Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258593

Topicstarter
Sinds gisteren heb ik Digitenne met TV-ontvanger KPN TF6000. Kwaliteit is zeker goed maar na het aansluiten kom ik de volgende problemen tegen:

- wanneer ik radio wil luisteren, moet ik de TV aanzetten
- PIP op mijn TV ziet geen zenders meer
- zowel via harddisk TV als via DVD-recorder kan ik alleen het kanaal opnemen dat op de TV-ontvanger staat ingeschakeld. Als ik op de TV-ontvanger zap tijdens het opnemen, zie ik dat in de opnames terug.

Zeer waarschijnlijk heb ik wat kabeltjes niet op de juiste manier aangesloten. Daarom een opsomming zoals alles momenteel is aangesloten:

TV: AV1-scart naar TV-ontvanger TV-scart
TV: variable audio out (tulp r/w) naar home cinema set Aux r/w
TV: AV-in3 svideo naar DVD-recorder svideo
TV: AV-in3 tulp r/w naar DVD-recorder Audio out r/w
TV: HDMi naar home cinema set HDMi
TV-ontvanger: VCR naar DVD-recorder Euro AV2-decoder Scart

Graag verneem ik suggesties om iets te verbeteren en.of de problemen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 11:50

Twazerty

AVCHDCoder developer

als je digitaal opneemt is dit normaal. ik vind het niet echt problemen. Als je tv wilt kijken moet je gewoon een 2e digitenne ontvanger hebben. Dit zijn naar mijn mening basic dingen. Even logisch nadenken en je kunt antwoord geven op je eigen vragen.

[ Voor 27% gewijzigd door Twazerty op 11-04-2008 21:15 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het zal wel logisch zijn. Maar heb ik dit soort problemen ook via digitale televisie van UPC? Ik kan Digitenne namelijk nog terugsturen naar KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 11:50

Twazerty

AVCHDCoder developer

ik zal je even opweg helpen.

- wanneer ik radio wil luisteren, moet ik de TV aanzetten
Logisch omdat je de digitenne tuner op je tv aangesloten hebt. Je moet het geluid direct uit de tuner halen en die op je versterker aansluiten

- PIP op mijn TV ziet geen zenders meer
Logisch omdat de PIP van je tv de analoge tuner gebuikt om te zappen mits je een dubbele tuner iin je tv hebt zitten. Mogelijkheid 2 is dat je tv alleen de av ingangen kan gebuiken voor PIP. Aangezien je tuner op de av ingang zit werkt PIP inderdaad niet + dat je tuner op een zender staat en je tv staat hier compleet los van.

- zowel via harddisk TV als via DVD-recorder kan ik alleen het kanaal opnemen dat op de TV-ontvanger staat ingeschakeld. Als ik op de TV-ontvanger zap tijdens het opnemen, zie ik dat in de opnames terug.
Ook deze is logisch omdat je je tuner aangesloten hebt op de dvd recorder. Je digitenne tuner kan maar 1 zender tegelijkertijd kijken. Als je die dus opneemt kun je dus zelf niet iets anders kijken.

Wat je in je startpost onderaan hebt staan is zeer onduidelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Twazerty op 11-04-2008 21:40 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je uitleg. Niet iedere vernieuwing blijkt een verbetering. In een ver verleden was de videorecorder volgens mij met name uitgevonden om TV te kijken en daarnaast een programma op te nemen dat op een andere zender werd uitgezonden.

Mijn TV heeft inderdaad twee tuners. Kan ik met die optie wel PIP gebruiken? Ik vind het nogal jammer dat PIP niet meer zou werken.

Met het schemaatje onderaan mijn startpost heb ik getracht duidelijk te maken waar (misschien) de problemen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

Anoniem: 258593 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 21:59:
Bedankt voor je uitleg. Niet iedere vernieuwing blijkt een verbetering. In een ver verleden was de videorecorder volgens mij met name uitgevonden om TV te kijken en daarnaast een programma op te nemen dat op een andere zender werd uitgezonden.

Mijn TV heeft inderdaad twee tuners. Kan ik met die optie wel PIP gebruiken? Ik vind het nogal jammer dat PIP niet meer zou werken.

