niet echt een device om verbinding mee te maken. Het moet dus allemaal veel lager. Weten jullie zo of het eigenlijk wel kan met VB.NET of is C/C++ toch een betere taal is voor dit soort doeleinden?

PS. Ik beloof te zeggen hoe het gegaan is en wat de resultaten waren nadat het programma werkend is gekregen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je wilt simuleren? Maar ook iets "echt" uitvoeren?
Kun je wat specifieker zijn? Is dat device een bestaand iets? Of moet dit ook zelf gemaakt worden? (gok van niet als je dit soort vragen stelt ;))
Als je geluk hebt kun je een API vinden van dat device, zodat je het event rechtstreeks uit de driver kunt trekken zonder zelf omslachtige hardware trucjes te doen :)

Verder is VB makkelijker houtje-touwtje te proggen dan C++. Als je met beide geen ervaring hebt zou ik voor VB gaan.

• Comp_Lex
De infraroodzender en -ontvanger zijn echt. De infraroodzender is een apart apparaat en de ontvanger is een USB dongle. Ik zal wel even kijken of er een API aanwezig is en zo ja, wat ik er mee kan doen.

• Comp_Lex
Volgens mij is het een beetje te lastig voor de leerlingen. Het is voor hen een beetje te dieppgaand. Ze gaan nu waarschijnlijk iets met Lego Mindstorms doen.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat voor USB device je aan moet sturen. Er is ieder geval een library om usb devices aan te spreken ( SharpUSBLib ) Die zou je ook onder VB.NET kunnen aanspreken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Mijn gok is dat als je de USB dongle inprikt, dat het een seriele poort voor je aanmaakt om mee te communiceren. Je hebt bibliotheken om daar dan weer mee te communiceren als een soort van file. Dan moet je alleen nog hopen dat je wegwijs kan worden in de data die je vervolgens ontvangt...

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Infinitive schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 21:34:
Mijn gok is dat als je de USB dongle inprikt, dat het een seriele poort voor je aanmaakt om mee te communiceren. Je hebt bibliotheken om daar dan weer mee te communiceren als een soort van file. Dan moet je alleen nog hopen dat je wegwijs kan worden in de data die je vervolgens ontvangt...
Usb devices kan je vaak ook gewoon als file lezen/schrijven zonder dat het een seriele poort is. Je kan door middel van CreateFile gewoon een file lezen/schrijven je moet alleen het juiste path van het device achterhalen ( door gebruik te maken van de functies SetupDiGetClassDevs / SetupDiEnumDeviceInterfaces / SetupDiGetDeviceInterfaceDetail )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1