UPnP probleem, geen external IP verkregen.

Pagina: 1
Acties:

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-03 16:56
Bij toeval ontdek ik dat bepaalde apps hier UPnP ondersteunen en het leek me wel handig dit in te stellen (wordt soms ook lui om alles handmatig te doen)
Maar na wat zoeken lees ik (zijn wel oude berichten) dat het niet zo vertsandig is UPnP te activeren?

Of het nu wel of niet verstandig is even in het midden gelaten want mijn probleem is dat volgens deze test tool http://www.junegillespie.plus.com/UPnPTest.exe
Ik geen external IP door krijg.
Nu begrijp ik wel een beetje UPnP maar wat is de reden achter het verkrijgen van external ip via UPnP en hoe kan ik het oplossen dat het wel werkt?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
waarschijnlijk is dit een app die verbinding zoekt met een server over een bepaalde poort (lees : Niet staandaard) en dan geeft die iets terug waardoor je weet dat uPnP aanstaat.

(staat het wel aan in de router?)

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Met het UPnP protocol kan een applicatie informatie krijgen van je modem/router/gateway. 1 van de dingen die het te weten kan komen, is je WAN IP adres. Dat kunnen ze dan bijvoorbeeld gebruiken als afzenderadres in de data die ze versturen naar de andere kant zodat die het antwoord terug tot bij jou kan krijgen. Dit is nodig als het gebruikte protocol niet NAT-friendly is en je router geen ALG voor het protocol in kwestie aan boord heeft.

In de Intel UPnP tools zit Device Spy waarmee je gemakkelijk UPnP kan praten tegen je router. Je kan dan eens nakijken wat je router rapporteert als WAN IP adres.

Merk op dat Windows verschillende UPnP implementaties aan boord heeft met elk hun rariteiten. Als die applicatie 1 van die libraries gebruikt, zou het kunnen dat ze niet de juiste informatie via UPnP te pakken krijgen. Als je een gewoon LAN hebt, zou er echter geen probleem mogen zijn.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.