Geheugen en FSB niet op maximale snelheid

Pagina: 1
Acties:

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 10:32
Hallo,

Ik heb sinds kort het volgende setje:

P5ND2 SE (1066Mhz FSB)
GeiL 4GB DDR2 800 Mhz
C2D E6600 2,4 Ghz

Nu krijg ik het niet voor elkaar om de FSB op 1066 Mhz te zetten (in de BIOS).
En ik krijg het ook niet voor elkaar om het geheugen om 800 Mhz te zetten (staat nu op 533 Mhz, staat bij het opstarten).

Weet iemand of dit gewoon niet kan? Of dat mijn moederbord niet goed is, of wat de reden is dat ik dat niet kan instellen en dat het werkt.

Ik ben al een hele tijd bezig geweest met het moederbord boekje door te lezen en andere topics hier op GoT te lezen, maar ik wordt er niet wijzer van.

Greetz

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De s775 FSB is quad pumped wat wil zeggen dat hij niet op 1066MHz loopt maar op 266MHz en dat er 4x per klokpuls gegevens verzonden worden (daarom heeft hij de bandbreedte van een 1066MHz bus en dat verklaart de naam)

Dus, in je BIOS moet de FSB op 266MHz staan want die werkt met de basisklok. Waarschijnlijk staat je geheugen nu 1:1 met je FSB en dus ook op 266MHz (maar het is DDR dus spreekt men vaak over 533MHz want er worden 2x per klokpuls gegevens verzonden). Je moet dus alleen nog maar een geheugendivider instellen zodat je PC6400 snelheden kan draaien.

Verwijderd

Waar heb je de FSB nu dan opstaan want 1066MHz is standaard voor de E6600.
En om het geheugen op 800 MHz te laten lopen is soms een voltage verhoging nodig, maar dat staat meestal wel in de manual of op internet wat het standaard voltage is voor 800MHz. :)

Verwijderd

Geef eens meer uitleg over wat je concreet waar hebt ingesteld. Want veel kunnen we hier niet over zeggen.
Vergis je niet met het volgende FSB 266 is quadpumped 1066MHz. Dus als hij op 266 staat is het goed. Daar je geheugen op 533 draait veronderstel ik dat de FSB 266 is en FSB:MEM is 1:1. Die laatste moet je veranderen.

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 10:32
Ok, bedankt alvast! Dit verduidelijkt inderdaad een hoop.

In de BIOS staat:
Current FSB: 800 Mhz
Target FSB: 1066 Mhz

Current MEM: 533 Mhz
Target MEM: 533 Mhz

Ik snap nu waar de kloksnelheden vandaan komen:
FSB --> quadpumped (x4) 266x4=1066
DDR --> doubledaterate (x2) 266x2=533

Mijn FSB staat dus goed, maar ik moet volgens 'Admiral' mijn geheugendivider instellen. Nu draait mijn geheugen waarschijnlijk, volgens 'disco stu', 1 op 1 met de processor. Dit moet ik veranderen.

Dit ga ik proberen.

I let you know :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Let wel op dat sommige geheugenreepjes meer spanning vereisen om op 800MHz te draaien. Ik ken het exacte model van jouw geheugen niet maar op de website van GeiL kan je vast wel vinden welke instellingen je moet gebruiken.

Zo wilt het geheugen van mijn vader niet booten op 800MHz tenzij er 1,9V (+0,1V over standaard) gegeven wordt. Mijn geheugen daarentegen is wat 'slimmer' en gebruikt als automatische setting lossere timings bij 800MHz zodat hij opstart bij 1,8V. Wil ik echter de strakkere timings gebruiken, dan moet ik 1,9V instellen in het BIOS en de timings handmatig veranderen.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 13:28

Edgarz

Tweako-active since1986

Ik heb hetzelfde materiaal als jij.

Intel chipsets en processors functioneren ook prima met andere dividers dan 1:1. Dit itt AMD/Nvidia.

Ik heb een FSB:DRAM van 2:3, met geheugen handmatig op 400 Mhz, multiplier 9 en een rated FSB van 1066. Clockspeed bijft gewoon 2.4 Ghz

Modern/non-budget geheugen heeft vaak, naast de SPD standaard instellingen, EPP instellingen waarbij al ideale instellingen zijn ingegeven m.b.t. de geheugenlatency. Om die strakkere timings te gebruiken (en die je dus werkelijk ook merkt) dien je vaak handmatig het voltage te verhogen.

Werkt volgens mij prima dus behalve als je echt het bijna onmerkbare uiterste eruit wilt persen zou ik met andere instellingen experimenteren. Gebruik anders eens de tool CPU-Z om je FSB, geheugen timings en instellingen te bekijken. De gewenste voltage instellingen vindt je dan ook terug :-)

Afbeeldingslocatie: http://www.citadel.nu/prive/cpu-z.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.citadel.nu/prive/cpu-z2.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Edgarz op 13-04-2008 15:59 ]

Pagina: 1