Extra kosten bij particuliere import uit buitenland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 11:03

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Wat moet ik precies bovenop het gegeven bedrag betalen als ik iets in het buitenland, bijvoorbeeld op Ebay koop? Zijn er invoerrechten en BTW-kosten die je moet betalen bij de douane? Of zijn deze kosten er niet voor particulieren?

Ik zou dit graag willen weten voor de EU (in dit geval Duitsland) en daarbuiten (VS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

Binnen de eu betaal je niets. Binnen de eu is er vrij vervoer van mensen en goederen.
Buiten de eu moet je de volgende zaken betalen: btw, en invoerrechten. Hoeveel dat ongeveer gaat kosten kan je vinden op www.douane.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:26

Duinkonijn

Huh?

BTW kosten zijn de prijs van het product in nederland * 19%

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:40

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> SF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11736

hoe berekenen ze wat de prijs in NL is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98248

Hier zijn volgens mij al genoeg topics over te vinden.

Binnen EU geen extra kosten, vrije handel mogelijk. Buiten EU (dus VS) invoerrechten betalen, ongeacht particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Anoniem: 11736 schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 19:44:
hoe berekenen ze wat de prijs in NL is?
volgens mij aanbevolen verkoopprijs.

dus als je apparaat y koopt.

fabrikant van y zegt 1000
mediamarkt zegt 500

dan is het 1000

zie ook : Douane en douanerechten bij importeren

[ Voor 10% gewijzigd door Duinkonijn op 12-04-2008 20:14 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:20

Robtimus

me Robtimus no like you

De prijs hoort opgegeven te zijn op de doos. Hier wordt de verzendprijs bij opgeteld. Daarna worden eerst de douanekosten berekend, en daarna ook nog eens BTW. De meeste Nederlandse koeriersdiensten vragen daarnaast ook nog tot 10 euro voor inklaringskosten, omdat zij de moeite nemen om alles te regelen met de douane.

Er zijn wel wat vrijstellingen. Als het geheel inclusief verzendkosten 22 of minder euro is dan hoef je niks te betalen. Voor gifts is deze grens 45 euro. Ook zijn er voor sommige producttypen geen douanekosten, maar nog wel BTW.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:40
Ik heb paar weken geleden 48 Gillette Venus scheermessen besteld. (in de USA)
Was 79dollar (ong 50 euro) + 17.x euro aan invoer.. (79 euro stond ook op de verpakking aan totale kosten (59 + 20 verzending) )

Een week eerder 48 Gillette Fusion messen aangeschaft voor 72 dollar en daar gelukkig niets voor betaald.. Volgens mij stond er op de verpakking van deze ook Gift, wat nog wel eens helpt..

[ Voor 11% gewijzigd door Hoyden op 12-04-2008 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

IceManX schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 20:37:
De prijs hoort opgegeven te zijn op de doos. Hier wordt de verzendprijs bij opgeteld. Daarna worden eerst de douanekosten berekend, en daarna ook nog eens BTW. De meeste Nederlandse koeriersdiensten vragen daarnaast ook nog tot 10 euro voor inklaringskosten, omdat zij de moeite nemen om alles te regelen met de douane.

Er zijn wel wat vrijstellingen. Als het geheel inclusief verzendkosten 22 of minder euro is dan hoef je niks te betalen. Voor gifts is deze grens 45 euro. Ook zijn er voor sommige producttypen geen douanekosten, maar nog wel BTW.
correctie exclusief vervoerskosten
waarde van de zending, exclusief verzekerings- en vervoerskosten, niet meer is dan € 22.
http://www.douane.nl/part...aankopen-03.html#P25_2606

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Als je van plan bent de artikelen door te verkopen in Nederlands, hoef je met een intracommunautair BTW-nummer geen belasting te betalen bij import(jouw klanten betalen die balasting immers bij aankoop, zolang ergens in het handelscircuit belasting wordt betaalt, doet de belastingdienst niet moeilijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 13:11

Dennahz

Life feels like hell should.

