Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258622

Topicstarter
Ik ben heel benieuwd wat voor iedereen de reden is om voor een nieuwe baan te kiezen. Is dat geld, cultuur, doorgroeimogelijkheden, locatie of andere zaken?

Educate me!
Thxs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-06 13:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

lijkt me een of meerdere van de bovenstaande, en in iedere situatie anders.
dus eigenlijk een vrij kansloos antwoord :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Misschien kan je ook je startpost uitbreiden van wat jij nou denkt en wat voor redenen jij hebt?

Welkom op GOT trouwens.

Het kan meerdere redenen zijn natuurlijk, meestal zal het wel salaris zijn maar locatie en doorgroeimogelijkheden spelen ook een groter rol.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:01
Misschien leuk om te vermelden wat voor jouw de belangrijkste redenen waren/kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258622

Topicstarter
Ik zie jonge mensen die vaak een beslissing nemen puur op basis van salaris en niet doen aan lange termijn denken. Ik zou zelf een nieuwe baan aannemen als ik er nieuwe vaardigheden kan leren, veel nieuwe kennis kan opdoen en dus kan bijblijven met de ontwikkelingen in de markt en de cultuur zodanig is dat je niet een nummer bent in een organisatie van duizenden. Doe je due diligence en denk op lange termijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-06 16:57

EnnaN

Toys in the attic

Je kan toch niet zeggen waarom je een nieuwe baan neemt in een random, niet gespecificeerd geval? Dat wordt een heel algemeen verhaal:

Je neemt een nieuwe baan omdat er bepaalde aspecten van je oude baan zijn die je niet bevallen, of in ieder geval minder bevallen dan bij je nieuwe baan.

Meer kun je echt niet zeggen.

bv@milagroSF: het kan toch ook best zijndat je in je huidige baan prima nieuwe vaardigheden kan leren etc etc, dus dat het op dat vlak eigenlijk hetzelfde is, maar dat ze je 2x zoveel geld geven? dan kan je best willen overstappen. Maar het kan ook zijnd at ze evenveel of minder betalen, maar je collegas nu gewoon klootzakken zijn waar je echt niet meer mee wilt werken.

of locatie, of....

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 258622 schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 12:00:
Ik ben heel benieuwd wat voor iedereen de reden is om voor een nieuwe baan te kiezen. Is dat geld, cultuur, doorgroeimogelijkheden, locatie of andere zaken?

Educate me!
Thxs!
Geld: Ja, dat is belangrijk. Hoemeer geld je hebt, hoe meer je kan doen qua leuke dingen na werktijd. Bij de minder goed betaalde banen, zonder uitzicht tot promotie en dus stijging in inkomsten, is hoppen wel degenlijk interresant.

Cultuur: Ja, ook belangrijk. Ik zou zelfs wat willen inleveren qua geld als ik 40 uur met plezier m'n werk kan doen, dan dat ik bij het uitzetten van de wekker als wens dat de werkdag om is. Na werktijd die werkdag verdrinken in de kroeg is ook niet gezond.

Doorgroei: Yup, zie geld.

Locatie: Ja, als ik 2 uur heen en 2 uur terug moet reizen hou ik geen tijd voor mezelf meer over. Als vrijgezel zijnde komt alles op m'n eigen schouders te liggen. Met een partner zou die stap nog te overbrugen zijn.

Overige zaken: Secondaire voorwaarden: heel belangrijk. Zo heb ik nu een 38-urige werkweek, lekker elke vrijdag vroeg weekend. 25 vakantiedagen en 5 ATV dagen. Heerlijk.
Anoniem: 258622 schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 12:14:
Ik zie jonge mensen die vaak een beslissing nemen puur op basis van salaris en niet doen aan lange termijn denken.
Ik ben zelf gaan werken toen ik 18 was, en ja, ging puur voor het geld. Woonde nog bij m'n ouders, dus elke cent die ik ving kon ik naar hartelust uitgeven aan dingen waar ik het aan wilde besteden.
Komt ook bij kijken dat ik dus nog nooit te maken had met het lappen van huur, vaste lasten (buiten mobieltje om).

