Warmte geleidend rubberachtig spul?

Pagina: 1
Acties:

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Ik wil mijn harddisk stiller maken, echter komt hij in een nogal kleine zelfgemaakte case waar geen ruimte is voor een normale hard disk silencer. Daarom wil ik zelf iets maken. Mij idee: een soort van aluminium doosje om de HD maken. Om er voor te zorgen dat de trillingen niet op het doosje overgebracht worden wil ik er een veerkrachtig materiaal als rubber tusse doen. Echter isoleert dit. Nu zag ik bij het modden van de DVD drive voor deze case dat er op twee chips een soort rubber zit wat er voor zorgt dat de warmte van chips op de metlalen case van de drive overgebracht wordt.

Nu mijn vragen, Weet iemand hoe dit spul heet? En waar ik dit kan krijgen? Verder, is alleen een aluminium plaatje op de bovenkant van de HD genoeg om hem koel te houden? dat plaatje heeft dus dezelfde oppevlakte als de metalen bovenkant van de HD. (de HD is 35 graden, los op tafel liggend). Op de HD staat "do not cover any drive holes" kan dit kwaad als ik dit wel doe? Nog een klein vraagje, weet iemadn oo kwaat ik HD schroefjes kan krijgen die verzonken kunnen worden? (dus een kop met een scheve onderkant.)

Afbeeldingslocatie: http://b.imagehost.org/0470/koelspul.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door jdm8 op 13-04-2008 10:49 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:03
Lijkt me gewoon koelpasta als het dient om de warmte over te dragen van die chips naar de behuizing van je hardeschijf. Kun je overal halen :)

Overigens zou ik niet die VF700 erop zetten als je een écht stil systeem wilt.

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-01 09:59

dodo79

witte dikke tonnie

leonpwner1 schreef op zondag 13 april 2008 @ 11:00:
Lijkt me gewoon koelpasta als het dient om de warmte over te dragen van die chips naar de behuizing van je hardeschijf. Kun je overal halen :)

Dat is geen koelpasta hoor.
Dat zijn een soort thermal pads, en ze voelen idd rubberachtig en kleverig aan.
Kom ze op mijn werk ook regelmatig tegen, wordt best veel in apparaten gebruikt.
Volgens mij worden ze radiation sheets genoemd.

omdat het kan!

• Avalaxy
dodo79 schreef op zondag 13 april 2008 @ 11:03:
[...]

Dat is geen koelpasta hoor.
Dat zijn een soort thermal pads
Dat is toch hetzelfde :') Maar dan in een pad vorm. Beide geleiden warmte.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 13 april 2008 @ 11:00:

Ik kan toch moeilijk koelpasta op mijn HD's gaan smeren? :P Maar het is echt net rubber wat er op zit (zie pic.) Ik heb ook al een naar een passieve oplossing gekeken voor mijn VGA. Ik heb een tweedehands S1 gekocht maar ik denk niet dat ik die passend ga krijgen nu ik er ineens een PCI kaart bij moet (videobanden omzetten). Als i kdie S1 passend wil maken moet ik hem ten eerste dubbel vouwen (wat nog net kan lukken ivm hoogte). en er een stuk af zagen ivm. de voorkant van de kast (en dan moet ik er een hele heatpipe afhalen). Bovendien moet ik dan ook nog een passende mounting maken. Iets te veel van het goede dus. Mijn vf700 is overigens niet hoorbaar op 5 volt en houdt de kaart toch lekekr koel (alleen als ik heel dichtbij zit met mijn oor kan ik de ratel horen, echter moet ik dan wel mijn HD uitzetten. :)

Beetje sneller typen |:(

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

leonpwner1 schreef op zondag 13 april 2008 @ 11:05:
[...]

Dat is toch hetzelfde :') Maar dan in een pad vorm. Beide geleiden warmte.
koelpasta smeer je uit en blijft niet in vorm.
Deze thermalpads hebben een eigen vorm, en behouden deze, ook al staan ze onder druk.
Dus toch een vrij groot verschil

omdat het kan!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ah, thermal pads dus, zijn dezel los te krijgen? Zo groot als een HD? :)

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

jdm8 schreef op zondag 13 april 2008 @ 11:08:
Ah, thermal pads dus, zijn dezel los te krijgen? Zo groot als een HD? :)
Zo groot als hd's heb ik ze nog niet heel veel gezien, en ik weet ook niet of dit spul in een gewone winkel te krijgen is.

Vergis je niet met de naam,
Die koelstikkers onderop een cpukoeler noemen ze ook thermal pad.
Maar die zijn ontworpen om te "smelten" bij een graadje of 40.
Die dingen die jij bedoelt blijven in hun vorm, hoe warm het ook wordt, en kun je hergebruiken.

Thermal conductive pad dus, zie post hieronder :)

[ Voor 33% gewijzigd door dodo79 op 13-04-2008 11:23 . Reden: aanvulling ]

omdat het kan!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05-2025
Google is je vriend, Ik typte "thermal pads shop" in en voila onder de gesponserde links. :)

tglobal.com

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• jdm8

jdm8

Topicstarter
dodo79 schreef op zondag 13 april 2008 @ 11:10:
[...]

Zo groot als hd's heb ik ze nog niet heel veel gezien, en ik weet ook niet of dit spul in een gewone winkel te krijgen is.

Vergis je niet met de naam,
Die koelstikkers onderop een cpukoeler noemen ze ook thermal pad.
Maar die zijn ontworpen om te "smelten" bij een graadje of 40.
Die dingen die jij bedoelt blijven in hun vorm, hoe warm het ook wordt, en kun je hergebruiken.
Vandaar, ik was al even in de war bij het googlen :)

• jdm8

jdm8

Topicstarter
BAS80 schreef op zondag 13 april 2008 @ 11:20:
Google is je vriend, Ik typte "thermal pads shop" in en voila onder de gesponserde links. :)

tglobal.com
LOL, Nooit geweten dat helemaal rechts in beeld gesponsorde links staan :P Ik heb even zitten kijken en volgens mij gaan ze niet even een klein stukje voor me opsturen uit Taiwan. Het is meer voor grote bedrijven, nergens een shop te vinden die ze in kline hoeveelheden verkoopt.

Heeft iemand misscien een ander idee? (thermal tape misschien?)

Verwijderd

De term 'koelpasta' klopt niet. Het mag dan wel vermeld staan bij wikipedia maar het blijft niets meer dan Thermisch geleidende pasta. Hoe dichter hoe beter het de warmte kan overdragen, maar het koelt absoluut niet. Het is de heatsink die koelt :z

Thermal pads geleiden overigens iets minder maar drogen niet zo snel uit als gewone 'pasta'. Thermal-pads worden ook gebruikt bij OEM-pc's bijv die langer dan 5 jaar bijv mee moeten gaan.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ik heb even zitten kijken bij thermal tape, zal dit goed de trillingen absorberen? En is het misschien ook te krijgen met maar één klevende kant?

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 11:36:
De term 'koelpasta' klopt niet. Het mag dan wel vermeld staan bij wikipedia maar het blijft niets meer dan Thermisch geleidende pasta. Hoe dichter hoe beter het de warmte kan overdragen, maar het koelt absoluut niet. Het is de heatsink die koelt :z
Klopt, de naam is misleidend. De engelse benaming er voor is toch wel het beste, thermisch vet.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
De naam is idd stom, maar weet iemand misschien ook nog een alternatief?

Zowiets zou ideaal zijn, maar waar vind je dat , zonder dat je een honderd vierkante meter moet kopen?

[ Voor 51% gewijzigd door jdm8 op 13-04-2008 13:19 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
http://www.ikbenstil.nl/D...d73fece2390a6aff968953d20

Misschien hebben ze nog meer op de site?

Ze hebben ook andere dingen om het hd geluid te verminderen.

[ Voor 16% gewijzigd door jan99999 op 13-04-2008 14:06 ]

• jdm8

jdm8

Topicstarter
jan99999 schreef op zondag 13 april 2008 @ 14:03:

Misschien hebben ze nog meer op de site?

Ze hebben ook andere dingen om het hd geluid te verminderen.
Ze hebben alleen van dat plakband, verder alleen gewone HD coolers die te groot zijn :( Maar iig bedankt.

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:10
Wellicht dat je mensen kan vragen met een gigabyte bord die hun backplate hebben verwijderd, daar zit namelijk een redelijk grote lap van dat spul op :) Of wellicht een shop die veel gigabyte systemen in elkaar zet oid.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Is dit ook warmtegeleidend spul dan? Thermal pads/thermal conducting pads dus. (waar moet het de warmte heen geleiden?) Als dit zo is zal ik eens een V&A opzetten. :)

Verwijderd

Als je even verder rondbrowst op de ikbenstil site zie je dit:

Om even terug te komen op de origine van je probleem: hier pakken ze een harddisk dus zonder blikken of blozen in. Ik gebruik dit zelf ook, en de HD heeft er totaal geen problemen mee. Dus mijn vraag: heb je wel warmtegeleiding nodig?

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 15:02:
Als je even verder rondbrowst op de ikbenstil site zie je dit:

Om even terug te komen op de origine van je probleem: hier pakken ze een harddisk dus zonder blikken of blozen in. Ik gebruik dit zelf ook, en de HD heeft er totaal geen problemen mee. Dus mijn vraag: heb je wel warmtegeleiding nodig?
Ook te groot ;) Ik denk dat de warmte (en dus ook trillingen) overgedragen word door de zijkant van de HD's. De warmte wordt dan weer verspreid over de hele behuizing. Maar ik kan idd eerst eens zonder warmtegeleiding en alleen isolerend materiaal proberen, op dezelfde manier dus als jouw link maar dan met kleinere oppervlakte. Kijken of het gaat, zo niet moet ik evrder kijken :)

• Kojoottii
jdm8 schreef op zondag 13 april 2008 @ 15:00:
Is dit ook warmtegeleidend spul dan? Thermal pads/thermal conducting pads dus. (waar moet het de warmte heen geleiden?) Als dit zo is zal ik eens een V&A opzetten. :)
Yep, precies dat spul wat je laat zien op die foto's, gewoon grijs rubber dat warmte goed doorgeeft, het zit tussen de achterkant van de cpu socket en de grote heatsink/backplate op de achterkant van sommige gigabyte modellen. Het rubber bestrijkt vrijwel die hele backplate dus dat is wel een redelijk lapje. Met een stuk of 4 moet je wel een HD kunnen inpakken :)

Verwijderd

jdm8 schreef op zondag 13 april 2008 @ 15:08:
Ook te groot ;) Ik denk dat de warmte (en dus ook trillingen) overgedragen word door de zijkant van de HD's. De warmte wordt dan weer verspreid over de hele behuizing. Maar ik kan idd eerst eens zonder warmtegeleiding en alleen isolerend materiaal proberen, op dezelfde manier dus als jouw link maar dan met kleinere oppervlakte. Kijken of het gaat, zo niet moet ik evrder kijken :)
Mja, ik zag al in je vorige post dat dit te groot was voor je, ging ook meer om het principe. Net even voor je gechecked, en ja, het aluminium van de case voelt wel lekker warm na een paar uur draaien (HD is ook redelijk actief vandaag), maar ik vraag me af of dat alleen via de zijkant van de HD afkomstig is. De bovenkant van een HD is metaal, en dat straalt verreweg de meeste warmte uit. Dit zit tegen geluidsisolerend (en ik vermoed ook warmteisolerend) materiaal aan, maar toch wordt de case goed warm. Daarnaast staat er ook nog geen fan op die case, dus de warmte wordt niet echt efficient afgevoerd, en dus zit de temperatuur ook wel tegen het plafond (48 graden op dit moment, en dat is ook de gespecificeerde max), maar ach, you gotta push the stuff to the limit, right? ;)

Als je er dus geluidsisolerend materiaal tegenaan plakt, zorg dan wel dat je er iig wat metaal aan vast plakt, en dat je daar dan liefst nog een fan overheen laat gaan. Dan ben je volgens mij wel veilig.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Kojoottii schreef op zondag 13 april 2008 @ 15:14:
[...]

Yep, precies dat spul wat je laat zien op die foto's, gewoon grijs rubber dat warmte goed doorgeeft, het zit tussen de achterkant van de cpu socket en de grote heatsink/backplate op de achterkant van sommige gigabyte modellen. Het rubber bestrijkt vrijwel die hele backplate dus dat is wel een redelijk lapje. Met een stuk of 4 moet je wel een HD kunnen inpakken :)
Ok vet :) Ik zal het eerst eens zonder proberen, maar als de HD te warm word zet ik wel een advertentie. (hoe heet mag een HD eigelijk worden voor langere tijd? sneller typen :O )

Weet iemand trouens ook nog of er HD schroefjes zijn die verzonken kunnen worden? (dus een kop met een scheve onderkant.) En waar te krijgen? (staat ook in de OP, maar wie leest die nou? :Y) )

@Kryz, Er komt een alu plaat voor, er is echter geen ruimte meer voor een fan. Wel zit de HD zo'n beetje in de frisse lucht. (vandaar ook dat hij stil moet zijn, omdat de case nogal open is)

Even ter illustratie: De "tralies" zijn gemaakt van RVS en de wandern van ijzer. Bij dat rode, daar zit de HD, vlak achter de tralies en voor de PSU(blauw). (DVD(groen) drive zit onderin en is een slot in model.)
Afbeeldingslocatie: http://b.imagehost.org/0472/casehd_7.png

[ Voor 21% gewijzigd door jdm8 op 13-04-2008 15:38 ]

• Kojoottii
Hier kan je van dat rubber kopen trouwens

http://www.acp.com/supplies_hc_rubber_670.html

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ja gaat toch niet iets zachts op de hd plakken tegen de trillingen EN DAN er aluminium omheen doen?
Je kan ook aluminium tegen de HD zetten, en dan dat aluminium isoleren. Dan geeft de HD iig z'n hitte goed aan het alu af...

