• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Beste foto-liefhebbers,

Graag zou ik een paar vrij eenvoudige vragen willen stellen over mijn Canon 70-200 F4L lens. Ik vind het een top-ding en ben er toch door aangezet om mijn Tamron 28-75 F2.8 te gaan omruilen voor een 24-70 F2.8L, ik weet het, totale onzin wellicht, maar ik kan het niet laten. Het tasje moet gewoon uit L-kwaliteit gaan bestaan, het is psychisch en Canon heeft mij dus te pakken met de reclamepraat. ;)

Vragen;

1. Ik zie een wit plekje, stofje denk ik, onder het voorste element van de 70-200. Is dit normaal en is dit wellicht weg te halen door Canon? Het valt mij niet echt op in foto's.
2. Zoals elke fotograaf ben je soms onzeker over de scherpte van de lens. Ik ben er zeer tevreden over, dus wat dat betreft heb ik geen probleem, maar is er naast allerlei testjes die je zelf kan doen, niet een officiele manier via Canon om de lens eens te checken? Ik lees weleens dat een lens na een aantal jaar in gebruik te zijn geweest, wat kan gaan shiften in kwaliteit.
3. Het valt mij sporadisch op, dat ik zogenaamde hot-pixels tegenkom in foto's gemaakt met mijn nieuwe 40D body. Lang niet altijd, maar af en toe valt mij opeens een felgroene pixel op. Reden tot zorg?

Alvast bedankt, ik hoop actiever te worden in dit forum, het lijkt mij een goede manier om de ervaring wat uit te gaan breiden.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Deze vragen zijn heel goed te stellen in het algemene 40D topic.
Je hoeft hier geen nieuw topic voor aan te melden :)
stel het hier even:
Canon EOS 40D dSLR

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• -elw00d
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:48
Nomad schreef op zondag 13 april 2008 @ 13:56:
stel het hier even:
Canon EOS 40D dSLR
Een nieuw topic openen mag ook gewoon hoor. Is overzichtelijker als iemand dezelfde vraag heeft en ook op zoek is naar het antwoord. In een groot topic is dat lastig terug te vinden.

• punishedbrains
Ja, ik wist dat dit vrij algemene en waarschijnlijk al beantwoorde vragen waren, maar na redelijk goed zoeken was ik nog niemand tegengekomen met deze zaken, de zoek-optie is wat dat betreft niet al te handig in enorme topics. Wanneer ik zoek op "hot pixel" dan krijg ik alles te zien waar het woord pixel en hot (maar dus ook p hot o) in voorkomt.

Excuses hiervoor, toch ben ik wel benieuwd naar "lotgenoten" ;)

[ Voor 17% gewijzigd door punishedbrains op 13-04-2008 14:40 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

-elw00d schreef op zondag 13 april 2008 @ 13:58:
[...]

Een nieuw topic openen mag ook gewoon hoor. Is overzichtelijker als iemand dezelfde vraag heeft en ook op zoek is naar het antwoord. In een groot topic is dat lastig terug te vinden.
Even zoeken in een topic is juist veel handiger, omdat je dan alleen maar camera gerelateerde (40D) zoekresultaten kan vinden.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

http://focustestchart.com/chart.html
ff PDF downloaden, uitprinten en testen maar....

[ Voor 40% gewijzigd door GoT op 13-04-2008 14:54 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• punishedbrains
Ja, die ken ik. Gisteren toevallig uitgevoerd, echter gaf mij dat de "zekerheid" dat het focus-systeem van de camera en lens in orde waren, niet of er iets goed scherp is of dat dat witte stofje invloed heeft.

Het grote objectieven topic heeft mij nu net wel geleidt naar http://www.imatest.com/docs/lens_testing.html dat ziet er interessant uit, nu weet ik dat je je blind kan staren op dit soort dingen en dat het uiteindelijk gewoon gaat om de compositie en of je simpelweg tevreden bent met het resultaat, maar het zal wel mijn wetenschappelijke achtergrond zijn dat ik ook echt getallen wil hangen aan de prestaties van een lens.

Blijft alleen nog de vraag over van dat stofje in de lens, is dit te verwijderen?

