WRT54G langzaam

Pagina: 1
Acties:

• 2playgames
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06-2025
Onlangs heb ik een LinkSys WRT54G router gekocht. Ik heb hier nu wat problemen mee, namelijk met de snelheid.

Browsen lijkt regelmatig langzamer te gaan dan voorheen (met een conceptronic router, die andere mankementen had). Bij de test van speedtest.nl haal ik maar ongeveer 80kB/s downloadsnelheid, terwijl dat eerst iets rond de 1M was. Dit geldt voor WLAN en Ethernet.

Als ik echter iets download met DownThemAll (een downloadmanager die meerdere verbindingen maakt) gaat het wel sneller, en als ik dan meerdere downloads tegelijk doe loopt het op tot 900 kB.

Bovenstaande doet mij vermoeden dat de router een limiet per verbinding oplegt. In het QoS-gedeelte van het routermenu zie ik daar echter niks van terug.

Als ik van een lokale server download heb ik geen problemen, dus het zit alleen bij internet.

Ik heb port 80 geforward naar de lokale server. Ik heb geprobeerd of het effect heeft als ik dat uitzet, maar dat heeft het niet (en zo hoort het ook).

De firmware-versie is v7.00.4. Zou het helpen om andere firmware, b.v. OpenWRT, erop te zetten?

Enig idee?

[ Voor 18% gewijzigd door 2playgames op 12-04-2008 13:43 ]

• ConfusedFish
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-09-2024
Heb ook zo'n beessie, en het werkt, maar das alles.Je hebt de pech dat je een V7 model hebt, verkeerde chipset, en ongeschikt voor 3rd party firmware (zoals openWRT, dd-WRT etc..)

Het enige dat je kan proberen is met de instellingen spelen (MTU etc) maar ik vrees dat je daar niet al te veel mee op zal schieten..

Hope this helps..

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De v7 mag dan wel wat minder zijn, maar het blijft toch een Linksys, dus het zou geen probleem moeten zijn om gewoon op de default instellingen op volle snelheid te kunnen downloaden (dat kan nl. met elke cheape router ;)). Ws. staat er ergens een instelling verkeerd. Heb je hem al terug gezet naar factory defaults? En gecheckt of QoS helemaal uit staat?

En heb je ook meerdere pc's geprobeerd, om uit te sluiten dat het aan jouw pc ligt?

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 12-04-2008 14:02 ]

• 2playgames
Heb je hem al terug gezet naar factory defaults? En gecheckt of QoS helemaal uit staat?
ik heb hem maar pas dus in principe vanaf default geconfigureerd. qos staat echt uit (rondje bij disable)
En heb je ook meerdere pc's geprobeerd, om uit te sluiten dat het aan jouw pc ligt?
ja
Je hebt de pech dat je een V7 model hebt, verkeerde chipset, en ongeschikt voor 3rd party firmware (zoals openWRT, dd-WRT etc..)
dat is vervelend, ik had daar eigenlijk wel op gerekend (vantevoren bij openwrt gekeken waar wrt54g ondersteund zou worden, verder geen notitie w.b.t. v7). weet je dit _heel_ zeker?

edit: inderdaad, het klopt :(

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ja, V7 is dusdanig achteruit gegaan ten opzichte van zijn voorgangers dat hij gewoon niet krachtig genoeg meer is. Voor een tientje meer heb je de WRT54GL, die wel van alles aankan.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• 2playgames
Nou ja, ik heb het opgelost. Wel een beetje krom, ik heb de oude conceptronic router aangesloten en de WRT54G nu ingezet als Access Point.

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 20:30
marcieking schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 14:18:
Ja, V7 is dusdanig achteruit gegaan ten opzichte van zijn voorgangers dat hij gewoon niet krachtig genoeg meer is. Voor een tientje meer heb je de WRT54GL, die wel van alles aankan.
Onjuist, de v7 heeft een even snelle cpu als zijn voorgangers en ze hadden als 8MB flash 2MB rom vanaf v5. De reden dat hij niet ondersteund wordt (als enige uit de serie door dd-wrt) is omdat er een Atheros AR2317 wirelless chip wordt gebruikt in plaats van een broadcom chip.

@2playgames
Misschien kun je nog proberen de router helemaal naar factory defaults te resetten (via de webinterface) en alles handmatig (niet via een .cfg file) in te stellen. Dit hoort hij echt niet te doen. Ook kun je misschien de helpdesk mailen (baat het niet dan schaad het niet) en je kunt altijd teruggaan naar de winkel (het product is duidelijk ondeugelijk bij aankoop). Kun je gelijk een WRT54GL halen.
Pagina: 1