Het hangt er helemaal vanaf hoe de verkoper het pakje verstuurd. Als hij er op zet dat het een 'gift' is met een waarde onder een bepaald bedrag (€ 45,- o.i.d.) dan komt hij 9/10 netjes door de douane. Soms pikken ze je pakje eruit en schatten ze de waarde of moet je een aankoopbewijs opsturen waar de waarde op staat.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

iets waar je ook op moet letten...

ik heb op belgische flora`s gelezen dat ze meerdere zendingen die tergelijker tijd in belgie aan kwamen.. samen trokken

maar of dit ook voor Nederland geldt weet ik niet..
denk het wel gezien EU e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 00:25

paQ

Duinkonijn schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 20:13:
[...]

volgens mij aanbevolen verkoopprijs.

dus als je apparaat y koopt.

fabrikant van y zegt 1000
mediamarkt zegt 500

dan is het 1000

zie ook : Douane en douanerechten bij importeren
dat is volgens mij incorrect.

De BTW wordt geheven over de waarde van het product (opgegeven waarde / betaalde waarde en anders een door de beambte geschatte waarde) + douanrechten + transportkosten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Binnen de EU: vrije handel, geen extra kosten.

VS = buiten EU, dus betaal je BTW over wat je binnenhaalt: 19% in Nederland.
Totale kosten = ((kosten product (in $) + verzendkosten (in $))*1.19)/wisselkoers (1.58 $ / euro atm) + 10 euro (voor het inklaren door UPS / FedEx)

Als je met Paypal betaald moet je de wisselkoers van Paypal gebruiken (1.54 $/euro atm). Betaal je via een bankoverboeking mag je er nog snel een tientje voor bankkosten (internationaal overboeken is niet gratis) bovenop doen.

Ze plukken de prijs van het pakje af. Als je iets van $1000 laat opsturen, wordt het pakket voor $1000 verzekerd en heft de douane dus 19% over die $1000

Voorbeeldje:

Nikon AF-S 70-200 VR 2.8:

in NL: circa 1700 euro
in US bij B&H www.bhphotovideo.com : $1625
prijs product: $1625
verzendkosten: $65
wisselkoers: $1.54 / 1€ (laten we uitgaan van Paypal / creditcard / whatever, iets in je nadeel dus )
kosten voor inklaren door FedEx: €10

Totaal:
(($1625+$65)*1.19)/1.54 + €10 = €1316

-----
Er vanuitgaande dat je boven het minimumbedrag zit en je geen dingen als alcohol e.d. gaat invoeren, dan komen er extra kosten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Anoniem: 120284 schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:43:
(($1625+$65)*1.19)/1.54 + €10 = €1316
BTW& heffingen gaan voor zover ik weet niet over transportkosten. Zo is het iig bij containers.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

ik heb mijn headset uit amerika over laten vliegen, omdat deze niet in Europa verkocht word heb ik daarover geen geen invoerrechten hoeven betalen (werd wel verzonden in een 'neutrale' kartonnen doos dus het kan zijn dat de douane niet moeilijk deed) zie ook m'n review hoe en wat

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

wat staat er weer een hoop onjuiste info in dit (nog korte) topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bombadil schreef op zondag 13 april 2008 @ 23:59:
[...]

BTW& heffingen gaan voor zover ik weet niet over transportkosten. Zo is het iig bij containers.
Probeer het zelf zou ik zeggen. Je merkt het snel genoeg ;)

Ik heb ook wel eens mazzel gehad, daar niet van..
Wiethoofd schreef op maandag 14 april 2008 @ 00:07:
ik heb mijn headset uit amerika over laten vliegen, omdat deze niet in Europa verkocht word heb ik daarover geen geen invoerrechten hoeven betalen (werd wel verzonden in een 'neutrale' kartonnen doos dus het kan zijn dat de douane niet moeilijk deed) zie ook m'n review hoe en wat
Dat is wel de grootste onzin die ik gehoord heb. Volgens mij heeft die eBayer gewoon 'Gift, no commercial value - <$30' op de doos gezet...

