• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 09:29
Beste mede Tweakers.

ik had laatst een nieuw systeem inelkaar gezet, en was daarom van plan me oude spullen te verkopen.

nu kwam er gister een iemand langs die intresse had, maar wou het systeem wel eerst testen.
Hij had zelf een systeem kast, een voeding en een HHD meegenomen, aangezien ik dat er niet bij gaf.

Wat specificaties:

Mobo: EVGA 133-K8-NF41-AX
CPU: AMD X2 4800+
Geheugen: 2x1 GB DDR400
GPU: Geforce 7950GT
Voeding: Antec smartpower 2.0 500W

Het enige verschil tussen mijn oude systeem en het test systeem was dat ik het systeem in een andere kast had zitten en dat ik het aan een Enermax Liberty 500W had hangen
volgens die gozer deed ze oude pc (een amd 4000+ systeemp, gefoce2, 1gb) het gewoon goed

Het systeem deed het in me eigen kast nog perfect, ik heb het voorzichtig eruit gehaald en opgeborgen.
Paar dagen later toen we hem gingen testen met de andere voeding en kast. wou de pc opeens niet meer doorstarten
als de pc aangezet werd, gingen alle fans wel draaien, maar verder gebeurd er nix.
op het moederbord zit ook een Ledje en die geeft meteen de code FF aan wat volgens de handleiding Boot of Load Boot Sector betekend.

De pc is getest met alle componenten gestript, en het vage is dat er ook geen Piepjes komen als je start zonder videokaart of geheugen.

nu ben ik bang dat het mobo stuk is gegaan, maar aan de andere kant kan ik het niet voorstellen aangezien alles een paar dagen eerder nog perfect werkte

edit: ik drukte al perongeluk op verstuur :p gebruik geen tap

edit: Videokaart doet het ook nog in me nieuwe systeem, enige wat ik nog kan proberen is een voedings wissel, maar volgens mij zijn het allebei wel kwaliteit voedingen.
is het mogelijk dat een voeding die bijv al in verval is je mobo sloopt?

[ Voor 69% gewijzigd door Sinester op 13-04-2008 10:34 ]

Hello there

Verwijderd

Sinester schreef op zondag 13 april 2008 @ 10:15:
Beste mede Tweakers.

ik had laatst een nieuw systeem inelkaar gezet, en was daarom van plan me oude spullen te verkopen.

nu kwam er gister een iemand langs die intresse had, maar wou het systeem wel eerst testen.
Hij had zelf een systeem kast, een voeding en een HHD meegenomen, aangezien ik dat er niet bij gaf.

Wat specificaties:

Mobo: EVGA 133-K8-NF41-AX
CPU: AMD 4800+
Geheugen:
Beetje kort niet. :)
Wat versta je onder dood. PC doet niks meer of alleen fans draaien.
Is de voeding wel goed van die ander?
En de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 10:20 ]

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Als de pc echt helemaal niet aangaat, dus geen piepjes of fans die gaan draaien, dan ligt het volgens mij gewoon bij zijn voeding.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

En toen? :P Probeer eerst eens de voeding uit jouw nieuwe systeem aan te sluiten, als hij het dan wel doet ligt het aan die ander zijn voerding.

edit, beetje laat 8)7

[ Voor 93% gewijzigd door jdm8 op 13-04-2008 10:19 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14
Ja? En wat verwacht je van ons, dat we met non-informatie over het probleem het probleem kunnen oplossen? 8)7

Kijk, lees deze eerst eens door: PMG Beleid Probeer het een en ander uit de troubleshooter en als je er dan nog niet uitkomt kun je gerust een nieuw topic openen :). Maar vermeld daarin wél wat je precies allemaal geprobeerd hebt plus een uitgebreidere probleemomschrijving. Want zo kan niemand je helpen.

[edit]Ik zie dat je de topicstart hebt uitgebreid op het moment dat ik 'm op slot gooide. Goed ik doe 'm weer open. Neemt niet weg dat de troubleshooter de eerste stap is :)

[ Voor 16% gewijzigd door Abbadon op 13-04-2008 10:27 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Dit is beter. :p
Hele grote kans dat het het mobo is, er zouden namelijk piepjes moeten komen als er iets mist.
Je zou nog een andere voeding kunnen proberen en uitsluiten dat het kortsluiting is.
Door het mobo uit de kast te halen en op tafel te leggen. :)
edit: Videokaart doet het ook nog in me nieuwe systeem, enige wat ik nog kan proberen is een voedings wissel, maar volgens mij zijn het allebei wel kwaliteit voedingen.
is het mogelijk dat een voeding die bijv al in verval is je mobo sloopt?
Tegenwoordig zijn voedingen beschermt tegen het slopen van de moederbord. ;)
Bij voedingen zoals die van Antec en Enermax zou dit helemaal niet meer voor mogen komen. :)
Het zou natuurlijk ook ESD geweest kunnen zijn die je mobo sloopt. :'(

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 10:44 ]

• Sinester
hehe, ja die duivelse tap

ik had idd al geprobeerd hem uit de kast op een kartonne doos te doen en dan opstarten, maar dan had ik dezelfde symptonen, alle fans gaan draaien, maar geen post/beeld

ga nu nog even me eigen voeding eraan hangen.
vind dit zo vreemd, aangezien alles het nog deed voor ik het uit me kast haalde.