[ Voor 55% gewijzigd door punishedbrains op 13-04-2008 17:40 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

punishedbrains schreef op zondag 13 april 2008 @ 17:36:
Blijft alleen nog de vraag over van dat stofje in de lens, is dit te verwijderen?
Ja, gaat je veel kosten en je bent je lens ook een tijdje kwijt.
Heb je er last van? Nee.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

Heb je ook een foto van dat stofje? Naast stof zou het namelijk ook de gevreesde schimmel kunnen zijn. Zeker omdat je zegt dat het wit is... Stof is meestal grijs of zwart of zo...

Is het stof, waar je geen last van hebt, zou ik het zeker laten zitten. In het tweede geval.....

Ik weet natuurlijk niet hoe oud je lens is, maar eventueel kun je natuurlijk een servicebeurt overwegen bij Canon. Waarbij het punt van Erasmo natuurlijk wel valide is. Kost je een lieve duit en je bent de lens wel een tijdje kwijt.
Ik zou als ik tevreden ben met de resultaten van de lens zoiets niet overwegen, maar tja, wie ben ik?

Een Tamron 28-75 f2.8 inruilen voor een Canon 24-70 f2.8 L? Ja, ik kan me voorstellen dat mensen dat te zot voor woorden vinden. Ik zou het niet wijten aan het streven naar L glas, maar aan het streven naar kwaliteit. Als je je het kan veroorloven, waarom dan niet?
Ik zie niet anders gebeuren, ook hier op het forum ruilen mensen regelmatig lenzen met een gelijkaardig bereik in voor "betere" lenzen.
Mijn vrouw snapt er niets van en denkt dan: Ach, als hij er gelukkig van wordt.... Het zal wel. Mijn schoonvader begint te glimmen bij de gedachte dat hij dan mijn lenzen mag lenen.

• Hapkars
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2025
Nomad schreef op zondag 13 april 2008 @ 13:56:
stel het hier even:
Canon EOS 40D dSLR
dit is dus het hele gebeuren waarom ik tweakers zo'n ramp vind. Als ik een antwoord wil op mijn vraag en via de zoekfunctie niet goed kan vinden wat ik nodig heb, dan open ik een nieuw topic. Het eerste wat je dan hoort van mensen die hier wat langer lopen is "gebruik de zoekfunctie" of "kijk in het "canon"forum. Ja dat is praktisch joh, 10 versies met elk 40 pagina's dat is erg leuk. Leuk idd als je alles van versie 1 tot 10 gevolgd hebt. Maar als je met een vraag zit en het via de search functie niet goed vindt dan open je een nieuw topic (daarvoor is een forum tenslotte) de hele sfeer op tweakers wordt aardig verpest hierdoor.
zoom.nl daarentegen kun je gewoon een topic openen, en wordt je geholpen. Zouden veel mensen een voorbeeld aan kunnen nemen....

Verwijderd

[off topic]
Mwah, of Zoom zo veel leuker is... Als je daar iets zinnigs durft te zeggen met minder dan 10 posts op je naam, wordt je ook genadeloos neergesabeld.
Ik weet nog dat ik daar een keer voorstelde om een Sigma 70-300 APO te kiezen ipv een Nikon 55-200 (toen nog geen VR). Het ging om een D50 body, dus dan zoomt de Sigma op schroevendraaier gewoon net zo snel als een 55-200 met kreupele WSM.
Dat soort voorstellen kan je beter hier doen dan op Zoom.

Ik vind het ook wat flauw om maar gelijk alle wel relevante antwoorden op deze manier onder de mat te schuiven. Zal wel aan mij liggen.
[/off topic]

• sanderander
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10-2023

sanderander

anders

Hapkars schreef op zondag 13 april 2008 @ 19:48:
[...]

dit is dus het hele gebeuren waarom ik tweakers zo'n ramp vind. Als ik een antwoord wil op mijn vraag en via de zoekfunctie niet goed kan vinden wat ik nodig heb, dan open ik een nieuw topic. Het eerste wat je dan hoort van mensen die hier wat langer lopen is "gebruik de zoekfunctie" of "kijk in het "canon"forum. Ja dat is praktisch joh, 10 versies met elk 40 pagina's dat is erg leuk. Leuk idd als je alles van versie 1 tot 10 gevolgd hebt. Maar als je met een vraag zit en het via de search functie niet goed vindt dan open je een nieuw topic (daarvoor is een forum tenslotte) de hele sfeer op tweakers wordt aardig verpest hierdoor.
zoom.nl daarentegen kun je gewoon een topic openen, en wordt je geholpen. Zouden veel mensen een voorbeeld aan kunnen nemen....
Daar loop ik dus ook tegenaan. Ik begrijp dat eea te vinden is op Google, maar dan kan je eigenlijk helemaal nul vragen stellen omdat alles te vinden is via Google. Er is op tweakers een heel klein groepje leden dat 90% van de antwoorden geeft. En daar weer 90% van denk dat dit forum een huiskamer is en dat elke nieuwkomer een soort indringer is die geen beginnersvraag mag stellen voordat hij eerst 80 topics met regels FAQ's en oude posts doorspitten ipv snel een vraag stellen.