Als dat zo was had ik ook geen BTW hoeven betalen op mijn laptop, die was hier ook niet te koop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ik vond net de doos terug: er staat op: Gift voor de US value van $38,- en met beschrijving: headphone

en dat terwijl ik er $137,85 voor heb betaald inc. verzendkosten (overgemaakt via WUMO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Precies, illegale praktijk dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

offtopic:
@ jcvjcvjcvjcv: alsof jij het wel erg zou vinden mocht het je overkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miranon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-05 17:07
Begrijp ik goed dat ik 19% BTW + 19% douane kosten moet betalen? Dus in total 38% extra?
Dus als ik iets koop voor 150$, omgerekend 100 euro moet ik dus nog 38 euro extra betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Wiethoofd; :+

@miranon; dat heb je fout. Je betaald 19% BTW. Verder rekenen ze nog een tientje (5 a 16 euro, afhankelijk van waarde pakket en vervoersbedrijf) voor de administratiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miranon
Anoniem: 120284 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 00:17:
@miranon; dat heb je fout. Je betaald 19% BTW. Verder rekenen ze nog een tientje (5 a 16 euro, afhankelijk van waarde pakket en vervoersbedrijf) voor de administratiekosten.
Ok.
Maar ik heb van sommige mensen gehoord dat ze behalve 19% BTW en 3,5-7% dounane kosten nog eens 17% extra betaalden (dat geld met name voor kleding). Ook is niet duidelijk hoeveel je douanekosten en administratiekosten moet betalen.

Ik wil oordopjes kopen via ebay vanaf Japan. Ik heb in de taric tabel gekeken maar heb daar geen oordopjes gevonden. Hoeveel moet ik nu doenekosten en andere kosten behalve BTW betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

dat hangt er van af hoe de verzender het opstuurt, als er een Gift sticker op de doos komt en een prijs van onder de 30$ hoe je als het goed is geen import belasting te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

dat heeft niks met gift te maken, maar is waarde afhankelijk.

en ja, voor kleding betaal je inderdaad hoge douanerechten.
Het is dus maar net wat je invoert; ieder goed heeft zijn eigen TARIC met een daaraan gekoppeld (Europeesch) douanetarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miranon
Weet misschien iemand wat voor tarief voor een set oordopjes moet worden betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

onder de 175 euro 0%
en daarboven gok ik op 3,7%

nogal lastig vindbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wiethoofd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:18:
dat hangt er van af hoe de verzender het opstuurt, als er een Gift sticker op de doos komt en een prijs van onder de 30$ hoe je als het goed is geen import belasting te betalen.
Dat is dus belastingontduiking wat gewoon stafbaar is.
paQ schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:30:
dat heeft niks met gift te maken, maar is waarde afhankelijk.

en ja, voor kleding betaal je inderdaad hoge douanerechten.
Het is dus maar net wat je invoert; ieder goed heeft zijn eigen TARIC met een daaraan gekoppeld (Europeesch) douanetarief.
Ja, maar 'gift' staat min of meer voor 'waarde onder de 30'
miranon schreef op woensdag 16 april 2008 @ 14:31:
Weet misschien iemand wat voor tarief voor een set oordopjes moet worden betaald?
Electronica is vrij in te voeren, alleen 19% BTW dus.
paQ schreef op woensdag 16 april 2008 @ 14:48:
onder de 175 euro 0%
en daarboven gok ik op 3,7%

nogal lastig vindbaar
Bron?

Juist, slaat nergens op...

EDIT: De eerste hit op Google:

http://cgi3.ebay.nl/ws/eB...nrol#Aanschaf_accijns_neu

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 16-04-2008 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Pardon?

weet je wat nergens op slaat?
dat electronica vrij in te voeren is.

