[XP] krijg geen IP adres

Pagina: 1
Acties:

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 20:30
Hallo,
een vriend van mij heeft een vervelend probleem.
Op zijn nieuwe computer (een Acer M1610) stond vista voorgeïnstalleerd. Hij heeft er XP op gezet.
Onder Vista werkte het netwerk gewoon. Onder XP zaten er geen drivers bij de CD (was nog een SP1 CD)
Na het downloaden van de drivers voor de netwerkkaart werkt het echter nog niet.
Ik heb al geprobeerd SP2 erop te zetten en heb de kaart al gedeinstalleerd en opnieuw geïnstalleerd, maar het werkt nog steeds niet.
De switch en netwerkpoort geven gewoon lampjes aan, en XP geeft een verbinding aan. Het krijgen van een IP-adres duurt echter +- 2 minuten en lukt niet.
Ik heb geen reden om aan te nemen dat de kabel kapot is, want hij deed het dus wel bij Vista.
Ook lijkt me een probleem met de router of switch uitgesloten, aangezien de 6 andere PC's geen problemen hebben.
Het is een Netgear WNR834B v1 router met firmware 1.0.3.5 (er zijn 2 updates beschikbaar, maar het is enkel 802.11n draft 2 compatibaliteit en wat fixes)
De switch is een standaard sitecom dingetje.

Iemand een idee?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kun je andere PC' sof de Netgear wel pingen als je een static IP instelt?

• dtech
Nee, als ik een statisch ip instel kan ik nog steeds de router niet pingen.

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:33
Ik ben dit probleem ook tegen gekomen.

Het grappige is dat er eigenlijk en Realtek RTL81110 Chipset in zit. Maar Asus levert een SIS netwerkkaart driver....

Op de Realtek site kan ik geen drivers vinden voor deze chipset alleen de melding dat ik de driver moet downloaden van de fabrikant. ASUS in dit geval.

Ik heb het opgelost door er een nieuwe netwerkkaart in te plaatsen.

• dtech
Vreemd. Normaal gesproken installeert windows geen drivers voor incompatiebele hardware, tenzij je het forceert.
Zal even kijken of ik die drivers kan vinden, beetje stom om een nieuw kaartje te kopen omdat je geen drivers hebt.

• dtech
Na wat onder-derzoek (Q9) kwam ik er achter dat de RTL81110 serie chips zijn die ingebouwd worden in chipsets, zoals southbrigdes.
Na nog wat gezoek kwam ik er achter dat de PC een SIS® 672 + SIS® 968 chipset had (northbrigde southbrigde waarschijnlijk).
Via de SIS site is echter geen nForce-variant te vinden, er zijn twee drivers te vinden: eentje voor de SiS191 en SiS 190 en eentje voor de SiS 900 serie. Aangezien de chip gewoon herkent wordt als SiS191 neem ik aan dat de acer drivers wel de goede zijn.
Ik ga proberen om de nieuwste drivers van de SiS site te nemen, maar heb weinig hoop.
Iemand nog een idee?

edit:

instant-update: bij "supported products" van de driver staat "SiS968", het is dus inderdaad de goede.

edit:

Trouwens, ik realiseerde me dat dit misschien beter bij netwerken kan

[ Voor 10% gewijzigd door dtech op 12-04-2008 18:07 ]

• dtech
Okee, dit is wel heel gek, let op.
Ik heb de nieuwe drivers ge"installeerd. Opnieuw opgestrat: geen effect.
Ik ben naar de winkel gegaan en heb voor 5 euro een netwerkkaartje gekocht (sweex LC001 met Realtek RTL8139). Netwerkkaartje er in gezet. Opnieuw opgestrat. Melding: "Network now has connection" (network = naam verbinding). Ik denk: "Ik heb het kabeltje toch helemaal niet verwisseld?"
Dat had ik inderdaad niet gedaan, maar nu heeft de onboard lan gewoon verbinding. Nog vreemder: als ik in apparaatbeheer kijk bij de sweex kaart: "this device does not start (code 10)" geen drivers oid verder ge"installeerd, windows vond ze automatisch.

Heeeeel vreemd.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dus je kunt nu met je gekochte Sweex weer terug naar de winkel? :+

Verwijderd

Een mogelijkheid is dat de NIC als MAC address 00:00:00:00:00:00 heeft, dit gebeurd nog al eens als Windows geen goede drivers heeft voor de NIC, geen idee of je router/switch daar moeilijk over doet, maar ik heb daar al rare dingen met gezien :)

• dtech
@Topic
Het nieuwe netwerkkaartje deed het trouwens ook na het instaleren van de laatste drivers van de site van realtek.

@Osiris
Ik had hem al open gemaakt, maar niet gedaan dus

@SeNsEi
De drivers werden gewoon ge"installeerd, en het lijkt me toch niet de bedoeling dat het mac adres van een netwerkkaartje (pci of onboard) geen mac adres heeft.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 09:21
ik heb zelf een vergelijkbaar probleem kunnen oplossen door het medium-type die standaard op Auto Detect staat te wijzigen naar 10mbit full-duplex.
100mbit gaf problemen metmijn draytec router.
Pagina: 1