Nu 13 jaar later, diverse ervaringen rijker, tjah... Had het toen anders moeten doen, helaas was ik eigenwijs, en ging voor het geld.
Ik zou zelf een nieuwe baan aannemen als ik er nieuwe vaardigheden kan leren, veel nieuwe kennis kan opdoen en dus kan bijblijven met de ontwikkelingen in de markt en de cultuur zodanig is dat je niet een nummer bent in een organisatie van duizenden. Doe je due diligence en denk op lange termijn!
Nu ben ik zelf sinds een jaar werkzaam bij een bedrijf met zo'n 60 werknemers, verdeeld over 7 filialen. Het filiaal waar ik nu zit bestaat sinds een tijdje een team van 5. Doorgroeimogenlijkheden zijn er niet.

Zoals je het omschrijft kan ik me helemaal in vinden, en ben dus ook om me heen aan het kijken. Ik heb het gevoel dat ik toch een beetje vast zit, en dat al na een jaartje daar werken.

Zou ik gaan job-hoppen als ik kijk naar je criteria in de OP, het puntje geld, en ik kan in een soort gelijk klein team zonder groeimogenlijkheden kunnen werken, maar dan met een groot verschil in salaris, dan doe ik dat. Zie het als een overstap, een kleine switch waar je zelf beter van wordt.

Dus zou ik een 38-urige werkweek met 30 vakantiedagen opzeggen voor een 40 urige baan met 20 vakantie dagen, als dit beter betaald? Waar kan ik tekenen. Ook al zijn daar, net als waar ik nu zit, geen doorgroeimogenlijkheden.

Als ik kijk naar je profiel, zijn we even oud. Met de wijsheid (ervaring) die we hebben, kijken we er anders tegenaan. Dus tjah.. jongen mensen kiezen voor het geld, puur omdat de rest onbekend is met de dingen die erbij komen kijken.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-06 12:27

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik heb maar 1 reden om van baan te veranderen: plezier in je werk. Als er geen plezier meer is dan ben ik gauw weg. Ik moet het werk leuk vinden. Salaris boeit me niet zo: in de IT kun je genoeg verdienen. Dit was ook de reden om voor mezelf te beginnen.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Mijn laatste overstap werd gemotiveerd door 50 minuten minder reistijd. Dat scheelt.

Andere zaken voor mij relevant zijn werkinhoudelijk, geld, doorgroeimogelijkheden en sfeer/ collega`s. Alles in één lukt zelden maar je hoeft dan ook niet voor de rest van je leven te kiezen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 15:57

racoon

mooowwww

mijn reden om van baan te switchen was, opleidingen en doorgroeimogelijkheden, en niet op een vaste stek te hoeven zitten, omdat ik de detachering in ben gegaan wat heel goed bevalt.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-03 13:22
Er zijn denk ik een aantal factoren die in het algemeen belangrijk zijn, zoals reistijd, salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden (mogelijkheid tot deeltijdwerken bijv.)

Los daarvan zijn er wel dingen die je specifiek kunt zoeken. Zelf vind ik het belangrijk om in een interessante omgeving te werken (oftewel: doet het bedrijf iets waar je enthousiast van kan worden?), goeie collega's (oftewel: kun je daar prettig samenwerken en ook echt groeien doordat je waardevolle collega's hebt?)

Dat laatste kan voor mij wel een reden zijn om lager salaris en/of meer reistijd te accepteren (binnen een bepaalde marge natuurlijk). Het is zo lastig om een bedrijf te vinden waar een groep mensen zitten van een dusdanig niveau dat je daar echt heel veel van kunt leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 18:37
Tja, voor iedereen anders.