Hello there

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Je had hem toch wel in een anti-statische zak opgeborgen ;) en hopelijk niet in een stuk gewoon plastic of zo, want dan kan inderdaad je mobo door statische electriciteit overleden zijn.
Of wellicht dat er iets opgevallen is in de kast?

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Ik heb vrij recentelijk met twee verschillende pc's dit gehad.

De ene keer was in de loop der tijd de voedingsconnector blijkbaar net losgetrild (waarschijnlijk niet goed vastgezet bij het instaleren), dus kreeg alles wel power behalve het moederbord en dus deed hij niks, de power connector goed aandrukken verholp alles.

De andere keer was het nadat ik m'n pc in een nieuwe kast had gezet, verder was alles hetzelfde gebleven maar hij wilde niet meer opstarten, ik kreeg toen nog wel even beeld maar binnnen een paar seconden crashte alles. Na een bios reset verliep alles weer vloeiend, ik gok dat het een gek verschijnsel door ESD was, maar in ieder geval werkt het weer.

Dus even je voeding controleren en je bios eventueel resetten zou ik zeggen.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-05 16:38
begrijp ik het goed, en wil je van andere HD booten ? volgens mij is dat dan het probleem, het OS dat daar opstaat is geinstalleerd met andere hardware.

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-05 08:28

Koppensneller

winterrrrrr

MEN-O schreef op zondag 13 april 2008 @ 11:37:
begrijp ik het goed, en wil je van andere HD booten ? volgens mij is dat dan het probleem, het OS dat daar opstaat is geinstalleerd met andere hardware.
Dan zou er een BSOD te voorschijn moeten komen, en zou de pc in ieder geval voorbij de POST moeten komen.

Verwijderd

Als dat het probleem zou zijn zou de PC wel aan moeten gaan en een BSOD geven tijdens het XP laadscherm. En niet in je bios of voor dat je in je bios kan komen. Het bios heeft immers niks met drivers van XP nodig. ;)

Edit: Spuit 11 zo te zien. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 11:41 ]

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Maar daarom zal het mobo nog wel aangaan, wat het in dit geval dus niet doet.

Sow hee, drie keer hetzelfde :P

[ Voor 5% gewijzigd door jdm8 op 13-04-2008 11:41 ]

• AlApAwA
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-07-2025
probeer eens de pc aan te zetten zonder ddr als hij dan niet gaat piepen is je moederboard of voeding kapot wss moederboard dit had ik dus zelf ook na vervangen deed hij het weer
(ik heb met een andere computer hetzelfde probleem gehad cmos 10 min omgezet toen kon ik weer in de bios en deed hij het weer.)
suc6!

http://members.iracing.com/membersite/member/CareerStats.do?custid=510679

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-05 16:38
Ow, helemaal waar, had niet begrepen dattie helemaal niets meer deed..
Neemt niet weg dat het sowieso geen goed idee is natuurlijk.

Blijft inderdaad alleen nog de voeding over om te proberen, ben ik bang.

• Sinester
ik heb een andere voeding en processor geprobeerd, ik heb ook het bios geset helaas het zelfde probleem

ben bang het moederbord het toch begeven heeft.

Hello there

Verwijderd

Sinester schreef op zondag 13 april 2008 @ 16:00:
ik heb een andere voeding en processor geprobeerd, ik heb ook het bios geset helaas het zelfde probleem

ben bang het moederbord het toch begeven heeft.
Grote kans dat het ESD is geweest. (elektrostatische ontlading) ;)
Heb je eerst wel de CV of iets anders beet gepakt zodat je jezelf ontlaad.

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-05 12:03
Bij mij starte mijn pc ook niet op toen ik de power led en hdd led had aangesloten. Precies het berhaal wat je zij. Probeer eens zonder de front-leds.

• Sinester
Grote kans dat het ESD is geweest. (elektrostatische ontlading) ;)
Heb je eerst wel de CV of iets anders beet gepakt zodat je jezelf ontlaad.
Meestal denk ik er wel aan eerst even de pc kast aanteraken, verder had ik het moederbord ook in zo'n blauw achtige zak bewaard waar me nieuwe mobo in kwam.
Bij mij starte mijn pc ook niet op toen ik de power led en hdd led had aangesloten. Precies het berhaal wat je zij. Probeer eens zonder de front-leds.
ook dat heb ik geprobeerd aangezien er een aan en uitknopje op het mobo zit

Hello there

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-05 12:03
Kijk eens of het cmos reset jumpertje niet op reset staat.
Pagina: 1