• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:27
Hi,

Ik heb een vreemd probleem en weet even niet meer waar ik moet zoeken, maar vermoed een Linux/samba instelling.

Ik heb een computer (Linux en Windows XP, met een Gbit RTL-8169 erin), een laptop (WinXP met Gbit aansluiting) en een NAS schijf met Gbit aansluiting en een Gbit 5 poort switch.

Van computer met Windows XP naar NAS: gaat snel snel lees/schrijf (7-8 Mbyte/sec schrijven, ca 17Mbyte/sec lezen)

Van computer met Linux naar Laptop: gaat snel snel lees/schrijf (17 Mbyte/sec schrijven, ca 20Mbyte/sec lezen) (en andersom ook, van laptop naar computer met Linux)

Van Laptop naar NAS: gaat snel snel lees/schrijf (7 Mbyte/sec schrijven, ca 16-17Mbyte/sec lezen)

MAAR.. vanaf Computer met Linux naar nas is het huilen: schrijven is ca 4 a 6 mbyte/sec en lezen voor een paar Mbyte gaat het met 2 a 3Mbyt/sec, dan zakt het in naar 100kbyte/sec en dan 0 (nul!) en dan begint het weer van voor af aan..

Is het hardware ? denk van niet, onder Windows gaat het goed, naar de Laptop gaat het ook goed.
Is het Software ? Kan.. maar naar de Windows laptop gaat het wel goed met zelfde programma'a (konqueror)

Waarom gaat het naar de NAS fout ? en waar moet ik aan denken qua oplossing ? Heb het met cifs gemount en met konqueror geprobeerd.

• easydisk
Opgelost..

Ik ben weer terug gegaan naar m'n onboard 100mbit netwerk kaart en die doet het goed. Ik ga maandag een goede 1000mbit netwerk kaart kopen :)
Toch wel vreemd dat hij wel vanaf de laptop naar de computer het wel goed doet maar vanaf nas naar de computer niet.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Ga eens via ftp proberen. Kan je smb/cifs als probleem uitsluiten. Daarnaast is het ook sneller...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:40
easydisk schreef op zondag 13 april 2008 @ 12:13:
Opgelost..

Ik ben weer terug gegaan naar m'n onboard 100mbit netwerk kaart en die doet het goed. Ik ga maandag een goede 1000mbit netwerk kaart kopen :)
Toch wel vreemd dat hij wel vanaf de laptop naar de computer het wel goed doet maar vanaf nas naar de computer niet.
Hmm nou is 6-7mbyte/s schreven ook niet echt denderend, ik haal hier volgens DU Meter 18-26mbyte/s ?

• easydisk
Ik heb even getest met een 700Mbyte file, verrassende uitkomsten !

Nogmaals: Laptop Windows XP en Computer dual boot Linux/Windows (onder Windows met du meter gemeten, onder Linux met iptraf)

Nas > laptop: 152 Mbps (Mega bits per secode)

Nas > Computer met Windows: 173Mbps
Computer met Windows > Laptop: 154 Mpbs
Laptop > Computer met Windows: 230Mpbs

Nas > Computer met Linux: 94Mpbs (vanaf Linux gedaan met cifs gemount)

Computer met Linux > Laptop (vanuit Windows gesleept): 190 Mpbs (dit is dus hoger dan onder Windows ?!)

Laptop > Computer met Linux (vanuit Windows gesleept): 223Mpbs
Laptop > Computer met Linux (vanuit Linux met cifs gemount): 110Mpbs

Nou ja, de Linux kernel drivers zijn dus wel goed maar meot de schuld bij cifs zoeken.

Had ik net zo goed het oude kaartje kunnen houden.

(ook leuk: vanaf Windows laptop in Explorer een bestand van Nas naar Linux computer slepen (dus bestand gaat via laptop naar computer zonder op te slaan): 145Mbps :))

--
Edit:

Ik heb het volgende gedaan
rmmod cifs
insmod /lib/modules/2.6.22-14-generic/kernel/fs/cifs/cifs.ko CIFSMaxBufSize=64000
mount -t cifs //192.168.1.50/Volume_1 /media/nas -orsize=64000

performance is nu al beter: ca 138Mbs..

[ Voor 19% gewijzigd door easydisk op 14-04-2008 21:30 ]