Toon posts:

ventilatoren op moederbord draaien niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand aub hoe ik het volgende kan repareren?: Als ik mijn pc aanzet gaat er na 10 minuten een alarm af en ruik ik dat er een electronisch component te warm is geworden. Tot nog toe doet de pc het wel gewoon. Ik heb gezien dat beide ventilatoren op het moederbord niet werken als hij aanstaat dus heb ik ze schoongemaakt en de aansluiting gecontroleerd maar blijkbaar is dat niet de oplossing. :'(

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 20:31

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Wat voor moederbord is het ? Misschien zijn ze wel temp. controlled en dat ze daarom stil staan. Voelen de componenten onder de koelers heet aan of slechts warm ?

Atari 4 ff'r 😊

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

kloppen de biosinstellingen? daar kan het zo ingesteld staan dat de ventilatoren pas bij een bepaald voltage moeten starten, en als dat te laag is voor de fan, start ie niet.
en als je ruikt dat er iets te warm wordt moet je volgens mij je koeling vervangen.

en welke ventilatoren draaien niet? CPU, north bridge, grafische kaart?
Welk mobo heb je, wat heb allemaal nog geprobeerd naast het schoonmaken en aansluitingen controleren?

Heb je de aansluitingen los gehad en opnieuw aangesloten, omgewisseld geprobeerd. en heb je gevoeld wat er veel te warm wordt?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp. Ik heb nog eens goed gekeken en denk dat de cpu-cooler stuk is want die ruikt een beetje geblakerd en draait ook stroef. Misschien dat die andere cooler (met allemaal ijzere plaatjes eromheen) het daarom ook niet deed of misschien hoefde deze het op het moment dus niet te doen. Ik ga morgen een nieuwe kopen en kijk dan nog eens. ps opde grafische kaart ontdekte ik onder het stof ook twee ventilatoren maar die roken lekker :) bedankt en ik zal nog zeggen of het is gelukt

Verwijderd

Topicstarter
nieuw ventilatortje gekocht, was niet dezelfde maat dus ik heb hem met houtlijm en plakband vastgezet. er viel me trouwens op dat de oude ventilator dicht was aan de onderkant terwijl ik daar een processor ofzo had verwacht maargoed. pc aangezet en de nieuwe ventilator deed het dus pc weer uit, alles aangesloten, pc weer aan. maar toen kwam ik in de bios dus keek ik of daar iets over ventilatoren stond en daar zag ik: alarm for when cpu-cooler is stop or not normal disabled [disabled is default]. dat vond ik zeer vreemd want het alarm heeft gister juist de hele tijd zitten piepen maarja toch maar op enabled gezet en gesaved. begint de pc na het 1ste opstartscherm weer te piepen godver! dat alarm eens gedisabled en dan piept er niks maar er is dus nog steeds iets mis. iemand enig idee plz?

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:25
Als ik je post zo lees wil ik je ernstig aanraden - zonder je te willen beledigen - een lokale computerwinkel op te zoeken en daar het probleem eens voor te leggen. Houtlijm en plakband zijn zegmaar niet dingen die je zomaar in je PC wil gebruiken (tenzij je een berhoorlijke Tweaker bent zoals Terw_Dan ofzo (hoewel ik me niet kan herinneren dattie daarmee ooit fans vastgezet heeft :P))

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

inderdaad een fan of cpukoeling moet je meestal losschroeven of losklikken. als je met lijm en/of plakband aan de slag gaat is de kans groot dat er iets fout gaat.

Misschien een foto van je knutselwerk voor in het archief is altijd leuk, maar zoek even een computerwinkel in de buurt op, of vraag even de handige buurjongen om de boel weer te fixxen.

{edit}
en heb je de koeler vervangen of alleen de ventilator op het koelblok.
Want als je het koelblok vervangen hebt, wat heb je dan gebruikt als koelpasta, en hoe wil je een ventilator met een dichte onderkant hebben? (nieuw model?)

[ Voor 25% gewijzigd door Wiethoofd op 12-04-2008 12:55 ]

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

Euhm, plakband en elekronische componenten is een echte NO-GO, ivm absurde statische electrische lading welke plakband kan veroorzaken.