Weet iemand nog waar dat was met die idioot die z'n schijven onder een dikke dikke dikke laag koelpasta smeerde alsof het pindakaas was? Dat was ook lache ;)

[ Voor 26% gewijzigd door maratropa op 13-04-2008 15:38 ]

specs

• jdm8

jdm8

Topicstarter
maratropa schreef op zondag 13 april 2008 @ 15:37:
ja gaat toch niet iets zachts op de hd plakken tegen de trillingen EN DAN er aluminium omheen doen?
Je kan ook aluminium tegen de HD zetten, en dan dat aluminium isoleren. Dan geeft de HD iig z'n hitte goed aan het alu af...

Weet iemand nog waar dat was met die idioot die z'n schijven onder een dikke dikke dikke laag koelpasta smeerde alsof het pindakaas was? Dat was ook lache ;)
En waar moet dat ALU de hitte dan aan kwijt? ;) Koelpasta op HD's? :o Dat was dan een dure (en enorm stomme) grap.

Dit is dus mijn idee.
Afbeeldingslocatie: http://b.imagehost.org/0473/HDalu.png

rood is alu, gele is rubber. Linker rode lijn, daar zit het vast aan case (is btw RVS bedenk ik me net, wat dus niet goed warmte geleidt). Zwarte is natuurlijk HD. Dat rode wat dus wel alu is moet de warmte van de HD overdragen aan de lucht. eerst zal ik proberen of dit werkt door het strak tegen de zijkanten van de HD te schroeven en bovenop isolerend materiaal. Als het dan te warm word thermal pads er tussen.

[ Voor 33% gewijzigd door jdm8 op 13-04-2008 15:52 ]

• maratropa
  • Niet online
Punt is je kan beter eerst de hitte van de HD doorgeven aan het ALU, of iets anders met meer oppervlakte dat in contact met de lucht staat, dan dat je weetikveelwatvoor kek op je HD plakt of smeert, en er dan ALU op drukt.

TIM materiaal is beter dan lucht ergens tussen voor het overbrengen van hitte, dus dat je wel weer ziet is van die HD koelers die een laagje TIM hebben.

Maar materiaal wat goed hitte overbrengt en trillingen dempt lijkt me lastig. Ik zou de HD, als je die wilt verpakken zo strak mogelijk tegen zijn metalen behuizing aan drukken, als het nodig is met zo weinig mogelijk TIM er tussen. En dat geheel dat zo ophangen dat trillingen niet doorgegeven worden.

[ Voor 50% gewijzigd door maratropa op 13-04-2008 15:57 ]

specs

• jdm8

jdm8

Topicstarter
maratropa schreef op zondag 13 april 2008 @ 15:51:
Punt is je kan beter eerst de hitte van de HD doorgeven aan het ALU, of iets anders met meer oppervlakte dat in contact met de lucht staat, dan dat je weetikveelwatvoor kek op je HD plakt of smeert, en er dan ALU op drukt.
Maar als je een plaat aluminium er direct op doet wordt een groot gedeelte van de trillingen aan de alu plaat overgedragen. Als je de alu plaat direct op de HD doet en daarna het alu isoleert tegen geluid kan het alu de hitte niet kwijt.

• maratropa
  • Niet online
jdm8 schreef op zondag 13 april 2008 @ 15:55:
[...]

Maar als je een plaat aluminium er direct op doet wordt een groot gedeelte van de trillingen aan de alu plaat overgedragen. Als je de alu plaat direct op de HD doet en daarna het alu isoleert tegen geluid kan het alu de hitte niet kwijt.
Maat die alu verpakking kan toch EN in contact staan met de lucht, en zo opgehangen zijn dat de trillingen niet doorgegeven worden?

specs

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:39
Scythe (ja, die van de processorkoelers) heeft ook een stel HDD-koelers in het assortiment waarvan sowieso één model ditzelfde principe gebruikt. Er zitten twee van die plakken 'rubber' bij tegen beide kanten van de HDD geplakt moeten worden. Deze geleiden de warmte en dempen ook de trillingen. Hieromheen komt dan de rest van de behuizing.