Ik ga vooral voor meer geld en leuker werk (interessanter, leerzamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
Aangenamer/uitdagender/interssanter werk, aangenamere collega's, meer flexibiliteit, meer vakantie, dichter bij huis,... zijn voor mij stuk voor stuk belangrijker dan meer verdienen, grotere auto, en meer van dat rijtje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Ik ben laatst van baan gewisselt omdat ik me steeds minder kon vinden in de bedrijfsvisie betreffende het personeelsbeleid. Een gevolg daarvan was dat mijn mentor 2 of 3 dagen in de week gedetacheerd was en ik naar een andere vestiging moest bellen als ik vragen had. Ook veelvuldig vragen om samen tot een fatsoenlijk opleidingsplan te komen werden weggewuifd van "dat komt later wel". Het was dus helemaal duidelijk dat opleiding en doorgroeimogelijkheden niet hoog op de agenda van de directie stond.

Overgestapt naar een andere firma die hoog staat aangeschreven in het wereldje waar ik volledig ander werk ga doen en daar ook goed in begeleid wordt. Helaas is mijn oude werkgever daar niet blij mee en houd me aan mijn concurrentiebeding. Maar dat is een ander topic.

Betreffende geld: belangrijk maar niet het belangrijkst. Ik wil er nooit op achteruitgaan maar het heeft niet de hoogste prioritiet. Vrije dagen evenmin, ik krijg ze nauwelijks op dus dat maakt me niet zoveel uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 31491 op 12-04-2008 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-06 12:29

Metro2002

Memento mori

Ik ben momenteel toch langzaam aan eens voor wat anders aan het kijken vanwege het feit dat ik weg wil uit de randstad. Ben de drukte en vieze lucht ed hier meer dan zat. Ga liever richting brabant of nog verder weg dus moet ik helaas ook een andere baan zoeken.

Vaak spelen salaris en werkomstandigheden wel mee bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

Ik zie jonge mensen die vaak een beslissing nemen puur op basis van salaris en niet doen aan lange termijn denken. Ik zou zelf een nieuwe baan aannemen als ik er nieuwe vaardigheden kan leren, veel nieuwe kennis kan opdoen en dus kan bijblijven met de ontwikkelingen in de markt en de cultuur zodanig is dat je niet een nummer bent in een organisatie van duizenden. Doe je due diligence en denk op lange termijn!
Niks mis met nu een baan nemen op basis van salaris om bijvoorbeeld sneller te kunnen sparen, zodat je over 5 jaar genoeg hebt om iets voor jezelf te beginnen. Ook dat is lange termijn :)

Ik kies voor een combinatie van factoren: reistijd, cultuur, mogelijkheden, collega's, salaris. In willekeurige volgorde, waarbij de ene factor de andere kan compenseren.

Grappig trouwens dat je het over jonge mensen hebt. Ik hoop dat ik mezelf over 5 jaar nog niet oud vind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-06 07:09
Mijn gedachten leunen op 2 punten, en als de 1e vervult is dan volgt vanzelf wel de 2e.

Maar allereerst: Werk is werk!

De allerlaagste positie die je als gezonde jongen van mijn leeftijd kunt vervullen in de huidige tijd, dat is die van steuntrekker. Natuurlijk moet je er rekening mee houden dat je niet teveel achteruit hobbelt in loon bij een eventueel ontslag, maar in de bijstand ben je geen man van stand.
Redenen voor mij om tijdens een WW uitkering NIET te werken is de 70% regeling. Duik ik met het nieuwe loon onder de 70%, dan gaat het feest gewoon niet door, maar verder sta ik liever lappen vlees te stapelen dan dat ik thuis wat steun loop te trekken, tenzij het echt voor een paar weken is zoals ik onlangs heb gehad.

Mijn grootste irritatie is dat ik dan hier in de wijk ook heel veel gezonde jongens niet zie werken, en op straat eigenlijk de parasiet uithangen. En eerlijk gezegd kan ik me daar best wel aan ergeren.

Maar dan heb je eenmaal werk, en dan gaan er andere dingen meespelen....

Eigenlijk durf ik pas sinds de laatste jaren te job-hoppen, en moet hierbij heel eerlijk bekennen dat het ondanks een kleine tegenslag (wat zich weer uitte in een win-win situatie) heel erg goed bevallen is. En dan vind ik een combinatie van geld, doorgroeimogelijkheden en cultuur toch wel heel erg zwaar meetellen.

