Klein schopje, niet omdat ik snel iets moet weten, maar omdat ik het in het verleden niet kon vinden en het in de toekomst wel paraat wil hebben:
Waar staat nou een duidelijke lijst met invoerheffingen? Vroeger (4 jaar geleden) stond op de site van de douane gewoon een lange lijst met iets van 80 producten (cd's, kleding, spelcomputers etc.) waardoor je meteen wist waar je aan toe was. Deze lijst is verdwenen en vervangen door het door mij veelvuldig vervloekte HBI-II boekwerk:
In het boekwerk HBI-II zijn opgenomen het tarief van invoerrechten
Link.
Nu, laten wij eens proberen iets op te zoeken. Bijvoorbeeld een laptop. Ten eerste kunnen wij kiezen uit de versie actueel of uit wijzigingen. We klikken maar op de tekst
voor de versie die wij willen lezen, gelabeld 'Versie'. Nu kunnen wij kiezen uit het hoofdboek of bijlages, zonder verdere toelichting. Tot dusver heb ik meestal voor hoofdboek gekozen, dus daar gaan we nu maar weer voor.
Hoofdboek: een mooie lange lijst met de meest onduidelijke beschrijvingen. We kunnen kiezen uit verschillende categorieën, waarvan de eerste 15 eigenlijk alleen grondstoffen zijn (houtpulp, minerale producten), waardoor we eigenlijk alleen kunnen kiezen uit opties '(Elektrische machines/Vervoersmateriaal/Optische instrumenten/Wapens/Diverse goederen/Kunstvoorwerpen). Een laptop is een elektrisch apparaat en hij kan beeld weergeven, dus we klikken op elektrisch apparaat.
Machines: In dit scherm kunnen we kiezen uit de categorie Kernreactoren/stoomketels of uit elektrische machines/apparaten. Daar kiezen we natuurlijk voor elektrische machine.
En dan houdt het voor mij echt op. Hele lappen tekst met wat
niet onder een elektrisch apparaat valt, zoals een elektrische deken, maar verder totaal geen info over wat nou de regels zijn bij apparaten die wel onder deze noemer vallen. Onderaan staan nog wat aanvullingen betreffende gelijkstroommotoren en weet ik veel wat, maar daar heb ik ook niks aan.
Mijn vraag is dus eigenlijk: zit ik op de verkeerde plek te kijken? Kijk ik op de goede plek maar snap ik het gewoon niet? Waar is de makkelijke lijst die vroeger wel kon? Waarom is het zo slecht vindbaar met google of op de site, dit is toch hartstikke consument onvriendelijk?
Het lijkt wel of je een fulltime importeur moet zijn voordat je de regels een beetje begrijpt. Het is dat ik eerder van paQ heb gehoord dat er geen invoerheffing geheven wordt bij laptops, maar waar hij dit vandaan heeft is me volstrekt onduidelijk (het bleek wel te kloppen, overigens

).
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX