Toon posts:

Tikkend geluid bij nieuwe speakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb sinds een weekje de Logitech G51 speakerset. Deze kostte 150 euro. Ik heb m een aantal keer op driekwart van de volume gezet en gisteren bijna op zijn hardst, 5 seconden lang ongeveer. Nu hoor ik af en toe kraakachtige tikken door het geluid heen.

Ik heb het moederbord Asus P5B.

Zou het aan de geluidskaart kunnen liggen? Ik heb alleen de onboard geluidskaart van het moederbord. Of zou ik de boxen hebben opgeblazen? want hij heeft het tot gisteren gewoon goed gedaan?

Iemand ervaring hiermee? Ik herken mijn probleem niet in andere topics, dus vandaar een nieuwe.

Bedankt alvast!

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 12:00
Ik ben bang dat je je boxen opgeblazen hebt. Test dit eens uit door ze aan te sluiten op een andere PC of een CD speler oid.

Verwijderd

Topicstarter
ja goed idee

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-01 10:37
Lijkt er inderdaad sterk op dat je de speaker(s) opgeblazen heb...
Hoop voor je dat de garantie dat dekt...

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
daanNL schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 16:10:
Hoop voor je dat de garantie dat dekt...
Ik eigenlijk niet;
Je kunt er toch redelijkerwijs inkomen dat een luidsprekerset (hoe duur ook) nooit helemaal vol mag staan. Eigen schuld, dikke ......

Een meer dan coulante garantieregeling zorgt ervoor dat producten in de toekomst duurder en duurder worden (iemand moet toch opdraaien voor garantieclaims, en dat zuin uiteindelijk altijd alle kopers van een product).

Voor de rest ga ik met hierboven mee, wss opgeblazen. Proberen op een andere pc dus.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:16
Zou jij dan niet de garantie proberen ?

Of heb je zo veel geld dat je 150euro in zo veel uit maakt ?

Verwijderd

Opgeblazen waarschijnlijk. 100% volume is eigenlijk nooit goed te doen.

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Roderiktweaker schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 16:49:

Ik zou "beter" weten en dit in eerste instantie niet uitproberen.
Gaat iets niet hard genoeg dan moet je niet harder willen, maar iets kopen wat wel harder gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Jivecar op 12-04-2008 18:07 ]

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Jivecar schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 18:06:
[...]

Ik zou "beter" weten en dit in eerste instantie niet uitproberen.
Gaat iets niet hard genoeg dan moet je niet harder willen, maar iets kopen wat wel harder gaat.
De optie zit op de speakers, dus waarom zou je hem dan niet op z'n hardst zetten?
Het is niet bij iedereen bekend dat je de speakers beter niet op zijn hardst kan zetten...

Had de fabrikant er niet aan moeten denken en gewoon de knop minder ver moeten laten opengaan?

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-01 02:44
niet iedereen weet dat je boxen kan opblazen...

• Roderiktweaker
Ow nee ik had het ook nooit gedaan. Maar ging hij toen ook niet heel erg klippen. en waarom wil je zo hard. kan je dan niet beter zoiets kopen : http://www.radiocentrum.c...D_PA_box_12inch_450w.html

Maar garantie zou ik altijd proberen inderdaad.

De motor in je auto laat je toch ook niet op 8000Rpm Draaien ?. Tenminste als je hersens hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Roderiktweaker op 12-04-2008 21:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
mmh de rechts en linksachter boxen kraken nu heel veel. Als ik de balance verschuif, alles naar rechts, komt er wel goed geluid uit. Doe ik alleen de voorste, hoor je nog steeds het geruis. Dus alleen het rechts/linksachter geluid kraakt ...

vreemd dit

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 12:09 ]

• Roderiktweaker
je hebt ze gewoon overbelast. Kijk of je garantie kan krijgen zal ik zo zeggen...

maar sta niet verbaast als dat niet lukt. Luidsprekers zijn gewoon spoelen.Als deze slecht of te hard worden aangestuurd smelten ze gewoon...

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Roderiktweaker schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 16:49:

nee dat zou ik niet als ik donders goed weet dat ik ze zelf gesloopt heb. Dat is hetzelfde als te hard rijden en dan de bekeuring niet willen betalen.

In de handleiding zal duidelijk staan dat er met beleid aan de knop gedraaid moeten worden en dat is dus duidelijk niet gebeurd (er van uitgaande dat ze dus werkelijk opgeblazen zijn)

Leergeld noemt men zoiets, daar moet je niet een ander mee belasten.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Is er dan geen beveiliging tegen opblazen? Een simpele zekering ofso. (Ik heb er ook geen verstand van) Dit heb ik namelijk ook wel eens met oordopjes voor mijn MP3, als het geluid per ongeluk op het hardst gaat. Ik ben er ook bang voor bij mijn eigen boxen, als mijn vrienden ze op het allerluidst zetten. Soms klinken ze daarna niet goed meer maar na een tijdje is het wel weer goed.

[ Voor 29% gewijzigd door jdm8 op 13-04-2008 13:34 ]

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-01 07:57
beveiliging tegen opblazen kun je nimmer maken
vooral niet als het om PC speakers gaat.

Het logitech setje zit (uiteraard) een versterker in.
ook zitter er speakers in die tot een bepaald niveau kunnen worden gebruikt (laten we zeggen 60 watt)
er zit een versterker in de speakers van 40 watt
dan kun je de versterker op vol vermogen gebruiken zonder je de speakers op blaast
als je audio echter al voorversterkt is (zoals met PC's MP3spelers en dergelijken eigenlijk altijd gebeurt) dan kan het best zijn dat je over de 60 watt die je speakers aan kunnen heen gaat.
en dan komt het neer op het feit dat de fabrikant de speakers zo goed mogelijk heeft beschermt door ze voldoende headroom te geven, maar dat ze door onkundig gebruik toch zijn beschadigt.

het zelfde geld voor auto's (om maar even een voorbeeld van hierboven aan te halen)
op veel moderne auto;s zit een toerenbegrenzer ingebouwd. deze werkt uiteraard perfect als je plank gas geeft. de computer registreerd dat je aan je max toeren zit en zal daardoor de brandstoftoevoer aanpassen.
als je echter 150 gaat rijden en dan terugschakeld naar de 1e versnelling, dan kun je je brandstoftoevoer wel afsluiten, maar zodra je de koppeling helemaal hebt gesloten, zal je motor over zijn maximale toeren heen komen.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

kid1988 schreef op zondag 13 april 2008 @ 13:43:
beveiliging tegen opblazen kun je nimmer maken
vooral niet als het om PC speakers gaat.

Het logitech setje zit (uiteraard) een versterker in.
ook zitter er speakers in die tot een bepaald niveau kunnen worden gebruikt (laten we zeggen 60 watt)
er zit een versterker in de speakers van 40 watt
dan kun je de versterker op vol vermogen gebruiken zonder je de speakers op blaast
als je audio echter al voorversterkt is (zoals met PC's MP3spelers en dergelijken eigenlijk altijd gebeurt) dan kan het best zijn dat je over de 60 watt die je speakers aan kunnen heen gaat.
en dan komt het neer op het feit dat de fabrikant de speakers zo goed mogelijk heeft beschermt door ze voldoende headroom te geven, maar dat ze door onkundig gebruik toch zijn beschadigt.

het zelfde geld voor auto's (om maar even een voorbeeld van hierboven aan te halen)
op veel moderne auto;s zit een toerenbegrenzer ingebouwd. deze werkt uiteraard perfect als je plank gas geeft. de computer registreerd dat je aan je max toeren zit en zal daardoor de brandstoftoevoer aanpassen.
als je echter 150 gaat rijden en dan terugschakeld naar de 1e versnelling, dan kun je je brandstoftoevoer wel afsluiten, maar zodra je de koppeling helemaal hebt gesloten, zal je motor over zijn maximale toeren heen komen.
Maar waarom kan er dan NA die versterker in de speakers geen beveiliging gebouwd zijn? een soort zekering, of iets wat het wattage meet en de versterker daar aan aanpast.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-02 17:09
Dat heb ik me ook weleens afgevraagd. Waarom kan een volumeknop tot 10 als het bij 8 al verrot gaat klinken, op die manier. Mijn broertje heeft ooit een Pioneer stereotorentje gehad, en die kon je tot het eind opendraaien, zonder enige vervorming te horen, wat hij dan ook bijna dagelijks deed. :( Hij heeft hem na een paar jaar weggegeven omdat de cd-speler het niet meer deed. :P

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Ray

Ray

jdm8 schreef op zondag 13 april 2008 @ 13:46:
[...]

Maar waarom kan er dan NA die versterker in de speakers geen beveiliging gebouwd zijn? een soort zekering, of iets wat het wattage meet en de versterker daar aan aanpast.
in serieuze versterkers vind je dergelijke zaken ook wel. clipping beveiliging etc. Niet in een huis / tuin / keuken pc setje. Overigens is ook die beveiliging geen garantie dat je niets opblaast maar verkleint enkel het risico

Verwijderd

Eigen schuld, dikke bult...! :|

Verwijderd

Ray schreef op zondag 13 april 2008 @ 14:21:
[...]

in serieuze versterkers vind je dergelijke zaken ook wel. clipping beveiliging etc. Niet in een huis / tuin / keuken pc setje. Overigens is ook die beveiliging geen garantie dat je niets opblaast maar verkleint enkel het risico
Raar toch, terwijl mensen die serieuze versterkers kopen het al niet meer uit maakt. Zelf ben ik van mening dat de garantie dit zou moeten dekken. Je koopt een set zou je mogen verwachten dat hij je hem compleet open zou mogen zetten. Daar betaal je dan immers voor?

Bij een auto staat een hoog aantal toeren in het rood, bij een speakerset niet. Dus het schrikt je ook niet eens af van dat mag ik niet doen. (je hebt ook een rijbewijs nodig om auto te rijden). Daarnaast is het toch niet heel moeilijk om standaard bij een set te zorgen dat de versterker niet vol open kan? Lijkt me toch niet state of art. Gewoon dat die klemming als je hem te ver open draait. edit: ow, daarom niet. Kan een driver daar niet tegen helpen, dat je pc dat niet meer versterkt, of zit het echt in de mp3 ingebouwd?

Niet iedereen is namelijk een audiogeorienteerde tweaker. Hoop voor je dat je geld terug krijgt

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 20:36 ]

• Ray

Ray

@hierboven. Een versterker weet nou eenmaal niet hoe zijn ingangssignaal zal zijn. Men gaat uit van een bepaalde standaard. Heb je dus een input signaal wat daar overheen gaat kan je dus per saldo over je max heen gaan (door bv winamp helemaal op boost te zetten) Dit is niet te voorkomen. Nouja je kan met allerlei ingrepen natuurlijk zorgen dat de piek input niet over een bepaalde grens kan gaan. Echter is er ook nog zo iets al normaal verstand. Als het niet meer klinkt en gaat vervormen dan heb je de knop te ver open gedraaid.
Zoals ik al eerder zei staat hier ook prima een waarschuwing voor in de handleiding (van elke versterker wel zo'n beetje)

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 13-04-2008 22:23 ]

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Met ondoordacht gedrag kun je alles stuk krijgen. Met een béétje goed luisteren kun je horen dat de set volledig over zijn nek gaat bij een te hoog volume en draai je het volume terug.

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 12:00
Het is natuurlijk wel mogelijk om een beveiliging in te bouwen. Plak gewoon een voltmeter op de input en als deze boven een bepaalde waarde is moet er een beveiliging aan het werk gaan. Maar het is inderdaad niet erg slim om de boxen vol open te draaien. Ik denk niet dat je hier garantie op kan krijgen. Jammer van je geld.

• Roderiktweaker
let ook op als je wel een zware versterker hebt. Ook zware (!!niet in gewicht) versterkers van een goedkoop merk kunnen over de kop gaan. En verschrikkelijk gaan clippen. Worden de mensen om je heen ook niet doof... Alles wat verkocht word ookal is het 10W kan je iemand doof & gek mee maken

Als je echt hard wilt kan je voor 300/500euro een perfect PA Setje kopen. Die kunnen gewoon echt hard (halen niet de kwalteit van A Audiomerken, maar dat had je nu ook al niet)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu sinds een week heel veel last van een soort vervorming van het links -en rechtsachter geluid. begrijpen jullie wat ik bedoel en kan dit ook een gevolg van opblazen van boxen zijn ??

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ja op beide vragen

[ Voor 80% gewijzigd door Jur op 27-04-2008 20:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
kheb de speakers ondertussen teruggestuurd (bij mijn broer zijn pc had ik dezelfde problemen). ik heb nu mijn headset tevoorschijn gehaald, maar wat blijkt, hier hoor ik óók ruis. Ik had tóch geld over en heb een geluidskaart gehaald, de creative x-fi gamer. ik hoor het verschil met de onboard kaart, maar de ruis is er nog steeds, vooral als het geluid wat harder staat ... kennen jullie oplossingen voor software problemen die het gekraak kunnen veroorzaken? of zal het iets anders zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 14:43 ]

Verwijderd

Waarom koop je dat rommel ook?
Bij een normale luidsprekerset met versterker, daar blaas je geen luidspreker mee op!!!!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:41:
kheb de speakers ondertussen teruggestuurd (bij mijn broer zijn pc had ik dezelfde problemen). ik heb nu mijn headset tevoorschijn gehaald, maar wat blijkt, hier hoor ik óók ruis. Ik had tóch geld over en heb een geluidskaart gehaald, de creative x-fi gamer. ik hoor het verschil met de onboard kaart, maar de ruis is er nog steeds, vooral als het geluid wat harder staat ... kennen jullie oplossingen voor software problemen die het gekraak kunnen veroorzaken? of zal het iets anders zijn?
Gooi eens alle inputs en outputs dicht en zet enkel de speaker output open. 9 van de 10 keer doe bijvoorbeeld de mic ingang de boel erg ruizen.

Verwijderd

Topicstarter
waar zie ik die inputs en outputs?

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 23:33:
Waarom koop je dat rommel ook?
Bij een normale luidsprekerset met versterker, daar blaas je geen luidspreker mee op!!!!
Oh nee? Buiten sets waar een beveiliging opzit, kun je zowat elke set opblazen. Hoe goed deze ook is.
Logitech setjes zijn ook geen troep. Toegegeven, het is niet het hoogst haalbare, maar troep is het zeker niet. Zeker niet als je het afzet tegen de kosten.

De uitleg die ik wat post eerder las over: versterker 40 watt en speakers 60 watt, waardoor je marge hebt, klopt ook niet helemaal. Je kunt met een versterkertje van 10 watt een deftige set 100 watt boxen opblazen. Als de versterker te veel belast wordt, gaat deze gelijkstroom uitsturen en daar wordt geen enkele speaker blij van.

Het is gewoon een kwestie van gezond verstand. Als je je combinatie van speakers en versterker te hard staat, wordt je getrakteerd op een hele bak met vervormd geluid. Zelfs als je geen verstand van audio en electronica hebt, kun je nagaan dat als het geluid vervormt klinkt, dit niet goed is.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Roderiktweaker
Gewoon luisteren. Alles kan je opblazen als je er dingen mee doet waar ze niet voor gemaakt zijn. Een mooie NAD versterker moet je niet gebruiken om je PA spul aan te drijven. Je mooie zuilluidsprekers liever niet met je PA versteker.

Gewoon goed luisteren of de versterker/luidsprekers niet over de kop gaan. En dan het volume terugschroeven
Pagina: 1