Rampage Formula met Corsair TWIN2X2048-8500C5DF

Pagina: 1
Acties:

• maffe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 12:21
Tweakers,

Ik heb een Asus Rampage Formula moederbord gekocht (met X48 chipset) met hierop de Intel Core2Duo E6850 samen met het Corsair TWIN2X2048-8500C5DF geheugen. Nu moet ik in de bios (zoals in het boekje staat) de memory met de hand zetten op DDR2-1066MHz. Als je dit doet, lijkt het allemaal oke. Vista geinstalleerd met de laatste drivers en tools van Asus. Maar nu geeft de Probe II utility waarschuwingen op het volgende DRAM 2.16V en DRAM Ref 1.09V. Deze waarden zouden te hoog liggen en staan in het rood.
Nu zou je met de hand de DRAM voltages moeten kunnen instellen in het bios. Alleen kan ik die setting nergens vinden. Ik heb Bios v02.61 en op internet bij Asus is de laatst beta 2.07?
Iemand een idee hoe ik die voltage iets naar beneden zet?

• Jayden
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je geheugen kan 5-5-5-15-2T @ 2.2 V aan, dus het voltage is prima zo.

"I reject your reality and substitute my own." ~Adam Savage | "When does the hurting stop?" ~Bill

Verwijderd

Voltage van je geheugen staat goed. Als je het lager zou zetten zou de PC niet aan gaan.
Je zou het voltage wel lager kunnen zetten maar dan moet de frequentie van de RAM ook omlaag.
Maar als je het toch wilt verlagen kijk dan in je manual van je mobo.

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-05 16:51

Krizzie

Progressive Music \o/

In het bios moet je bij de jumper free settings even het zaakje op manual zetten, dan kun je de timings, voltages etc. allemaal aanpassen. :)

Geluidswolk

• maffe
Krizzie schreef op zondag 13 april 2008 @ 09:58:
In het bios moet je bij de jumper free settings even het zaakje op manual zetten, dan kun je de timings, voltages etc. allemaal aanpassen. :)
Dat heb ik dus staan, maar ik heb NIET die voltage setting. Waar zit deze dan precies?

• maffe
Jayden schreef op zondag 13 april 2008 @ 09:54:
Je geheugen kan 5-5-5-15-2T @ 2.2 V aan, dus het voltage is prima zo.
Waarom geeft Probe van Asus juist op die Voltage een alarm ?
Heb jij toevallig ook dit board?

Verwijderd

maffe schreef op zondag 13 april 2008 @ 10:00:
[...]

Dat heb ik dus staan, maar ik heb NIET die voltage setting. Waar zit deze dan precies?
Zoek dan in je manual. Je mag ook wel wat zelf opzoeken. ;)
maffe schreef op zondag 13 april 2008 @ 10:01:
[...]

Waarom geeft Probe van Asus juist op die Voltage een alarm ?
Heb jij toevallig ook dit board?
Omdat 1,8 het standaard voltage is en daar zit jij boven.

En gebruik de edit knop even want kicken van je topic wordt niet echt gewaardeerd binnen 24 uur. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 10:05 ]

• Jayden
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
1,8 volt is de standaard spanning voor ddr2-geheugen. Vandaar het alarm.

"I reject your reality and substitute my own." ~Adam Savage | "When does the hurting stop?" ~Bill

• maffe
Oke zal het iets 'aardiger' omschrijven:
Ik heb het boekje juist gelezen, ik zie in het boekje ook die setting staan. Ook zie ik screenshots op internet met die DRAM voltage. Alleen bij mij, met bios v02.61 kan ik dat niet aanpassen. Ik heb simpelweg de keuze niet om het te zetten. Zou het kunnen zijn, dat bij deze bios het niet meer aangepast mag worden?

Verwijderd

maffe schreef op zondag 13 april 2008 @ 10:05:
Oke zal het iets 'aardiger' omschrijven:
Ik heb het boekje juist gelezen, ik zie in het boekje ook die setting staan. Ook zie ik screenshots op internet met die DRAM voltage. Alleen bij mij, met bios v02.61 kan ik dat niet aanpassen. Ik heb simpelweg de keuze niet om het te zetten. Zou het kunnen zijn, dat bij deze bios het niet meer aangepast mag worden?
Je mag zeker wel alles aanpassen maar zoals iemand al zei het moet wel op jumperfree settings staan.
Miss bios update al denk ik niet dat dat gaat helpen. Je moet gewoon beter zoeken. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 10:10 ]

Verwijderd

die ram heeft 2.1V of 2.2V nodig ligt aan de revisie dus als probe zegt dat je 2.16 erover gooit is er niks aan de hand.

de reden dat hij rood aangeeft en alarmpjes geeft is gewoon omdat het programma te scherp is afgesteld vanuit asus uit. gewoon even de settings openen en de marges verhogen dan ziet het weer wat beter uit. probe is voor een asus boord een goed meet tooltje maar de oplossing had je makkelijk in de Q&A op hun site kunnen vinden.

wat betreft het veranderen van het voltage (mocht je dat echt nodig vinden) moet je bij de 2e tab zijn "extreme tweaker" en dan zet je even de timings op manual (anders loopt het 5-5-5-18) en de voltages staan een stuk naar onder, houdt er rekening mee dat het ram vaak nog overvolted wordt.

succes.

• maffe
Kleine rectificatie: (paar dingen, voor mensen die het interessant vinden)

1) Ik dacht bios v02.61 te hebben, dat klopt niet, dat staat onderin de blauwe balk, maar de bios versie zelf is 0219 (datum 03/05/08)

2) Ik heb gisteravond met een Hertog Jan eens rustig gekeken en het werkt dus op de volgende wijze:
De setting die inderdaad eerst om moet (toch niet goed gekeken eerst) is de "Ai overclock Tuner".
Zodra deze van Auto op Manual staat komen er onderin extra functies...
Zet de DRAM Voltage op 1.96 Volt en alles is klaar.

Dank voor geduld en aandacht heren...

Nog een tip voor VLC gebruikers met de Asus Rampage en krijg je via onboard SPDIF stotterend geluid, zet dan de setting via: Preferences - Audio - Output Modules en kies voor "Win32 Waveout Extension output".

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ja, zo logisch dat we er niet aan hebben gedacht dus :) Mooi dat je er nu wel uit bent. Let op dat als je wil gaan OC'en en het voltage van je ram gaat opkrikken, je niet voorbij de 2.12V gaat! Het bord overvolt met 0.08 wat je geheugen naar de klote kan helpen als je dat als 24/7 settings neemt.

PS: er staat een typfoutje in je sig.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• maffe
PS: er staat een typfoutje in je sig.
Danku, bij deze gewijzigd :)
Pagina: 1