[iMac] OS X reageert traag

Pagina: 1
Acties:

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik heb een iMac mid 2007, middelste configuratie (dus C2D 2,4GHz, 1GB RAM). Ik heb de laatste tijd steeds meer het gevoel dat OS X traag reageert. Ik merk wel dat het systeem dingen goed aan kan, zoals Photoshop of gamen, maar de kleine dingen gaan gewoon te vaak erg langzaam. Switchen van mijn browser naar Finder bijvoorbeeld. Het duurt dan vaak 1 a 2 secondes voordat Finder er daadwerkelijk staat, Firefox reageert vaak ook traag, Mail en iTunes idem dito. Dit gebeurt ook als er geheugen gewoon leeg staat, dus daar kan het niet aan liggen. De installatie zelf is nu 3,5 maand oud, redelijk vers dus.

Iemand tips hiervoor? Het is een beetje jammer als je een computer met zo'n prijskaartje koopt en hij moeite heeft met kleine dingetjes...

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:26

Bob Popcorn

Plop!

Mei schreef op zondag 13 april 2008 @ 00:21:
Iemand tips hiervoor? Het is een beetje jammer als je een computer met zo'n prijskaartje koopt en hij moeite heeft met kleine dingetjes...
Dit vind ik dan een beetje jammer he, net alsof de goedkoopste Mac Mini wél redenen heeft om krot te presteren op simpele taken.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Bob Popcorn schreef op zondag 13 april 2008 @ 03:04:
[...]

Dit vind ik dan een beetje jammer he, net alsof de goedkoopste Mac Mini wél redenen heeft om krot te presteren op simpele taken.
Euh nee? Waaruit haal je dat uit dan? Het is toch gewoon zonde als een duur apparaat het niet voor elkaar krijgt de meest simpele taken te doen? Dat jij er vervolgens tekst bij gaat verzinnen......

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
armageddon_2k1 schreef op zondag 13 april 2008 @ 10:06:
[...]

Euh nee? Waaruit haal je dat uit dan? Het is toch gewoon zonde als een duur apparaat het niet voor elkaar krijgt de meest simpele taken te doen? Dat jij er vervolgens tekst bij gaat verzinnen......
Dat ligt niet aan het systeem, maar aan de onkunde van de gebruiker. Als je het besturing systeem weet te verzieken kan het tenenkrommend traag worden, dit geldt voor Macintosh, Windows en zat andere besturing systemen. Macintosh is niet zoals vele hier weten te beweren heilig en onschaadbaar, ook dit stuk software is gemakkelijk te verminken.

Maakt geen drol uit wat het systeem kost, en hoe snel het ook is, zodra je het OS verneukt is het klaar met de pret. :+

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-01 11:27
Het ligt inderdaad aan de gebruiker. Maak maar eens een back-up van je bestanden en doe een erase & install van je Mac. Opgelost.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• xx77qq
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het duurt dan vaak 1 a 2 secondes voordat Finder er daadwerkelijk staat, Firefox reageert vaak ook traag, Mail en iTunes idem dito. Dit gebeurt ook als er geheugen gewoon leeg staat, dus daar kan het niet aan liggen. De installatie zelf is nu 3,5 maand oud, redelijk vers dus.

Je kan eens kijken bij hulpprogramma's->activiteitenweergave of daar een process staat wat relatief veel geheugen gebruikt (werkelijk geheugen > 100Mb bijvoorbeeld).
Laatst had ik bij iemand het gevoel dat een inbox in mail met wat meer berichten (500 geloof ik) wat vertraging in mail gaf, de boel naar een subfolders verplaatsen werkte beter.

Je genoemde applicaties (Firefox, mail en iTunes) zijn wat zwaardere applicaties qua geheugengebruik/schijf toegang. Misschien heb je widgets in je dashboard staan die onverwacht veel resources nodig hebben. Extra tools geinstalleerd (temperatuur meters een msn client of iets anders) die onschuldig lijken maar stiekem veel resources gebruiken (zie je weer in activiteitenweergave).

Verder is die 1Gb van je aan de krappe kant. Qua CPU power heb je meer dan genoeg, ik zou zeggen vergroot het interne geheugen naar 2 of 4Gb.

Misschien dat het gebruiken van safari (of webkit) ipv firefox al wat ademruimte geeft in je systeem.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Mei schreef op zondag 13 april 2008 @ 00:21:
Ik heb een iMac mid 2007, middelste configuratie (dus C2D 2,4GHz, 1GB RAM). Ik heb de laatste tijd steeds meer het gevoel dat OS X traag reageert. Ik merk wel dat het systeem dingen goed aan kan, zoals Photoshop of gamen, maar de kleine dingen gaan gewoon te vaak erg langzaam. Switchen van mijn browser naar Finder bijvoorbeeld. Het duurt dan vaak 1 a 2 secondes voordat Finder er daadwerkelijk staat, Firefox reageert vaak ook traag, Mail en iTunes idem dito. Dit gebeurt ook als er geheugen gewoon leeg staat, dus daar kan het niet aan liggen. De installatie zelf is nu 3,5 maand oud, redelijk vers dus.

Van Tiger naar Leopard gegaan soms? Dan sluit ik mij aan bij de vorige spreker: plaats er geheugen bij. Of dit nodig is kan je overigens ook bij Activity Monitor nagaan, onder het tabje System memory. Staat hier dat er Swap gebruikt wordt dan is het slim geheugen uit te breiden.

[ Voor 8% gewijzigd door breinonline op 13-04-2008 13:01 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik het ook wel herken hoor. Op een of andere manier heb ik het vooral als ik mijn Macbook op m'n monitor aansluit, dan gaan de meest simpele dingen vaak best heel traag. Misschien heeft het ermee te maken dat ik simpelweg wat zwaardere dingen doe op het moment dat ik m'n Mac op m'n monitor aansluit, dat weet ik niet.
Vreemd in ieder geval.

Ik heb 2GB ram, en vaak wel redelijk wat dingen open staan. Momenteel draaien er 74 processen, soms zijn het er 98 ofzo.

[ Voor 14% gewijzigd door kamerplant op 13-04-2008 13:03 ]

🌞🍃

• xx77qq
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
breinonline schreef op zondag 13 april 2008 @ 12:57:
[...]

Van Tiger naar Leopard gegaan soms? Dan sluit ik mij aan bij de vorige spreker: plaats er geheugen bij. Of dit nodig is kan je overigens ook bij Activity Monitor nagaan, onder het tabje System memory. Staat hier dat er Swap gebruikt wordt dan is het slim geheugen uit te breiden.
Op zich hoeft gebruik van swap geheugen niet zo heel erg te zijn. Het moet in ieder geval wel in verhouding zijn. Op mijn macbook met 2Gb zie ik 1.5Gb gebruikt staan, 261Mb swap dat met Finder, mail, terminal, webkit, iCal, iTunes, iChat, X en open. Kan me voorstellen dat 1Gb het te krap is.

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Bob Popcorn schreef op zondag 13 april 2008 @ 03:04:
[...]

De goedkoopste Mac Mini heeft in ieder geval een boel minder kracht onder de motorkap dan deze iMac ;)

Ik zie nu wel een Swapfile van bijna 800MB, terwijl hij ook geheugen vrij heeft en er ook een boel geheugen is dat wel gebruikt wordt, maar zo vrijgegeven zou kunnen worden (wired of inactive was dat)

Ik ben met de kerst inderdaad van Tiger naar Leopard overgestapt, maar ik had juist begrepen dat Leopard ietsje lichter dan Tiger zou zijn.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tiger liep met 1GB een stuk beter dan Leopard bij mij...
Pagina: 1