Als het moderators zijn maakt het me niet uit trouwens, die hebben dat 'recht' _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door sanderander op 14-04-2008 11:38 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

sanderander schreef op maandag 14 april 2008 @ 11:36:
[...]
En daar weer 90% van denk dat dit forum een huiskamer is en dat elke nieuwkomer een soort indringer is die geen beginnersvraag mag stellen voordat hij eerst 80 topics met regels FAQ's en oude posts doorspitten ipv snel een vraag stellen.
En dat is juist de hele bedoeling van die regels en FAQ's juist dat je ze wel eerst doorleest. Net zoals je bij het registreren op GoT gedaan hebt :)
Als het moderators zijn maakt het me niet uit trouwens, die hebben dat 'recht' _/-\o_
Want? moderators zijn ook gewone gebruikers hier op het forum, met het verschil dat ze wat extra knopjes hebben en deze kunnen gebruiken mocht het nodig zijn.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
sanderander schreef op maandag 14 april 2008 @ 11:36:
[...]

Daar loop ik dus ook tegenaan. Ik begrijp dat eea te vinden is op Google, maar dan kan je eigenlijk helemaal nul vragen stellen omdat alles te vinden is via Google. Er is op tweakers een heel klein groepje leden dat 90% van de antwoorden geeft. En daar weer 90% van denk dat dit forum een huiskamer is en dat elke nieuwkomer een soort indringer is die geen beginnersvraag mag stellen voordat hij eerst 80 topics met regels FAQ's en oude posts doorspitten ipv snel een vraag stellen.
Hoe gek is het dat dat kleine groepje die 90% van de antwoorden geeft na 3x hetzelfde antwoord een keer verwijst naar de search? Een beetje eigen inzet voor je vraag of probleem mag echt wel.

Ik zie nieuwelingen absoluut niet als indringers, maar je kan best even wat moeite doen.

• sanderander
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10-2023

sanderander

anders

Henk schreef op maandag 14 april 2008 @ 11:50:
[...]

Ik zie nieuwelingen absoluut niet als indringers, maar je kan best even wat moeite doen.
Maar dat vind ik ook hoor, ik wilde er ook niet mee zeggen dat je niet zelf even moet zoeken voor je een vraag stelt!

• punishedbrains
Ik heb wat losgemaakt geloof ik. :) Wat mij is opgevallen, zowel hier als op bijv. de fora van dpreview, is de vijandigheid van veel fotografen. Als ik het zo lees allemaal, dan lijkt het voort te komen uit frustratie over het feit dat zoveel vraagstellers niet weten wat ze doen. En als een antwoord voor het oprapen ligt, snap ik dat je even verwijst, maar soms denk ik weleens "kan het allemaal niet gewoon wat rustiger?". Als de vragen echt te dom voor woorden zijn, mag je er best een grapje over maken, maar laten we het professioneel houden a.u.b.

Anyway, on-topic. :) Ik zal binnenkort het "stofje" eens fotograferen en uitvergroot op Internet zetten, het stoort inderdaad niet in de foto's dus ik maak mij er niet druk om, maar mocht het schimmel zijn dan is dat natuurlijk wat rampzaliger. De hotspots ben ik tot nu toe alleen tegengekomen in zwarte gedeeltes, en lang niet altijd, dus dat laat ik ook even varen.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hapkars schreef op zondag 13 april 2008 @ 19:48:
[...]

Nadeel daarvan is wel dat je een enorme wildgroei aan topics gaat krijgen. Relevante topics zakken dat enorm snel weg, en als je iets zoekt krijg je enorm veel topics te zien die nét neit bevatten wat jij zoekt. Het is dan toch handig als je in een dedicated groot topic kunt zoeken? Zelfs binnen een topic is een zoekfunctie.

• punishedbrains
Is inderdaad super-handig, echter, de zoekfunctie vind ik nogal beperkt. Zo heb ik net een topic gepost over Imatest. Eerst gezocht natuurlijk, maar dan krijg ik allerlei irrelevante zaken waar ima in voorkomt of test. Ben je nog steeds erg lang bezig dus.

• martijn_tje
  • Laatst online: 28-01 19:15
Henk schreef op maandag 14 april 2008 @ 11:50:
[ }) ] Ik wel [/ }) ]
punishedbrains schreef op maandag 14 april 2008 @ 13:04:
Anyway, on-topic. :) Ik zal binnenkort het "stofje" eens fotograferen en uitvergroot op Internet zetten, het stoort inderdaad niet in de foto's dus ik maak mij er niet druk om, maar mocht het schimmel zijn dan is dat natuurlijk wat rampzaliger. De hotspots ben ik tot nu toe alleen tegengekomen in zwarte gedeeltes, en lang niet altijd, dus dat laat ik ook even varen.
Het zal wel geen schimmel zijn, je lens is nog zo nieuw. Maar ik vind het ook wel erg snel dat er al stof in je kitlens van hooguit een half jaar oud zit. (mijn 2 jaar oude exemplaar is nog stof vrij)

Voor hot pixels zou ik je aan raden om eens met de lens dop op je lens een aantal sthots te maken bij verschillende sluitertijden en iso waarden. De uitkomsten daarvan kan je hier posten of laten zien aan de winkel waar je je camera vandaan hebt.

Bijvoorbeeld:
Iso: 100 sluitertijd: 1/2, 1, 2, 5 seconde
Iso: 200 sluitertijd: 1/2, 1, 2, 5 seconde
Iso: 400 sluitertijd: 1/2, 1, 2, 5 seconde
Iso: 800 sluitertijd: 1/2, 1, 2, 5 seconde
Iso: 1600 sluitertijd: 1/2, 1, 2, 5 seconde

Iso 100, 200 en 400 horen tot in iedergeval 1 seconde wel aardig schoon te zijn. En van iso 1600 en 5 seconde mag je verwachten dat het aantal hotpixels in iedergeval op 1 hand niet meer te tellen is.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• punishedbrains
Hartelijk dank voor je adviezen, neem ik meteen mee. Het stofje zit in de 70-200 F4l lens, die heb ik ooit gekocht van een goede Amerikaansw fotograaf, nu weer zo'n 3 jaar geleden. Dus ik schat dat de lens wel minimaal een jaartje of 5 oud is.

• martijn_tje
punishedbrains schreef op maandag 14 april 2008 @ 14:02:
Hartelijk dank voor je adviezen, neem ik meteen mee. Het stofje zit in de 70-200 F4l lens, die heb ik ooit gekocht van een goede Amerikaansw fotograaf, nu weer zo'n 3 jaar geleden. Dus ik schat dat de lens wel minimaal een jaartje of 5 oud is.
Ook in lenzen van 5 jaar oud heb ik eigenlijk nog nooit schimmel gezien.

Wel balen dat er dus stof en andere zooi kan komen in een weather sealed lens. Dus of canon heeft een minder cleane assemblage afdeling als eigenlijk zou moeten of de sealing van die lens is inmiddels vergaan.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
martijn_tje schreef op maandag 14 april 2008 @ 14:49:
[...]

Ook in lenzen van 5 jaar oud heb ik eigenlijk nog nooit schimmel gezien.

Wel balen dat er dus stof en andere zooi kan komen in een weather sealed lens. Dus of canon heeft een minder cleane assemblage afdeling als eigenlijk zou moeten of de sealing van die lens is inmiddels vergaan.
De 70-200/2.8 en 70-200/4.0 zijn niet sealed, dat zijn alleen de IS-versies :)

• martijn_tje
Henk schreef op maandag 14 april 2008 @ 14:51:
[...]

De 70-200/2.8 en 70-200/4.0 zijn niet sealed, dat zijn alleen de IS-versies :)
Oow dus niet alle L's zijn seald? Ik had op z'n minst van de 2.8L verwacht dat ie seald was, t is immers jarenlang de pro telezoom van canon geweest.

Pagina: 1