175 euro is vrij (zie douane site) van belasting (lees BTW + douanerecht)
daarboven betaal je beide.
Voor de oordopjes, zie hoofdstuk 85 Handboek Douane, electronica voor opnamen en weergave van geluid.
Alhoewel ik geen specifieke code vind (vandaar dat ik al schreef lastig vindbaar) gok ik op het tarief van 3,7% uit dit hoofdstuk.
2,7 voor motoren, 2,7 voor buizen, 3,7 voor kabels.
die 1% doe je jezelf maar cadeau

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 16-04-2008 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnax
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-12-2020

arnax

Penguins rock!

En sinds wanneer vallen oordopjes onder accijnsgoederen? :+

hmm de pagina versprong naar het deel over accijnsgoederen....

[ Voor 9% gewijzigd door arnax op 16-04-2008 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ik neem liever een authoriteit als bron, dan ebay

http://www.douane.nl/veelgesteldevragen/
vraag 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnax
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-12-2020

arnax

Penguins rock!

paQ schreef op woensdag 16 april 2008 @ 15:52:
[...]

ik neem liever een authoriteit als bron, dan ebay

http://www.douane.nl/veelgesteldevragen/
vraag 1
Zowel €175 als €22 zijn bedragen die je vaak bij dit soort dingen tegenkomt.
Volgens mij is de €175 van toepassing wanneer je iets meeneemt en is €22 van toepassing wanneer je het op laat sturen.
Misschien dat iemand hier uitsluitsel over kan geven?

Edit: Bij de douanesite (waar Paq naar verwijst) wordt er nadrukkelijk over zelf meenemen gesproken..

Edit 2: vraag negen geeft uitsluitsel over het opsturen
Als u via internet goederen bestelt buiten de landen van de Europese Unie (EU) voert u goederen in. En bij invoer van goederen moet u belastingen betalen. Die belastingen kunnen zijn: douanerechten, omzetbelasting (btw) en eventueel accijns en verbruiksbelastingen.

Uitzondering:

Als de waarde van de gekochte goederen niet hoger is dan € 22 per zending betaalt u geen belasting. Maar voor alcoholhoudende producten, tabaksproducten, parfum en eau de toilette geldt dat niet. Daarvoor moet u altijd belasting betalen.

[ Voor 54% gewijzigd door arnax op 16-04-2008 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

idd erg confusing
ik wist ook niet van de 175 euro regel in eerste instantie

wat ik BIZAR vind is dat de Douane dus onderscheid maakt tussen bagage en stuksgoederen.
haast bezopen. Het lijkt wel in strijd met hun eigen regels.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 16-04-2008 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

miranon schreef op woensdag 16 april 2008 @ 09:57:
[...]

Ok.
Maar ik heb van sommige mensen gehoord dat ze behalve 19% BTW en 3,5-7% dounane kosten nog eens 17% extra betaalden (dat geld met name voor kleding). Ook is niet duidelijk hoeveel je douanekosten en administratiekosten moet betalen.

Ik wil oordopjes kopen via ebay vanaf Japan. Ik heb in de taric tabel gekeken maar heb daar geen oordopjes gevonden. Hoeveel moet ik nu doenekosten en andere kosten behalve BTW betalen?
Als u terugkomt uit een land dat geen lid is van de Europese Unie mag u een maximaal aantal goederen meenemen zonder belastingen* te betalen:
Dat lijkt me nogal strijdig he paQ! ;)

En die regel is zo bizar niet. Zie maar eens aan te tonen of iemand het mee terugbrengt of daar gekocht heeft. Verder kan het nog wel eens gebeuren dat een toerist daar een flesje deo, scheermesjes en een pakje batterijen koopt. Dat is allemaal veel te veel gedoe als je dat gaat belasten, dus hebben ze er 175 euro belastingvrij van gemaakt. Als je iets laat opsturen is het al snel duidelijk dat je het importeerd.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 16-04-2008 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

draai maar om de brij heen; op electronica betaal je gewoon heffingen.

maar niet op een laptop bijvoorbeeld.
Maar dat maakt nog niet dat ALLE electronica vrij van heffing is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Klein schopje, niet omdat ik snel iets moet weten, maar omdat ik het in het verleden niet kon vinden en het in de toekomst wel paraat wil hebben:

Waar staat nou een duidelijke lijst met invoerheffingen? Vroeger (4 jaar geleden) stond op de site van de douane gewoon een lange lijst met iets van 80 producten (cd's, kleding, spelcomputers etc.) waardoor je meteen wist waar je aan toe was. Deze lijst is verdwenen en vervangen door het door mij veelvuldig vervloekte HBI-II boekwerk:
In het boekwerk HBI-II zijn opgenomen het tarief van invoerrechten
Link.