Voor het jobhoppen heb ik een aantal jaartjes voor een productiebedrijf gewerkt tegen redelijk tot goed loon, en op het moment dat het compleet begon te vervelen de keuze overwogen wat anders te zoeken. Uiteraard iets aan loon moeten inleveren, maar dat loon wat ik heb ingeleverd is er weer keihard bijgekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:31

lonkhuijzen

100% ADH

All of the above :)

Reden voor mij om over te stappen naar een nieuwe baan waren:
- Vanwege de heel andere functie die ik nu heb met daarbij hele andere carrière perspectieven
- Ik kende mijn huidige collega's al omdat ik er gedetacheerd zat en het is echt een fijne groep
- Weg uit de detachering naar een vaste plek/locatie
- 36 uur ipv 40 uur, nu werk ik wel 40 uur maar heb dan ongeveer 50 vakantiedagen per jaar
- En dat ik dan ook nog bruto €1000 er op vooruit ging was natuurlijk ook prima :)

Maar primair eigenlijk de carrière perspectieven.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Uitdaging, plezier in het werk, extra mogelijkheden, minder reistijd. Allemaal bijdragend aan mijn beslissing om naar Engeland te emigreren voor mijn huidige baan. En nee, het is zeker geen paradijs hier, maar het was tijd voor wat anders, en zo kan ik er weer een jaar of 5 tegen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Mijn primaire reden om van baan te veranderen, om dit moment althans, is carrièreperspectief en dus ontwikkelingsmogelijkheden. Als ik eenmaal genoeg gegroeid ben, dan komen alle andere voor mij belangrijke factoren vanzelf.

Ik ben het daarom ook wel eens met deze opmerking:
Ik zie jonge mensen die vaak een beslissing nemen puur op basis van salaris en niet doen aan lange termijn denken.
Of ik moet me grondig vergissen, maar ik krijg het idee dat veel (jonge) mensen niet of nauwelijks aan carrièreplanning doen, en pas beslissingen nemen als hun huidige baan niet meer bevalt. Voor jezelf duidelijk hebben waar je over 5, 10 en misschien zelfs 20 jaar wilt staan zet een hoop zaken zoals salaris, reistijd, etc in perspectief.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 09:52
Primair om flexibel te blijven; als ik mensen om me heen zie die al +10 jaar op dezelfde positie en functie zitten dan vind ik dat een gevaar voor de persoon zelf maar ook voor het bedrijf waar je voor werkt. Gevaar omdat mocht er iets gebeuren met je bedrijf of functie het toch wel eens in je nadeel kan werken als je naar een nieuwe functie moet gaan uitkijken. Misschien dat als je wat ouder wordt, vanaf 45 jaar ofzo dat je je wat meer kunt gaan settlen.

Ik vind een termijn van 3-5 jaar op dezelfde positie ideaal, 1e jaar om je helemaal in de functie te werken en dan daarna de functie uit te bouwen en nuttige zaken te bewerkstelligen.

Tot nu toe heb ik nooit ergens langer dan 3 jaar gewerkt.

