[HDD] Max transfer rate is 3,7 MB/s

Pagina: 1
Acties:

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:55

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik help sinds kort mensen met hun computers.
Ik ben nu dan ook op bezoek bij iemand waar ik pas een diskettestation heb ingebouwd met als probleem.
Windows start traag op.
Na het installeren van HDtune en de test te draaien krijg ik als max transfer rate 3,7MB/s uit.
Dit is volgens mij abnormaal langzaam en dit is pas sinds ik de diskettestation erin heb gedaan.
Ik heb deze dan ook als eerste los gekoppeld om dit uit te sluiten(dit is dat ook niet de veroorzaker).
ik weet niet waar ik op moet zoeken bij google.

HDD type:
WDC WD2500JS-00NCB1 (250GB)

Ik ben ten einde raad en vraag om hulp van onze mede-tweakers.

BVD

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-02 11:19
Zorg ervoor dat de harde schijf in UDMA draait, niet in PIO modus.

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

Welke versie van Windows, dat is hierbij nog wel redelijk van belang. Vista zonder updates is langzamer dan met. En met SP1 (komende week ook in het Nederlands) versnelt het als het goed is nog verder. Verder zijn er ook nog moederborden in omloop waarvan een bios update nog wel eens wil helpen richting een hogere transfer rate. Al is de door jouw gevonden waarde wel erg laag, zou door deze dingen niet mogen komen. Maar kon nog steeds nuttige info zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door vehpol op 13-04-2008 15:00 ]

Ceci n'est pas une signature!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Ik heb windows XP pro hierop draaien, en ik ga nu even rebooten op udma aan te zetten als ik het kan vinden.

verdere tips zijn ook welkom.

PS:
Bios update is het laatste wat ik wil proberen voordat ik een nieuwe harde schijf aan raad voor deze mensen.

wat meer systeem info:
Moederbord: ASUS p5gd pro
ram: 1024 MB OEM
GPU: Geforce 6200SE
CPU: P4 3,4GHz HT
HDD: 1x 250GB WD
Voeding: 400Watt Codegen

[ Voor 23% gewijzigd door QinX op 13-04-2008 15:11 ]

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
thaan schreef op zondag 13 april 2008 @ 14:59:
Zorg ervoor dat de harde schijf in UDMA draait, niet in PIO modus.
Pio en DMA more stonden op Auto. Heb PIO nu op 0 en DMA op UDMA5 gezet.
het mocht niet baten.

Ook wil ik nog even melden dat tijdens het laden van Windows, het scherm even 1 seconde flipt en dan weer doorgaat. Net alsof windows probeert te booten en het niet lukt en het dan nog eens probeert(laden duurt dus ook minstens 2x zolang als normaal).

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Heb je ook al een andere data-kabel geprobeerd? En alle kabels even loshalen en weer (stevig) aandrukken?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
TerraGuy schreef op zondag 13 april 2008 @ 15:17:
Heb je ook al een andere data-kabel geprobeerd? En alle kabels even loshalen en weer (stevig) aandrukken?
Ik moest eerst komen omdat de pc de harde schijf helemaal niet meer vond.(oftewel kabels eruit gehad en weer erin gedaan).
andere SATA-kabel heeft men hier niet en heb ik zelf ook niet thuis(curse you IDE HDD).

edit:
Ik heb met de eigenaar afgesproken dat ik een SATA-kabel ga halen en dus van de week terug kom om de oude te vervangen.
Mocht de kabel niet de veroorzaker zijn dan neem ik de harde schijf mee naar een vriend om de schijf daar te testen.
Mocht hij het daar wel doen dan zoeken we ergens anders de oorzaak, mocht hij het door ook niet normaal doen dan halen we een nieuwe schijf (Seagate barracuda 250GB)

als er nog suggesties zijn dan hoor ik het wel.

[ Voor 35% gewijzigd door QinX op 13-04-2008 16:07 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

QinXi schreef op zondag 13 april 2008 @ 15:13:
[...]

Pio en DMA more stonden op Auto. Heb PIO nu op 0 en DMA op UDMA5 gezet.
het mocht niet baten.

Ook wil ik nog even melden dat tijdens het laden van Windows, het scherm even 1 seconde flipt en dan weer doorgaat. Net alsof windows probeert te booten en het niet lukt en het dan nog eens probeert(laden duurt dus ook minstens 2x zolang als normaal).
Niet in je BIOS, laat dat aub op auto. Kijk bij app. beheer of je IDE controller wel op UDMA draait. Staat deze op PIO, verwijder dan deze controller en doe een reboot. Is je CPU usage bij bijv. die HDD test veel te hoog? Dan kan het namelijk haast niets anders zijn..

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Exorcist schreef op zondag 13 april 2008 @ 17:46:
[...]

Niet in je BIOS, laat dat aub op auto. Kijk bij app. beheer of je IDE controller wel op UDMA draait. Staat deze op PIO, verwijder dan deze controller en doe een reboot. Is je CPU usage bij bijv. die HDD test veel te hoog? Dan kan het namelijk haast niets anders zijn..
Hoe hoog is te hoog dan qua CPU usage?

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik heb twee maal een soortgelijk probleem gehad. In het eerste geval was het inderdaad de kabel die stuk was. In het tweede geval was het moederbord defect (wat je helaas pas kunt bewijzen als het ding compleet de geest heeft gegeven en je er een nieuwe in zet).

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

QinXi schreef op maandag 14 april 2008 @ 00:18:
[...]

Een paar procent, afhankelijk van de controller. Een schijf die op pio loopt trekt al snel 100%.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-02 11:19
QinXi schreef op maandag 14 april 2008 @ 00:18:
[...]

Hoe hoog zegt HD Tune tijdens het testen van de schijf?

Heb het probleem hier ook gehad, heb er geloof ik ook ooit een topic over gehad. Lag ook aan de PIO modus, en hem in UDMA laten draaien heeft het toen ook opgelost. Hij wou overigens niet meteen in UDMA, maar toen hij erin draaide ging alles goed.

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Niet op gelet hoe hoog HDtune aangaf, Maar ik zal dus voordat ik de kabel zal vervangen eerst eens kijken of PIO modus aanstaat op zijn pc.

Pagina: 1