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

Topicstarter
oui merci maar dan ben ik 100 euro kwijt voor nakijken en voor 600 heb ik 1 nieuwe dus ik ga nog even pielen en anders ga ik een nieuwe kopen

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-02 17:30
Nofi, maar ik krijg het idee dat je werkelijk geen idee hebt waar je mee bezig bent en dat je niet eens weet hoe alle onderdelen heten en wat ze doen. Ik raad je aan om er gewoon niet mee te gaan prutsen, want volgens mij ga je echt wat slopen op deze manier :P Misschien woont er iemand in je buurt met meer kennis van zaken waar je het aan zou kunnen vragen?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

100 euro kwijt voor het nakijken? dan weet ik niet wat je na laat kijken!
een beetje computerwinkel rekent daar maximaal 30 euro voor, en als je een goede hebt en het is snel klaar dan kan je mazzel hebben dat je het voor niets gedaan krijgt.

en voor 600 euro kan je idd een nieuwe hebben, wat je ook kan doen is even een handig iemand vragen bij jou uit de buurt die er naar wil kijken voor een bakje koffie oid.

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van me met verstand van computers zag dat de stekker van die fan met die ijzeren plaatjes eromheen was geroosterd dus heb ik een nieuwe pc gekocht. @ wiethoofd: het ding wat ik had vervangen zag er zo uit https://secure1.foxweb.co...oduct/631115428_small.jpg maar dan met een dichte onderkant. Het lijkt er dus niet op dat die een specifiek onderdeel moest koelen ookal stond er ARX C.P.U. cooler op. Die houtlijm en plakband waren alleen om dat ding niet rond te laten vliegen toen ik wou kijken of hij het deed en ik ben blij dat ik niet heb gewacht op een fan die wel paste.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Met een nieuwe PC ben je idd van het probleem af ;)

En @ die fan, kan je een foto maken van de jouwe, want een fan met een dichte onderkant kan ik met niet voorstellen. Het kan zijn dat je de fan inclusief het koelblok bedoelt, maar dan moet ik een foto zien. (met google kan ik niet zo snel een voorbeeld vinden)

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik zal even een foto maken

Verwijderd

Topicstarter
Hier zijn de foto's: http://www.flickr.com/photos/24220468@N05/
Laat aub weten wat je ziet.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

zo, dat is een oud moederbord ;)
Een north bridgefan, en die gaat ook nog stuk!

De nieuwe computer die je nu hebt heeft als het goed is geen fan meer op de northbridge (koelblok onder je CPU koeler)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Minder roken is al vast een goed begin, wat een smerige bruine bende overal :X
Zo te zien zit er ook flink wat aanslag op de heatsinks, dat gaat echt iet helpen om het spul koel te houden.

🖥️ | 🚗

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

plakband is not done op warme plaatsen, dat laat los

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik vroeg niet om mijn pc af te kraken :) Maar dat kleine fannetje koelt dus de heatsinks, die 2 zwarte dingen met een K erbovenop en die bondjas?
edit: oke de heatsinks zijn die ijzeren plaatjes (Damn I'm good)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 18:59 ]

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:22

Pinjataaa

Hit me!

MadMarky schreef op zondag 13 april 2008 @ 18:24:
Minder roken is al vast een goed begin, wat een smerige bruine bende overal :X
Zo te zien zit er ook flink wat aanslag op de heatsinks, dat gaat echt iet helpen om het spul koel te houden.
Valt mee, je wilt niet weten wat ik allemaal tegengekomen ben in mijn leven haha!

Jij moet dit hebben Afbeeldingslocatie: http://www.topmarket.co.il/products_pictures/image/p_541_big-zalman.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Pinjataaa op 13-04-2008 19:03 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1 tip,
zorg dat de lucht kan stromen, zet hem dus niet strak tegen de chip aan. dan gaat die warme lucht nergengs heen . en de ventilator staat alleeen maar turbulentie te maken

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
bedankt Pinjata, tenminste iemand die me niet voor complete noob uitmaakt. En moet ik dat blauwe blokje dan met houtlijm en plakband vastmaken of kan ik hem beter aan de chip vastlassen?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 19:08:
bedankt Pinjata, tenminste iemand die me niet voor complete noob uitmaakt. En moet ik dat blauwe blokje dan met houtlijm en plakband vastmaken of kan ik hem beter aan de chip vastlassen?
ik maak je nu wel een beetje uit voor noob: houtlijm heet houtlijm om hout te verlijmen, dit is een zalman NB blokje van aluminium.

Zoals eerder genoemd is plakband in een computer notdone (tenzij het dubbelzijdig is om iets vast te houden aan geluidsisolatie of CCFL balkjes of ivm een casemod)

dit blokje maak je vast door te schroeven en de meegeleverde koelpasta er tussen te laten zitten/smeren voor de beste geleiding tussen je North Bridge en het koelblok(je)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

En Wiethoofd is slecht in het herkennen van ironie? ;)

🖥️ | 🚗

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-01 18:03
Je hebt de oude ventilator afgebroken... er zitten 2 pinnetjes op dehoeken van dat zwarte ding. Die haal je los, door met je nagels eronder te gaan en aan dat kopje te trekken (waarschijnlijk, ik kan het niet duidelijk genoeg zien). Daaronder zit de chip. Het oude ventilatortje hield dat zwarte aluminium plaatje koel.
Nu moet je ALLES loshalen, want alleen een nieuw ventilatortje gaat niks worden.
Koop inderdaad dat blauwe Zalman ding. Die kun je waarschijnlijk gewoon bevestigen, kijk voor de zekerheid even op de site van zalman.

Tip: Haal er iemand met verstand van zaken bij. Een vriend die vaak computers bouwt ofzo. het hoeft inderdaad geen geld te kosten, maar zoals je nu bezig bent gaat het dat wel doen.

[ Voor 10% gewijzigd door TMon op 13-04-2008 19:30 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

nee hoor, maar gewoon even bevestigen ;)

en er zijn mensen die toch!! na een goede uitleg weer terugvallen in hun oude 'rituelen'

Verwijderd

Topicstarter
Oke TMon!! Nu snap ik het. Er zit dus een chip (de north bridge) onder de dichte onderkant van het ventilatortje. Dat blokje zal ik onthouden voor als ik een kennis blij kan maken met deze bak (want ik heb nu een nieuwe gekocht) maar het is voor mij nog steeds een raadsel waarom het stekkertje van de fan met die heatsinks is geroosterd en waarom deze fan het ook niet meer deed. Zoals ik redeneer is er dus nog iets stuk op het moederbord vóór de 2 fans.
@Wiethoofd; dat was een grapje, ik dacht echt niet dat het houtlijm heet omdat het lijm is die iets vast hout :)
edit; ik herinner me die zwarte kopjes waar ook veren onder zitten en ik denk dat je die idd. met je nagels los kan wrikken. Maargoed dat zal ik wel proberen als iemand hem wil hebben.
haha @ hierboven; ik voel me gevleid dat je alle opties open houdt

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 19:42 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

stekkertjes roosteren als ze slecht contact maken
slecht contact = weerstand x stroom =warmte = bbq

de kans dat alleen het stekkertje vervangen moet worden is aanwezig natuurlijk.

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
ja maar dan is het nog vreemd dat beide fans op hetzelfde moment een stekkertje roosteren. Ik ben er daarvoor niet aangeweest. Of zou het zijn dat de fan v/d North Bridge het al langer niet deed maar dat de pc pas ging piepen toen de fan met de heatsinks zijn stekker ging roosteren? Dus dat de pc weer goed werkt als ik de fan met de heatsinks incl. stekker vervang of zou er toch iets met een component daarvoor mis zijn? Ik snap ook niet wat nu de cpu-cooler is. is dat nu de fan van de North Bridge waar een stikkertje op stond met "ARX C.P.U. cooler of is het die fan met de heatsinks?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 20:00 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

als je kijkt op de foto die je zelf gepost hebt op flikr

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3032/2410738760_83c6309d40.jpg

het ding bovenin met die ventilator en metalen finnen is je CPU koeling

Verwijderd

Topicstarter
Aaaah dank u zeer! Dat was namelijk erg verwarrend want op die ventilator daaronder zat een rond stikkertje (weet ik 100% zeker en kan ik een foto van maken als je eraan twijfelt) waar dus "ARX C.P.U. cooler" op staat. Dat vond ik al vreemd omdat ik ook al dacht dat de dikste ventilator wel op de processor zou zitten. Volgende vraag is nu dus: waarom staat er "ARX C.P.U. cooler" op de cooler van de North Bridge? (Ja ik blijf alles vragen totdat ik een echte tweaker ben net zoals jullie)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

het merk ARX maakt ook cpu-koelers

net zoals zalman ventilatoren, koelblokken, grafische kaart koeling, kasten, beeldschermen, headsets, muizen etc. maken

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-02 17:30
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 20:13:
(Ja ik blijf alles vragen totdat ik een echte tweaker ben net zoals jullie)
Dat is nogal tegenstrijdig, echte tweakers vragen namelijk niet. Die zoeken.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

leonpwner1 schreef op zondag 13 april 2008 @ 20:21:
[...]

Dat is nogal tegenstrijdig, echte tweakers vragen namelijk niet. Die zoeken.
en als ze het niet kunnen vinden vragen ze het hier op GoT ;)

Pagina: 1