Toon posts:

Optisch naar coax in 5.1?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier is het probleem. Ik heb een PS3, maar mijn versterker heeft geen optische ingang. Ik heb inmiddels meerdere optisch-naar-coaxiaal converters uitgeprobeerd, maar geen enkele weet een 5.1 signaal door te geven. Ik krijg in alle gevallen er alleen een stereogeluid uit. Iets wat overigens niet werd aangegeven bij de specificaties van de converters.

Weet iemand een converter die dit wel kan, het omzetten van een dolby 5.1 of zelfs een DTS-signaal van optisch naar coaxiaal? Of weet iemand een andere oplossing voor dit probleem (behalve het kopen van een nieuwe 5.1 versterker dan)?

Ja, ik ben me ervan bewust dat er meerdere relevante topics bestaan, maar in geen van die topics kan ik een bevredigend antwoord vinden. Vandaar dat ik het op deze manier stel.

Alvast bedankt voor het meedenken.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je krijgt als je een 5.1 signaal hebt (DTS, Dolby DIgital van een DVD bv) op je versterker 2.0 (stereo PCM) geluid? Dat weet je zeker? Hij geeft het dus niet helemaal niet door, maar hij maakt er 2.0 van?

Dan kan ik je nu garanderen dat dat kastje dat niet doet. Dat is way te geavanceerd voor een simpel optisch-electricht convertertje.

Mijn vermoeden: Jouw PS3 staat gewoon zodanig ingesteld dat-ie er een 2.0 signaal van maakt.

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 12-04-2008 20:52 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:26

GaMeOvEr

Is een hork.

Lijkt me idd ook wat JvS zegt, zo'n convertortje maakt alleen maar van een optisch een elektrisch signaal, dat is veel minder werk dan van een optische 5.1 stream een gedownsampelde 2.0 elektrische stream te maken, dan heeft dat ding namelijk ook dsp's enzo nodig.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Nope. Alle instellingen van de PS3 kloppen. Die heb ik vergeleken met tientallen andere topics op Tweakers en elders op het internet. Als je me een half uurtje geeft kan ik posts op andere fora laten zien waaruit blijkt dat anderen hetzelfde probleem ervaren met optisch-naar-coaxiaal converters.

1 ding moet ik trouwens verduidelijken, dat is mijn fout. Als ik mijn PS3 instel op 5.1, staat er op mijn versterker NO VALID SIGNAL. Terwijl hij DTS en Dolby 5.1 allebei wel degelijk ondersteund. En volgens de gebruiksaanwijzing van de versterker kloppen alle instellingen om hem 5.1 te laten ontvangen

Als ik mijn PS3 op stereo zet, ontvangt mijn versterker wel gewoon het geluid.

Het is dus niet zo dat de versterker het signaal omzet. Het signaal wordt helemaal niet omgezet. Ik ben me ervan bewust dat dat niet uit het eerste bericht blijkt, dus bij deze dat ik het nog even verder uitleg.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:26

GaMeOvEr

Is een hork.

Ok, dus samenvatting is: 5.1 zorgt ervoor dat je receiver/versterker zegt "huh?" en op 2.0 werkt het wel gewoon? Even voor de compleetheid, wat voor versterker/receiver heb je?

[ Voor 22% gewijzigd door GaMeOvEr op 13-04-2008 00:43 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
IDD jij verwoordt het probleem in 1 zin.

Ik heb een Philips LX8000SA systeem. Afdankertje van mijn ouders maar ik ben er zeer happy mee voor de rest. Voor muziek heb ik daarnaast gewoon een Sony-stereo versterker want ik hou niet zo van muziek in 5.1 maar dat terzijde. Dat is een heel ander onderwerp

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je al een dvd speler geprobeerd aan te sluiten op die coax aansluiting en via die convertor? Komt er dan wel DD of DTS over? Misschien ondersteund je philips alleen DD/DTS via de speler die erin zit. Dan weet je iig dat de instellingen van de ps3/versterker geen probleem opleveren.

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip ik zal dat vanavond even proberen.
Pagina: 1