Nu, laten wij eens proberen iets op te zoeken. Bijvoorbeeld een laptop. Ten eerste kunnen wij kiezen uit de versie actueel of uit wijzigingen. We klikken maar op de tekst voor de versie die wij willen lezen, gelabeld 'Versie'. Nu kunnen wij kiezen uit het hoofdboek of bijlages, zonder verdere toelichting. Tot dusver heb ik meestal voor hoofdboek gekozen, dus daar gaan we nu maar weer voor.

Hoofdboek: een mooie lange lijst met de meest onduidelijke beschrijvingen. We kunnen kiezen uit verschillende categorieën, waarvan de eerste 15 eigenlijk alleen grondstoffen zijn (houtpulp, minerale producten), waardoor we eigenlijk alleen kunnen kiezen uit opties '(Elektrische machines/Vervoersmateriaal/Optische instrumenten/Wapens/Diverse goederen/Kunstvoorwerpen). Een laptop is een elektrisch apparaat en hij kan beeld weergeven, dus we klikken op elektrisch apparaat.

Machines: In dit scherm kunnen we kiezen uit de categorie Kernreactoren/stoomketels of uit elektrische machines/apparaten. Daar kiezen we natuurlijk voor elektrische machine.

En dan houdt het voor mij echt op. Hele lappen tekst met wat niet onder een elektrisch apparaat valt, zoals een elektrische deken, maar verder totaal geen info over wat nou de regels zijn bij apparaten die wel onder deze noemer vallen. Onderaan staan nog wat aanvullingen betreffende gelijkstroommotoren en weet ik veel wat, maar daar heb ik ook niks aan.

Mijn vraag is dus eigenlijk: zit ik op de verkeerde plek te kijken? Kijk ik op de goede plek maar snap ik het gewoon niet? Waar is de makkelijke lijst die vroeger wel kon? Waarom is het zo slecht vindbaar met google of op de site, dit is toch hartstikke consument onvriendelijk?

Het lijkt wel of je een fulltime importeur moet zijn voordat je de regels een beetje begrijpt. Het is dat ik eerder van paQ heb gehoord dat er geen invoerheffing geheven wordt bij laptops, maar waar hij dit vandaan heeft is me volstrekt onduidelijk (het bleek wel te kloppen, overigens ;) ).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:20

Robtimus

me Robtimus no like you

Klik op "Versie", dan krijg je nog eens 3 links. Klik op "Hoofdboek" en je krijgt de inhoudsopgave. Klik verder en dan zie je de inhoud.

Geen idee hoe dat werkt alleen, ik zie nml te vaak 1,7 en 3,7. Dat lijken me niet de percentages te zijn.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom niet?

Die lijst lijkt inderdaad niet meer op de site van de douane te staan, maar nog wel op eBay pagina's etc.

Laptop is gewoon 0%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Gizz schreef op zondag 20 april 2008 @ 02:18:
Klein schopje, niet omdat ik snel iets moet weten, maar omdat ik het in het verleden niet kon vinden en het in de toekomst wel paraat wil hebben:

Waar staat nou een duidelijke lijst met invoerheffingen?
(Douane)declarant is dan ook een echt vak (met ruimte voor discussie en rechtzaken).

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook weer zoiets wat ze mogen wegbezuinigen imo :+ en dan gewoon een duidelijke lijst geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 22:55
er is idd een lijst, had deze gevonden op de EU website, maar kan de link niet meer vinden.

