• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sinds een tijd heb ik last van een erg vreemd probleem. Mijn PC boot namelijk als er ook maar iets gebeurt met USB. Als ik bijvoorbeeld een toets in druk van mijn toetsenbord gaat de PC aan. Als ik een muisknop in druk gaat de PC ook aan. Zelfs als ik de printer aan zet start de PC op.

Nou is dit op zich niet zo'n groot probleem maar ik draai met waterkoeling waarvan de pomp los staat van de rest van de PC. De pomp wordt aangezet met een stekkerblok en kan dus uit staan als de PC aan staat. Nu laat ik de hele tijd de pomp maar lopen want als de PC aan gaat en de pomp staat uit gaat de hele PC kapot. De kat wil nog wel eens over het bureau heen lopen hier en als ik er dan niet ben gaat de PC aan.

Ik heb de hele BIOS al meerdere malen door gekeken maar ik kan niets vinden over booten via USB. Ook heb ik via Google al lopen zoeken maar ik kan dit probleem nergens vinden.

Iemand die enig idee heeft hoe ik hier vanaf kom zodat ik mijn waterpomp met een gerust hart uit kan laten staan als ik weg ben ?

Volledige specs:

Q6600 @ 3.1GHz.
Asus P5W DH.
4x 1GB DDR2.
8800GT.
4 HDD's.
460W Zalman voeding.

Verwijderd

Heb je al een bios update gedaan waar het eventueel in gefixd wordt? :)

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 17:35:
Heb je al een bios update gedaan waar het eventueel in gefixd wordt? :)
Ik draai nu met een nog vrij recente versie namelijk 2206. Heb zojuist de 2602 versie gedownload. Ik wacht nog even af en dan zet ik die er wel op.

Het vreemde is dat ik al lang met de huidige BIOS draai en het spontaan gekomen is. Ik heb toch zeker een paar maanden gedraait met deze BIOS zonder dat ie via USB ging booten.

Verwijderd

Moet je goed kijken op welke USB poorten je je apparaten hebt aangesloten. USB-poort 3 en 4 (aan de achterkant, die naast je audio aansluiting) ondersteunen 'Wake up from S5'. Zie pagina 2-29 van de handleiding.

Wellicht geeft die een schop in de goede richting?

(edit: ow, het werkte eerst wel goed...)

Ik had dit probleem ook (iedere keer als ik mn telefoon aan de USB hing -om op te laden- ging mn PC aan)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2008 17:55 . Reden: werkte eerst wel ok dus ]

• PilatuS
  • Niet online
Moet je goed kijken op welke USB poorten je je apparaten hebt aangesloten. USB-poort 3 en 4 (aan de achterkant, die naast je audio aansluiting) ondersteunen 'Wake up from S5'. Zie pagina 2-29 van de handleiding.
Hij doet het op alle 4 de USB poorten aan de achterkant. Heb er 3 van in gebruik. Daar zitten het toetsenbord, de printer en de muis op. Als alle 4 de poorten Wake up from S5 zouden ondersteunen zou dat het goed kunnen zijn, maar aangezien het er maar 2 zijn zou het dat niet kunnen zijn.

• Chills
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 11:43
Toevallig hier al gekeken:
Bios > Power > APM Configuration > Power on by ..... en dan heb je diverse opties die je aan of uit kan zetten.

• PilatuS
  • Niet online
Chills schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 17:59:
Toevallig hier al gekeken:
Bios > Power > APM Configuration > Power on by ..... en dan heb je diverse opties die je aan of uit kan zetten.
Ja daar heb ik naar gekeken. Ik heb daar alles wat er is uit staan. Staan iets van 6 of 7 dingen en daar staat er geen 1 van aan.

Ik wou net de BIOS flashen met het proggie van Asus waar je via de BIOS in komt maar die loopt gelijk vast. Ik zal dan de BIOS wel uit Windows moeten flashen.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Heb je power on after power loss aanstaan? Daar heb ik int verleden ook nogal wat mee gehad.

• PilatuS
  • Niet online
Dutch_Razor schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 18:24:
Heb je power on after power loss aanstaan? Daar heb ik int verleden ook nogal wat mee gehad.
Die staat op Power Off.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik weet even de opties niet meer ,maar is t niet zo dat ie nu aangaat wanneer er power verlies is en zichzelf daarna uitzet? Zoiets had ik iig, misschien reageert ie ook op je USB aangezien ie gemaakt is om op de USB afstandsbediening te reageren.

• PilatuS
  • Niet online
Dutch_Razor schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 18:29:
Ik weet even de opties niet meer ,maar is t niet zo dat ie nu aangaat wanneer er power verlies is en zichzelf daarna uitzet? Zoiets had ik iig, misschien reageert ie ook op je USB aangezien ie gemaakt is om op de USB afstandsbediening te reageren.
Hij blijft dan uit. Dus ik gebruik de optie Power Off.

