Beeldkwaliteit ATI 3450 beter dan onboard HDMI?

Pagina: 1
Acties:

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-03 07:47
Ik heb een HTPC samengesteld, bestaande uit een Gigabyte GA-73PVM-S2H moederbord, een E2160 (M0 stepping) @ 3GHz en ik gebruik de onboard HDMI. HD content wordt goed zonder stotteren weergegeven, maar de vraag is of een losse PCI-E kaart als een ATI 3450 of 2400PRO geen beter HDMI output genereerd? Ook kwa kleurgebruik uiteraard.

Dit vraag ik omdat kwa DVD spelers er ook GIGANTISCH verschil zit als je 1 goede en 1 slechte na elkaar ziet. e.g. Had ooit een standaard Artistona, toen een Pioneer 696AV gekocht en een wereld van verschil.

P.S. alles is aangesloten op een Epson TW680 (720p) en Panasonic 42PV70 (720p)

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
HDMI is een digitaal kanaal waar over een uncompressed video stream word gezonden, oftewel het enige verschil in beeld kwaliteit zou kunnen zitten in hoe de gpu jou video's naar de juiste afmetingen schaalt, maar dat is vooral een kwestie van software en drivers.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

djexplo schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 11:47:
HDMI is een digitaal kanaal waar over een uncompressed video stream word gezonden, oftewel het enige verschil in beeld kwaliteit zou kunnen zitten in hoe de gpu jou video's naar de juiste afmetingen schaalt, maar dat is vooral een kwestie van software en drivers.
Niet helemaal, een kaart die hardwarematige versnelling ondersteund kan per merk (ati/nvidia/intel)andere resultaten leveren. Ik ken de capaciteiten niet van het onboard kaartje maar het kan uitmaken.
Deblocking, deinterlace, pulldown enz. zijn functies die per merk op verschillende wijzen worden uitgevoerd.
Google eens op avivo-hd, purevideo-hd en HQV benchmark. Hierin zie je de verschillen die mogelijk zijn tussen de merken.

Overigens zijn zover ik weet deze verschillen alleen aan de orde bij hardwarematig geaccelereerde weergave, bij een software codec is de videokaart alleen een doorgeefluik, en klopt jouw verhaal 100%.

• BNX
Heb zojuist 'the invasion' in HD bekeken. Moet zeggen dat ik geen rare artifacts of vreemd gerenderde kartels\patronen zag. Ook de kleuren zijn zo op het eerste oog te vergelijken met mijn Pioneer DVD speler (ook HDMI upscaled naar 720P).

Ik meende ergens een test te hebben gelezen tussen dit GigaByte bord en twee andere op AMD gebaseerde borden (asus en MSI met HDMI. Hierin zat ook die HQV test, waar de GigaByte frontaal onderuitging... Wel was de audio op dit bord weer zeer goed tot perfect te noemen.

[EDIT]

http://www.bit-tech.net/h...pc_motherboards_feb_08/10

Hier de test gevonden wat ik bedoelde... raar dat deze score die zo belabberd is niet terugkomt in mijn beeldervaring :?

[ Voor 18% gewijzigd door BNX op 13-04-2008 22:29 ]

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

• BNX
*** UPDATE ***

De 3450 (MSI versie) zit erin, is LP en passive cooled.

Beeldweergave is door de Avivo (UVD) functie zeker beter! ter noemen dan de onboard HDMI oplossing. Blu-Ray's (h264) worden met hardware acceleratie perfect afgespeeld. (CPU 5%-8%)

Maar bij .mkv en x264 bestanden gaat de CPU toch hard meewerken (50-70% load)

Klopt dit, hem XP namelijk of ligt dit aan de speler (gebruik Windows Media Player classic)

Zit bij het K-lite pakket

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-05 00:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

BNX schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 09:41:
*** UPDATE ***

De 3450 (MSI versie) zit erin, is LP en passive cooled.

Beeldweergave is door de Avivo (UVD) functie zeker beter! ter noemen dan de onboard HDMI oplossing. Blu-Ray's (h264) worden met hardware acceleratie perfect afgespeeld. (CPU 5%-8%)

Maar bij .mkv en x264 bestanden gaat de CPU toch hard meewerken (50-70% load)

Klopt dit, hem XP namelijk of ligt dit aan de speler (gebruik Windows Media Player classic)

Zit bij het K-lite pakket
Volgens mij heb ik afgelopen week (het kan vorige week geweest zijn) nog in een topic gelezen dat niet alle x264 content hardwarematig door UVD wordt afgehandeld. (Dit geldt ook voor de Nvidia variant). Dit heeft te maken met de "container" waar in het geplaatst is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:04
probeer de tweak eens op deze site. Zou ervoor moeten zorgen dat alle video content hardwarematig wordt afgespeeld.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• BNX
Hee, mijn topic wordt ge-bumped ;-)

Ik ga het eens proberen,

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:04
ach ja, glad to be a help en een slow-day-at-the-office ;) . Maar ben zelf aan het zoeken naar de mogelijkheid om mijn htpc klaar te maken voor full-hd playback (binnenkort panasonic 42PZ85 :9 ) en dit moet wel hardwarematig gezien mijn 3500+ cpu-tje (trekt 720p net, 1080p is diashow). Ga dus ook de 3450 halen en gebruik maken van deze fix. Zelf nog geen ervaringen mee dus, maar op de forums waar ik heb gevonden was men er te spreken over.

[ Voor 4% gewijzigd door f4stf0rw4rd op 16-07-2008 10:31 ]

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Pagina: 1