Waar het om gaat is dat je dus voor sommige goederen invoerrechten + btw moet betalen.
BTW is over de aanschafprijs incl verzendkosten. Neem aan dat invoerrechten daar dan vervolgens weer bij komen. adv welke groep je product valt, moet je het bijbehorende percentage aan rechten betalen

Controle vindt steeksproef gewijs plaats, vandaar dat sommige hier weleens "geluk" hebben gehad.
Gebruik je de bekende koeriers dan ben je altijd het spreekwoordelijke haasje omdat zij de inklaring zelf doen.

update:
is niet helemaal wat ik bedoelde, maar hier kan je dus wel de hoogte van de invoerrechten berekenen indien van toepassing:
http://ec.europa.eu/taxat...s/cgi-bin/tarchap?Lang=NL

[ Voor 14% gewijzigd door Yippie op 21-04-2008 00:19 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175502

ze willen het ook nog wel eens onder rembours verzenden, vraag me niet waarom, ik moest voor iets van 50 euro rond de 100 totaal betalen door alle kosten die erbij komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rembours in Nederland kost je voor een simpel pakje alleen al snel 15 euro, reken je daar nog 15 euro inklaringskosten bij (way to go TNT :( ) en wat BTW en douaneheffing en dan zit je zomaar aan de 100 ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Gizz schreef op zondag 20 april 2008 @ 02:18:
Nu, laten wij eens proberen iets op te zoeken. Bijvoorbeeld een laptop. Ten eerste kunnen wij kiezen uit de versie actueel of uit wijzigingen. We klikken maar op de tekst voor de versie die wij willen lezen, gelabeld 'Versie'. Nu kunnen wij kiezen uit het hoofdboek of bijlages, zonder verdere toelichting. Tot dusver heb ik meestal voor hoofdboek gekozen, dus daar gaan we nu maar weer voor.

Hoofdboek: een mooie lange lijst met de meest onduidelijke beschrijvingen. We kunnen kiezen uit verschillende categorieën, waarvan de eerste 15 eigenlijk alleen grondstoffen zijn (houtpulp, minerale producten), waardoor we eigenlijk alleen kunnen kiezen uit opties '(Elektrische machines/Vervoersmateriaal/Optische instrumenten/Wapens/Diverse goederen/Kunstvoorwerpen). Een laptop is een elektrisch apparaat en hij kan beeld weergeven, dus we klikken op elektrisch apparaat.

Machines: In dit scherm kunnen we kiezen uit de categorie Kernreactoren/stoomketels of uit elektrische machines/apparaten. Daar kiezen we natuurlijk voor elektrische machine.

En dan houdt het voor mij echt op. Hele lappen tekst met wat niet onder een elektrisch apparaat valt, zoals een elektrische deken, maar verder totaal geen info over wat nou de regels zijn bij apparaten die wel onder deze noemer vallen. Onderaan staan nog wat aanvullingen betreffende gelijkstroommotoren en weet ik veel wat, maar daar heb ik ook niks aan.

Mijn vraag is dus eigenlijk: zit ik op de verkeerde plek te kijken? Kijk ik op de goede plek maar snap ik het gewoon niet? Waar is de makkelijke lijst die vroeger wel kon? Waarom is het zo slecht vindbaar met google of op de site, dit is toch hartstikke consument onvriendelijk?

Het lijkt wel of je een fulltime importeur moet zijn voordat je de regels een beetje begrijpt. Het is dat ik eerder van paQ heb gehoord dat er geen invoerheffing geheven wordt bij laptops, maar waar hij dit vandaan heeft is me volstrekt onduidelijk (het bleek wel te kloppen, overigens ;) ).
8471 3000 00 -draagbare automatische gegevensverwerkende machines, wegende niet meer dan 10 kg, die ten minste bestaan uit een centrale verwerkingseenheid, een toetsenbord en een beeldscherm SUPUN: p/st 0;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

mooie site Yippie

item 8523404500 uit de vs.

