Compaq Evo N620c kloksnelheid laag

Pagina: 1
Acties:

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09-2025
Ik heb tijdelijk een andere laptop dan mijn eigen laptop in verband met een videokaart probleem. De laptop die ik nu heb is een Compaq Evo N620c. Een stuk langzamer dan mijn eigen laptop, maar vooralsnog gaat het redelijk. Echter er is 1 zeer vreemd probleem.

De processor is een Intel Pentium M 1400Mhz terwijl de kloksnelheid bij systeemeigenschappen soms maar 251Mhz weergeeft. Andere keer is het rond de 500 Mhz en een enkele keer zag ik de kloksnelheid gewoon voluit staan. Het is een laptop met slechts 256MB geheugen en ik draai hier WinXP Pro op. Dus het werkgeheugen is natuurlijk erg laag, maar als de processor dan ook nog eens niet voluit gaat dan schiet het helemaal niet op.

Ik heb op de compaq site al gezocht naar een oplossing, de hotkeys geconfigureerd. Op mijn eigen laptop kan ik namelijk switchen tussen powerschemes. Ik heb nu maar gekozen voor minimal power management bij de eigenschappen voor het energiebeheer, maar nog altijd is de kloksnelheid te laag. Laptop zit aan de stroomtoevoer op dit moment.

Heeft iemand enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat de CPU gewoon altijd voluit gaat.Filmpjes streamen lukte net niet van uitzendinggemist en ik vraag me af of dat nou met de laag draaiende CPU nu te maken heeft. Eerder heeft streamen perfect gewerkt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12
Speedstep in BIOS aan/uit ?
En 256MB is echt te weinig, gooi er alsjeblieft wat RAM bij in, dan gaat alles ineens veel soepeler!

• Damocles.NL
Ja, ik weet dat het echt veel te weinig is. Ik denk er ook over om komende week wat meer geheugen te halen, probleem is eigenlijk dat het niet mijn laptop is. Maar ik denk dat de eigenaar het niet erg zal vinden.

Maar ik zal eens naar de speedstep settings kijken straks.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Waarom zou je Speedstep uit willen hebben?! De CPUspeed is alleen laag als je het niet nodig hebt, zodra je het wel nodig hebt wordt-ie vanzelf verhoogd.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:35
RemcoDelft schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 17:34:
Waarom zou je Speedstep uit willen hebben?! De CPUspeed is alleen laag als je het niet nodig hebt, zodra je het wel nodig hebt wordt-ie vanzelf verhoogd.
Als je films kijkt of streamt komt het wel eens voor dat speedstep, net even te traag reageert waardoor het niet fijn opstart en inlaad. Zodra het kan zet hij de cpu ook lager. Goed voor de accu duur, niet fijn voor performance. en idd meer werkgeheugen zal het systeem ook versnellen (let op de types en merken)

één is geen, twee is één

• Damocles.NL
Als ik er meer geheugen in wil zetten, wat voor moet ik hebben dan? Kan ik enkel PC 2100 DDR SO DIMM erin zetten of heb ik meer keuze?

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:35
Makelijkste is het geheugen klepje open schroeven, en dan een latje eruit halen en mee nemen naar de desbetreffende zaak als je helemaal zeker wilt zijn ;)

één is geen, twee is één

Pagina: 1