Met het schemaatje onderaan mijn startpost heb ik getracht duidelijk te maken waar (misschien) de problemen zitten.
Nee, je digitenne decoder geeft maar een output. Alleen als de digitenne box zelf pip zou ondersteunen zou het een optie zijn- maar dan is dat geheel buiten je tv om :)

En verder, tjah, het is een andere techniek. Je kan het niet als een 1:1 vervanger voor analoge kabel zien om een aantal redenen. Maar deze issues (PiP, opnemen/kijken etc) steken ook hun kop op bij andere leveranciers. Veel valt of staat met de opties van je decoder box :)

En vooruitgang is in deze context erg subjectief imho. Dat het niet aan een verwachtingspatroon voldoet maakt het nog geen slecht product. Overigens, juist om dit soort dingen te voorkomen is het soms best nuttig FAQs door te lezen of de helpdesk even te bellen. Die kunnen van tevoren vaak vertellen wat wel en niet gaat werken- dat verkomt ook weer teleurstelling.

Ik zou nu in ieder geval eens wat verschillende ontvangers met elkaar vergelijken qua opties- hopelijk vind je op die manier wat je zoekt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 108806 op 11-04-2008 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 09:46

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Anoniem: 258593 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 21:59:

De videorecorde kan dat, omdat die een tweede (eigen) tuner bezit waarmee het mogelijk is andere programma's op te nemen dan dat je op dat moment op je TV bekijkt.

Wanneer je overgaat op digitenne/UPC/whatever ga je teruig naar 1 tuner, dus kan je niet meer iets anders openemen dan je kijkt. Evenzo zal PIP ook niet meer werken.

IMAO zou ik als ik jou was digitenne terugsturen. Ik heb het gehad, en als je het vergelijkt met digitale tv via de kabel (wat vaak zelfs gewoon gratis is) is de kwaliteit echt zwaar ruk (niet zomaar ruk, gewoon echt totaal ruk).

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 19:46
Daarom is ook de eerste maand op proef, aangezien er nogal wat veranderd t.o.v. het analoge signaal. Verder is het zo om een andere zender op te nemen dan degene die je kijkt, je een tweede tuner nodig hebt, dit kan met bv een Twin tuner (die niet meer door kpn geleverd wordt), of de PVR, een HD recorder met ingebouwde twin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:19

franssie

Save the albatross

Spacecowboy schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 22:13:
[...]

De videorecorde kan dat, omdat die een tweede (eigen) tuner bezit waarmee het mogelijk is andere programma's op te nemen dan dat je op dat moment op je TV bekijkt.

Wanneer je overgaat op digitenne/UPC/whatever ga je teruig naar 1 tuner, dus kan je niet meer iets anders openemen dan je kijkt. Evenzo zal PIP ook niet meer werken.

IMAO zou ik als ik jou was digitenne terugsturen. Ik heb het gehad, en als je het vergelijkt met digitale tv via de kabel (wat vaak zelfs gewoon gratis is) is de kwaliteit echt zwaar ruk (niet zomaar ruk, gewoon echt totaal ruk).
sure, maar het kost ook minder maar is wel zeker goed vergelijkbaar met analoge ontvangst.
En probeer maar eens PiP te krijgen met de digitale ontvanger van een andere leverancier op je TV, dat gaat ook niet lukken.

(en ja bij een PVR heb je ook bij digitenne PiP, twee zenders opnemen etc)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 23:52
Zo'n digitennekastje gedraagt zich in zekere zin net als een dvdspeler: daar komt alleen maar het videosignaal uit van dvd die je erin gestopt hebt. Je kunt dan niet even via PiP kijken naar een DVD die nog in de kast ligt. Idem met zo'n setopkastje, of het nu van KPN of Casema is. Deze neemt de meeste functionaliteit van je tv over en gebruikt deze in feite alleen als een monitor.

Je zou een wat duurdere digitenne setopbox kunnen aanschaffen met dubbele tuner en harddisk. Dan kun je wel de ene zender bekijken terwijl de andere wordt opgenomen.

[ Voor 18% gewijzigd door Atomsk op 11-04-2008 22:24 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik begrijp van jullie dat wanneer ik zo'n PVR koop, ik de problemen met PIP en opnemen terwijl ik TV kijk, op kan lossen? Zo ja, hebben jullie een suggestie wat een goed en betaalbaar apparaatje is?

Opnieuw dank voor alle hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 19:46
Anoniem: 258593 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 22:24:
Ik begrijp van jullie dat wanneer ik zo'n PVR koop, ik de problemen met PIP en opnemen terwijl ik TV kijk, op kan lossen? Zo ja, hebben jullie een suggestie wat een goed en betaalbaar apparaatje is?

Opnieuw dank voor alle hulp!!
Ja, in de PVR zit alles ingebouwd, en heb je de functies van je tv en je eigen videorecorder niet meer nodig. Het apparaat kost rond de 260-300 euro, zie ook de kpn site.
Pagina: 1