zou je dan helemaal geen invoer rechten moeten betalen met dvd`s uit de vs?

http://ec.europa.eu/taxat...Day=21&Month=04&Year=2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

volgens mij zijn dit CD-ROMs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Duinkonijn schreef op maandag 21 april 2008 @ 21:30:
mooie site Yippie

item 8523404500 uit de vs.

zou je dan helemaal geen invoer rechten moeten betalen met dvd`s uit de vs?

http://ec.europa.eu/taxat...Day=21&Month=04&Year=2008
Dit is DE officiele site van de EU, of je het er nou mee eens bent of niet.

Verder dien je wel de meest passende code te gebruiken, dit is niet altijd even makkelijk.
Het hele systeem zit redelijk ingewikkeld in elkaar, vandaar dat er declaranten zijn.

Ik bepaal niet de regels, dus schiet niet de boodschapper aub :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
paQ schreef op maandag 21 april 2008 @ 21:32:
volgens mij zijn dit CD-ROMs
Denk dat duinkonijn gelijk heb:
voor het weergeven van vormen van instructies, gegevens, geluid en beeld, opgenomen op een machinaal leesbare binaire wijze, geschikt om te worden bewerkt of om een gebruiker interactiviteit te bieden door middel van een automatische gegevensverwerkende machine

CDI bestaat al tijdje niet meer, dus valt DVD beste in die categorie tenzij jij hem anders en beter in kan delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Voor de fun, een voorbeeldje:

Wil je een Levi's broek uit de US halen dan is dit de code en omschrijving ook al zou je het niet zeggen:

6203 Kostuums, ensembles, colbertjassen, blazers en dergelijke, lange en korte broeken (andere dan zwembroeken) en zogenaamde Amerikaanse overalls, voor heren of voor jongens
- 6203 41 lange en korte broeken en zogenaamde Amerikaanse overalls
- - 6203 42 van katoen
- - - 6203 42 11 lange broeken
- - - - 6203 42 31 andere
- - - - - 6203 42 31 van denim

Hier is de link

In de volksmond ook wel jeans genoemd 8)

Invoer kost je dus 12% aan invoerrechten + btw over de aankoopsprijs incl verzendkostent.
Zou dus goed opletten, zeker bij kleding etc. anders kan je er nog flink bekaaid afkomen.

Denk je slim te zijn en dit soort artikelen heel goedkoop te kunnen krijgen uit bijv. Azie, let dan goed op dat het geen namaak is. De douane is namelijk dit verplicht te melden bij de vertegenwoordiging van dat merk/producent en voordat je het weet heb je een deurwaarder aan je (spreekwoordelijke) broek hangen.

Er zijn veel mensen die het risico nemen ( kijk maar eens op eBay met merkkleding die voor echt wordt verkocht zoals Ugg boots, Replay etc ) Kan lang of kort duren, maar vaak vallen ze vanzelf door de mand en zijn ze na een tijdje verdwenen /gebanned. Wat er achter de schermen allemaal gebeurt op juridisch vlak etc zie je natuurlijk niet, maar het zal die snel verdiende centen vast niet waard zijn. Mij niet in ieder geval.

Twijfel je, of is de verleiding te groot, vraag dan om een sample. Helaas is dit niet echt economisch ivm verzendkosten etc.

Bezint eer gij begint was het toch.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Yippie schreef op maandag 21 april 2008 @ 22:10:
[...]

Denk dat duinkonijn gelijk heb:
voor het weergeven van vormen van instructies, gegevens, geluid en beeld, opgenomen op een machinaal leesbare binaire wijze, geschikt om te worden bewerkt of om een gebruiker interactiviteit te bieden door middel van een automatische gegevensverwerkende machine

CDI bestaat al tijdje niet meer, dus valt DVD beste in die categorie tenzij jij hem anders en beter in kan delen.
maar...

8523 4000 00 -optische dragers:
8523 4051 00 ------"digital versatile discs (dvd)" SUPUN: p/st 3,5; AIRWO: 0(CD-333) [009]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
paQ schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 09:22:
[...]

maar...