Daarnaast, als je financieel een sprong wilt maken kun je het best van baan veranderen, de jaarlijkse verhogingen zetten niet echt zoden aan de dijk.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
DGTL_Magician schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 13:22:
Ik heb maar 1 reden om van baan te veranderen: plezier in je werk. Als er geen plezier meer is dan ben ik gauw weg. Ik moet het werk leuk vinden. Salaris boeit me niet zo: in de IT kun je genoeg verdienen. Dit was ook de reden om voor mezelf te beginnen.
idd, dat geldt ook voor mij. Salaris is natuurlijk ook belangrijk, maar dat kan niet compenseren als ik met tegenzin naar het werk zou gaan. Reistijd vind ik tot bepaalde grenzen ook niet zo'n probleem. Verder zijn secundaire voorwaarden leuk, maar bijv. 38 ipv. 40 uur werken boeit me niet zoveel. Die 2 uurtjes zijn toch zo weer om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
De eerste switch die ik maakte was vanwege dat ik in de eerste instantie gemiddeld 60 uur in de week werkte en daarbij ook nog iedere dag 1 a 2 uur heen en weer moest reizen en voor ´t weekend nog eens van a naar b diende te vliegen tegen een zeer mager loon. Dit was daarintegen wel mooi voor mijn cv maar lastig voor m´n relatie. Toen heb ik dan ook gekozen iets wat dichterbij ligt waardoor ik nu dagelijks nog maar een uur of 2 per dag reis met een loon die bijna een drievoud is. Tevens geeft dit bedrijf me daarnaast ook de nodige ruimte om door te groeien binnen het bedrijf en bouw ik hier een sterk netwerk op. Imo is dan ook enerzijds het netwerk wat je kan verkrijgen belangrijk, anderzijds de kennis. En loon ja is leuk maar verre van interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
1. Reistijd
2. Salaris
3. Opleidingen
4. Leuk werk

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252438

Ik zou voor het salaris gaan, leuk werk is natuurlijk wel belangrijk maar je hebt in elk bedrijf wel mensen die je mag en mensen waar je totaal niet mee kunt opschieten.
Ik loop momenteel stage bij een bedrijf waar ik op de it afdeling 3 collega's heb waarmee ik prima kan opschieten.
De rest van de mensen zijn ook wel aardig, al hoe ik me niet zo met hen bezig tenzij er problemen zijn met computers etc.
Maar ik zou het niet zo verschikkelijk hebben als mijn andere collega's om het maar te zeggen"klootzakken" zijn. Als ik aan mijn werkplek mn werk kan doen en in de pauze's het gezellig kan hebben dan vind ik het goed.
Ps. ik ben 19. Mijn visie is nu ook eerder veel geld verdienen dan cariere maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:54
1. Leuk werk
2. Uitdagingen/Kansen (lees: carriere)
3. Salaris

Rond om me heen zie ik dat heel veel vrienden reistijd heel belangrijk vinden, persoonlijk boeit het mij niet veel. Ik rij veel, maar omdat ik laat begin en laat stop met werken zit ik niet vaak ik de file.

De reden dat ik leuk werk op 1 heb staan komt omdat ik twee jobs heb gehad waar ik mij niet happy voelde en dat vreet aan je en kun je volgens mij maar beperkt volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78369

Geld is de eerste reden dat mensen werken......dus meer geld is ook interessanter.....Het houd echter op een gegeven moment op. Wanneer je ruim voorziet in je behoeften gaat geld niet meer boeien. Daarna gaan de andere dingen spelen:

Sfeer-werktijden-locatie-werkzaamheden-enz.

Wanneer je met tegenzin naar je werk moet, schiet dat niet op en zul je dus naar ander werk gaan kijken. Wanneer je dan geld genoeg krijgt kan je elders ook voor minder aan de slag. Maar wanneer je net rond kan komen, heb je niet veel keuze.....

Primair gaat het iedereen om geld. Je moet jezelf (je gezin) kunnen onderhouden. Daarna is het voor iedereen anders wat voor hen belangrijk is in een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loenatik
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-01-2024
De belangrijkste reden voor mij om een andere baan te nemen?

- internationaal bedrijf
- minder op kantoor
- meer geld

Werk nu bij een redelijk groot bedrijf in de industriele automatisering en heb alle drie de doelen verwezenlijkt. Een leuke werkkring en ook nog eens dicht bij huis had ik in mijn oude baan, maar heb ik ook in mijn nieuwe baan gevonden.

Werk regelmatig in het buitenland en heb, al zeg ik het zelf, de mooiste baan die je maar kunt bedenken. Ik zeg altijd: noem maar op wat je zoekt in een baan en ik heb het 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 12:40
Een reorganisatie is een goede rede om eens verder te kijken. Dit is bij mijn huidige werk aan de gang. Ik heb besloten als zelfstandige verder te gaan.
Pagina: 1