Die remote control gebruik ik nu niet maar gebruik wel de USB poorten waar die normaal in moet. Heb wel in de BIOS dat hele Digital Home gebeuren uit gezet. Het vreemde is alleen dat die remote werkt met 2 USB poorten maar hij ook boot op een poort die daar niet voor geschikt is.

Ik heb de hele BIOS een aantal keer door zocht en echt alles uit gezet wat er maar is van booten via andere dingen dan de power knop, wake on lan en dat soort dingen allemaal.

Verwijderd

Zover ik weet is alleen op de onderste usb aan de achter zijde de mogelijkheid om te booten van een USB device dit vanwege de remote.
Anders zou ik gewoon even de knop op je voeding uitzetten zodat die sowieso geen stroom kan krijgen.

Klinkt als een erg wazig probleem. Toch op 1 of andere manier toch een signaal naar je usb poorten
Ik kan mij ook vaak herinneren een jumper op het mobo links boven. Was ook iets met usb.
Laat maar even gespiekt en kan niets vinden, zal wel een ander mobo zijn geweest.
Al eens een simpele bios resset gedaan?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2008 19:19 ]

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 19:01:
Zover ik weet is alleen op de onderste usb aan de achter zijde de mogelijkheid om te booten van een USB device dit vanwege de remote.
Anders zou ik gewoon even de knop op je voeding uitzetten zodat die sowieso geen stroom kan krijgen.

Klinkt als een erg wazig probleem. Toch op 1 of andere manier toch een signaal naar je usb poorten
Ik kan mij ook vaak herinneren een jumper op het mobo links boven. Was ook iets met usb.
Laat maar even gespiekt en kan niets vinden, zal wel een ander mobo zijn geweest.
Al eens een simpele bios resset gedaan?
Volgens mij kan je die remote in 2 verschillende USB poorten doen. Die 2 zitten naast elkaar. Hij boot alleen ook van de USB poort die er boven zit waardoor dit het eigenlijk niet kan zijn.

De voeding uitzetten is idd wel een goede oplossing voor dit probleem. Nu laat ik de pomp draaien als ik weg ga want ik wil het risico niet lopen dat mijn hele PC kapot gaat. Donderdag was ik de hele avond weg en toen ik terug kwam stond de PC aan, iets waar ik niet blij van word.

Zojuist heb ik de BIOS geflashed van 2206 naar 2602 en het probleem is er nog 8)7 Ik had eigenlijk wel verwacht dat het zou werken maar helaas dus niet.

Ik heb veel vreemde problemen mee gemaakt met PC's maar dit vind ik wel erg vaag.

• PilatuS
  • Niet online
Toch nog maar even een kick. Misschien dat er iemand nog een goed idee heeft. Zelf zou ik het echt niet meer weten.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 14-04-2008 14:03 ]

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik had het omgekeerde probleem, mijn pc wilde niet meer aan als er een USB apparaat was ingeplugt..

Oplossing: een Sitecom USB kaartje van 9,99 euro. :)

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Reset everything to default in de bios helpt niet?

Ik zou een zo volledig mogelijke reset proberen:

-stroomstekker eruit
-CMOS Batterijtje eruit halen
-CMOS jumper verzetten (10 seconden oid) en weer terugzetten
-kwartiertje wachten
-batterij terug, weer aanzetten

Als dat al niets doet, zoveel mogelijk componenten uit je pc slopen zodat je alleen het meest noodzakelijk overhoudt (dus 1 reepje geheugen, cpu, graka indien geen onboard, de rest lostrekken, ook kabels).

Als 'ie het dan nog niet normaal doet, ervan uitgaan dat het stuk is..

Kabeltje naar power-on knop op de kast is verder in orde? Zou die ook even loshalen en het ding met een schroevendraaier aanzetten ipv powerknop.

[ Voor 11% gewijzigd door brama op 14-04-2008 14:16 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• PilatuS
  • Niet online
F4T4L_3RR0R schreef op maandag 14 april 2008 @ 14:06:
Ik had het omgekeerde probleem, mijn pc wilde niet meer aan als er een USB apparaat was ingeplugt..

Oplossing: een Sitecom USB kaartje van 9,99 euro. :)
Dit heeft me wel op een idee gebracht. Ik heb toetsenbord en muis nu in andere USB poorten zitten, namelijk zo'n extra bracket met 2 poorten aan de achterkant van de kast. Die gaat met een kabel naar het moederbord. Met de muis en toetsenbord daar in boot ie niet als ik op een toests druk. Dus nu kan de PC niet meer booten via toetsenbord of muis. Op zich is het nu wel redelijk opgelost.

Toen ik daar net mee bezig was deed ik een USB hub op de plek waar eerst het toetsenbord zat. Toen ik dat deed ging de PC weer aan. Dus door een hub die niet eens voeding heeft :| De PC gaat aan als er ook maar iets contact maakt met de USB poorten op het moederbord zelf.
Reset everything to default in de bios helpt niet?

