Toon posts:

Extra geheugen... en Vista blauw scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik zit met een probleem. Ik heb het geheugen van mijn pc uitgebreid van 1 naar 3 GB en nu schotelt Vista me allemaal blauwe schermen voor. Hellup!

Systeem:
Packard Bell iStart 2400 AIO
mobo sticker ECS MCP61SM-AM (maar op website PB staat MCP61M-AM)
proc AMD Sempron 64 3000+
Windows Vista Home Premium

Geheugen
mobo heeft vier slots, 2 oranje en 2 paars (kleuren per 2 naast elkaar), ondersteunt max 4 GB volgens PB
oud 2 x pqi ddr2-533 512 mb
nieuw 2 x kingston ddr2-667 1024 mb

Stabiel
oud geheugen (1 GB dual channel)
nieuw geheugen zonder oud (2 GB dual channel)

Instabiel
oud + nieuw geheugen (3GB) in alle configuraties, dwz oud in paars & nieuw in oranje, nieuw in paars & oud in oranje (dual channel), oud en nieuw om en om (single channel)

Wat is instabiel?
Windows start op, desktop verschijnt, binnen 30 seconden blue screen of death

BIOS (Phoenix)
Staat op auto, maar het enige dat ik kan instellen in manual is MaxMemClock met waarden DDR2-400, DDR2-533, DDR2-667 of DDR2-800

Ik ben nu dus wel vooruit gegaan van 1 GB naar 2 GB, maar ik zou natuurlijk graag 3 GB gebruiken. Volgens diverse webbronnen moet dit toch kunnen? Waarom crasht het systeem als ik de geheugenmodules tegelijk gebruik? En is het mogelijk dit op te lossen? Of moet ik uithuilen en opnieuw beginnen?

Ontzettend irri vind ik trouwens dat ik geen manual voor m'n moederbord kan vinden. ECS heeft er geen, waarschijnlijk omdat het een oem bord is voor Packard Bell. Er staan wel wat vergelijkbare bordjes op hun site, maar die hebben allemaal slechts 2 geheugensloten. En Packard Bell... die houdt technische info liefst zo ver mogelijk van de gebruiker vandaan. Da's 2 keer :(

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:05
Welkom op GoT.
Vergeet niet de regels en FAQ te lezen als je dat nog niet gedaan hebt.

Welke error melding krijg je?

Als je 2 types geheugen gebruikt met verschillende snelheden moet hoogste snelheid van het langzaamste geheugen gebruiken.
Heb je al geprobeert dit in te stellen in de BIOS?

[ Voor 42% gewijzigd door My-life op 12-04-2008 20:18 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Daarnaast wat My-Life zegt, kan je geheugen ook nog eens incompatibel met elkaar zijn. Dus dat het oude geheugen niet lekker met het nieuwe geheugen kan samenwerken. Dit wil namelijk nog wel eens voorkomen (helaas).

Daarom is het eigenlijk altijd verstandig om je geheugen van in ieder geval hetzelfde merk en het liefst van dezelfde batch te hebben.

Verwijderd

Alex3305 schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 21:20:
Daarnaast wat My-Life zegt, kan je geheugen ook nog eens incompatibel met elkaar zijn. Dus dat het oude geheugen niet lekker met het nieuwe geheugen kan samenwerken. Dit wil namelijk nog wel eens voorkomen (helaas).

Daarom is het eigenlijk altijd verstandig om je geheugen van in ieder geval hetzelfde merk en het liefst van dezelfde batch te hebben.
Hetzelfde merk zegt ook niet alles er zijn genoeg fabrikanten die voor dezelfde type geheugen verschillende chipjes erop zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inderdaad al geprobeerd om MaxMemClock in BIOS op 533 te zetten. Windows blauw scherm is helaas een blijvertje. Settings voor timing en voltage kan ik er niet vinden. Foutmelding op blauw scherm is:

A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer
MEMORY_MANAGEMENT
Technical information
*** STOP: 0x0000001a (0x00061940, 0x711a2000, 0x00000000, 0x00000000)

Ben inderdaad bang dat de combi van beide geheugens niet werkt. Maar als iemand nog een goede tip heeft houd ik mij van harte aanbevolen. Anders een dikke boehoe voor mij.

P.S. Niet vermeld in eerste post: chipset op mobo is NVidia GeForce6100/nForce405.

• Mooneater
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-10-2025
Heb je memtest al geprobeerd?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Je kan beter memtest86+ proberen. Die is gratis en goed. Wel 12 uur laten draaien.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Sebazzz schreef op zondag 13 april 2008 @ 12:22:
Je kan beter memtest86+ proberen. Die is gratis en goed. Wel 12 uur laten draaien.
Kijk eens goed naar die link B)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Haan schreef op zondag 13 april 2008 @ 12:27:
[...]

Kijk eens goed naar die link B)
Inderdaad, kijk eens goed naar die link B)
Dat is memtest86. Wikipedia: Memtest86+
Zoals je ziet er behalve de orginele ook een doorontwikkelde plus versie op http://www.memtest.org/
Latest release: Memtest86: 3.4a December 27, 2007; Memtest86+: 2.01 February 21, 2008
Ik krijg misschien geen gelijk, maar ik heb het wel :>

Trouwens, als de TS linux draait kan hij zijn kernel patchen zodat de adressen die niet goed zijn niet gebruikt worden: http://rick.vanrein.org/linux/badram/

[ Voor 12% gewijzigd door Sebazzz op 13-04-2008 16:37 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Jij wint :>

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Op jullie aanraden Memtest86+ geprobeerd. Met één merk geheugen levert dat geen fouten op, zodra ik er twee in plug gaat het hard. Met PQI dichtst bij de processor en Kingston ernaast 25000 errors in een uurtje (allemaal boven 1024 MB). Geheugens andersom en zelfs Memtest crasht. Het lijkt erop dat het Kingston geheugen allergisch is voor dat van PQI.

Jammer, dat PQI heeft al een jaar bewezen stabiel te werken. Maar zo heb ik er natuurlijk niks meer aan. Iemand belangstelling?!?

• Mooneater
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-10-2025
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 09:45:
Op jullie aanraden Memtest86+ geprobeerd. Met één merk geheugen levert dat geen fouten op, zodra ik er twee in plug gaat het hard. Met PQI dichtst bij de processor en Kingston ernaast 25000 errors in een uurtje (allemaal boven 1024 MB). Geheugens andersom en zelfs Memtest crasht. Het lijkt erop dat het Kingston geheugen allergisch is voor dat van PQI.

Jammer, dat PQI heeft al een jaar bewezen stabiel te werken. Maar zo heb ik er natuurlijk niks meer aan. Iemand belangstelling?!?
En wat doet Memtest als je alleen Kingston doet?... kan ook nog aan kapotte bankjes van Kingston liggen :)

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt het niet op, zoals ik zei: met één merk geheugen nul komma nul errors. Ongeacht of dat Kingston of PQI is. Alleen samen slaan ze op hol. Heb nu 2 gig Kingston erin zitten en Vista draait normaal, anders kon ik dit niet typen.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Gooi er eens wat meer voltage op. Hoe meer reepjes erin prikt, hoe meer stroom het trekt. Soms maakt 0.1V al een wereld van verschil. Kijk eens in je handleiding waar in je BIOS dit staat en verhoog het eens. (Let op: sommige BIOS'es veriesen een toetsencombinatie alvorens naar "Tweaking mode" te gaan.)
Pagina: 1