Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Commercie en beoordeling van firewalls

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De vraag is niet: wat is de beste firewall, maar: op grond van welke kriteria wordt die vraag beantwoord en in hoeverre spelen zaken als marketing en commercie daar een rol in?

Ik kom hierop omdat ik laatst de ratings zag op Matousec, daarbij viel het me op dat er nogal veel belang gehecht wordt aan de z.g. leaktests en dat het daarbij vaak om vormen van malware gaat die ook door andere goede beveiligingssoftware opgespoord wordt.

Sterker nog: je kan zeggen dat het helemaal niet de eigenlijke taak van een firewall is om óók al die malware te detecteren, een firewall moet met een set rules bescherming bieden tegen zowel inbraak als 'uitbraak' (dus zowel inbound als outbound).

De reactie van b.v. Look'n'Stop is dan ook: 'Look 'n' Stop Firewall is a pure firewall, which filters at TDI & NDIS levels. Look 'n' Stop is not an HIPS application and therefore is not designed to block most of the leaktests considered by the "Firewall Challenge" project from Matousec'.

Ook andere fabrikanten hebben op vergelijkbare wijze gereageerd, lees b.v. wat ene keyzer er hier over schrijft, vind ik wel een nuchter en relevant verhaal; het lijkt erop dat fabrikanten leaktests gebruiken om hun product aan de man te brengen terwijl die tests op zichzelf niet zoveel zeggen over de kwaliteit van de firewall zelf.

Ik ben wel nieuwsgierig naar jullie meningen hierover en/of ervaringen hiermee :)

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 21:35

Wom

Vergelijkbare dingen zijn er natuurlijk geweest met 3DMark toentertijd. Een goede score in 3DMark zorgde voor goede publiciteit wat dus hogere verkopen veroorzaakte. Maar de markt voor firewalls is wel een andere als die voor videokaarten. Ik weet dus ook niet in hoeverre men naar degelijke tests kijkt bij aanschaf of beoordeeling van een firewall.

In privésituaties zijn sommigen al tevreden met de standaard Windows 'Firewall', terwijl anderen een hardwareoplossing en software oplossing tegelijkertijd gebruiken. In bedrijven zal het echter vaker het financiële plaatje zijn wat de doorslag geeft en in veel mindere mate de uitslag in een bepaalde test.

Ik denk dat er dan ook meer waarde wordt gehecht aan de praktijkervaring om te komen tot "de beste" firewall. In het MKB richt men zich al snel tot externe bedrijven voor een oplossing, in grotere bedrijven zal er een netwerkexpert met het onderwerp zich bezichhouden. In beide gevallen mag je er dus vanuit gaan dat er meer overwegingen plaatsvinden dan enkel de testresultaten van één bepaalde test.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• HD-readonly
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-12-2019
Leuk thema. De vraag is of de overheid ook niet ondersteuning moet bieden tegen hacking.

Het is computercriminaliteit en is een taak van de overheid.

Gewone inbraak is ook een taak van de politie.

Eigenlijk moet op kosten van de overheid een basisprotectie worden geboden en meer geavanceerde beveiliging wordt dan door commerciële bedrijven gedaan.