Ik zou een zo volledig mogelijke reset proberen:

-stroomstekker eruit
-CMOS Batterijtje eruit halen
-CMOS jumper verzetten (10 seconden oid) en weer terugzetten
-kwartiertje wachten
-batterij terug, weer aanzetten
Dit heb ik geprobeerd maar had geen succes. Ook de nieuwste BIOS heeft niets geholpen.
Als dat al niets doet, zoveel mogelijk componenten uit je pc slopen zodat je alleen het meest noodzakelijk overhoudt (dus 1 reepje geheugen, cpu, graka indien geen onboard, de rest lostrekken, ook kabels).

Als 'ie het dan nog niet normaal doet, ervan uitgaan dat het stuk is..
Geheugen er uit halen zou ik nog wel kunnen doen maar verder is niet veel mogelijk omdat alles met slangen verbonden is door de waterkoeling.
Kabeltje naar power-on knop op de kast is verder in orde? Zou die ook even loshalen en het ding met een schroevendraaier aanzetten ipv powerknop.
Powerknop is verder niets mis mee. Ook met de powerknop niet aangesloten doet ie het nog.

Naja door nu toetsenbord en muis te verplaatsen naar andere poorten die niet direct op het moederbord zitten boot ie daar in ieder geval niet meer door. Het is niet echt een oplossing maar de PC kan niet meer zomaar aangaan als je ook maar 1 knop aanraakt.

Edit: Waar ie nu nog wel op aan gaat is als ik op de USB hub het metaal aanraak met iets van metaal. Dus een USB stick of zelfs een schroevendraaier. Zodra daar sluiting komt gaat ie aan.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 14-04-2008 15:10 ]

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aha.. heb je de PC aan een randaarde stopcontact aangesloten? Zo nee, probeer eens of dat verschil uitmaakt. Lijkt wel alsof je (usb) aarde zweeft tov het frame van de kast. Als je met een multimeter meet, zou de shield van de usb-connector kort moeten sluiten met het frame v/d kast.

[ Voor 3% gewijzigd door brama op 14-04-2008 16:02 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• PilatuS
  • Niet online
brama schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:01:
Aha.. heb je de PC aan een randaarde stopcontact aangesloten? Zo nee, probeer eens of dat verschil uitmaakt. Lijkt wel alsof je (usb) aarde zweeft tov het frame van de kast. Als je met een multimeter meet, zou de shield van de usb-connector kort moeten sluiten met het frame v/d kast.
De PC zit niet op een geaard stopcontact. Helaas heb ik dat hier ook niet dus kan het niet proberen. Het vreemde is alleen dat ik dit probleem pas een tijdje heb en deze PC hier al bijna anderhalf jaar staat en hij het toen niet had. Vraag me echt af waarom het nu zo is. Er zou ergens iets anders moeten zijn waardoor ie dit nu doet, maar wat dat zou kunnen zijn snap ik echt niet.

Ik zal wel eens met een multimeter kijken of er spanning op de USB staat. Ik denk dat de kans dat dat zo is erg groot is.

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Trek voor de grap eens alle stekkers uit alle wandcontactdozen in heel je huis. Dus ook de verwarmingsketel en afzuiginstallatie. Lijkt wel of er ergens iets lekt of dat er hoogfrequent uit een apparaat komt.

edit:
Kan ook uit de voeding van de pc komen, bijvoorbeeld een kapot netfilter.

Wat je ook kan proberen is je PC, monitor en randapparatuur op 1 geaard stekkerblok aansluiten, potentiaalverschillen elimineer je daarmee, ook al zit het stekkerblok niet op een geaarde wandcontactdoos.

[ Voor 9% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 14-04-2008 17:16 ]

• PilatuS
  • Niet online
F4T4L_3RR0R schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:13:
Trek voor de grap eens alle stekkers uit alle wandcontactdozen in heel je huis. Dus ook de verwarmingsketel en afzuiginstallatie. Lijkt wel of er ergens iets lekt of dat er hoogfrequent uit een apparaat komt.

edit:
Kan ook uit de voeding van de pc komen, bijvoorbeeld een kapot netfilter.

Wat je ook kan proberen is je PC, monitor en randapparatuur op 1 geaard stekkerblok aansluiten, potentiaalverschillen elimineer je daarmee, ook al zit het stekkerblok niet op een geaarde wandcontactdoos.
Alle stekkers uit het hele huis er trekken is helaas geen optie. Een aantal dingen zitten zo weg gewerkt dat er onmogelijk bij te komen is.

Het vreemde is alleen dat deze PC al anderhalf jaar zo staat en ik het probleem pas 2 maanden of zo heb. Zou het kunnen komen door iets dat ergens anders in het huis veranderd is ?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwarming tijdelijk als randaarde gebruiken? Weet je iig of het aan de (afwezige) randaarde ligt...

Stopcontact proberen die op andere groep zit mischien?

[ Voor 66% gewijzigd door Raven op 14-04-2008 18:30 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1