MacBook Pro, tweedehands, welke CPU?

Pagina: 1
Acties:

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25
Hi all,

Ik zit al een tijdje met een vraag inzake de MBP. Ik zit er over na te denken (that is, ik weet wel zeker, maar nu nog het wanneer ;)) om terug te stappen naar de Mac. Aangezien ik nog studeer (parttime) heb ik de mogelijkheid om voor een aangename prijs een nieuwe Mac te kopen (de 15" MBP). Al bij al kom ik dan op een €2000,- uit.

Nu kan je via marktplaats al een Mac kopen voor minder. Altijd riskant met oplichters, maar het prijsverschil kan soms echt interessant zijn (we hebben het dan over systemen van +- €1500 euro). Daarnaast verschillen de Mac's zelf ook, qua CPU snelheid voornamelijk.

Mijn vraag: merk je het verschil qua snelheid met een nieuwe MBP 2.5 GHz, en een tweedehandse Mac, bijvoorbeeld een 1.83 MHz? Zitten er nog nieuwe "nifty" dingen in, wat het kopen van een nieuwe zou rechtvaardigen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik weet niet of de CPU nu maatgevend is. Ze zijn allemaal dualcore en voor het betere surfwerk zou je in principe het verschil niet mee moeten krijgen.
De GPU daarentegen is een betere vraag, de X1600 is 4 keer trager dan een 8600 GT, dus daar merk je uiteindelijk wel verschil.

Qua uiterlijk is het wel allemaal eender. Misschien de webcam die bij de eerste generatie ontbreekt maar verder valt het wel mee.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25
Ik denk inderdaad niet dat de CPU een verschil op gaat leveren. De nieuwe MBP's zijn wel al aanzienlijk sneller (de 2.5 was al uit), maar ik denk dat je dat niet gaat merken. Waren de L1 en L2-caches op de CPU wel gelijk?

Video ga je natuurlijk wel merken, maar ik ben niet zo'n gamer. Nu leunt de Mac al wat meer op transparantie, maar ik denk dat dat wel los zal lopen inderdaad. Thanx!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• justincase
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-01 20:08
Ecteinascidin schreef op zondag 13 april 2008 @ 13:41:Misschien de webcam die bij de eerste generatie ontbreekt maar verder valt het wel mee.
Eerste generatie MBP's hebbben ook gewoon een iSight :?

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-02 10:19

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Als je nog studeert raad ik je toch aan om te kijken naar de Apple Store for Education.
Hiermee kun je de nieuwste MBP krijgen voor 1655 euro, dit is wel iets meer dan 1500 euro, maar wel minder dan 2000.
Ik weet natuurlijk niet welke versie je wilt, maar de goedkoopste versie die er nu is, is toch wel een flink stuk beter dan de eerste generatie MBP.

Join het DPC Whatpulse team

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Tsja, ik heb een 2e generatie MacBook Pro te koop staan, maar leg maar eens mensen uit dat het geen eerste generatie is, en dus geen last meer heeft van kinderziektes.

Wat betreft verschil, dat merk je wel. Dat merktte ik al toen mijn MBP werd omgeruild voor een snellere.

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-02 11:34
Op surfspot.nl heb je nieuwe voor 1540 euro.. 2100 euro voor een 17".. Je krijgt op dit moment 14% korting.. Je zou gek zijn als je dan 1500euro uitgeeft voor een tweedehandse tragere, misschien zonder garantie..

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
justincase schreef op zondag 13 april 2008 @ 14:06:
[...]

Eerste generatie MBP's hebbben ook gewoon een iSight :?
Ik denk dat hij zich vergist met de powerbooks :).

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-01 13:12
Als student kun je ook nog lid worden van ADC voor 100 euro. Dit geeft je recht op 20% korting op pro producten. Een snelle rekensom wijst dan op een prijs van 1439,20 euro voor het instapmodel Macbook pro. Met de 100 euro voor de ADC heb je dan een Macbook Pro voor net iets meer dan 1500 euro, met garantie. zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1251992/0

Over het verschil in snelheid: ja dat merk je, maar niet alleen de snelheid van de CPU is beter. Vaak zijn de harde schijven kleiner, minder Ram, langzamere videokaart, minder cachegeheugen op de CPU, hoger verbruik qua stroom en dus kortere batterijtijd, minder hoge resolutie op het scherm, grotere voeding, en dan heb ik het nog geeneens over eventuele beschadegingen en/of kinderziektes van de oude modellen.

Mijn advies: ADC abo afsluiten en een nieuwe kopen. Het zal je meer plezier opleveren!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ter info :)

De eerste generatie MBP onderscheidt zich van de latere door:
- Core Duo (Yonah) versus Core 2 Duo (Merom/Penryn) voor de latere
- geen dual layer Superdrive
- geen Firewire800
- geheugen limiet van 2GB

De tweede generatie:
- Core 2 Duo (merom)
- Firewire800 keert terug
- dual layer Superdrive keert terug
- geheugenlimiet van 3GB (Beperking in de i945 chipset)

Santa Rosa generatie:
- 800MHz FSB
- nVidia GeForce 8600m GT ipv ATi X1600
- 1.3megapixel iSight versus VGA iSight in eerdere modellen
- LED backlit scherm voor het 15" model
- Airport extreme met 802.11n support
- i965 chipset
- geheugenlimiet van 4GB
- iets smaller bezel boven het scherm, en de ventilatie openingen zijn ook herzien

Penryn generatie:
- nieuwe Core 2 Duo (Penryn) op 45nm
- multitouch trackpad

Launching containers into space

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-01 09:34
Whiee, wat is de geheugenlimiet van de nieuwste Penrynn-generatie? Van OCZ zijn er 4 GB PC6400 DIMM's, ik vraag me af of die in de MBP passen.

Voor een MBP zonder opties ben ik Eur 1.563,66 kwijt. Omdat ik nog max 400 euro nog kan krijgen voor mijn 1,5 jaar oude Asus zou het een mooie deal zijn. Eentje kopen in de USA zou helemaal super zijn met die lage dollar.

[ Voor 13% gewijzigd door AvWijk op 20-04-2008 20:16 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

AvWijk schreef op zondag 20 april 2008 @ 20:12:
Whiee, wat is de geheugenlimiet van de nieuwste Penrynn-generatie? Van OCZ zijn er 4 GB PC6400 DIMM's, ik vraag me af of die in de MBP passen.

Voor een MBP zonder opties ben ik Eur 1.563,66 kwijt. Omdat ik nog max 400 euro nog kan krijgen voor mijn 1,5 jaar oude Asus zou het een mooie deal zijn. Eentje kopen in de USA zou helemaal super zijn met die lage dollar.
In de 'Penryn-generatie' zit dezelfde chipset als in het eerste Santa Rosa model; namelijk de Intel Mobile PM965. Deze ondersteunt -aldus Intel.com- maximaal 4GB RAM. Zie hiervoor de datasheet van Intel

Launching containers into space

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34
De MBP 2.2 GHz kost bij A Mac maar 1499 euro...

[ Voor 45% gewijzigd door Gluten Parody op 21-04-2008 09:59 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Pagina: 1