Werkt goed moet ik zeggen. Ik hoor mijn schijven totaal niet en ze worden voorzover ik weet niet te warm.

Scythe zelf noemt die plakken 'thermal conductive sheets'.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
maratropa schreef op zondag 13 april 2008 @ 15:59:
[...]

Maat die alu verpakking kan toch EN in contact staan met de lucht, en zo opgehangen zijn dat de trillingen niet doorgegeven worden?
Dat wel, de trillingen worden dan niet doorgegeven aan de kast, de plaat zelf trilt echter wel. Dan kun je net zo goed de HD open laten, blijft hij nog koeler ook.

@FreddieFish (jeugdherinneringen :+ )
Precies dat idee dus, maar bij mij wordt de warmte vooral naar één kant (bovenkant) afgevoerd, en dus koelt het minder (ook omdat er geen koelvinne nop de ALU plaat zitten). Als je toevaliig je HD cooler laat vallen ofso en hij is stuk, mag ik die matjes dan? O-)

[ Voor 27% gewijzigd door jdm8 op 13-04-2008 16:15 ]

• maratropa
  • Niet online
Maar waarom hang je er dan niet 2 van die nexus HD koelribben aan laat je hem verder gewoon open en hangje hem zo dan trillingsvrij op?

specs

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Kan me herinneren dat de originele HD van de XBOX zo'n rubberachtig geval om zich heen heeft. Dus misschien eens rondkijken voor die originele 8GB (echt waar :P) schijf en dan daar het rubber vanaf slopen? ALS je het er vanaf krijgt dan...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• jdm8

jdm8

Topicstarter
maratropa schreef op zondag 13 april 2008 @ 17:27:
Maar waarom hang je er dan niet 2 van die nexus HD koelribben aan laat je hem verder gewoon open en hangje hem zo dan trillingsvrij op?
Met die koelribben wordt hij te groot, tenminste als je deze bedoelt. nieuws: Nexus brengt antivibratiesteunen voor harde schijven uit

De trilling wordt dan idd niet meer overgebracht aan de case. Het geluid van de HD zelf, wat dus vooral van de metalen bovenkant komt wordt er echter niet mee tegengegaan.

@Sp33dFr34k, Ik zie hie rnet een 10.2 GB van Seagate onder een zak chips vandaan komen, en daar zit ook een soort rubber omheen. Ik weet niet zeker of het warmte geleid, maar ik hoop het want dan is het eigelijk al soort van opgelost. Het rubber is echter niet echt dik. Verder vraag ik me af waarom het er om zit want die HD maakt echt HEEEEEL VEEL herrie, een X360 is er niks bij :+

Edit, dat spul van de andere HD past voor geen meter :/

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:39
jdm8 schreef op zondag 13 april 2008 @ 10:40:
Op de HD staat "do not cover any drive holes" kan dit kwaad als ik dit wel doe?
Ja, het kan zijn dat je drive dan niet meer start (heeft iets te maken met een drukverschil bij het upspinnen).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Malantur schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:33:
[...]

Ja, het kan zijn dat je drive dan niet meer start (heeft iets te maken met een drukverschil bij het upspinnen).
Hoe zit dit dan bij commerciële HD silencers? Deze pakken HD's vaak ook helemaal in.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
jdm8 schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:35:
[...]

Hoe zit dit dan bij commerciële HD silencers? Deze pakken HD's vaak ook helemaal in.
zitten geklems aan de zijkanten, boven en onderkant altijd vrij (koeling wordt ook via alluminium van de zijkant doorgegeven)

• jdm8

jdm8

Topicstarter
vierkant228 schreef op maandag 14 april 2008 @ 21:06:
[...]

zitten geklems aan de zijkanten, boven en onderkant altijd vrij (koeling wordt ook via alluminium van de zijkant doorgegeven)
Er zijn wel degelijk silencers waar de HD helemaal ingepakt wordt.
bv. Afbeeldingslocatie: http://reviews.cnet.com/sc/32070976-2-200-0.gif

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:48

Wildfire

Joy to the world!

jdm8 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 07:19:
[...]

Er zijn wel degelijk silencers waar de HD helemaal ingepakt wordt.
bv. [afbeelding]
Maar nooit luchtdicht. Kortom: gaatjes in de behuizing van de HD nìet bedekken. Die waarschuwing staat er nou ook niet bepaald voor niets op. :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ok, ik boor wel een gaatje, moet ik wel eerst van dat rubber zien te vinden :(
Pagina: 1