Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:18

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Na twee dagen prutsen kom ik er als Linux-newbee niet meer uit. Ik heb een nieuwe pc en heb daar XP (1e partitie, hd(0,0)), Vista (2e partitie, hd(0,4), geen idee wat er met hd(0,1) t/m hd(0,3) is gebeurd) en Ubuntu 7.10 (3e partitie, hd(0,7) voor systeem en 4e partitie hd(0,8) voor swap) op gezet. Verder zijn er nog twee data partities, hd(0,5) en hd(0,6), alles op 1 hd. Installatie volgorde was XP, Ubuntu en ten slotte Vista.

Na Ubuntu installatie had ik Ubuntu en XP in het bootmenu (Grub). Na Vista installatie was Grub weg, maar die heb ik met de 'Super Grub disk' terug weten te krijgen. Grub heeft echter nog steeds alleen Ubuntu en XP in de lijst staan. Als ik voor XP kies krijg ik de 'Windows Boot Manager' en kan ik kiezen tussen XP en Vista. Wat ik eigenlijk wil is alleen Grub gebruiken en rechtstreeks van daaruit tussen 1 van de drie kunnen kiezen, zonder naar een tweede boot manager te hoeven gaan. Ik heb Vista handmatig toegevoegd aan Grub (de XP entry gecopieerd en hd(0,0) naar hd(0,4) veranderd), maar als ik die kies krijg ik een foutmelding: 'error 12: invalid device requested'.

Met de diverse artikelen hier op GoT en ook de zeer interessante GRUB bootloader - Full tutorial kom ik er niet uit. Wat doe ik fout, wie kan me in de goede richting wijzen?

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 07:27
https://help.ubuntu.com/c...show&redirect=RestoreGrub

Probeer eens easybcd..

Ik heb er geen ervaring mee trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

job

Ik zou in de vista bootmanager xp verwijderen. (bijv. met vistabootpro).
In grub hernoem je xp in vista. en je voegt een nieuwe regel toe voor xp (en dan even googlelen hoe die regel hoor te zijn).

[ Voor 23% gewijzigd door job op 11-04-2008 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik heb met VistaBootPro gespeeld, maar moet ik dat vanuit XP of Vista gebruiken of maakt dat niet uit? Ik heb veel gelezen, maar er zijn altijd vage antwoorden, ik bedoel voor meerdere interpretaties vatbaar. Ze wijzen wel in de goede richting maar zijn toch niet helemaal duidelijk. En mijn moto is altijd: als je het niet zeker weet, dan kun je het maar beter niet doen.

Zo heb ik een uur gespendeerd op mijn XP installatie die in een oneindige reboot loop zat met de foutmelding 'autochk program not found' wat achteraf bleek te liggen aan het hidden zijn van de partitie. Dit was weer veroorzaakt door een optie in grub die ik op advies toegevoegd had. zucht.
job schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 20:33:
(en dan even googlelen hoe die regel hoor te zijn).
Googlelen waarop?

[ Voor 20% gewijzigd door Drobanir op 11-04-2008 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

job

De juiste regel om xp wel op te starten (je kreeg nu toch een foutmelding?).

Je gebruikt vistabootpro (in vista) en haalt daar de verwijzing naar xp weg.
De vista bootmanager zal met 1 optie gelijk vista opstarten.
Dan heb je in grub een regel voor ubuntu staan, en een voor vista.
Nu nog een regeltje toevoegen voor xp en klaar ben je.

[ Voor 39% gewijzigd door job op 11-04-2008 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

http://www.linuxquestions...ista-xp-and-linux-627799/

@ 03-25-2008, 10:31 AM staat een post van btag met een voorbeeld voor een menu.lst

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Met alle aanwijzingen starten nu Vista en Ubuntu vanuit grub. Als ik voor XP kies dan zie ik het Vista bootscherm en dan krijg ik de 'autochk program not found' foutmelding weer (nu in Vista font). Hij lijkt dus nog steeds vista te starten maar de vista partitie is onzichtbaar, vandaar de foutmelding. Ik snap dit niet, want ik wijs in grub toch echt naar de partitie waar xp op staat.

Misschien moet ik XP opnieuw installeren omdat de XP-partitie een verwijzing heeft naar de Vista-partitie? Ook kan ik proberen om met VistaBootPro in Vista de bootloader te herstellen, dan in XP opstarten en kijken of er iets aan de boot.ini te veranderen is. Of kan het iets anders zijn? In kort: ik weet niet of hij door "iets" op de XP-partitie naar de Vista partitie wordt doorgestuurd, of dat hij vanaf de eVista-partitie start als ik in Grub voor XP kies. Teveel mogelijkheden! Wie heeft advies?

[ Voor 10% gewijzigd door Drobanir op 12-04-2008 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik heb XP er opnieuw opgegooid, maar dat had ik maar beter niet kunnen doen. Uiteraard was de bootloader weg, maar die heb ik met de 'Super Grub Disk' terugkunnen zetten. Als ik echter voor Vista kies krijg ik 'Starting up ...' en meer gebeurd er niet. Als ik voor Ubuntu kies krijg ik 'Error 17: cannot mount selected partition'.

Tot mijn verbazing waren de partities omgegooid. De twee data partities waren van (hd0,7) en (hd0,8) naar (hd0,5) en (hd0,6) gegaan en daarmee dus stuivertje gewisseld met Ubuntu en de swap partitie. Dat heb ik nu weer goed, maar Vista werkt nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:57

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Dan zul je waarschijnlijk in de Vista bootloader ook de partitie nummers moeten wijzigen, die zullen daar ook wel gewijzigd zijn. (Geen idee hoe alleen)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik krijg het niet voor elkaar. Ik ga morgen eerst de XP partitie verbergen en dan Vista opnieuw installeren. Kijken of het dan wil. Ik verwacht eerlijk gezegd dat XP dan 'kwijt' is, maar we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Inderdaad, groot fiasco. Ik ga het nu via deze guide proberen. Ondanks dat dat met Ubuntu 6.06 gebeurd en de schermen er iets anders uitzien, denk ik toch dat het hiermee lukken gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Op zich geen slechte aanpak, maar in princiepe is het de omgekeerde wereld. Het voegt namelijk het Ubuntu bootmenu toe als een optie aan het Windows boot menu. Nog steeds twee boot menu's dus, maar aangezien op dit moment Windows nog het meest gebruikt is kom ik dus niet zo vaak in dat tweede boot menu terecht en heb ik er persoonlijk dus minder moeite mee.

Drie OS-en die vanuit 1 boot menu direct te starten zijn gaat dus niet lukken. Ik heb er wel een hoop van geleerd en na een week klooien kan ik nu eindelijk echt gaan spelen met mijn nieuwe pc. :P

Pagina: 1