8523 4000 00 -optische dragers:
8523 4051 00 ------"digital versatile discs (dvd)" SUPUN: p/st 3,5; AIRWO: 0(CD-333) [009]
I stand corrected :+ bedankt, dit is dus de enige juiste omschrijving.

3.5% is goed te doen, als je er paar tegelijk over laat komen.

Overigens zie ik net dat je ook op omschrijving kan zoeken ipv TARIC code met de link die ik had gemeld, wat veel makkelijker is (kan zijn ).

Zie hier een leuk lol moment

[ Voor 1% gewijzigd door Yippie op 22-04-2008 19:56 . Reden: link gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-06 08:20
Ik bestel regelmatig spullen uit het buitenland, zowel via webwinkels (usa) als via ebay (wereldwijd).
Ik zorg er voor dat de prijs buiten eu onder de ~€23 blijft, of ik neem de totaalprijs, tel er 25% bij op en kijk of het nog de moeite is.
Moet ik invoer kosten betalen is het nog steeds goedkoper, glipt het pakket ertussendoor, mazzeltje en veel goedkoper.
Heb trouwens pas een Nikkor lens via ebay gekocht in de UK, scheelt ongeveer €100 met wat ik hier in de winkel betaal. En vrij invoeren, eu land :)

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 16:36
Ben van plan om t-shirts te gaan importeren uit Thailand (Geen merk shirts!)
Alleen als ik bovenstaande link gebruik:

Staan er zoveel verschillende soorten katoen dat ik geen idee heb wat nou eigenlijk wat is.

maar goed, na enig puzzel werk denk ik dat ik heb gevonden wat ik zoek en vertelt dat dingetje moet dat ik dan nog 8% moet betalen. (Afgezien van belasting).

Maar aangezien ik deze shirts hier weer ga doorverkopen, ga ik ook zorgen voor een btw-nummer zodat ik de belasting dan niet hoef te betalen.

Klopt het dan dat die 8% het enige is wat ik dan nog moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Robbie T schreef op woensdag 23 april 2008 @ 17:48:
Ben van plan om t-shirts te gaan importeren uit Thailand (Geen merk shirts!)
Alleen als ik bovenstaande link gebruik:

Staan er zoveel verschillende soorten katoen dat ik geen idee heb wat nou eigenlijk wat is.

maar goed, na enig puzzel werk denk ik dat ik heb gevonden wat ik zoek en vertelt dat dingetje moet dat ik dan nog 8% moet betalen. (Afgezien van belasting).

Maar aangezien ik deze shirts hier weer ga doorverkopen, ga ik ook zorgen voor een btw-nummer zodat ik de belasting dan niet hoef te betalen.

Klopt het dan dat die 8% het enige is wat ik dan nog moet betalen?
Ik zie 12% met deze link

( tip: je kan ook op omschrijving zoeken zie mijn eerdere post. In dit geval t-shirt gebruikt als zoekopdracht )

Welke code heb jij gebruikt dan ?

In principe betaal je aanschafsprijs + verzendkosten + invoerrechten ja als je een zakelijke (weder)verkoper bent.

Of er nog speciale regels zijn mbt kleding of dergelijke, dat weet ik niet maar zou je voor de zekerheid kunnen vragen. Ik neem aan dat je het niet over 3 t-shirts hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Yippie op 23-04-2008 20:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

ik was vandaag het haasje.

prijs was prijs in euro *19% + 8,50 inklaringskosten

ging om cd`s

[ Voor 8% gewijzigd door Duinkonijn op 24-04-2008 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Duinkonijn schreef op donderdag 24 april 2008 @ 18:06:

ging om cd`s
lege Cd's of beschreven ?

je was toch het duinkonijn.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Duinkonijn schreef op donderdag 24 april 2008 @ 18:06:

ging om cd`s
:? :? :?

CD's moet je dan ook in Duitsland halen (lege dan).
Pagina: 1